Upitajte učenike jesu li ikada sudjelovali u dobrotvornoj akciji s ciljem skupljanja sredstava za osobe oboljele od raka.
S učenicima pogledajte videozapis Terry Fox, Anything's Possible o kanadskom sportašu Terryju Foxu koji je vrlo mlad zbog raka izgubio nogu, ali je bez obzira na sve odlučio trčati maraton kako bi skupljao novac za istraživanje te bolesti. Taj je maraton danas poznat kao Maraton nade i redovito se održava već više od 40 godina diljem Kanade, ali i svijeta. Učenicima možete pripremiti i radni listić u koji će upisivati zanimljive informacije iz kratkog dokumentarca o kojima poslije možete porazgovarati.
Nakon rasprave podijelite učenike u grupe kojima ćete dodijeliti sljedeća poduzeća: poduzeće za umjetnost i kulturu, poduzeće za proizvodnju ukrasnog bilja i sadnica, poduzeće za edukacijske aktivnosti, tiskarsko poduzeće i slično. Objasnite im da Veleposlanstvo Kanade, kao organizator utrke Terry Fox Run u našemu mjestu, poziva poduzetnike da se uključe u humanitarnu akciju i pomognu u osmišljavanju novih, inovativnih ideja i planova u organizaciji humanitarnog turnira. Uputite učenike da oni predstavljaju poduzetnike koji bi se uključili u organizaciju te osmišljavanje različitih aktivnosti, osnovnih i popratnih sadržaja. Potaknite ih da u osmišljavanje aktivnosti uključe i sadržaje koji su povezani s njihovim područjem poslovanja, ali i ostale (primjerice, poduzeće za kulturu i umjetnost može osmisliti predstavljanje narodne nošnje i plesa u lokalnoj zajednici ili organizirati turnire u tradicionalnim lokalnim igrama, poduzeće za proizvodnju ukrasnog bilja i sadnica može organizirati sadnju ukrasnog cvijeća u najbližem lokalnom parku, tiskarsko poduzeće može biti uključeno u osmišljavanje poklona sudionicima…). Za pomoć u osmišljavanju različitih aktivnosti možete s učenicima izraditi provjerni popis osnovnih i popratnih sadržaja. Za svoje uključivanje jedan poduzetnik dobit će promotivni oglas na samom startu utrke koji predstavlja ponos mjesta. Svim uključenim poduzetnicima na utrci će biti dostupan mali prodajni prostor u kojem mogu predstaviti svoje proizvode i usluge. Promotivne materijale svojih proizvoda i usluga mogu izraditi u alatu Canva ili u alatu Pixlr (to mogu biti promotivne majice, kemijske olovke, privjesci...).
Nakon osmišljavanja aktivnosti poduzetnici ih predstavljaju članovima Veleposlanstva (koje mogu predstavljati nastavnici vaše škole).
U skladu s kriterijem inovativnosti, izvedivosti i sposobnostima jezičnog predstavljanja, članovi Veleposlanstva odabiru pobjedničku ideju, odnosno poduzetnika čiji će promotivni oglas osvanuti na startu utrke.
Sadržaj videozapisa u uvodnom dijelu prije gledanja sažeto prepričajte, a učenicima s oštećenjima vida omogućite opis pojedinih scena.
Za utvrđivanje zanimljivih informacija iz videa učenicima možete na radnim listićima dati u uvećanom tisku i primjerenom fontu pitanja ili rečenice za dopunjavanje na kraju ili alternativne odgovore za odabir (primjerice za učenike s motoričkim oštećenjima, oštećenjima vida, s teškoćama pisanja, s ADHD-om) ili organizirati rad u paru.
Učenike podijele u grupe prema njihovim afinitetima, prema potrebi osigurajte rad u paru (za učenike s motoričkim i vidnim oštećenjima). Uputno je učenicima dati smjernice za izradu plana njihova sudjelovanja na humanitarnoj akciji i dodijeliti im jasne uloge u skladu s njihovim mogućnostima.
Osigurajte učenicima dovoljno vremena za pripremu izlaganja (primjerice učenicima s jezično-govornim teškoćama, s ADHD-om, s PSA).
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Potaknite učenike da istraže koliko se već godina Terry Fox Run održava u Zagrebu, na Jarunu, te koliko je humanitarnih sredstava prikupljeno za to vrijeme. Svoje podatke mogu prikazati u obliku prezentacije koristeći se npr. digitalnim alatom Prezi.
Na početku aktivnosti upitajte učenike što znaju o organiziranju humanitarnih akcija, kakvi sve mogu biti povodi takvim akcijama, na koje se načine mogu organizirati i slično. Učenike podijelite u grupe. Objasnite im da je njihov zadatak istražiti na koji način mogu organizirati humanitarnu akciju kojom bi se prikupio novac za određeni problem u lokalnom okružju, npr. za nabavu određenog aparata za dječju ambulantu, uređenje senzorne sobe za djecu s teškoćama u razvoju i sl. Svakoj grupi dodijelite jednu vrstu prikupljanja sredstava za humanitarnu akciju: internetska kampanja, društvena događanja (koncerti, predstave), sportska događanja (sportski turniri, donacija od ulaznica…) te prikupljanje novca izravnim uplatama građana.
Potaknite grupe da istraže kako se takve akcije organiziraju, koji su zakonski okviri koje treba poštovati, tko može biti pokretač takve akcije, ide li sav prihod na račun potrebitih ili se ipak određeni dio tog novca mora izdvojiti primjerice za porez, bankarske usluge, komunalne naknade, ZAMP i sl. Za istraživačke svrhe možete kontaktirati s organizatorima humanitarnih akcija na lokalnom području kako bi učenici iz praktičnih primjera spoznali postupak organizacije humanitarnih akcija, izazove s kojima su se organizatori susreli te svakako pozitivne strane organizacije za doprinos potrebitima.
Nakon istraživanja organizirajte okrugli stol gdje će svaka grupa iznijeti spoznaje o organiziranju pojedine vrste prikupljanja sredstava za humanitarnu akciju. Potaknite raspravu okruglog stola pitanjima: Smatrate li da takvom akcijom možete u vrlo kratkom roku prikupiti potrebna sredstva za određeni problem u lokalnom okružju? Smatrate li da su određeni zakonski okviri nepošteni ili prekruti i da bi se trebali mijenjati? Nakon rasprave učenici odlučuju koja bi bila najbolja humanitarna akcija za prikupljanje sredstava. Na temelju naučenog učenici izrađuju vodič za samoprezentaciju informacija u Canvi s temom Kako organizirati humanitarnu akciju, koji tada mogu podijeliti na mrežnoj stranici škole ili ispisati i postaviti u hol škole.
Ujedno potaknite učenike na promišljanje o mogućim zloupotrebama humanitarnih akcija i tome kako bi se mogli osigurati od lažnih humanitarnih akcija.
Poznato je da bavljenje tjelesnom aktivnošću, odnosno sportom doprinosi zdravlju. Postavite pitanja učenicima: Znate li da vam tjelesna aktivnost pomaže da se osjećate dobro, da budete boljeg raspoloženja, da budete zadovoljni sami sobom? Osvijestiti među učenicima humanitarni karakter aktivnosti važno je za postizanje kako fizičkog, tako i psihičkog zdravlja. Sve su to dobrobiti provođenja humanitarnih aktivnosti jer podižu pozitivnu energiju, samopouzdanje te poboljšavaju raspoloženje učenika.
Povedite razgovor s učenicima prvih razreda i upitajte ih: Jeste li upoznati s razlikom između humanitarne akcije i humanitarne aktivnosti? To mogu istražiti na internetskim stranicama i zaključke zapisati u zajedničku One note bilježnicu.
U sklopu humanitarne aktivnosti Igre naših starih za radost mladih i u suradnji s lokalnom zajednicom predložite organizaciju turnira u tradicijskim igrama za potrebite u lokalnoj zajednici. Aktivnost se sastoji od organiziranja tradicijskih igara kao što su graničar, povlačenje konopca, skakanje u vrećama, gumi-gumi, prenošenje jabuka u paru itd.
Predstavite učenicima način na koji će se organizirati humanitarna aktivnost te im napomenite kako će se sva prikupljena sredstva donirati npr. domu za nezbrinutu djecu. Svaki razred odabire jednu od igara koju će provoditi (1.a graničar, 1.b povlačenje konopca...). Zajedničkom raspravom učenici prvih razreda osmišljavaju različite načine prikupljanja novčanih sredstava (poznate osobe, sponzorstva poslovnih subjekata, izrada slastica...). U skladu s osmišljenim načinima prikupljanja sredstava podijelite razrede na nekoliko grupa (primjerice, jedan razred - poznate osobe, drugi razred - sponzorstva poslovnih subjekata…) koje su zadužene za organiziranje i osmišljavanje aktivnosti prikupljanja sredstava unutar grupe, pri čemu je prva grupa zadužena za koordinaciju organizacije svih tradicijskih igara, a posljednja grupa osmišljava marketing i izradu plakata u digitalnom alatu Canva.
Tijekom aktivnosti vrlo je važan timski rad kako bi svi učenici ravnopravno sudjelovali. Za planiranje i provedbu aktivnosti učenici se mogu koristiti Online Excel tablicom.
Nakon provedbe humanitarne aktivnosti zajedničkom raspravom utvrdite što bi trebalo promijeniti i poboljšati pri sljedećoj organizaciji humanitarnog turnira.
U uvodnom dijelu učenicima možete prikazati primjer (s pomoću tiskovine ili videozapisa) humanitarne akcije i humanitarne aktivnosti te nakon toga provesti aktivnosti njihova istraživanja sličnih primjera kako bi utvrdili razlike. Učenike prema potrebi za tu aktivnost, ali i ostale koje slijede možete organizirati u parove i dodijeliti im određene zadaće uzimajući u obzir njihove teškoće (primjerice motorička i vidna oštećenja, ADHD, teškoće čitanja).
Organizaciju humanitarne akcije i pojedinih njezinih sastavnica (traženje sponzorstava, izrada proizvoda, marketing, pozivanje gostiju, priprema prostora, izrada plakata itd.) možete prikazati shematski uz popratna pojašnjenja, što je pogodno za sve, a posebice za učenike s oštećenjima sluha, s teškoćama čitanja, ADHD-om i PSA).
Pri organizaciji tradicijskih igara vodite brigu o podršci učenicima s motoričkim teškoćama i oštećenjima vida. Za sve aktivnosti predvidite dovoljno vremena, a za raspravu učenicima omogućite vrijeme za pripremu (posebno učenicima s jezično-govornim teškoćama).
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Potaknite učenike da istraže sve razredne grupe, odnosno sve prve, sve druge i sve treće grupe. Istražuju koliko je svaka grupa posebno potrošila pri provedbi humanitarne aktivnosti te koliko je ukupno prikupljeno novčanih sredstava. Dobivene rezultate prezentiraju svim razredima u digitalnom alatu PowerPoint.
Na početku aktivnosti poslušajte s učenicima motivacijski videozapis True colors. Prokomentirajte glazbena obilježja skladbe (vrsta glazbe kojoj skladba pripada, izvođački sastav i sl.) te učenike upitajte: U kojoj biste situaciji rado slušali ili izvodili ovu skladbu ili drugu sličnu njoj te smatrate li je pogodnom za izvođenje na nekakvom društvenom događaju humanitarnog karaktera u školi ili lokalnoj zajednici? Nakon toga konkretizirajte moguće situacije.
Potaknite učenike da u alat Mentimeter (obrazac Oblak riječi) upišu što je zajedničko sljedećim pojmovima: različite udruge (primjerice za osobe s posebnim potrebama), dom za starije i nemoćne, azil za životinje i sl. Prokomentirajte rezultate i prema potrebi potaknite dodatnu raspravu u kojoj ćete doći do mogućih odgovora: empatija, pomoć, briga za potrebite i sl. Učenicima recite da pokušaju zamisliti situaciju u kojoj su oni kreativni tim sastavljen od različitih glazbeničkih i neglazbeničkih profila i zanimanja okupljenih oko zajedničke ideje - snimanja spota za potrebe humanitarne akcije u korist jedne od navedenih udruga ili organizacija. Neka odaberu njima najzanimljiviju s obzirom na problematiku kojom se bavi te zamisle situaciju za koju trebaju snimiti spot. Ideje za naziv udruge, humanitarne akcije i spota neka podijele u alatu Mentimeter i konačno odaberu favorita.
Formirajte grupe (od 5 do 8 učenika) u kojima ćete učenike podijeliti u nekoliko ciljanih područja s obzirom na osobne interese i talente: kreativce (dvije grupe koje će se svojim idejama nadmetati za sudjelovanje u projektu), operativce te logistiku. Najprije neka unutar grupe učenici promisle i prema potrebi istraže koja su zanimanja potrebna za ostvarenje dogovorenog projekta. Projekt neka upišu u zajedničku umnu mapu u kojoj će središnji pojam biti naziv udruge, humanitarne akcije i spota koji će osmisliti. Mapa se od središnjeg pojma grana na dogovorene grupe: kreativci, operativci i logistika. Umnu mapu možete izraditi digitalnim alatom Coggle. Dogovorite zadatke u skladu s područjima:
Na kraju aktivnosti prokomentirajte izloženo u zajedničkoj umnoj mapi. Zajedničkom raspravom nadopunite pojedine stavke. Potaknite na predstavljanje najprije operativce i logistiku, a kreativci se svojim prezentacijama trebaju izboriti za sudjelovanje u projektu. Prethodno dogovorite način glasanja i odabira projekta.
Poželjno je da sadržaj videozapisa i tekst pjesme unaprijed sažeto prepričate ili tekst pjesme uručite učenicima (posebno pogodno za učenike s oštećenjima vida, oštećenjima sluha, ADHD-om, s PSA). Učenicima s oštećenjima vida uputno je opisati važnije videoscene (naracija videospota) kako bi stekli predodžbu o prikazanim slikama/situacijama u spotu.
Uputno je da vi ponudite pojmove koje učenici mogu povezivati s različitim organizacijama i ustanovama te ispod njih napisati koje aktivnosti podrazumijevaju (primjerice kvaliteta života, pružanje podrške, zbrinjavanje, ostvarivanje prava, empatija, uvažavanje i sl.), vodeći brigu o tome da se učenici s posebnim potrebama ne osjete loše.
Pri formiranju grupa jasno konkretizirajte zadatke u skladu s mogućnostima pojedinih učenika (primjerice, s motoričkim oštećenjima, oštećenjima vida, s jezično-govornim teškoćama, s ADHD-om i PSA), za što je pogodno da ih organizirate u parove. Učenicima možete u svrhu rada pripremiti plan s općenitim sastavnicama, shematske prikaze, pitanja, primjereno grafički oblikovane sažetke vezane uz temu, fotografije i sl. ovisno o njihovim potrebama.
Ako se učenici planiranim digitalnim alatima nisu koristili ili nisu potpuno svladali postupak, demonstrirajte im primjerom način njihove upotrebe (Chrome Music Lab - Song Maker, MuseScore).
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Provedite projekt u djelo na razini škole ili u lokalnoj zajednici, a videozapis prezentirajte alatom Kizoa. Učenicima zainteresiranima za stvaralaštvo, poslove glazbene produkcije i sl. preporučite neka se okušaju u stvaranju i produkciji vlastitih skladateljskih uradaka s pomoću Bandlaba ili FL studija, digitalnih alata za stvaranje i obradu glazbe.
Potaknite učenike na aktivnost sljedećim videozapisom: SBTV - Izvanredne vijesti. Objasnite učenicima da se zbog onečišćenja mora/jezera/rijeke u lokalnoj zajednici organizira dobrotvorna akcija Čista voda za bolje sutra! kojoj je cilj kupnja i ugradnja pročišćivača vode. Lokalna zajednica poslala je dopis svim građanima i poduzetnicima u okruženju pozivajući ih na uključivanje u akciju te njihov doprinos. Podijelite učenike u grupe koje predstavljaju poduzetnike:
Dodijelite dvama učenicima ulogu voditelja projekta dobrotvorne akcije čiji je opis posla koordiniranje aktivnosti grupa poduzetnika, njihov obilazak te pomoć u zajedničkim pitanjima o lokalnoj zajednici i dobrotvornoj akciji.
Potaknite učenike na istraživanje dodijeljenih im vrsta djelatnosti te razmišljanje kako bi oni kao određeni poduzetnici mogli pomoći u organizaciji i podršci navedene akcije.
Nakon zajedničkog razmišljanja i rasprave u razredu grupu kreativna agencija usmjerite na osmišljavanje inovativnog događanja koje će okupiti znatan broj ljudi te na kojem će se prikupljati sredstva za kupnju pročišćivača. Ideje mogu zapisati u za to predviđenom Google dokumentu. Grupu koja predstavlja poduzeće za grafički dizajn usmjerite u osmišljavanje slogana i logotipa dobrotvorne akcije u alatu Canva. Grupi tiskarsko poduzeće predložite izradu letka u alatu MadMagz. Učenike grupe koja predstavlja agenciju za promotivne aktivnosti potaknite na osmišljavanje i izradu videospota dobrotvorne akcije u alatu Adobe Spark. Potaknite grupe poduzetnika na suradnju kako bi zajednički doprinijeli kvaliteti događanja.
Zajedničkim snagama "vaših poduzetnika" osmislite predstavljanje dobrotvorne akcije Čista voda za bolje sutra! u svojoj školi na obilježavanju Svjetskog dana voda ili Dana planeta Zemlje, gdje ćete prikazati ideju događanja, slogan i logotip, letak i videospot. Kao uvod i motivaciju u predstavljanje možete učenicima predložiti da prikažu sljedeće videozapise:
Berger, B. (2018). 5 načina kako poduzetnici mogu pridonijeti loklanim zajednicama Poduzetnik.biz (22.06.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.