Predmet
Biologija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

„Lucy in the sky with diamonds“

Naziv predmeta
Biologija 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • evolucija čovjeka
  • evolucija primata

Bili su prvi!

U digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 skicirajte KWL tablicu naslovljenu Primati, koja sadržava tri stupca: Što znam, Što želim znati i Što sam naučio/naučila. Zamolite učenike da popune tablicu tako da u prvim dvama stupcima KWL tablice upišu dosadašnja saznanja o primatima koja se temelje na prethodnim saznanjima i informacijama iz svakodnevnoga života, ali i što bi novo o njima htjeli doznati. Napomenite da treći stupac još ne popunjavaju. Ukratko raspravite s učenicima o pojmovima koje su upisali u prvim dvama stupcima. Podijelite zatim učenike u grupe s podjednakim brojem članova. Uputite ih na proučavanje e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.4, poglavlje Evolucija primata. Svaka grupa treba istražiti evoluciju primata te svoja saznanja prikazati u obliku plakata koji mogu izraditi u digitalnom alatu Piktochart. Učenici mogu informacije istraživati i pomoću mrežnih i tiskanih izvora. Zajedno dogovorite na što trebaju obratiti pozornost, primjerice na sljedeće teme: najstariji fosil primata, porijeklo primata, zajednička obilježja primata, podjela primata, veličina tijela, područje rasprostranjenosti, stupanj ugroženosti, način komunikacije unutar skupine, skupina primata koja je najsrodnija čovjeku, utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju primata. Tijekom rada obilazite učenike te ako je potrebno, sugestijama ih usmjerite na ispravne zaključke. Svoje uratke neka objave na prethodno pripremljenoj ploči digitalnog alata Padlet. Predstavnici grupa neka prezentiraju uratke. Ostali učenici pažljivo prate te ako primijete neke nedosljednosti, potaknite ih da isprave netočne podatke. Nakon završetka prezentiranja uradaka svih grupa raspravite s učenicima o tome koja smo obilježja primata mi naslijedili i u kojem nam obliku to obilježje pomaže u svakodnevnom životu. Na kraju zamolite učenike da popune treći stupac KWL tablice. Ukratko s učenicima prokomentirajte njihove odgovore.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti. S učenicima s teškoćama ponovite obilježja KWL tablice te provjerite jesu li razumjeli zadatak s obzirom na to da je riječ o izradi različitih tablica. Učenicima s teškoćama koji otežano razumiju jezik ili se slabije snalaze u tabličnim prikazima (učenicima s disleksijom, diskalkulijom ili jezičnim poremećajem) pripremite poveznice na sadržaje koje treba unijeti u KWL tablicu (kako bi lakše razumjeli naslove stupaca u tablici i mogli riješiti zadatak). Učenicima s teškoćama dobro će doći podsjetnik o primatima te bi bilo dobro omogućiti pristup poveznicama na sadržaje o evoluciji primata.
Učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom, skrenite pozornost na inkluzivni prikaz digitalnoga obrazovnog sadržaja. Prilikom proučavanja sadržaja učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.4 odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.4.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Piktochart i Padlet te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljne upute. Pripremite popis pitanja koji može poslužiti kao podrška svim učenicima prilikom istraživanja, pri čemu se učenici s teškoćama neće osjećati drukčijima od ostalih. Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru grupe. Prilikom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti u grupu u kojoj je učenik koji je spreman održati prezentaciju (što je osobito važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka pomoću mrežnih i tiskanih izvora istraže broj kromosoma pojedinih vrsta primata te ih usporede s brojem kromosoma u čovjeka. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike koju mogu izraditi u digitalnom alatu Canva te predstaviti ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Bili su prvi!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje evoluciju primata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • geografija
  • povijest

Evolucija u stripu

Uputite učenike da u paru, pomoću mrežnih i tiskanih izvora istraže te u digitalnom alatu Padlet, koji ste prethodno pripremili, upišu sistematiku čovjeka pomoću svih sedam sistematskih kategorija. Vrijeme im ograničite na dvije minute. Nakon isteka vremena projicirajte neke odgovore, raspravite s njima o točnim i netočnim odgovorima kako bi u konačnici učenici imali ispravno zapisanu sistematiku čovjeka. Uputite ih zatim na proučavanje e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.4, poglavlje Evolucija čovjeka. Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa ima isti zadatak: da u digitalnom alatu Pixton prikaže tijek evolucije čovjeka u obliku stripa. Zajedno s učenicima dogovorite kriterije vrednovanja. Napomenite učenicima da obvezno stave naglasak na čimbenike koji su ubrzali evolucijski razvoj čovjeka, na utjecaj takvih čimbenika na razvoj i obilježja današnjeg čovjeka te na utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju. Svoje gotove uratke neka objave u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Prema prethodno dogovorenim kriterijima vrednujte gotove uratke. Potaknite i ostale učenike na vršnjačko vrednovanje prema unaprijed pripremljenoj listi vrednovanja. Naravno, svoje uratke ne mogu vrednovati. Najbolji uradak objavite na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

Odabir zadatka s vremenskim ograničenjem nije primjeren za učenike s motoričkim teškoćama, kao ni za učenike s disleksijom i diskalkulijom, pa tim učenicima osigurajte zamjenski zadatak, mogućnost dovršavanja zadatka kod kuće ili produžite vremensko ograničenje.
Prilikom proučavanja sadržaja, učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.4, poglavlje Evolucija čovjeka odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.4, poglavlje Evolucija čovjeka.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Pixton te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljne upute. Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru grupe u kojoj se nalaze, kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili da iščekuje zadatak. Učenike s poremećajem pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Učenicima s jezičnim teškoćama i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja osigurajte po potrebi uručak s najvažnijim informacijama sa sata te iskoristite vizualnu podršku. Pohvalite svaki doprinos i konačni uradak učenika s teškoćama te se usredotočite na one kriterije vrednovanja koji su ostvareni.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike potaknite da istraže dokaze i kronologiju razvoja roda Homo na području Republike Hrvatske. Rezultate svojih istraživanja neka prikažu u obliku interaktivne karte u koju će umetnuti nalazišta naših predaka na području Republike Hrvatske. Interaktivnu kartu mogu izraditi u digitalnom alatu Thinglink. Potaknite učenike na izlaganje karte ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Evolucija u stripu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje evoluciju čovjeka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • geografija
  • povijest

Kod nas je ovako, a kod vas?

Slijedom prethodnih dviju aktivnosti, pripremite kartice tako da na svaku karticu napišete pojam vezan za čovjekolike majmune i ljude, a grupe učenika trebaju te pojmove istražiti, primjerice: živčani sustav, sustav organa za kretanje, prehrana, razmnožavanje, životni vijek. Kartice pripremite prethodno. Predstavnik svake grupe izvlači karticu s pojmom koji njegova grupa treba istražiti. Prilikom istraživanja učenike možete uputiti da informacije potraže pomoću mrežnih i tiskanih izvora, kao i na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.4. Naglasite učenicima da prilikom istraživanja obrate pozornost na sličnosti i razlike, kao i na to jesu li te sličnosti i razlike donijele određenu prednost čovjekolikim majmunima odnosno ljudima i koji je utjecaj promjenjivih životnih uvjeta imao na evoluciju čovjekolikih majmuna i ljudi. Potaknite ih da fotografijama potkrijepe svoja istraživanja. U digitalnom alatu PowerPoint Online u sustavu Office365 otvorite novu prezentaciju te je podijelite s grupama. Svaka grupa svoja saznanja upisuje na jednu stranicu te uvrštava pripadajuće fotografije. Nakon završetka projicirajte prezentaciju te predstavnici svake grupe neka objasne svoje uratke. Tijekom izlaganja podijelite učenicima unaprijed pripremljen organizator pozornosti s važnim pojmovima i činjenicama na koje trebaju obratiti pozornost prilikom prezentacije uradaka svih grupa. Potaknite ostale učenike da primijete li kakve nedosljednosti ili nelogičnosti, svojim sugestijama pridonesu donošenju točnih zaključaka. Na kraju podijelite prezentaciju u razrednoj grupi digitalnog alata Teams u sustavu Office365 kako bi svim učenicima bila dostupna za ponavljanje.

Postupci potpore

Nakon obrađene jedinice upitajte učenike s teškoćama je li im sve jasno, je li im zadatak jasan ili ga je potrebno objasniti. Prilikom objašnjavanja zadatka pokušajte povezati zadatak s nekim primjerom iz svakodnevnog života i nečime što je učenicima s teškoćama poznato. Učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom, skrenite pozornost na inkluzivni prikaz digitalnoga obrazovnog sadržaja. Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Teams u sustavu Office365 kako bi poslije tijekom učenja mogli pristupiti prezentacijama. Učenicima s teškoćama pripremite poveznicu na sve sadržaje koji su obrađeni i koji će se obrađivati kako bi se mogli podsjetiti prije samog sata. Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s poremećajem pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Učenicima s teškoćama osigurajte vršnjačku podršku u prikupljanju tekstova i slika (rad u paru), odnosno pri izradi članka, tako da unaprijed definirate ulogu učenika s teškoćama (npr. učenik s motoričkim teškoćama može prikupljati fotografije o određenoj temi, kao i učenik s disleksijom ili poremećajem iz autističnog spektra). Tijekom komentiranja prezentacija pokušajte uključiti učenike s teškoćom postavljanjem konkretnijih i manje otvorenih pitanja ili ih usmjerite da se usredotoče na nešto specifično, pogotovo ako se koja od tema može povezati s interesima učenika s poremećajem iz autističnog spektra. Iako učenici s oštećenjem sluha mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika, stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike uputite da pomoću mrežnih i ostalih dostupnih izvora istraže područje i važnost rada Dian Fossey. Svoja saznanja neka prikažu u obliku videouratka koji mogu izraditi u digitalnom alatu Kizoa. Neka svoj videouradak uz objašnjenja prikažu ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kod nas je ovako, a kod vas?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje sličnosti i razlike između čovjekolikih majmuna i ljudi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Povijest

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.