Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Budi kotačić za korak naprijed

Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: osobe s invaliditetom, vođeni intervju, kultura suradnje
  • POV: povijesni lokaliteti, turističke ture
  • IZVAN: lokalna zajednica, kvart, fanzin
  • BIO: razvrstavanje otpada, održivi razvoj, ''problematične'' namirnice
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Boje stvarnosti

Prije aktivnosti uspostavite kontakt s lokalnom udrugom koja okuplja osobe s invaliditetom (npr. Društvo distrofičara, invalida cerebralne i dječje paralize i ostalih tjelesnih invalida Grada Varaždina, Društvo tjelesnih invalida i sl.) i informirajte se o njihovim mogućnostima suradnje i željom za suradnjom. Nakon toga uključite učenike u aktivnosti dogovaranja obilježavanja Međunarodnog dana osoba s invaliditetom na razini škole ili lokalne zajednice. Učenici će pripremiti vođeni intervju s četiri do pet članova udruge, a ujedno i osobama s određenim tjelesnim invaliditetom s ciljem promicanja ravnopravnosti i različitosti. Kao primjer zanimljive i kreativne osobe s invaliditetom, učenicima prikažite videointervju s Janom Bolićem, a zatim neka učenici istraže na internetu i druge primjere uspješnih osoba s invaliditetom. Primjere neka podijele na unaprijed pripremljenoj Padlet ploči.

Učenike podijelite u grupe od četiri do pet članova. Svaka će grupa pripremiti pitanja za vođeni intervju s jednim članom udruge. Učenicima pripremite radni listić koristeći alat za obradu teksta Google Dokumenti, u koji će upisivati svoja pitanja te radnu knjigu u aplikaciji Libar s opisanim obilježjima dobro oblikovanih pitanja, npr. važno je da ih podsjetite da svako ključno pitanje treba imati uvodnu rečenicu u kojoj se osoba koja intervjuira pripremi za razgovor o temi te pokazuje svoje poznavanje sugovornika i teme o kojoj se razgovara. Ujedno, uputite učenike na pravilnu uporabu nazivlja za osobe s invaliditetom s obzirom na osjetljivost prirode razgovora.

Svaka grupa upisuje u svoj digitalni radni listić nacrt strukture razgovora: uvod u intervju koji obuhvaća oslovljavanje sugovornika i njegovo predstavljanje te najavu teme razgovora, središnji dio u kojemu se nizom otvorenih pitanja sugovornika potiče na davanje kvalitetnih i opširnih odgovora o odabranoj temi (npr. ulozi udruge u njihovom društvenom i privatnom životu, o njezinu postojanju i problemima s kojima se susreće te kako ih rješava, o postignućima osobe s invaliditetom i o području u kojemu se afirmirala, ali i o svakodnevnim izazovima života s invaliditetom) te zaključnoga dijela u kojemu se sažimaju glavne ideje razgovora te poziva sugovornika na davanje zaključne riječi. Grupe međusobno komentiraju pitanja i strukturu razgovora, dorađuju nacrt prema povratnim informacijama te konačno šalju prijedlog pitanja i koncepta razgovora svojim sugovornicima. Nakon što sugovornici recenziraju pitanja, dogovaraju se pojedinosti susreta: mjesto i vrijeme održavanja, redoslijed izlaganja, pozvani govornici i sl.

Na osnovi dogovora izrađuje se pozivni plakat, npr. u aplikaciji Canva. Plakat se postavlja na vidljivim mjestima u školi, udruzi i u javnim prostorima da bi se što više zainteresiranih sudionika odazvao zajedničkom susretu kojim će se promicati kultura suradnje, solidarnosti i zajedništva u različitosti. Učenici zajednički odabiru voditelje intervjua, dok se ostali učenici iz publike uključuju u razgovor po potrebi. Tijekom moderiranja razgovora učenici trebaju voditi računa o preuzimanju i prepuštanju riječi, aktivnome slušanju i parafraziranju kao važnim strategijama razgovaranja.

Postupci potpore

U pripremi intervjua i pri postavljanju pitanja na početku aktivnosti potaknite i ohrabrite učenike s teškoćama da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života. Pri tome nastavnik treba moderirati i pratiti rad učenika jer su učenici s teškoćama ponekad nedistancirani. Prilikom upisivanja u digitalni radni list potrebno je učenicima s teškoćama osigurati dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka, pojednostaviti naputak za rad, ali i strukturirati na manje logičke cjeline. Učenicima s jezičnim teškoćama, ali i učenicima s oštećenjem sluha, nije preporučljivo u isto vrijeme dati aktivnost koja podrazumijeva pronalaženje uzorka putem digitalnog alata i slušanje. U radu u grupi, prilikom razgovora i dorade prijedloga pitanja, učeniku je uputno ponuditi riječi/pojmove koje će pratiti ili će vezano za njih, umjesto pisanja, odabirati određeni slikovni prikaz. Pri formiranju grupa uputno je voditi računa o tome da učenici s teškoćama imaju prilike u svojoj grupi uspješno ostvariti planirane zadatke. Prilikom izrade plakata u digitalnoj aplikaciji, dobro je da učenici s teškoćama rade u paru s najbližim suučenikom, da imaju plan rada u koracima te im je uputno dati kratka i jasna pitanja na koja mogu odgovoriti i koja će im poslužiti u objedinjavnju i predstavljanju podataka. Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, čitač ekrana, odnosno prilagodbu ekrana pomoću programa ZoomText za slabovidne učenike.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više mogu prikupljene informacije i ideje uobličiti u pisani članak za školske novine. Članak može biti uobličen kao pisani intervju ili pak kao životopis jednog od odabranih sudionika razgovora. Učenik piše članak u aplikaciji za obradu teksta, npr. Google Dokumenti.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Boje stvarnosti

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ A.1.1. Učenik opisuje i pripovijeda u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
  • SŠ HJ A.1.4. Učenik piše tekstove opisnoga i pripovjednog diskursa u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Srednjoškolac – turistički vodič!

Učenici imaju zadatak osmisliti povijesnu turističku turu u mjestu u kojem se nalazi škola. Ako je moguće, trebaju se ograničiti na povijest antike, srednjeg i ranog novog vijeka. U turu je potrebno uključiti četiri lokaliteta. Vodite računa o tome da su lokaliteti značajni za povijest mjesta i da nisu previše međusobno udaljeni. Nakon odabira lokacija, učenike podijelite u četveročlane grupe. Neka svaka grupa istraži jedan lokalitet, primjerice jedna grupa istražuje povijest srednjovjekovnog dvorca/zgrade, druga novovjekovnu kapelicu, treća srednjovjekovni kameni most, četvrta poznati lokalni povijesni mit i sl.

Učenici obavljaju istraživanje mrežnim pretraživanjem i posjetom lokalitetu. Prema potrebi, uputite ih na važne povijesne izvore, knjige i internetske stranice koje su pouzdan izvor informacija. Za svaku grupu pripremite podgrupu na servisu Microsoft Teams u kojoj im možete podijeliti izvore, a učenici mogu zapisivati rezultate istraživanja. Uvodno upisuju u natuknicama sve važne podatke, a nakon toga, koristeći Word Online, pišu infotekst o lokaciji (1-2 kartice teksta) koji će biti temelj onoga što će vodiči govoriti strankama. Nakon toga učenici povezuju lokalitete u smislenu cjelinu i osmišljavaju turističku turu po odabranim lokalitetima. Zatim izrađuju promotivni letak za turu. Neka svaka grupa izradi promotivni letak. Letak mora uz informacije o turi, sadržavati povijesne motive koji su dio ture, a učenici ih mogu izraditi u digitalnom alatu Sway.

Formirajte nove grupe učenika koje će izvoditi ture (po jedan učenik u grupi iz svake ranije grupe). Učenici odrađuju ture po novim skupinama tako da je svaki učenik zadužen za objašnjavanje jedne lokacije prilikom posjeta. Potrebno je da učenik odredi za koje skupine korisnika će planirati vodstvo te po potrebi prilagodi svoju turu lokacijama i sadržajem. Svaka grupa mora obaviti barem jednu turu tijekom polugodišta u kojem se aktivnost provodi. Za upravljanje zadatcima koristite Planner, dio Office365 paketa, u kojem možete pratiti datume tura koje učenici vode, pohraniti sve potrebne datoteke i druge bitne informacije.
Učenici trebaju ponuditi suradnju dječjim domovima, lokalnim osnovnim školama i drugim organizacijama za koje procijene da će iskazati interes. Učenici mogu poslati letke putem elektroničke pošte ili ih ispisati i poslati na adrese institucija. Pri tome trebaju voditi računa da ture ponude onima koji sami ne mogu platiti slične turističke ture. Vode se načelom društvene solidarnosti o potrebi pomoći najpotrebitijima. Učenici vode ture u vremenu kada nemaju nastavu, ovisno o ranijem dogovoru sa zainteresiranim strankama.

Postupci potpore

Za posjet lokalitetu uputno je učenika s teškoćom unaprijed upoznati s ciljem i sadržajem posjeta lokalitetu, kao i s očekivanjima povezanima uz ponašanje učenika, te organizirati taj rad u paru s drugim učenikom kao oblik pomoći ili kontrole rada. Također, učeniku s teškoćama uputno je izraditi predložak s pitanjima kojim će se služiti ili mu biti podsjetnik na što je potrebno obraćati pažnju. U istraživanju, potrebno je s učenikom s teškoćama dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText. Također je uputno za učenika s teškoćom pripremiti predložak na kojem može biti rečenica za nadopunjavanje, pitanje i alternativni zadatak/ci. U aktivnosti pisanja, potrebno je definirati strukturu kako bi im pisano izražavanje bilo prikladno. Uputno je da učenici s teškoćama, posebno učenici s teškoćama čitanja i pisanja, ne moraju puno pisati, već mogu unutar ponuđenog izvora odabrati slike koje bi mogle doći u obzir, komentirati nešto i sl. te je pri formiranju rada u grupi uputno voditi računa o tome da učenici s teškoćama imaju prilike uspješno ostvariti planirani zadatak. Također je potrebno i smanjiti broj novih pojmova i činjenica, kao i provjeriti je li učenik razumio sadržaj i pojmove te ponuditi dodatna objašnjenja.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu osmisliti prikaz nekog znamenitog lokalnog povijesnog događaja koji će uključiti u turu. Primjerice, slavni govor nekog plemića ili prikaz iz dnevnog života kmeta i sl. Učenici po potrebi mogu ponovo proizvesti povijesnu odjeću, koristiti alate i druge motive tog vremena. Ponudite učenicima prikladne povijesne izvore na temelju kojeg mogu osmisliti aktivnost.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Srednjoškolac – turistički vodič!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV E.2.1. Učenik uspoređuje različite ideje, umjetničke stilove i dostignuća srednjega i ranoga novog vijeka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Kvart priča

Na početku aktivnosti uputite učenike da pomoću asocijacija i natuknica u alatu Mentimeter zabilježe što, tko i koji sve segmenti čine kvart. Zatim usmeno pročitajte upisane asocijacije i komentirajte. Zaključite raspravu kako grad i kvart ne čine samo građevine i usluge koje se nalaze u njemu, nego i ljudi, drveće i životinje, ali i događaji koji su se zbili u njemu, kao i sjećanja koja ljudi vežu uz njega. Zatim prikažite učenicima TED govor autora Davea Troya.

Povedite razgovor s učenicima o videu, kako autor opisuje vezu ljudi u njegovoj lokalnoj zajednici, kako su osobe i njihovi odnosi stvorili različite manje skupine unutar zajednice. Mogu li primijeniti teoriju autora i na svojoj lokalnoj zajednici? Upitajte učenike koje sve različite skupine ljudi mogu susresti u vlastitom kvartu (djeca, umirovljenici, radnici, sportaši…) i gdje one najčešće borave, što je zajedničko tim skupinama, a što nije.

Zatim podijelite učenike u grupe i najavite im da će izraditi fanzin, odnosno publikaciju s pričama o svom kvartu. Upoznajte ih s fanzinom Balkonske novine i idejom informiranosti i povezanosti građana na mikro lokalnoj razini.

Svakoj grupi dodijelite određenu skupinu ljudi, a zadatak im je da ispitaju i zabilježe priče vezane uz razvoj kvarta iz gledišta dodijeljene skupine. Neka obuhvate nekoliko generacija i sakupe njihove priče, sjećanja i događaje metodom ankete ili intervjua. Primjerice, grupa koja skuplja priče umirovljenika, pomoću pitanja može istražiti koje su poznate osobe živjele ili djelovale u tom kvartu, izgled i način života u kvartu nekada i usporediti s izgledom i načinom života danas ili sa sadržajima koji su nekada bili aktivni u gradu, a više to nisu. Ukoliko bude moguće, neka potraže i fotografije koje potkrepljuju priče.

Nakon što su učenici prikupili materijale, a svaka grupa pomoću materijala predstavila svoju skupinu, uputite ih da zajedno, kombinacijom fotografija, ilustracija i teksta, izrade fanzin koristeći alat za obradu teksta Word Online, a u kojem će biti okupljeni i predstavljeni sakupljeni materijali i priče. Uz fanzin, uputite učenike da, koristeći alat Google Earth,izrade mapu kvarta u koju će unijeti određene lokacije prema prikupljenim materijalima. Online mapu povežite sa svojim fanzinom QR kodom. To možete učiniti koristeći primjerice QR Code Generator.

Nakon izrade fanzina, umnožite isti i podijelite po kvartu i javnim institucijama poput knjižnice, doma zdravlja i sl., kako bi posjetitelji mogli uzeti i pročitati.

Naposljetku, potaknite učenike da izvedeni projekt predstave u školskom prostoru kao izložbu.

Izvannastavna aktivnost

Kvart priča

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Svrha
  • Percipiranje grada i kvarta kao sredine koju čine ljudi, sjećanja i događaji, a ne samo arhitektura i fizičke, materijalne tvorevine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Udruženi u razvrstavanju

Kako biste učenike zainteresirali za aktivnost, raspravite s njima o potrebi razvrstavanja otpada u lokalnoj zajednici i načinima provedbe razvrstavanja otpada. Zašto je važno da razvrstavanje otpada bude učinkovito u lokalnim zajednicama? Kako izgleda život u zajednici u kojoj nije organiziran odvoz smeća i razvrstavanje istoga?
Najavite im da će pokrenuti akciju osvješćivanja i educiranja stanovnika lokalne zajednice, o važnosti pravilnog recikliranja otpada. Ukoliko u vašoj zajednici nije organiziran odvoz razdvojenog otpada, aktivnost prilagodite temi ponovne uporabe proizvoda iz perspektive održivog razvoja. Potaknite učenike da kod kuće istraže koliko učinkovito razdvajaju otpad. Čitaju li preporuke o razvrstavanju u biootpad, papir, plastiku i komunalni otpad? S kojim namirnicama i ostatcima imaju najviše dvojbi i kako ih pravilno reciklirati? Tijekom istraživanja, ukoliko su u mogućnosti, mogu vagati koliko proizvedu otpada u jednom danu, tijekom jednog tjedna, dva tjedna i više. Za praćenje dnevne proizvodnje otpada mogu koristiti alat za tablične proračune Google Proračunske tablice u kojem mogu napraviti i analizu prikupljenih podataka.
Nakon što su prikupili potrebne informacije, raspravite o njima u razredu i izdvojite “problematične” namirnice i otpad poput kore agruma, kuhane hrane, tetrapaka i slično.
Podijelite učenike u grupe i uputite ih da istraže kako se primjereno zbrinjava navedeni otpad, a zatim i da osmisle scenarije za kratke videozapise na kojima će prikazati pravilno odvajanje najučestalijih namirnica, ali i “problematičnih” otpadaka. Neka svojim mobitelima snime kratki video. U videozapisu neka prikažu i rezultate o masi otpada koju prosječna obitelj proizvede tijekom određenog vremena. Video mogu montirati koristeći alat Animoto.
Najavite im da će organizirati javno predstavljanje filmova za učenike i zainteresirane sugrađane. Prikazivanje videa organizirajte pred školom, obilježavajući Dan planeta Zemlje, 22. travnja. Na filmsko edukativno popodne, pozovite roditelje učenika i stanovnike svoje zajednice putem školske mrežne stranice.
Nakon predstavljanja filmova, učenici neka podijele gledateljima letke s kratkim uputama o pravilnom razvrstavanju otpada koje su izradili koristeći online grafički alat Canva.

Postupci potpore

U raspravi je potrebno potaknuti i ohrabriti učenike da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života te postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore. Nakon učioničke rasprave uputno je da učenik s teškoćama dobije pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave kako bi mu se olakšao rad u istraživanju kod kuće. Učenicima s teškoćama više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme. Pri korištenju digitalnog alata potrebno je s učenikom s teškoćama dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste te je važno uzeti u obzir da je alat dostupan učeniku s obzirom na vrstu teškoća ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) te provjeriti razumije li učenik kako napraviti analizu prikupljenih podataka u tablici. Stoga je prilikom rada u grupi, uputno učenika povezati s vršnjakom za rad u paru kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika te osigurati dodatno vrijeme ako je učeniku potrebno za izvršavanje zadatka. U aktivnosti snimanja mogu se uključiti gotovo svi učenici s teškoćama, osim učenika s ometajućim motoričkim poremećajima i slijepih učenika. Tim učenicima može se predvidjeti ulogu koju će pojedini učenik s teškoćom imati u grupi, u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (npr. priprema, pronalaženje određenih podataka, crtanje, dopunjavanje itd.), a poželjno je da učenici s oštećenjem vida imaju svoje računalo ili tablet, čitač ekrana ili prilagodbu ekrana uz pomoć programa ZoomText.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti koji su razlozi zbog kojih se ne preporučuje u biootpad dodavati koru agruma i kuhanu hranu. Svoja saznanja neka predstave ostatku razreda pomoću infografike koju mogu izraditi koristeći alat Canva. Infografiku mogu poslati i tvrtkama koje se bave zbrinjavanjem otpada i popratnim tekstom potaknuti ih da naprave virtualnu izložbu učeničkih infografika na svojoj mrežnoj stranici.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Udruženi u razvrstavanju

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO B.1.2. Analizira održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Centar za mirovne studije Zagreb (2020). Solidarnost - što je to. Youtube video (26.12.2020.).

Čubrilo, S., Krušić, V., Rimac Jurinović, M. (2017) Odgoj za građanstvo, odgoj za život. Priručnik aktivnih metoda za građanski odgoj i obrazovanje s primjerima dobre prakse. Zagreb. Hrvatski centar za dramski odgoj i Školska knjiga (26.12.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.