Predmet
Talijanski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

L' uomo universale del Rinascimento

Naziv predmeta
Talijanski jezik 1

Razred
1. razred, srednja škola

Razina učenja jezika
6. godina

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Firenca
  • renesansa
  • umjetnost

Firenze, la culla del Rinascimento

Kako biste potaknuli učenike na razmišljanje o temi, odnosno o Firenci, projicirajte YouTube videozapis o Firenci, prijestolnici renesanse. Nakon što odgledate dio videozapisa, potaknite ih na razgovor o atrakcijama Firence. Pitajte ih jesu li ikad posjetili taj grad, koje asocijacije i koja imena vežu za Firencu te znaju li koje razdoblje umjetnosti vežemo za Firencu navodeći da je Firenca la culla del Rinascimento. Svakako ih pitajte i o tome jesu li čuli za Leonarda da Vincija i što znaju o tom umjetniku. Također, potaknite ih i na to da navedu što znaju o renesansi u Hrvatskoj i utjecaju talijanskih renesansnih umjetnika na hrvatske renesansne umjetnike.

Učenici zatim u paru rješavaju grupu zadataka B (1/2) na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2., odnosno čitaju tekst. Nakon što su pročitali tekst, provjerite i njegovo razumijevanje dodatnim pitanjima (npr. Chi ha dato in prestito i soldi a Leonardo? Dove si trova la statua di Davide?).

Razgovarajte o najpoznatijim talijanskim renesansnim umjetnicima te njihovim djelima. Neka istraže kako se ta djela zovu na talijanskom jeziku. U Wooclapu će zatim u paru rješavati kviz koji ste pripremili, a u kojem je potrebno poznata djela renesansnih majstora spojiti s njihovim imenima (primjerice, Botticelli – La nascita di Venere, Donatello – Davide itd.). Razgovarajte o novim spoznajama o renesansnim umjetnicima i njihovim djelima.

Postupci potpore

Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i na obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Učenicima s teškoćama u razvoju važno je najaviti i objasniti sadržaj početnog videozapisa. Tijekom gledanja uvodnog videa o Firenci omogućite podnaslove za učenike s oštećenjem sluha. Tijekom rasprave omogućite vizualnu podršku (na primjer, u obliku fotografija Firence i Leonarda da Vincija) koja će učenicima s teškoćama olakšati razumijevanje ključnih riječi, ali će im i pomoći u lakšem praćenju rasprave. Tijekom rješavanja zadatka B (1/2) na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2. uputite učenike s disleksijom da odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Tijekom rješavanja kviza u paru vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u izvršavanju zadatka te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Ako je potrebno, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje ili slikovne upute za uporabu Wooclapa.

Za učenike koji žele znati više

Učenici odabiru jednog umjetnika i pripremaju PowerPoint prezentaciju s njegovim najpoznatijim djelima te ih objašnjava u nekoliko natuknica.

Nastavna aktivnost za predmet X

Firenze, la culla del Rinascimento

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje glavnu poruku, analizira ključne i specifične informacije te ih primjenjuje u novonastaloj situaciji primjerenoj razvojnoj dobi i vlastitim interesima.
  • Učenik prepričava srednje dug i jednostavan tekst koristeći se poznatim rječnikom i prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
  • Učenik se koristi dvojezičnim rječnikom te različitim izvorima znanja na talijanskome jeziku, uključujući i elektroničke medije.
  • Učenik izvještava o sličnostima i razlikama između hrvatske i talijanske kulture uspoređujući ih s vlastitim iskustvom.
  • Učenik razumije i analizira prilagođeni i autentični srednje dug i jednostavan slušani, pisani i audiovizualni tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna umjetnost

Detto fatto

Učenike motivirajte na razgovor o povijesnim osobama Italije i o tome tko su te osobe bile, što su radile, po čemu su poznate pazeći pritom na pravilnu uporabu prošloga vremena. Participe ispisujte na ploču, i to različitim bojama krede/markera i potaknite ih na zaključak o tome koji su od njih pravilni, a koji nepravilni.

U drugom zadatku B na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2. učenici igraju igru memorije u kojoj spajaju glagole u infinitivu s odgovarajućim participima.

Učenici neka u grupama kreiraju zajednički Word dokument koji dopunjavaju participima iz prvog B zadatka razvrstavajući ih u dvije kolone prema pomoćnom glagolu koji rabe, i to tako da zelenom bojom označe pravilne, a crvenom nepravilne participe.

U grupama neka izrade svoje kvizove (8 - 10 zadataka) u digitalnom alatu Quizizz rabeći navedene glagole i njihove participe (na -ato, -uto, -ito i nepravilne), a zatim neka ih međusobno odigraju kako bi ih što brže zapamtili. U kvizu je potrebno odabrati pravilan oblik glagola s naglaskom na pravilan oblik participa. U radu trebaju paziti na primjenu pravopisa, gramatike te međusobnu suradnju.

Na kraju im podijelite izlazne kartice za samovrednovanje u kojima će označiti razumijevanje nastavnog sadržaja 3-2-1 metodom.

Postupci potpore

S obzirom na to da se u ovoj cjelini traži primjena gramatičkih pravila, omogućite učenicima s teškoćama uporabu podsjetnika o glagolskim vremenima tijekom rješavanja zadataka. Tijekom rješavanja zadatka B na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2. uputite učenike s disleksijom na odabir prikaza teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Prema potrebi osigurajte rad u paru za učenike s izraženijim teškoćama. Pri podjeli učenika u grupe za izradu tablica i kvizova vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. Zadatke u grupi dodijelite uzimajući u obzir jake strane učenika s teškoćama. Ako je potrebno, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje ili slikovne upute pri uporabi digitalnog alata Quizizz. Na kraju lekcije učenicima s jezičnim teškoćama i specifičnim teškoćama u učenju unaprijed pripremite grafički prilagođen uručak s popisom pravila o uporabi participa.

Za učenike koji žele znati više

Učenici izrađuju mentalnu mapu u digitalnom alatu Coggle u kojoj kategoriziraju participe (primjerice, u istu grupu stavljaju spento, vinto ili pak detto, fatto i letto).

Nastavna aktivnost za predmet X

Detto fatto

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše srednje dug i jednostavan tekst koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama uz smjernice na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik se koristi dvojezičnim rječnikom te različitim izvorima znanja na talijanskome jeziku, uključujući i elektroničke medije.
  • Učenik prati vlastito učenje talijanskoga jezika.
  • Učenik razumije i analizira prilagođeni i autentični srednje dug i jednostavan slušani, pisani i audiovizualni tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest

Ieri o l'altro ieri?

Potaknite učenike na raspravu pitajući ih o tome što su jučer jeli, jesu li prekjučer imali koju pisanu provjeru znanja, gdje su ljetovali prošle godine i slično. Nazive priložnih oznaka zapišite na ploču na talijanskom jeziku.

Uputite učenike na rješavanje zadatka D (1/3) na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2. u kojem priložne oznake vremena koje označavaju prošlo vrijeme trebaju spojiti s njihovim hrvatskim prijevodima. Zatim trebaju za svaku od navedenih priložnih oznaka napisati svoj primjer (npr. L'anno scorso sono stato a Roma.) na Lino ploču. Zajedno prokomentirajte napisano stavljajući naglasak na pravilnu uporabu prijedloga i passata prossima.

Učenici nakon toga u parovima rješavaju zadatak F na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2. u kojem trebaju označiti točne rečenice te tako otkriti ime poznatog talijanskog izumitelja. Kad riješe zadatak, potaknite ih na to da isprave pogreške u netočnim rečenicama, a zatim neka riješe i zadatak G.

Po uzoru na tekst o Galileu učenici će, radeći u grupama, napisati tekst o Michelangelu, Leonardu, Botticelliju, Donatellu te napraviti e-knjigu u Book Creatoru. Naglasak neka stave na pravopis, gramatiku te na pravilnu upotrebu passata prossima. Svaka e-knjiga neka sadržava 4 - 6 stranica, ali i ključne informacije i zanimljivosti o navedenim umjetnicima i njihovim djelima. Također, neka dodaju i fotografije koje mogu besplatno preuzeti s Pixabayja poštujući autorska prava. U radu u grupi neka ravnopravno podijele uloge te obrate pozornost na primjenu pravopisnih i gramatičkih pravila. Spojite radove učenika u zajedničku knjigu. Napravite i virtualnu izložbu radova te provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema zadanim parametrima.

Postupci potpore

Prije uvodne rasprave i navođenja priložnih oznaka najavite učenicima s poremećajem iz autističnog spektra temu i cilj aktivnosti kako bi lakše pratili raspravu. Tijekom rješavanja zadataka D (1/3), F i G na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2. uputite učenike s disleksijom na odabir prikaza teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Prema potrebi osigurajte rad u paru tijekom upisivanja primjera na Lino ploču za učenike s izraženijim teškoćama. Pri podjeli učenika u grupe za izradu e-knjiga vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Ako je potrebno, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri uporabi digitalnih alata Book Creatora i Pixabayja. Omogućite učenicima s poremećajem iz autističnog spektra samostalan odabir umjetnika kako biste ih dodatno zainteresirali za rad.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka u digitalnom alatu H5P u paru izrade osmosmjerku s nazivima zanimanja poznatih lica talijanske renesanse (architetto, inventore, scultore...).

Nastavna aktivnost za predmet X

Ieri o l'altro ieri?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se koristi dvojezičnim rječnikom te različitim izvorima znanja na talijanskome jeziku, uključujući i elektroničke medije.
  • Učenik razumije i analizira prilagođeni i autentični srednje dug i jednostavan slušani, pisani i audiovizualni tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik prepoznaje glavnu poruku, analizira ključne i specifične informacije te ih primjenjuje u novonastaloj situaciji primjerenoj razvojnoj dobi i vlastitim interesima.
  • Učenik piše srednje dug i jednostavan tekst koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama uz smjernice na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik priprema i drži izlaganja iz područja osobnoga interesa i vlastite svakodnevice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna umjetnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.