Pozdravite učenike i započnite aktivnost postavljanjem uvodnoga pitanja: Jesu li nagle promjene u društvu i politici dobre ili loše? Prozovite nekoliko učenika i zajedno prokomentirajte njihove odgovore. Podijelite učenike u parove i zadajte im zadatak da pomoću raspoloživih mrežnih izvora znanja jedan učenik prouči pojam liberalizma na primjeru Francuske revolucije, a drugi učenik pojam konzervativizma na primjeru Bečkoga kongresa. Koristeći se pametnim telefonom, tabletom ili računalom, učenici trebaju pristupiti alatu WordOnline te izraditi tablicu s dvama stupcima. U jedan će stupac unositi obilježja liberalizma, a u drugi obilježja konzervativizma. Naglasak je ove aktivnosti na definiranju političkih ideja pa uputite učenike da pozornost osobito obrate na vrijednosti, ciljeve i metode koje zagovaraju liberalizam i konzervativizam. Nakon što završe popunjavanje, dajte im zadatak da na temelju tablice sastave definiciju liberalizma i konzervativizma. Neka pristupe digitalnom alatu Padlet i pomoću njega podijele svoje definicije s ostalim učenicima u razredu. Zajedno pročitajte i prokomentirajte definicije i tražite od učenika da ih pojasne koristeći se znanjima o Francuskoj revoluciji i Bečkome kongresu. Zajedno odaberite najpotpuniju definiciju ili sastavite novu služeći se učeničkim prijedlozima.
Za kraj, postavite učenicima pitanje znaju li za primjer konzervativnoga i/ili liberalnoga ponašanja iz svoje svakodnevice. Jesu li se s time suočavali u obitelji, školi ili među prijateljima? Pitajte ih i znaju li za primjer liberalnih ili konzervativnih pokreta u današnjoj politici i raspravite o tome.
Započnite sat na platformi MS Teams u plenarnom načinu rada. Pozdravite učenike i započnite aktivnost postavljanjem uvodnog pitanja: Jesu li nagle promjene u društvu i politici dobre ili loše? Prozovite nekoliko učenika i zajedno prokomentirajte njihove odgovore. Pomoću funkcionalnosti izdvojenih soba (breakout rooms) podijelite učenike u parove. Neka jedan učenik u paru pristupi alatu WordOnline i podijeli zaslon s drugim. Zadajte im zadatak da pomoću raspoloživih mrežnih izvora znanja jedan učenik prouči pojam liberalizma na primjeru Francuske revolucije, a drugi učenik pojam konzervativizma na primjeru Bečkoga kongresa. Učenici trebaju izraditi tablicu s dvama stupcima u koju će u jedan stupac unositi značajke liberalizma, a u drugi značajke konzervativizma. Naglasak je aktivnosti na definiranju političkih ideja pa uputite učenike da pozornost osobito obrate na vrijednosti, ciljeve i metode koje zagovaraju liberalizam i konzervativizam. Nakon što završe popunjavanje, dajte im zadatak da na temelju tablice sastave definiciju liberalizma i konzervativizma. Vratite se u plenarni način rada i neka parovi svoje definicije unesu u alat za grupno čavrljanje kako bi ih svi mogli vidjeti. Zajedno pročitajte i prokomentirajte definicije i tražite od njih da ih pojasne koristeći se znanjima o Francuskoj revoluciji i Bečkome kongresu. Zajedno odaberite najpotpuniju definiciju ili sastavite novu služeći se učeničkim prijedlozima. Za kraj, postavite učenicima pitanje znaju li za primjer konzervativnoga i/ili liberalnoga ponašanja iz svoje svakodnevice. Jesu li se s time suočavali u obitelji, školi ili među prijateljima? Pitajte ih i znaju li za primjer liberalnih ili konzervativnih pokreta u današnjoj politici i raspravite o tome.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti možete se savjetovati sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć prilikom izvršavanja zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja (ovisno o dogovoru s učenikom) kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Prilikom uvodnog razgovora ohrabrite učenike s teškoćama te ih potaknite na uključivanje u raspravu i dijeljenje ideja i mišljenja. Istovremeno, ne inzistirajte na uključivanju učenika s teškoćama. Pohvalite ih kada je to primjereno kako bi stvorili pozitivnu sliku o sebi i bili više motivirani.
Vodite brigu o tome da su učenici s teškoćama u paru s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva i koji će dobro surađivati s učenicima s teškoćama. Neka učenici u paru podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka, koja će biti jezično i grafički prilagođena učenicima sa specifičnim teškoćama učenja. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Također, ako je to potrebno, omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako biste učenicima olakšali razumijevanje pojmova.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima WordOnline i Padlet. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje. Neka upute budu grafički i jezično prilagođene.
Prilikom predstavljanja uratka, neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju.
Tijekom završne rasprave nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije) ako sami ne izraze želju. Nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama.
Nakon obavljenog zadatka osigurajte povratne informacije i, po potrebi, dodatnu podršku učenicima s teškoćama kako biste im pomogli u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju znanja.
Zadajte učenicima da istraže ideje jednog od mislilaca klasičnoga liberalizma, primjerice Johna Lockea, te neka ih prikažu pomoću infografike u alatu Piktochart.
Pozdravite učenike i postavite pitanja za aktualizaciju i motivaciju: Jeste li se ikada suočili s nepravdom i što ste u toj situaciji učinili? Što možete učiniti ako je djelovanje protiv izvora nepravde zakonski zabranjeno? Prozovite nekoliko učenika i s njima prokomentirajte odgovore. Ako niste s učenicima prošli prethodnu aktivnost, ukratko ponovite značenje pojmova liberalizam i konzervativizam s kraja 18. i početka 19. stoljeća. Najavite učenicima da ćete se u ovoj aktivnosti baviti liberalnim pokretima između Bečkoga kongresa i „proljeća naroda“.
Podijelite učenike u tri do pet grupa i svakoj zadajte da prouči jedan od liberalnih pokreta u Europi u prvoj polovini 19. stoljeća (karbonari, Mlada Italija, čartizam, dekabristi, heterija…). Svaka grupa treba pomoću pametnoga telefona, tableta ili računala pristupiti digitalnom alatu Mindomo i u njemu izraditi umnu mapu kojom će prikazati ciljeve, metode, djelovanje i ishod dodijeljenog pokreta. Dok učenici rade, kreirajte u alatu MS Forms obrazac za evaluaciju svake umne mape. Kriteriji za vrednovanje umne mape mogu biti sljedeći: 1. centralna tema, 2. podteme, 3. razrada podtema. Nakon završetka rada podijelite obrazac za evaluaciju elektroničkom poštom ili pomoću QR koda. Prozovite predstavnika svake grupe da izloži njihovu umnu mapu i uputite učenike da nakon svakog izlaganja vrednuju mapu pomoću obrasca izrađenoga u alatu Forms. Nakon završenih izlaganja i vrednovanja prokomentirajte s učenicima rezultate. Zaključite aktivnost postavljanjem pitanja za raspravu: koje su aktualne liberalne ideje u današnjem svijetu i/ili u njihovu svakodnevnom okružju te kojim se metodama one nastoje realizirati.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti možete se savjetovati sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć prilikom izvršavanja zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja (ovisno o dogovoru s učenikom) kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, neka učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u grupi sa strpljivim učenicima koji će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak).
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnim alatima Mindomo i MS Forms. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte i pisane i slikovne upute za upotrebu alata, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Učenici koji se ne snalaze u digitalnom alatu i nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio grupnog zadatka, neka podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu sa svojim jakim stranama.
Prilikom izlaganja umnih mapa nemojte inzistirati na tome da izlažu učenici kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju. Omogućite da grupa u kojoj je učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje prva izlaže.
Tijekom vrednovanja i završne rasprave nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave omogućite im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Zadajte učenicima da detaljnije istraže liberalne ideje Janka Draškovića izložene u djelu „Disertatia iliti Razgovor darovan gospodi poklisarom" te ih usporede s idejama liberalnih pokreta u Europi. Neka rezultate istraživanja prikažu koristeći se alatom MS PowerPoint.
Pozdravite učenike i najavite temu: revolucije 1848. godine. Ukratko s njima ponovite značenje pojmova liberalizam, konzervativizam i nacionalizam. Objasnite učenicima zašto se za događaje 1848. godine upotrebljava naziv „proljeće naroda“. Podijelite učenike u grupe. Zadajte im da odaberu jedno od područja zahvaćenih revolucionarnim zbivanjima 1848. (Italija, Njemačka, Francuska, Habsburška Monarhija…), s tim da po dvije grupe trebaju proučavati istu revoluciju. Primjerice, dvije će grupe proučavati revoluciju u Italiji, dvije revoluciju u Francuskoj itd. Svaka grupa treba proučiti dodijeljenu revoluciju, njezine uzroke, tijek i posljedice. Neka pomoću pametnoga telefona, tableta ili računala pristupe digitalnom alatu Canva te kreiraju naslovnicu novina koje izvještavaju o revoluciji. Naslovnica treba sadržavati sliku, glavni naslov, nekoliko podnaslova i kratke najave tema ispod svakog podnaslova. Budući da su po dvije grupe istražile istu temu, jedna će grupa naslovnicu prikazati iz perspektive revolucionara, a druga iz perspektive vlastodržaca. Naslov, slika, podnaslovi i sažetci trebaju odražavati te perspektive. Isti zadatak zadajte preostalim parovima grupa. Dok učenici rade, kreirajte u alatu MS Forms obrazac za evaluaciju svake naslovnice prema elementima koje naslovnica treba sadržavati uz dodatni kriterij perspektive. Prema tom posljednjem kriteriju učenici trebaju vrednovati koliko su uspješno prikazane perspektive revolucionara i vlastodržaca. Nakon završetka rada podijelite obrazac za evaluaciju elektroničkom poštom ili pomoću QR koda. Prozovite predstavnika svake grupe da izloži njihovu naslovnicu i uputite učenike da nakon svakog izlaganja vrednuju uradak pomoću obrasca izrađenoga u alatu MS Forms. Nakon završenih izlaganja i vrednovanja prokomentirajte s učenicima rezultate. Zaključite aktivnost postavljanjem pitanja za raspravu: Kakvu odgovornost povjesničar ima prilikom istraživanja teme s obzirom na različite perspektive vezane za nju? Jeste li se kada našli u situaciji da vam netko pripovijeda o nečemu što mu se dogodilo i da ste u pripovijedanju uočili pristranost odnosno samo jednu perspektivu? Kako ste reagirali?
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti možete se savjetovati sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć prilikom izvršavanja zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja (ovisno o dogovoru s učenikom) kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Učenicima s teškoćama pripremite kartice s podsjetnicima na ključne pojmove. Tijekom uvodnog razgovora i pri objašnjavanju zadataka, izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika, a za izvršenje pojedinih zadataka osigurajte dovoljno vremena. Za učenike s teškoćama pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka, koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima koji će ih poticati na rad i uključivati ih u sve faze izvršavanja zadatka. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnim alatima Canva i MS Forms. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte i pisane i slikovne upute za upotrebu alata koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. U grupama u kojima su učenici s teškoćama koji se ne snalaze u digitalnom alatu i nisu u mogućnosti samostalno izraditi pojedini dio grupnog zadatka, omogućite podjelu poslova u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.
Prilikom predstavljanja novinskih naslovnica nemojte inzistirati na tome da izlažu učenici kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju odnosno ako to ne bude dogovor unutar grupe. Osigurajte da se učenici s teškoćama tijekom izlaganja osjećaju ugodno. Ne naglašavajte njihove pogreške te ih pohvalite kada je to primjereno kako bi stvarali pozitivnu sliku o sebi i bili više motivirani.
Nakon izlaganja i vrednovanja, učenicima s teškoćama osigurajte odgovore na pitanja koja su se postavljala te im, po potrebi, pružite dodatnu podršku kako biste im pomogli u razumijevanju pojma i daljnjem nadograđivanju znanja.
Neka učenici istraže događanja u hrvatskim zemljama tijekom revolucionarnih godina 1848. i 1849., s naglaskom na događanjima u njihovu kraju, te neka rezultate istraživanja prikažu pomoću vremenske crte u alatu Sutori.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.