Predmet
Tehnička kultura 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Struji struja!

Naziv predmeta
Tehnička kultura 8

Razred
8. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • elektrana
  • generator
  • elektroenergetski sustav

Stvaranje energije

Potaknite razgovor i postavite motivirajuća pitanja (primjerice, Što je energija i kako nastaje? Koje vrste energije poznajete?).
Razgovarajte s učenicima o učincima električne energije s kojima se svakodnevno susreću (kod kuće, u školi, na slobodnim aktivnostima i sl.) te njezinoj primjeni u svakodnevnim društvenim aktivnostima.
U nastavku organizirajte učenike u manje grupe (optimalno četveročlane). U svakoj grupi imenujte jednog učenika kao vođu grupe čiji je zadatak, između ostalog, na kraju rada predstaviti rezultate istraživanja. U alatu Canva izradite plakat pod naslovom Energija i dodajte članove u predložak pomoću e-adrese svakog učenika. Na predlošku definirajte nekoliko područja koja je potrebno istražiti: izvor energije (svaka grupa dobiva od učitelja drugi izvor energije), elektrana, generator, transformator i dalekovod. Potrebne slike i fotografije učenici pretražuju na servisu Pixabay. Osim kratke razrade navedenih područja svaki plakat mora sadržavati i kratki kviz ponavljanja. Kvizove učenici unutar grupa izrađuju u alatima Kahoot ili Socrative te poveznicu na kviz dodaju kao dio plakata.
Vođa svake grupe prikazuje plakat ostalim učenicima u razredu te ukratko predstavlja sadržaj plakata. Nakon predstavljanja ostali učenici u razredu rješavaju kviz koji pokreće svaki predstavnik grupe.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Osigurajte dodatno vrijeme za razgovor i postavljajte motivirajuća pitanja kako bi se učenici više angažirali. Ako je potrebno, upotrijebite vizualna pomagala, kao što su ilustracije ili dijagrami, kao podršku za razumijevanje pojedinih koncepata.
Uz imenovanje jednog učenika vođom grupe, i ostalim članovima dodijelite određene zadatke ili područja istraživanja. Osigurajte vizualnu podršku u alatu Canva tako što ćete se koristiti slikama i ikonama koje su jasne i razumljive učenicima. Možete prilagoditi postavke kao što su veličina fonta, kontrast boja i raspored elemenata kako bi plakati bili čitljiviji i vizualno privlačniji. Redovito provjeravajte napredak svake grupe tijekom istraživanja i izrade plakata. Dajte učenicima povratne informacije i usmjeravajte ih kako bi bili na pravom putu i ispunili očekivane ciljeve.
Podržite učenike s teškoćama u istraživanju izvora energije tako da im date jasne smjernice i strukturirane upute. Možete im poslati unaprijed pripremljene poveznice ili upotrijebiti specifične izvore informacija, prilagođene njihovim potrebama. Omogućite fleksibilnost u izboru oblika istraživanja. Učenicima s teškoćama može biti korisno upotrijebiti nekoliko modaliteta za istraživanje, kao što su slušanje audiozapisa ili korištenje vizualnim pomagalima. Pružite pojedinačnu podršku i pomoć učenicima tijekom istraživanja i izrade plakata. To se može odnositi na ​​dodatno pojašnjenje, usmjeravanje na relevantne informacije ili prilagođavanje zadatka u skladu s njihovim sposobnostima.
Usmjerite učenike da se koriste vizualnim pomagalima i simbolima u izradi plakata kako bi se informacije jasnije prezentirale. Mogu upotrijebiti jednostavne grafike, ikone ili simbole, čime će se podržati razumijevanje i zapamćivanje ključnih pojmova.
Tijekom izlaganja osigurajte da učenici s teškoćama imaju podršku i dovoljno vremena za izražavanje svojih ideja. Ohrabrite njihovo sudjelovanje i pružite im podršku u organiziranju misli i prezentiranju informacija.
Usmjerite učenike da pri izlaganju osiguraju jasnu i strukturiranu prezentaciju o pojmovima kao što su elektrana, generator, transformator i dalekovod. Usmjerite ih da upotrijebe vizualne prikaze ili dijagrame kako bi poboljšali razumijevanje funkcije i važnosti tih elemenata u elektroenergetskom sustavu na razini razreda.
Omogućite ponavljanje ključnih informacija i pojmova tijekom prikaza prezentacija kako bi se osiguralo da svi učenici mogu pratiti i razumjeti sadržaj.
Ohrabrite učenike da postavljaju pitanja i razgovaraju o temama koje se obrađuju tijekom aktivnosti. Podržite njihovu komunikaciju i sudjelovanje kako bi se osjećali uključenima i motiviranima.
Budite fleksibilni u procjenjivanju postignuća učenika, prilagođavajući kriterije i očekivanja njihovim pojedinačnim potrebama i mogućnostima. Obratite pozornost na njihove napore, napredak i sudjelovanje u aktivnostima.
Uputite učenika na mogućnost postavljanja filtara pretraživanja na servisu Pixabay, koji ograničavaju rezultate na određeni sadržaj.
Pružite dodatnu obuku ili svakom učeniku zasebno objasnite kako se služiti alatom Canva. Učenicima bi moglo koristiti da dobiju detaljne upute, vizualne primjere ili videozapise u kojima im se objašnjava kako se koristiti tim alatima. Neka sadržavaju i vizualna pomagala, kao što su slike, ilustracije ili simboli, kako bi se podržalo razumijevanje i zapamćivanje informacija u digitalnim alatima. Ti vizualni elementi mogu pomoći učenicima da bolje shvate pojmove i povežu ih s odgovarajućim slikovnim prikazima.

Učenicima dajte jasne upute o tome kako izraditi kviz pomoću alata Kahoot ili Socrative. Možete im osigurati praktične vodiče ili kratke videoupute kako bi se upoznali s tim alatima. Potaknite učenike da unutar svoje grupe surađuju na izradi kviza. Učenici mogu dodijeliti određeni broj pitanja svakom članu grupe i zajednički osmišljavati kvalitetna pitanja.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Stvaranje energije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava način proizvodnje i prijenosa električne energije.
  • Učenik navodi vrste elektrana.
  • Učenik navodi dijelove sustava prijenosa električne energije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehologije
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Odživi razvoj

Put energije

Rasporedite učenike u peteročlane grupe. Svakom učeniku u grupi zadajte da na internetu istraži prednosti i nedostatke elektroenergetskog sustava. Učenici unutar grupe imaju različite uloge. Jedan od učenika vođa je grupe i zadužen je za izradu plakata. U alatu Canva napravite predložak pod naslovom Elektroenergetski sustav. Vođa grupe izrađuje plakat koristeći se dobivenim informacijama o izvorima energije od ostalih članova grupe. Izradite grupe u alatu i dodajte članove u predložak s pomoću e-adrese svakog učenika.
Ostali članovi grupe istražuju pitanja kao što su utjecaj na okoliš i utjecaj na ekosustav ovisno o vrsti pretvorene energije u elektrani, godišnjem dobu, dnevnim i mjesečnim potrebama kućanstva, cijeni električne energije po kw/h, održivom razvoju i utjecaju energije na gospodarski razvoj i sl. Rezultate učenici zapisuju u tablicu izrađenu u alatu MS Excel, a vođa grupe unosi podatke na plakat.
Vođa grupe objavljuje radove svoje grupe u alatu Padlet kako bi ih svi mogli pogledati. Komentirajte radove potičući usput učenike na ekološki prihvatljive načine proizvodnje električne energije.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jasne smjernice i upute za istraživanje. Učenicima ponudite vodiče ili prilagođene materijale koji im olakšavaju razumijevanje zadataka i ciljeva istraživanja.
Pružite podršku učenicima u pronalaženju relevantnih informacija na internetu. Možete im preporučiti određene pouzdane izvore ili ponuditi vodiče za pretraživanje koji će im olakšati pronalazak informacija.
Upotrijebite vizualna pomagala ili simbole kako biste podržali razumijevanje pojedinih pitanja ili tema istraživanja. Ti vizualni elementi mogu pomoći učenicima da bolje shvate i povežu informacije.
Ohrabrite timski rad i suradnju unutar grupa. Potičite učenike da međusobno surađuju, razmjenjuju ideje i podržavaju jedni druge tijekom istraživanja.
Prilagodite vrijeme i tempo rada potrebama učenika. Osigurajte dovoljno vremena za istraživanje informacija kako bi učenici mogli raditi u svojem ritmu i na adekvatan način.
Pri kreiranju tablice u alatu MS Excel povećajte veličinu fonta u ćelijama kako bi se olakšalo čitanje, odaberite visoki kontrast između boje teksta i pozadine kako bi se poboljšala čitljivost, a bojama i oblicima istaknite bitne informacije ili rezultate. Uklonite nepotrebne trake alata ili opcije kako biste smanjili vizualnu kompleksnost. Podatke u tablici organizirajte na jasan i pregledan način, koristeći se zaglavljima stupaca i redaka. Pružite dodatne upute ili korake u pisanju kako bi se olakšalo korištenje alatom MS Excel. Razmotrite mogućnost integracije dodataka ili alata za pomoć koji olakšavaju unos podataka ili čitanje sadržaja u alatu MS Excel. Budite otvoreni za pojedinačne prilagodbe ili potrebe učenika. Komunicirajte s učenicima i prilagodite aktivnost prema njihovim specifičnim potrebama kako bi im se omogućilo uspješno sudjelovanje u istraživanju.
Ukoliko je učenik s teškoćama vođa grupe, pružite mu po potrebi dodatnu podršku u izradi plakata. To se može odnositi na ​​pomoć u odabiru odgovarajućih slika ili grafika, formatiranju teksta ili organiziranju informacija na jasan način. Prilagodite raspored i organizaciju informacija na plakatu kako bi bile jasne i pregledne. Upotrijebite odlomke ili oznake kako biste učenicima olakšali razumijevanje i praćenje sadržaja. Promovirajte inkluzivno ozračje tijekom prezentacija u alatu Padlet. Ohrabrite učenike da aktivno sudjeluju, postavljaju pitanja i dijele svoja razmišljanja. Podržite njihove napore i pružite konstruktivne povratne informacije. Dajte jasne upute za korištenje alatima Padlet i Canva. Napišite ili vizualno prikažite jednostavne i detaljne upute kako bi se učenici mogli uspješno koristiti alatom za istraživanje, izradu plakata i prezentaciju.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Put energije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi osnovne električne veličine i mjerne jedinice.
  • Učenik objašnjava utjecaj elektrana na okoliš.
  • Učenik objašnjava način proizvodnje i prijenosa električne energije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Održivi razvoj

Tvornica energije

Ako ste u mogućnosti, unaprijed dogovorite i organizirajte posjet nekoj od elektrana u blizini škole ili tijekom vožnje autobusom na terensku nastavu, dok prolazite pokraj određene elektrane, spomenite nekoliko zanimljivosti o njoj. Možete se dogovoriti s pojedinim učenicima da pripreme zanimljivosti o elektrani i predstave ih tijekom vožnje.
Na početku aktivnosti rasporedite učenike u manje grupe (tri do četiri člana) i pripremite projektni zadatak u kojemu svaka grupa istražuje način djelovanja jednog tipa elektrane. Samostalno odredite broj tipova koje želite obuhvatiti istraživačkim radom. Tijekom istraživanja pozornost učenika usmjerite na pretvorbu energije do koje dolazi unutar elektrane, na utjecaj pojedinog izvora energije za rad elektrana na okoliš te na zastupljenost tipova elektrana u Hrvatskoj i susjednim zemljama (utjecaj geografskog položaja te iskoristivost prirodnih potencijala). Smjernice za izradu projektnog zadatka pohranite u prostoru za suradnju u digitalnom servisu Google Disk.
Uputite učenike da slike i fotografije potrebne za istraživački rad pronađu na servisu Pixabay.
Materijal dobiven istraživanjem članovi svake grupe prikazuju u obliku mrežne stranice, koju izrađuju u alatu Wix. Naziv mrežne stranice treba odgovarati istraživanom tipu elektrane.
Poveznicu na izrađenu mrežnu stranicu svaka grupa postavlja na zajednički zid izrađen u alatu Padlet te svoje istraživanje predstavlja ostalim učenicima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.

Održite sastanak s učenicima prije posjeta elektrani kako biste im dali osnovne informacije o elektrani i pripremili ih za posjet. To se može odnositi na ​​raspravu o tipu elektrane, načinu rada, važnosti energije i sigurnosnim mjerama tijekom posjeta. Uzimajući u obzir pojedinačne potrebe učenika, osigurajte prilagođenu komunikaciju tijekom posjeta elektrani. To se može odnositi na ​​korištenje vizualnim ilustracijama, na gestikulaciju ili dodatna pojašnjenja kako bi se olakšalo razumijevanje informacija. Izradite jednostavne, vizualne vodiče i pritom se koristite simbolima ili ilustracijama kako biste pomogli učenicima da razumiju procese ili rad elektrane, kojima će se moći služiti i pri obilasku. Svakom članu grupe dodijelite određeni zadatak ili područje za istraživanje. Primjerice, jedan član može istraživati izvor energije, drugi može istraživati rad elektrane, treći može istraživati utjecaj na okoliš i sl. Potaknite suradnju unutar grupe kako bi se učenici mogli savjetovati, razmjenjivati ideje i dijeliti informacije koje su pronašli tijekom istraživanja. To se može odnositi na ​​organizirane rasprave, oluju ideja (engl. brainstorming) ili zajedničku izradu umnih mapa. Pri davanju uputa izražavajte se jednostavnim i razumljivim jezikom. Podijelite zadatke na manje korake i upotrijebite vizualne ilustracije, dijagrame ili slike kako biste pomogli učenicima u razumijevanju procesa. Koristite se kratkim rečenicama i jasno označite svaki korak. Također, upotrijebite veći font i jasne kontraste boja kako bi tekst bio čitljiviji.
Izradite jednostavne upute za korištenje digitalnim alatima. Napišite detaljne upute za korištenje alatima Wix i Google Disk kako bi učenici mogli uspješno istraživati, izrađivati mrežne stranice i dijeliti ih u alatu Padlet. Upute mogu biti pisane ili vizualno prikazane kako bi svima bile razumljive. Osigurajte tehničku podršku. Budite dostupni učenicima kako biste im pružili pomoć u rješavanju tehničkih problema ili pitanja koja se odnose na korištenje digitalnim alatima.
Ohrabrite suradnju i timski rad. Potaknite učenike da aktivno surađuju unutar grupa prilikom istraživanja i izrade mrežnih stranica.
Ponudite primjere i smjernice za izradu mrežne stranice. Pomozite učenicima da započnu izradu svojih mrežnih stranica tako da im pripremite primjere ili predloške koji će im služiti kao smjernice. To će im pomoći da strukturiraju svoje istraživanje i prezentaciju na mreži.
Osigurajte izvore za pronalaženje fotografija. Ako se učenici trebaju koristiti fotografijama u svojim radovima, pružite im smjernice i mrežne izvore za pronalaženje besplatnih i autorskih fotografija, kao što je servis Pixabay. Naglasite važnost poštovanja autorskih prava i potaknite učenike na etičko korištenje slikama.
Pružite dodatnu podršku pri izradi mrežne stranice. Ako je potrebno, provedite radionicu ili edukaciju o korištenju alatom Wix kako biste učenicima pomogli da stvore atraktivnu i funkcionalnu mrežnu stranicu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tvornica energije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava način proizvodnje i prijenosa električne energije.
  • Učenik navodi vrste elektrana.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologje
  • Održivi razvoj
  • Osobni i socijalni razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.