Potaknite razgovor i postavite motivirajuća pitanja (primjerice, Što je energija i kako nastaje? Koje vrste energije poznajete?).
Razgovarajte s učenicima o učincima električne energije s kojima se svakodnevno susreću (kod kuće, u školi, na slobodnim aktivnostima i sl.) te njezinoj primjeni u svakodnevnim društvenim aktivnostima.
U nastavku organizirajte učenike u manje grupe (optimalno četveročlane). U svakoj grupi imenujte jednog učenika kao vođu grupe čiji je zadatak, između ostalog, na kraju rada predstaviti rezultate istraživanja. U alatu Canva izradite plakat pod naslovom Energija i dodajte članove u predložak pomoću e-adrese svakog učenika. Na predlošku definirajte nekoliko područja koja je potrebno istražiti: izvor energije (svaka grupa dobiva od učitelja drugi izvor energije), elektrana, generator, transformator i dalekovod. Potrebne slike i fotografije učenici pretražuju na servisu Pixabay. Osim kratke razrade navedenih područja svaki plakat mora sadržavati i kratki kviz ponavljanja. Kvizove učenici unutar grupa izrađuju u alatima Kahoot ili Socrative te poveznicu na kviz dodaju kao dio plakata.
Vođa svake grupe prikazuje plakat ostalim učenicima u razredu te ukratko predstavlja sadržaj plakata. Nakon predstavljanja ostali učenici u razredu rješavaju kviz koji pokreće svaki predstavnik grupe.
Učenicima dajte jasne upute o tome kako izraditi kviz pomoću alata Kahoot ili Socrative. Možete im osigurati praktične vodiče ili kratke videoupute kako bi se upoznali s tim alatima. Potaknite učenike da unutar svoje grupe surađuju na izradi kviza. Učenici mogu dodijeliti određeni broj pitanja svakom članu grupe i zajednički osmišljavati kvalitetna pitanja.
Rasporedite učenike u peteročlane grupe. Svakom učeniku u grupi zadajte da na internetu istraži prednosti i nedostatke elektroenergetskog sustava. Učenici unutar grupe imaju različite uloge. Jedan od učenika vođa je grupe i zadužen je za izradu plakata. U alatu Canva napravite predložak pod naslovom Elektroenergetski sustav. Vođa grupe izrađuje plakat koristeći se dobivenim informacijama o izvorima energije od ostalih članova grupe. Izradite grupe u alatu i dodajte članove u predložak s pomoću e-adrese svakog učenika.
Ostali članovi grupe istražuju pitanja kao što su utjecaj na okoliš i utjecaj na ekosustav ovisno o vrsti pretvorene energije u elektrani, godišnjem dobu, dnevnim i mjesečnim potrebama kućanstva, cijeni električne energije po kw/h, održivom razvoju i utjecaju energije na gospodarski razvoj i sl. Rezultate učenici zapisuju u tablicu izrađenu u alatu MS Excel, a vođa grupe unosi podatke na plakat.
Vođa grupe objavljuje radove svoje grupe u alatu Padlet kako bi ih svi mogli pogledati. Komentirajte radove potičući usput učenike na ekološki prihvatljive načine proizvodnje električne energije.
Ako ste u mogućnosti, unaprijed dogovorite i organizirajte posjet nekoj od elektrana u blizini škole ili tijekom vožnje autobusom na terensku nastavu, dok prolazite pokraj određene elektrane, spomenite nekoliko zanimljivosti o njoj. Možete se dogovoriti s pojedinim učenicima da pripreme zanimljivosti o elektrani i predstave ih tijekom vožnje.
Na početku aktivnosti rasporedite učenike u manje grupe (tri do četiri člana) i pripremite projektni zadatak u kojemu svaka grupa istražuje način djelovanja jednog tipa elektrane. Samostalno odredite broj tipova koje želite obuhvatiti istraživačkim radom. Tijekom istraživanja pozornost učenika usmjerite na pretvorbu energije do koje dolazi unutar elektrane, na utjecaj pojedinog izvora energije za rad elektrana na okoliš te na zastupljenost tipova elektrana u Hrvatskoj i susjednim zemljama (utjecaj geografskog položaja te iskoristivost prirodnih potencijala). Smjernice za izradu projektnog zadatka pohranite u prostoru za suradnju u digitalnom servisu Google Disk.
Uputite učenike da slike i fotografije potrebne za istraživački rad pronađu na servisu Pixabay.
Materijal dobiven istraživanjem članovi svake grupe prikazuju u obliku mrežne stranice, koju izrađuju u alatu Wix. Naziv mrežne stranice treba odgovarati istraživanom tipu elektrane.
Poveznicu na izrađenu mrežnu stranicu svaka grupa postavlja na zajednički zid izrađen u alatu Padlet te svoje istraživanje predstavlja ostalim učenicima.
Održite sastanak s učenicima prije posjeta elektrani kako biste im dali osnovne informacije o elektrani i pripremili ih za posjet. To se može odnositi na raspravu o tipu elektrane, načinu rada, važnosti energije i sigurnosnim mjerama tijekom posjeta. Uzimajući u obzir pojedinačne potrebe učenika, osigurajte prilagođenu komunikaciju tijekom posjeta elektrani. To se može odnositi na korištenje vizualnim ilustracijama, na gestikulaciju ili dodatna pojašnjenja kako bi se olakšalo razumijevanje informacija. Izradite jednostavne, vizualne vodiče i pritom se koristite simbolima ili ilustracijama kako biste pomogli učenicima da razumiju procese ili rad elektrane, kojima će se moći služiti i pri obilasku. Svakom članu grupe dodijelite određeni zadatak ili područje za istraživanje. Primjerice, jedan član može istraživati izvor energije, drugi može istraživati rad elektrane, treći može istraživati utjecaj na okoliš i sl. Potaknite suradnju unutar grupe kako bi se učenici mogli savjetovati, razmjenjivati ideje i dijeliti informacije koje su pronašli tijekom istraživanja. To se može odnositi na organizirane rasprave, oluju ideja (engl. brainstorming) ili zajedničku izradu umnih mapa. Pri davanju uputa izražavajte se jednostavnim i razumljivim jezikom. Podijelite zadatke na manje korake i upotrijebite vizualne ilustracije, dijagrame ili slike kako biste pomogli učenicima u razumijevanju procesa. Koristite se kratkim rečenicama i jasno označite svaki korak. Također, upotrijebite veći font i jasne kontraste boja kako bi tekst bio čitljiviji.
Izradite jednostavne upute za korištenje digitalnim alatima. Napišite detaljne upute za korištenje alatima Wix i Google Disk kako bi učenici mogli uspješno istraživati, izrađivati mrežne stranice i dijeliti ih u alatu Padlet. Upute mogu biti pisane ili vizualno prikazane kako bi svima bile razumljive. Osigurajte tehničku podršku. Budite dostupni učenicima kako biste im pružili pomoć u rješavanju tehničkih problema ili pitanja koja se odnose na korištenje digitalnim alatima.
Ohrabrite suradnju i timski rad. Potaknite učenike da aktivno surađuju unutar grupa prilikom istraživanja i izrade mrežnih stranica.
Ponudite primjere i smjernice za izradu mrežne stranice. Pomozite učenicima da započnu izradu svojih mrežnih stranica tako da im pripremite primjere ili predloške koji će im služiti kao smjernice. To će im pomoći da strukturiraju svoje istraživanje i prezentaciju na mreži.
Osigurajte izvore za pronalaženje fotografija. Ako se učenici trebaju koristiti fotografijama u svojim radovima, pružite im smjernice i mrežne izvore za pronalaženje besplatnih i autorskih fotografija, kao što je servis Pixabay. Naglasite važnost poštovanja autorskih prava i potaknite učenike na etičko korištenje slikama.
Pružite dodatnu podršku pri izradi mrežne stranice. Ako je potrebno, provedite radionicu ili edukaciju o korištenju alatom Wix kako biste učenicima pomogli da stvore atraktivnu i funkcionalnu mrežnu stranicu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.