Zapišite na ploču poticajnu riječ 'vođa'. Zamolite učenike da usmeno iznesu asocijacije vezane uz tu riječ. Njihove asocijacije zapišite na ploču uz poticajnu riječ. To mogu biti npr. vođa čopora, vođa bitke, duhovni vođa, vođa navale, vođa puta, stranački vođa, vojskovođa, vlakovođa i dr. Razgovarajte s učenicima o ulozi vođe, o njegovim vještinama i sposobnostima. Učenike podijelite u grupe po četiri učenika. Uputite svaku grupu da izabere vođu.
Objasnite im kako će im ta igra pomoći u izgradnji povjerenja i poboljšanju komunikacijskih vještina. Svim članovima grupe povežite oči, a vođa tima ima zadatak prevesti grupu kroz prostor učionice u kojem ste smjestili prepreke od stolaca ili klupa. Nazovite tako uređen prostor minskim poljem. Vođa treba provesti članove svoje grupe s jednog kraja učionice na drugi tako da koristi samo određene komunikacijske tehnike. Tako, primjerice, sudionike igre navodi naredbama: 'lijevo' ili 'desno', 'naprijed' ili 'natrag', 'stani' ili 'kreni'. Cilj je pomoći članovima grupe s povezima na očima da uspješno prijeđu minsko polje. Grupe kreću u isto vrijeme i natječu se koja će stići prva na drugu stranu učionice gdje ih čeka vođa.
Nakon odigrane igre, razgovarajte o tome kako su učenici odabrali vođu grupe te što im je pomoglo odrediti na početku igre vođu. Navedite učenike da iskažu koje je vještine i sposobnosti demonstrirao (ili propustio primijeniti) u igri u minskom polju (primjerice, strpljenje, odgovornost, preuzimanje rizika, jasnoća uputa, pravovremena komunikacija, pravedan odnos prema svim članovima u grupi, tolerancija i dr.). Svakoj grupi zadajte jednoobrazni zadatak da u alatu Mindmeiste kreiraju slikovni prikaz u kojem će navesti po pet karakteristika dobrog i uspješnog vođe u četiri grane: Vođa je onaj... Vođa može... Vođa razmišlja... Što bi vođa tima u budućnosti mogao postati?
Nakon izrade slikovnog prikaza, grupe prezentiraju svoje prijedloge i pronalaze sličnosti i razlike sa svojim uratkom.
Sljedeći je zadatak grupa da se prema navedenim slikovnim prikazima prisjete koji su likovi i u kojim književnim djelima imali ulogu vođe. Na papiru većeg formata nacrtaju veći obris lika i u zajedničkoj aktivnosti zapisuju koje je karakteristike i odlike imao taj lik u djelu te u kojim su postupcima učenici to primijetili. To mogu biti likovi iz djela Družba Pere Kvržice, Vlak u snijegu, Harry Potter, Junaci Pavlove ulice, Koko u Parizu, Koko i duhovi, Strah u Ulici lipa, Trojica u Trnju i druga djela.
Svoje uređene plakate učenici predstavljaju ostalim grupama. Zaključuju koje su odlike vođe, koja je njegova uloga u vođenju grupe i koju odgovornost vođa grupe ima. Popis uspoređuju sa svojim slikovnim prikazima.
Provođenje igre možete, primjerice, predvidjeti izbjegavanjem močvarnih dijelova puta, rupa ili blata na tlu, gaženja cvijeća u parku, traženjem puta kroz šumu, zaobilaženjem stabala i sl. kako bi se izbjegao mogući nelagodan osjećaj kod nekih učenika i odbijanje igre (primjerice, kod učenika s emocionalnim teškoćama, PSA-om ili smetnjama u ponašanju).
Ukoliko nekim učenicima ne odgovara vezivanje očiju (primjerice, učenicima sa PSA-om), dodijelite im ulogu vođe ili asistenciju vođi. Istu ulogu možete namijeniti i učenicima s motoričkim oštećenjima. Za učenike kojima je potrebno, a posebno onima s oštećenjima vida, motoričkim poremećajima i oštećenjima sluha, predvidite rad u paru. Vršnjak u paru s učenikom s oštećenjima vida treba mu ukazivati na prepreke na koje nailaze.
Prije provođenja igre s učenicima, pojasnite ulogu vođe i neka očekivana reagiranja (uputno za učenike s intelektualnim teškoćama, ADHD-om i PSA-om). Poželjne osobine možete i pisano istaknuti, što kasnije može dobro doći prilikom osvrta na to kako je vođa grupe ostvario svoju ulogu, a osobine koje nisu spomenute mogu se dopisati.
Ukoliko je potrebno, demonstrirajte jednim primjerom upotrebu digitalnog alata Mindmeister i provjerite jesu li učenici ispravno shvatili način rada (primjerice učenici s intelektualnim teškoćama i PSA-om). Učeniku s oštećenjima vida osigurajte opis ključnih koraka u izradi slikovnog prikaza.
Omogućite učenicima vrijeme za pripremu prezentacije prijedloga i predstavljanje završnog plakata (primjerice, učenicima s ADHD-om, PSA-om, intelektualnim teškoćama i jezično-govornim oštećenjima).
Korisno je da se prije crtanja lika iz književnog djela kojeg su se učenici prisjetili naglasi i ponovi o kojem se književnom djelu radi te koji su postupci lika i njegove osobine vođe došli do izražaja kako bi se svi učenici podsjetili na djelo, navedeni lik te njegove osobine (primjerice, učenici s teškoćama čitanja, ADHD-om, PSA-om i intelektualnim teškoćama).
Potaknite učenike da u alatu Pixton izrade strip o liku vođe iz jednog od spomenutih književnih djela, ali tako da se i oni pojavljuju u tom stripu (npr. kao da ga intervjuiraju o njegovim postupcima ili su jedan od likova koji se iznenada pojavio u nekom dijelu romana).
Kako biste motivirali učenike za temu, provedite s njima igru detektiva. Ta igra zahtijeva timski rad i pomno promatranje. Neka učenici stoje u krugu. Jedan učenik (detektiv) izlazi iz učionice. Dok je detektiv u hodniku, vi odaberete vođu koji će svojim tijelom imitirati neki pokret, npr. tapkanje nogom, pljeskanje, mahanje i sl. dok ga ostali učenici u krugu slijede. Detektiv se vraća u učionicu i odlazi u središte kruga. Nakon nekoliko minuta, odabrani učenik mijenja pokret, npr. počinje pljeskati rukama, a ostatak učenika ga slijedi. Detektiv mora otkriti koji je učenik vođa. Detektiv dobiva tri pokušaja, a zatim se biraju novi vođa i detektiv za sljedeći krug.
Zatim u razgovoru s učenicima saznajte: Tko sve može biti vođa i na koji se način postaje vođa (vođa neke države, vođa u ratu itd.)? Koje su po vama osobine uspješnog vođe? Tko je vođa u vašem razredu? Njihove odgovore zapišite na ploču.
Učenike podijelite u grupe po pet učenika. Grupe će istraživati različite vođe kroz povijest starog vijeka. Svakoj grupi pripremite drugačije materijale i informacije o pojedinim vođama (primjerice, o Hanibalu, Aleksandru Velikom, Džingis-kanu, Gaju Juliju Cezaru itd.). Neka materijali sadrže opise pojedinih vođa, njihove najpoznatije govore ili izreke, fizičke opise, slike te jedan primjer nekog današnjeg “vođe” koji ima slične osobine ili značaj u svijetu. Istražujući materijale i internetske stranice, neka saznaju tko je vođa kojeg istražuju, po čemu je bio poznat, što je dobro napravio za vrijeme svog vodstva, kakve je kvalitete kao vođa imao te neka ga usporede s današnjim “vođom” kojeg su dobili u zadatku.
Bilješke mogu voditi u zajedničkom dijelu razredne OneNote bilježnice u kojoj pripremite zasebne stranice prema broju grupa. Na njima objavite smjernice za istraživački rad, materijale i poveznice na internetske stranice.
Zatim neka učenici izaberu “vođu’’ unutar grupe koji će pred drugim grupama odglumiti osobu koju su istraživali te reći ostalim učenicima što su sve saznali o njemu. Prije toga im dajte vremenski okvir za dogovor i pripremu izvedbe.
Na kraju aktivnosti, grupe mogu izraditi tematske plakate u alatu kao što je Canva te ih izložiti u razredu ili objaviti na internetskim stranicama razreda. Prodiskutirajte s učenicima koliko su osobine vođa koje su proučavali bile slične onima koje su na početku aktivnosti zapisali na ploču.
Pravila igre dobro pojasnite i ispitajte znaju li ih svi učenici (posebno učenici s intelektualnim teškoćama). Učenike prema njihovim sposobnostima i ograničenjima uključite u igru. Ulogu vođe mogu imati gotovo svi učenici ukoliko žele.
Prezentirajte učenicima vizualne prikaze nekih vođa koje prepoznaju u svakodnevnom životu (primjerice, ravnatelj njihove škole) i neka od poznatog primjera korištenjem njihova iskustva, uz obrazlaganje i vođenje pitanjima, pokušaju izvući zaključke o tome što je važno da netko postane vođa i kakve osobine su vođe poželjne (uputno za sve učenike, posebno one s intelektualnim teškoćama i PSA-om).
Materijale grafički prilagodite potrebama učenika na način da tekst bude uvećan i grafički organiziran, a vizualni prikazi bez mnogo detalja. Oni također, po potrebi, mogu biti uvećani (posebno uputno za učenike s oštećenjima vida i teškoćama čitanja). Učenicima podijelite određeni tekstualni zadatak/zadatke ili poveznice koje im omogućuju aktivno sudjelovanje. Na predlošku im možete dati pitanja koja će im pomoći kao smjernice u čitanju ili istraživanju teksta (važno, primjerice, za učenike s intelektualnim teškoćama, PSA-om ili ADHD-om).
Učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučne opise ključnog u vizualnim prikazima, kao što su slike, fotografije ili tematski plakati.
Prema potrebi, učenicima pokažite primjerom način korištenja razredne OneNote bilježnice (primjerice, učenicima s intelektualnim teškoćama, PSA-om i ADHD-om). Vodite brigu o tome da sve zapisano bude lako za čitanje, naročito učenicima s oštećenjima vida i teškoćama čitanja.
Predlažemo da učenici koji žele znati više prodiskutiraju s ostalim učenicima koliko su osobine vođa koje su proučavali bile slične onima koje su na početku aktivnosti zapisali na ploču. Zatim neka u alatu kao što je Sutori naprave usporedni prikaz tadašnjih i današnjih “vođa” i njihovih glavnih karakteristika. Učenici mogu opise vođa smjestiti s različitih strana vremenske trake u navedenom alatu, ističući njihove sličnosti i razlike.
S učenicima pokrenite raspravu na temu izbora. Upitajte ih: Znate li što su to izbori? Kakve sve vrste izbora postoje? Tko može biti pobjednik na izborima? Ima li vaš razred predsjednika? Na koji način ste ga izabrali? Tko ima pravo sudjelovati na kojim izborima? Koje glavne karakteristike mora imati izabrani vođa? Zatim učenike podijelite u grupe. Broj grupa ovisi o ukupnom broju učenika u razredu. Učenici odabiru predstavnika grupe kojeg ćete kandidirati za izbore. Nakon što odaberu kandidata unutar grupe, zadatak je napraviti minikampanju za izbore. Njihov kandidat postaje kandidat za predsjednika učenika njihove škole. Upitajte učenike znaju li što je to kampanja – sukladno njihovoj dobi, objasnite na jednostavan način pojam 'kampanja'. Tko sve može voditi kampanju?
Navedite im nekoliko koraka koje moraju imati u kampanji. Uputite učenike da prije izvršenja zadatka naprave svojevrstan plan kampanje primjeren dobi učenika. Potrebno je da utvrde taktike, metode i strategije postizanja cilja. Uputite učenike da razmisle o mogućim kontaktima s biračima, osmisle sam početak izborne kampanje, osvijeste vrijeme izbornog vrhunaca. Objasnite učenicima da je potrebno voditi računa i o evaluaciji kampanje. Na proračun kampanje stavite najveći naglasak. Menadžment kampanje, sama provedba te organizacija također su dio plana. Na početku učenici iznose (opisuju) prednosti svog kandidata, analiziraju trenutnu situaciju. Osim glavnog cilj (pobjede njihova kandidata), grupa mora biti svjesna proračuna.
Prilikom ispisivanja prednosti unutar grupe, mogu osmisliti izbornu poruku kandidata ili moto svoje kampanje. Učenici će izraditi plakat kao komunikacijsko sredstvo putem kojeg će učenike i djelatnike motivirati na glasanje za njihova kandidata. Plakat mora sadržavati osnovne informacije o kandidatu. Plakat mogu izraditi u digitalnom alatu Canva. Letak mora biti jasan, pravopisno točan i pregledan. Mogu se odlučiti i za drugi medij za slanje informacija o njihovom kandidatu, npr. društvene mreže, internetske stranice ili e-poštu. Kod odabira društvenih mreža, svakako budite oprezni i sugerirajte učenicima da postoje ograničenja njihova korištenja s obzirom na godine. Analiza podrazumijeva miniverziju SWOT analize (učenike upoznajte sa značenjem). SWOT analizom razmatraju se sadašnje i buduće snage (strengths), slabosti (weaknesses), prilike (opportunities) i prijetnje (threats). Prilikom izrade SWOT analize, možete im pomoći u izradi tablice ili ih uputiti na sljedeći primjer. Također, neka učenici razmotre utjecaj vanjske i unutarnje okoline na kampanju, primjerice, broj protukandidata, broj učenika škole, na koji razred najviše možemo utjecati kampanjom i sl. Stavite naglasak na izradu proračuna. Proračun učenici ne smiju doživjeti samo kao trošak, već kao ulaganje u želji da se izvrši cilj, tj. da njihov kandidat postane predsjednik. Kod financija, učenici vode evidenciju o troškovima tiskanja letaka, zakupa internetske stranice, oglašavanja u novinama ili snimanja videozapisa i ostalih troškova. Nemojte im ponuditi gotova rješenja i primjere. Cijene papira, plakata, usluge izrade i zakupa internetske stranice i sl. mogu pronaći pretražujući internet. Pomozite im predlaganjem ključnih pojmova ili ih uputite na konkretne internetske stranice koje ste unaprijed pripremili. Nakon što ga izrade, učenici prikazuju proračun u zajedničkoj Excel Online tablici (pripremite list za svaku grupu) i izrađuju dijagram u kojem će se vidjeti koliki dio ukupnih troškova odlazi na određeni medij za oglašavanje.
Svaka grupa odabire predstavnika koji će prezentirati kampanju. Zajedno prokomentirajte proračunske tablice svih grupa. Koja je grupa imala najveći proračun, a koja najmanji? Utječe li odabir sredstva oglašavanja na troškove kampanje? Koji je medij najzahvalniji u nižim, a koji u višim razredima? Za koju se vrstu oglašavanja odlučilo najviše grupa?
Ponudite učenicima unaprijed pripremljenu anketu u digitalnom alatu Forms s pitanjima vezanim uz osobine koje mora imati predsjednik učenika škole. Učenici ispunjavaju anketu. Zajedno prokomentirajte dobivene rezultate.
Uvodnu raspravu možete potaknuti prigodnim fotografijama (uputno za učenike s intelektualnim teškoćama i PSA-om), a također im možete dati pitanja da se po njima kod kuće pripreme za raspravu (poželjno za učenike s jezično-govornim i intelektualnim teškoćama te PSA-om), kako za početnu, tako i za završnu raspravu.
Po najavi njihove glavne aktivnosti, s učenicima izradite plan s dobro pojašnjenim istaknutim odrednicama koje trebaju imati u vidu u pripremi svoje kampanje (ciljevi, taktike, moto, izrada letaka, budžet i troškovi kampanje, utjecaji vanjske i unutarnje okoline) i razraditi ih (poželjno za učenike s ADHD-om ili PSA-om).
Vodite brigu o tome da materijal za čitanje i pisanje (primjerice, pisane informacije o kandidatu, primjer SWOT analize, pitanja ankete) organizirate tako da bude svima primjeren, posebno učenicima s oštećenjima vida, s teškoćama čitanja, intelektualnim teškoćama (veličina tiska, razumljivost teksta). Možete organizirati i rad u paru s podrškom vršnjaka. Učenicima s oštećenjima vida osigurajte, prema potrebi, zvučne opise vizualnih prikaza (stvaranje letka i njegov konačni izgled).
Učenike za istraživanje uputite na konkretne internetske stranice, a određene tekstove možete u uvećanoj kopiji dati učenicima s oštećenjima vida i teškoćama čitanja. Učenicima s intelektualnim teškoćama možete na predlošku ponuditi sažetak određenog teksta kojim može pridonijeti radu grupe.
Prema potrebi, učenicima pomoću primjera u koracima demonstrirajte korištenje planiranih digitalnih alata (Canva, Excel, Forms). Ispitajte jesu li slijedom razumjeli način korištenja i prema potrebi im pružite podršku u radu (primjerice, učenicima s intelektualnim teškoćama i PSA-om). Zapise za učenike pripremite u čitkom fontu i povećanom tisku (zbog učenika s oštećenjima vida i teškoćama u čitanju) te ih uputite da i oni svoje zapise, proračune i prikaze dijagrama izrade na dogovoreni način.
Učenici mogu organizirati i provesti izbor među kandidatima unutar razreda koristeći digitalni alat Forms. Ukoliko postoji mogućnost, ta se aktivnost može provesti na razini cijele škole. Učenicima možete ponuditi mogućnost proučiti i objasniti grafički prikazane podatke jedne od recentnih izbornih kampanja. Učenici mogu proučiti ciljane skupine, poruke i komunikacijske kanale korištene u toj kampanji.
Počnite razgovor s učenicima o tome što žele biti kad odrastu, čime se žele baviti, koju srednju školu žele upisati, trude li se dovoljno da postignu zadovoljavajući uspjeh za upis u željenu školu ili već sada misle da neće uspjeti. Ponudite im priliku da pokažu svoje poduzetničke ideje. Objasnite im što je poduzetništvo. Objasnite da je to svaka aktivnost koja uključuje osobine na kojima treba raditi i razvijati ih, a među kojima su: kreativnost, inovativnost, upornost, dosljednost, razumno preuzimanje rizika, odgovornost, samostalnost, hrabrost itd.
Organizirajte ‘’natječaj’’ za posao promotora nekog sportskog kluba. U dogovoru s učenicima odaberite nekoliko sportova usmjeravajući ih i na medijski manje zastupljene sportove. Učenike podijelite u grupe. Svaka će grupa promovirati po jedan odabrani sportski klub. U svakoj grupi neka bude bar jedan učenik koji se određenim sportom bavi ili se interesira i poznaje odabrani sport (učenik sportaš). Objasnite im da je njihov zadatak privući što veći broj polaznika u klub i neka razmisle na koji način bi mogli privući nove članove na redovito bavljenje tim sportom. Dogovorite da polazište bude ideja i vizija kako privući polaznike; u ovom slučaju, to su njihovi prijatelji iz razreda. Moraju imati plan s konkretnim radnjama koje će poduzeti. Neka naprave prezentaciju o tom sportu u koju će uvrstiti sve zanimljivosti i važne rezultate. Neka prikažu sve pogodnosti koje proizlaze iz bavljenja tim sportom, kao što su: zdrav način života, putovanja, druženja, uspjeh i sl. Prezentaciju mogu izraditi u digitalnom alatu Canva. Predložite im da za što bolju promociju pozovu jednog uspješnog sportaša koji će im prezentirati određeni sport i na taj način privući učenike da se počnu tim sportom baviti ili neka pozovu učenika viših razreda koji je odličan sportaš i uzor mlađima. Neka članovi grupe koja je pozvala u goste sportaša ili starijeg učenika dokumentiraju to gostovanje, a mogu i gosta intervjuirati pa snimljen materijal također koristiti za promociju svog sportskog kluba u vidu fotogalerije i/ili videofilma koji će zajednički izraditi u digitalnom alatu Adobe Spark.
Učenik sportaš treba osmisliti trening i iz svoje perspektive pokazati što njemu znači bavljenje tim sportom te pokazati (uvježbati) osnovne elemente tog sporta sa svojim prijateljima iz grupe. Ako se taj učenik sportaš ne bavi tim sportom aktivno, pozovite nekog profesionalnog trenera koji će doći pokazati učenicima iz grupe elemente tog sporta i prezentirati jedan trening. Svaka grupa neka predstavi svoj klub na internetskim stranicama škole, a bilo bi dobro i da nađu sponzora kako bi se svim novim članovima darovala majica s logotipom kluba. Uspjeh promocije kluba ogledao bi se u broju prijatelja iz razreda koji su se uključili u taj klub.
Potaknite učenike na osvještavanje vlastitih mogućnosti i sposobnosti, pomozite im i prema potrebi ih usmjerite u planiranju i realizaciji aktivnosti (učenicima treba svakako pomoći u traženju i kontaktiranju eventualnih sponzora). Predlažemo da poslije svake aktivnosti s učenicima provedete samovrednovanje koristeći kratak upitnik koji možete izraditi u digitalnom alatu Forms. Pitajte ih jesu li zadovoljni svojim radom, koliko su se pripremali, je li im bilo lagano prezentirati ili su bili napeti, jesu li mislili da će uspjeti ili su sumnjali u sebe, što su zaključili nakon svega, bi li to ponovili, jesu li sretni što su se upustili u nepoznato i u tome uspjeli. S učenicima svaki put kratko prokomentirajte njihove odgovore i eventualne prijedloge za poboljšanje aktivnosti. Razgovarajte s učenicima kako im se svidjela cijela aktivnost i je li ih takav način rada motivirao da se učlane u neki klub i krenu baviti nekim sportom.
U uvodnom razgovoru o željenoj srednjoj školi/zanimanju, naglasak stavite na isticanje potrebnih sklonosti, znanja i vještina koje učenici trebaju posjedovati kako se učenici s nekim teškoćama koji zaista ulažu napore u željeni uspjeh ne bi osjećali loše.
Svaku sposobnost/osobinu važnu za poduzetnika objasnite i potkrijepite primjerom koji na učenicima blizak način pojašnjava pojam (naročito učenicima s intelektualnim teškoćama, PSA-om i jezičnim teškoćama).
Nakon podjele učenika u grupe, navedite ih da pri razmišljanju o promociji sportskog kluba koji žele osnovati uzmu u obzir i mogućnost uključivanja osoba s invaliditetom kao što su učenici s oštećenjima vida ili motoričkim oštećenjima, posebno ukoliko takve učenike imate u razredu. Učenik promotor uzima u obzir moguću podršku učenicima u osmišljavanju treninga za bavljenje odabranim sportom, pri čemu se konzultira s učenicima iz razreda.
Uputno je učenicima, nakon postavljanja ideje, pomoći da postave plan s glavnim odrednicama njegova ostvarenja, u koji upisuju razradom ideje njegove sastavnice kako bi lakše pratili njegovu realizaciju i ishode svog poduzetničkog rada (posebno pogodno za učenike s ADHD-om, PSA-om ili intelektualnim teškoćama). Učenicima zadajte konkretne zadatke kojima će se svaki od njih baviti, zadatak pojasnite i provjerite je li učenik razumio način njegova ostvarivanja, a prema potrebi organizirajte rad u paru (naročito za učenike s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima) zbog pružanja podrške, primjerice u pretraživanju internetskih stranica, stvaranju loga ili izvođenju aktivnosti.
Učenici koji žele znati više, neka prošire aktivnost i uključe učenike drugih razreda. Neka prezentiraju svoju ideju u ostalim razredima i dogovore sa školom termin održavanja treninga što većeg broja djece koja nemaju financijsku mogućnost treniranja u klubovima. Neka pokušaju naći trenera volontera, odraslu osobu, koja bi bila voljna raditi s tom djecom.
Učenike pitajte što znači istraživanje i zašto je ono važno. Recite im neka prolistaju udžbenik i prouče sadržaj svojih udžbenika te neka razmisle o tome kako su izgledala istraživanja o pojmovima i procesima koji se u udžbeniku spominju. Pitajte ih bi li oni mogli nešto istražiti. Moderirajte raspravu tako da ih navodite da istraživanje i donošenje zaključaka može biti primjereno i njima. Potom ih pitajte da temama istraživanja dodijele naslov.
Učenicima zatim zadajte zadatak da ispišu etape nekog istraživanja sukladno interaktivnom sadržaju Istraživački rad. Prokomentirajte s njima napisano te nadopunite ukoliko nešto nedostaje. Pazite da sve bude primjereno njihovu kognitivnom razvoju. Nakon što napišu i zajedno s vama prokomentiraju, upitajte ih koje bi se opasnosti mogle naći u svakom koraku njihova istraživanja, što bi moglo uzrokovati njegov neuspjeh i kojim bi se metodama mogli suočiti s takvim neuspjehom. Neka opišu zašto je važno planirati svaki korak u istraživanju.
Shematski im prikažite kako su svi koraci važni i povezani te ih uputite da u interaktivnom sadržaju poredaju dijelove istraživačkog rada ispravnim redoslijedom. Povežite se i s geografima koji rade istraživanja (primjerice, sa znanstvenicima s Geografskog odsjeka PMF-a Sveučilišta u Zagrebu ili Odjela za geografiju Sveučilišta u Zadru) te neka s njima odrade online intervju. Unaprijed s učenicima pripremite pitanja koja će im postavljati: kako se odlučuju za temu istraživanja, koji koraci prethode istraživanju, kako međusobno surađuju te koje su zadaće i odgovornosti voditelja istraživačkog tima. Organizirajte online susret s predloženim stručnjacima i učenicima u, primjerice, Skypeu. Nakon intervjua, neka učenici objasne kako znanstvenici surađuju u timu te ih pitajte bi li oni mogli surađivati i koga bi u razredu predložili za voditelja/voditeljicu svog istraživačkog tima i zašto. Upitajte ih koje vještine odlikuju osobu koju su predložili za voditelja/voditeljicu svog istraživačkog tima. Jesu li kod imenovanih učenika prepoznali temeljne vještine (npr. matematičke), konceptualne (npr. upravljanje promjenama), međuljudske (npr. timski rad) ili možda praktične geografske (snalaženje u prostoru / snalaženje na karti / vještina oblikovanja i čitanja dijagrama)?
Nakon rasprave i uputa o mogućim istraživanjima koje mogu provesti, učenike podijelite u četiri grupe. Svaka grupa predstavlja jedan tip voditeljskih vještina: 1. temeljne, 2. konceptualne, 3. međuljudske, 4. praktične. S učenicima prokomentirajte značenje svake skupine vještina i neka svaka skupina izradi popis vještina identificiranih pod nazivnikom zadane skupine. Nakon toga, na digitalnom zidu u Padletu (obrazac Shelf s onoliko stupaca koliko je grupa) neka po grupama ispišu prepoznate vještine i rangiraju ih po važnosti od najvažnije do najmanje važne. Potaknite učenike da usporede svoje prijedloge s onima ostalih grupa i kratko ih prokomentiraju. U tu svrhu omogućite komentiranje pri otvaranju zida u Padletu. U konačnici, zajedno s učenicima raspravite o ključnim sastavnicama vodstva u području istraživačkog rada.
Za uvodni razgovor vezan uz istraživanja pojmova i procesa iz udžbenika, uputite učenike na određene stranice. Možete im ponuditi i shematski prikaz i predložak s pitanjima (pogodno za učenike s intelektualnim teškoćama, teškoćama čitanja, oštećenjima vida).
Učenike možete organizirati u parove s vršnjacima tako da imaju mogućnost podrške u izvođenju pojedinih dijelova aktivnosti (osobito učenici s oštećenjima vida, motoričkim oštećenjima, intelektualnim teškoćama i teškoćama čitanja). Prema potrebi, učenicima dajte uređenu podlogu za pisanje (pojačani redovi za pisanje, povećani razmaci, oznake ili upute za organizaciju pisanja).
Komentiranje, razgovore (primjerice, o mogućim opasnostima koje mogu dovesti do neuspjeha istraživanja, o timskoj suradnji znanstvenika i sl.) i rasprave potaknite potpitanjima i alternativnim odgovorima (primjerice, za učenike s intelektualnim i jezično-govornim teškoćama).
Skupine vještina važne za voditelja istraživačkog tima možete prikazati i pomoću grafičkog organizatora (značajno za učenike s intelektualnim teškoćama, jezično-govornim teškoćama i PSA-om). Za izradu popisa vještina identificiranih pod nazivnikom zadane skupine možete ponuditi izmiješane vještine pojedinih kategorija sa zadatkom da ih učenici pokušaju pravilno svrstati.
Prema potrebi, demonstrirajte po koracima upotrebu Skypea te na jednom susretu utvrdite jesu li učenici ovladali postupkom (posebnu pažnju obratite na učenike s oštećenjima sluha i intelektualnim teškoćama). Za korištenje planiranih digitalnih alata učenicima možete uručiti i predložak s predočenim koracima njihove upotrebe (primjerice, učenicima s intelektualnim teškoćama, PSA-om i ADHD-om). Sve upute za rad napišite pregledno i jasno, povećanim fontom i razmacima te usmjerite učenike da i oni nastave pisati na isti način (posebno važno za učenike s oštećenjima vida i teškoćama čitanja).
Učenicima projicirajte jedan geografski znanstveni rad. Neka uoče broj znanstvenika koji je sudjelovao u pisanju rada. Iz naslova članka neka odrede temu članka. S njima prođite podnaslove rada i što se u kojem dijelu rada nalazi. Neka prepoznaju etape istraživačkog rada koje su upoznali na redovnoj nastavi uz vašu pomoć.
Women in Adrea. Za kvalitetno liderstvo nije bitna titula nego ponašanje (17.12.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.