Za motivaciju, na platnu/projektoru/pametnoj ploči prikažite tematsku kartu BND-a po stanovniku u državama svijeta. Neka učenici, podijeljeni u parove i služeći se atlasom, izdvoje države Angloamerike i Latinske Amerike s visokim, višim srednjim i nižim srednjim BND-om po stanovniku.
Služeći se tekstom u udžbeniku učenici će u svoje bilježnice zapisati prirodna bogatstva na kojima Amerike temelje svoje gospodarstvo. Neka jedan učenik iz para izdvoji prirodna bogatstva Angloamerike, a drugi ona Latinske Amerike. Nakon toga, neka razmijene što su napisali i dopišu što im nedostaje. Učenici neka svoj rad izrade u paru u digitalnom alatu Padlet. Neka upotrijebe zid s odjeljcima. Nastavnik treba unaprijed pronaći i pripremiti fotografije i karte i postaviti ih na razrednu grupu, a učenici te fotografije i karte trebaju upotrijebiti pri izradi zadatka. Učenici raspodjeljuju fotografije u dvije kategorije - prirodna bogatstva Latinske Amerike i prirodna bogatstva Angloamerike. Zadajte im i da sami dodaju tekstualne pojmove. Po završetku zadatka izaberite nekoliko radova koje će parovi učenika prezentirati u razredu.
Izradite kviz u digitalnom alatu Google Forms koji se sastoji od sedam do deset pitanja kako biste provjerili usvojenost ishoda.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima - promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Prikazana karta neka bude prikladne veličine kako bi učenik uspješno opazio sve potrebne informacije. U dogovoru s učenikom smjestite ga bliže izvoru sadržaja.
Uzmite u obzir učenikovu teškoću i budite mu dostupni da biste mu pružili dodatnu podršku. Češće provjeravajte razumije li učenik upute te kako napreduje u zadatku. Omogućite mu dovoljno vremena za izvršavanje zadatka te ga češće ohrabrujte u zadatku.
Bude li potrebno, ispišite i dajte učeniku primjerak karte. Uputite ga u različite oznake BND-a po visini iznosa. Unaprijed pripremite tablicu u koju će učenik upisati podatke.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom će ga na njega djelovati motivirajuće te će mu pružiti dodatnu podršku. To može biti učenik s kojim je već prije uspješno surađivao. Omogućite mu podsjetnik s elementima zadatka kako bi ga uspješnije izvršio. Češće provjeravajte napredak para u kojem se nalazi učenik s teškoćama. Budite mu dostupni za pružanje dodatne podrške. Neka oba učenika u paru zajednički rade na istraživanju oba dijela Amerike.
Provjerite zna li se učenik koristiti digitalnim alatom Padlet. Ako je potrebno, omogućite mu podsjetnik o korištenju navedenim digitalnim alatom.
Učenika usmjerite na točne dijelove izvora u kojem se nalaze informacije koje će mu pomoći da izvrši aktivnost.
Pri provjeri usvojenosti ishoda upotrebljavajte pitanja zatvorenog tipa. Pripazite na grafičku organizaciju sadržaja (stil i veličina fonta, vizualna zasićenost) u kvizu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Potaknite učenike zainteresirane za ovu temu da izrade plakat u digitalnom alatu Canva. Na njemu će prikazati gospodarsku sliku za jednu državu Amerika. Svoje istraživanje mogu prezentirati pred razredom na nekom od idućih sati.
Za motivaciju, upitajte učenike u kojoj bi Americi živjeli jedno vrijeme kada bi mogli birati. Pitajte ih bi li radije izabrali Latinsku ili Angloameriku te u kojem bi području živjeli i zašto. Raspitajte se privlače li ih više napučeni gradovi ili neko mirnije područje poput ranča ili farme.
Podijelite učenike u parove. Svaki par trebao bi raditi na računalu. Cilj aktivnosti je analizirati geografsku kartu gustoće naseljenosti Sjeverne i Južne Amerike i navesti razloge guste ili rijetke naseljenosti. Možete se koristiti tematskom kartom iz udžbenika ili je prikazati na platnu/projektoru/pametnoj ploči.
Služeći se tematskom kartom gustoće naseljenosti učenici će, pomoću digitalnog alata Padlet - Padlet map, zapisati na kartu područja najgušće i najrjeđe gustoće naseljenosti. Neka jedan učenik iz para izdvoji područja guste i rijetke naseljenosti Angloamerike, a drugi učenik područja Latinske Amerike. Zatim neka napišu razloge guste i rijetke naseljenosti. Napomenite im da primijene svoja dosadašnja znanja iz Geografije i povežu ih s prirodno-geografskim i društveno-geografskim obilježjima.
Prikažite nekoliko radova na platnu/projektoru/pametnoj ploči. Učeničke radove možete i formativno vrednovati.
Izradite kviz u digitalnom alatu Google Forms sastavljen od sedam do deset pitanja kako biste provjerili ostvarenost ishoda. Umetnite i tematske karte u kviz.
Zakažite učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata MS Teams. Najavite im da je današnja tema vezana uz naseljenost Amerika. Povedite s njima razgovor i upitajte ih gdje bi živjeli kada bi mogli birati - bi li radije izabrali Latinsku ili Angloameriku, u kojem području bi živjeli i privlače li ih više napučeni gradovi ili neko mirnije područje poput ranča ili farme?
Podijelite učenike u parove. Cilj aktivnosti je analizirati geografsku kartu gustoće naseljenosti Sjeverne i Južne Amerike i navesti razloge guste ili rijetke naseljenosti. Možete se koristiti tematskom kartom iz udžbenika ili im prikazati tematsku kartu pomoću opcije dijeljenja zaslona s učenicima. Služeći se tematskom kartom gustoće naseljenosti učenici će, pomoću digitalnog alata Padlet, zapisati na kartu područja najveće i najslabije gustoće naseljenosti. Neka jedan učenik iz para izdvoji područja guste i rijetke naseljenosti Angloamerike, a drugi područja Latinske Amerike. Zatim neka napišu razloge guste i rijetke naseljenosti. Napomenite im da primijene svoja dosadašnja znanja iz Geografije i povežu ih s prirodno-geografskim i društveno-geografskim obilježjima. Dogovorite s učenicima grupno čavrljanje za svaki par u koje trebaju dodati i vas. Zakažite termin novog videosastanka za 15 minuta. Učenici tijekom tih 15 minuta rade u parovima na videopozivu u grupnom čavrljanju. Pridružite se pojedinim videopozivima i promotrite kako učenici rade. Po završetku zadatka, radove objavljuju na razrednoj mreži. Učeničke radove možete zatim i formativno vrednovati.
Za kraj aktivnosti, učenici trebaju riješiti kviz u digitalnom alatu Google Forms sastavljen od sedam do deset pitanja kako bi provjerili ostvarenost ishoda. Umetnite i tematske karte u kviz.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima - promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Prilikom postavljanja pitanja upotrebljavajte kratka pitanja. Potaknite ih na kreativno razmišljanje postavljanjem dodatnih potpitanja i raznim vizualnim asocijacijama. Pokušajte izgovarati jednostavne rečenice učenicima poznatim rječnikom. Češće provjeravajte razumijevanje kod učenika s teškoćama.
Prikazani sadržaji neka budu prikladne veličine kako bi učenik uspješno opazio sve potrebne informacije. U dogovoru s njime smjestite ga bliže izvoru promatranog sadržaja. Pripazite da izvor vanjske svjetlosti nije izravno usmjeren na izvor sadržaja.
Uručite učeniku s teškoćama uvećan prikaz karte. Pripazite da nije vizualno prezasićena. Dajte mu upute kako razlikovati gustoću naseljenosti na karti.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom će ga na njega djelovati motivirajuće te će mu pružiti dodatnu podršku. To može biti učenik s kojim je već prije uspješno surađivao. Omogućite mu podsjetnik s elementima zadatka kako bi ga uspješnije izvršio. Češće provjeravajte napredak para u kojem se nalazi učenik s teškoćama. Budite mu dostupni za pružanje dodatne podrške.
Provjerite zna li se učenik koristiti digitalnim alatom Padlet. Ako je potrebno, omogućite mu podsjetnik o korištenju navedenim digitalnim alatom.
Pri kreiranju kviza za provjeru usvojenosti ishoda pripazite na grafičku prilagodbu sadržaja (stil i veličina fonta i prikazanih mapa, vizualna zasićenost). Koristite se pitanjima zatvorenog tipa.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Uputite zainteresirane učenike da potraže podatke o gustoći naseljenosti za sve države Sjeverne ili Južne Amerike te da dobivene podatke prezentiraju putem alata Meta-Chart.
Da biste potaknuli motivaciju, izradite kviz u digitalnom alatu WordWall. Umetnite fotografije različitih poljoprivrednih kultura (rajčica, kakao, vanilija, kukuruz, duhan, kasava, batat, avokado, papaja, kikiriki…) te recite učenicima neka ih imenuju. Uputite ih da su sve navedene poljoprivredne kulture podrijetlom iz Amerika.
Slijedi aktivnost u parovima kojom ćete razvijati kartografsku pismenost učenika radom u digitalnom alatu Google My Maps. Zadajte im deset poljoprivrednih kultura Amerika. Možete navesti iste kulture kao i u kvizu te im zadati da na internetu istraže najveće proizvođače za Amerike i zapišu ih u bilježnicu. Učenici će dobivene podatke unijeti na kartu Sjeverne i Južne Amerike u alatu Google My Maps. Neka svaki učenik iz para unese pet poljoprivrednih kultura. Izaberite opciju Izradi novu kartu, a zatim upišite u tražilicu Sjeverna Amerika. Možete raditi u već postojećem sloju s iscrtanim granicama država. Promijenite ime sloju pomoću gumba Layer options/Dodaj sloj u Najveći proizvođači poljoprivrednih kultura u Americi. Pomoću gumba Add marker/Dodaj marker dodajete okvir u koji učenici mogu unijeti ime poljoprivredne kulture i državu na pripadajuće mjesto. Možete im zadati i da pronađu na internetu fotografije kave u Brazilu, banane u Kolumbiji, vinove loze u Čileu i slično te ih umetnu na kartu.
Po završetku rada u parovima učenici trebaju podijeliti poveznicu svog uratka s učiteljem putem razredne mreže. Učitelj prikazuje jedan od radova na platnu/projektoru/pametnoj ploči, a parovi učenika uspoređuju točnost označavanja sa svojim radom.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima - promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Provjerite zna li učenik upotrebljavati digitalne alate Wordwall i Google My Maps. Ako je potrebno, omogućite mu podsjetnik na korištenje navedenim alatima.
U dogovoru s učenikom smjestite ga bliže izvoru sadržaja. Vizualni sadržaji u kvizu neka budu primjerene veličine. Pripazite da izvor svjetlosti nije izravno usmjeren u izvor sadržaja.
Aktivnost samostalnog pretraživanja na internetu može biti izazovna za učenike s teškoćama. Kako biste ih ravnopravno uključili u ovu aktivnost, unaprijed im pripremite poveznice na izvore koji sadrže potrebne informacije. Druga opcija je da izdvojite dijelove teksta iz izvora koji sadrže tražene informacije i uručite ih učenicima. Svakako pripazite na grafičku prilagodbu teksta (nestilizirani i uvećani font, poravnanje po lijevoj margini, dvostruki prored).
Učenike s teškoćama smjestite u par s učenikom će ga na njega djelovati motivirajuće te će mu pružiti dodatnu podršku. To može biti učenik s kojim je već prije uspješno surađivao. Omogućite mu podsjetnik s elementima zadatka kako bi ga uspješnije izvršio. Češće provjeravajte napredak para u kojem se nalazi učenik s teškoćama. Budite mu dostupni za pružanje dodatne podrške.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Uputite učenike zainteresirane za ovu temu da izrade prezentaciju u digitalnom alatu Sway na temu poljoprivreda Brazila ili Sjedinjenih Američkih država. Svoju prezentaciju mogu izložiti pred razredom na nekom od idućih sati.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.