Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zaštiti se

Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • LAT: ropstvo, dječji rad, prava djece
  • POV 1: oblici ropstva, robovlasnička društva, moderno ropstvo
  • INF: ponašanje na internetu, privatnost na internetu, računalna tehnologija
  • POV 2: geografska otkrića, kolonijalizam, prirodni resursi
  • GU: srednji vijek, glazbene vještine, pravo na obrazovanje
Nastavna aktivnost za predmet Latinski jezik

Znam svoja prava - nema izrabljivanja!

Učenike uvedite u temu ropstva u Rimu i dječjeg rada KWL tablicama. U dvije zasebne KWL tablice neka upišu što znaju na temu ropstva i dječjeg rada, što žele saznati te neka predvide prostor i za ono što će naučiti.

U PowerPointu online pripremite pitanja o kojima će učenici razmišljati. Možete koristiti neka od sljedećih: Jesu li sva društva starog vijeka bila robovlasnička? Kako je izgledalo ropstvo u Rimu? Prisjeti se nekih obilježja života robova u Rimu. Utječu li nečije materijalne mogućnosti na način kako ih društvo gleda? Sjeti se nekih primjera.; Slažeš li se s tezom da se bogati uvijek bogate, a siromašni osiromašuju?; Zaslužuje li čovjek naknadu za svoj rad?; Neki su ljudi, unatoč neznatnoj ili nikakvoj plaći, prisiljeni i dalje raditi. Što misliš, zašto?

Učenicima pokažite UNICEF-ov video o dječjem radu u Mjanmaru. Nakon toga učenici neka pročitaju natuknicu o dječjem radu. Na temelju pogledanog videa i pročitane natuknice, učenici neka zaključe koji su uzroci dječjega rada. Uputite učenike da Vennovim dijagramom prikažu zajedničke karakteristike ovih dviju društvenih pojava (ropstva u Rimu i dječjeg rada danas), te po čemu se razlikuju.

Pripremite dio Konvencije o pravima djeteta koji se odnosi na prava vezana uz rad (članak 32.) potom uputite učenike da pročitaju natuknicu o radu djece u Hrvatskoj.

Otvorite raspravu na temu sličnosti ili razlika između rimskog ropstva i dječjeg rada danas. Neka od pitanja kojima možete potaknuti učenike na sudjelovanje su: Kakvu je korist imalo rimsko društvo od robova? Bi li povijest Rima bila drukčija da nije bilo robova? Kakvo bi bilo rimsko gospodarstvo? Kakva bi bila rimska osvajanja? Zašto u mnogim dijelovima svijeta i danas postoji maloljetnički rad? Je li dječji rad posljedica ili uzrok siromaštva neke zemlje? Kako bi se mogla zaštititi prava djece koja su primorana raditi? Smiju li u Hrvatskoj maloljetna djeca raditi? Kakva su im prava? Jesi li kada radio preko Učeničkog servisa? Kako je izgledao ugovor koji si potpisao?

Aktivnost zaključite Igranjem uloga. Učenici neka osmisle ulogu gospodara rimskog roba Feliksa, a učenice dječjeg pravobranitelja zaduženog za slučaj djevojke koja radi u tvornici odjeće u nekoj od zemalja u razvoju. Kako oni mogu doprinijeti zaštiti njihovih prava? Na koje se zakone mogu pozvati? Na koje stavke Zakona ili Konvencije (koje smo spominjali) se mogu pozvati? Što mogu učiniti kako bi im olakšali život? Neka se likovi upoznaju i razmjene svoja iskustva.

Postupci potpore

Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Ovisno o sadržaju, učenicima se mogu dati i predlošci sa shematskim prikazima, na kojima je potrebno prikazati sve uzročno-posljedične veze. Za aktivnosti gledanja videozapisa preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje da bi mogli zaključiti koji su uzroci prikazanoga dječjega rada. Za gledanje videozapisa mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Učenicima je potrebno omogućiti da pogledaju videozapis dva ili više puta – koliko im je potrebno da usvoje sadržaj. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu.Na predlošku može stajati rečenica za nadopunjavanje, pitanje, alternativni zadatak/ci ili sl. Isto tako, pisano i/ili vizualno mogu biti prikazane ključne odrednice sadržaja, na temelju kojih učenik može sadržaj prepričati, označiti nešto tijekom gledanja i odgovoriti na pitanja. Ne preporuča se upotreba natuknica jer učenik s teškoćama treba cjelinu da bi razumio smisao. Prije gledanja videozapisa svaki učenik treba pročitati sadržaj svojega predloška uz provjeru razumije li što je zadatak. Tijekom gledanja potreban je dodatni poticaj, posebno učenicima s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti i emocionalnim poremećajima. U raspravi i igranju uloga većina učenika može samostalno, prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje sudjelovati ili može odgovarati na samo dogovoreni dio pitanja na kojem je učenik bio najviše angažiran. Pritom, nastavnik za igranje uloga treba treba provjeriti kod učenika s teškoćom je li učenik razumio upute. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje i dr. nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti strukturirajte zadatke tako da ih mogu uspješno završiti, a pritom stavite naglasak na ono što učenik može, umjesto na ono što ne može učiniti. Slabovidnom učeniku potrebno je više vremena za pisanje, a za vrijeme gledanja videa potrebno je osigurati učeniku mjesto direktno ispred projekcije.

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Upitajte učenike što mogu zaključiti o odnosu rimskog društva prema robovima iz citata Seneke (“Sic cum inferiore vivas, quemadmodum tecum superiorem velis vivere” Prema podređenima se vladaj onako, kako bi htio da se tvoji nadređeni vladaju prema tebi.), Petronija (“Et servi homines sunt et aeque unum lactem biberunt, etiam si illos malus fatus oppresserit.” I robovi su ljudi i isto su mlijeko pili, premda ih je zadesila zla sudbina.), Varona (“Instrumenti genus vocale, in quo sunt servi.” Vrsta alata koji govori, u koji spadaju robovi.), Plinija Mlađeg (“Confecerunt me infirmitates meorum, mortes etiam, et quidem iuvenum.” Pogađaju me bolesti mojih robova, čak i smrti, pogotovo onih mlađih.)

Organizirajte debatu na temu Koliko smo kao društvo napredovali u načinu razmišljanja od doba starog Rima (ima li mjesta za daljnji napredak)? Učenike podijelite u dvije skupine: afirmativnu i negativnu, a debatu možete moderirati sami ili pak zadužiti jednog ili više učenika za tu ulogu. Po završetku debate učenici mogu glasati za bolju skupinu koristeći alat Mentimeter.

Nastavna aktivnost za predmet Latinski jezik

Znam svoja prava - nema izrabljivanja!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ (2) LJ C.1.2. Učenik komentira, diskutira i zaključuje o vrijednostima građanskih i ljudskih vrlina i mana na temelju života ključnih osoba i događaja iz javnoga života rimske države.
  • SŠ (2) LJ C.1.1. Učenik nabraja, smješta i povezuje ključne osobe, pojmove i događaje iz rimske povijesti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Sociologija
  • Filozofija
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Ropstvo nije u modi

Provedite ovu aktivnost u sklopu teme Rimsko društvo, kultura i svakodnevica. Na mrežnim stranicama pronađite slikovni materijal koji prikazuje različite oblike ropstva. Neka fotografije prikazuju različite oblike modernog ropstva, različitih dobnih skupina, rasa, oba spola kako bi se ukazalo da ono ne zastarijeva i da nije ograničeno na određenu ljudsku skupinu. Pripremite interaktivnu prezentaciju koristeći digitalni alat Mentimeter – po jedan oblak riječi za svaku fotografiju (u besplatnoj verziji Mentimeter dopušta do tri pitanja). Projicirajte fotografije, a učenici će, svatko za sebe, na viđenu fotografiju upisati svoju asocijaciju u obliku parole ili akcije kojim bi se zaštitilo to pravo. Koristit će svoje pametne telefone ili tablete preko kojih su se kroz pristupni kod povezali na Mentimeter. Nakon što učenici podgledaju sve fotografije i za svaku napišu predloženu parolu ili oblik akcije, razgovorom analizirajte učeničke odgovore. Potaknite ih na razmišljanje jesu li ikad došli u kontakt s nekim oblikom ropstva. Navedite im primjer djece koja prose i koju svakodnevno mogu vidjeti u svojoj okolini te im postavite pitanja pomoću kojih će razmisliti jesu li ta djeca prisiljena na takav oblik “zarađivanja” te o pravima koja su toj djeci uskraćena.

Podijelite učenike u parove i zadajte im da usporede robovlasništvo starih civilizacija i moderno ropstvo. Sličnosti i razlike neka prikažu Vennovim dijagramom koristeći digitalni alat za izradu dijagrama Gliffy. Nasumičnim odabirom nekoliko parova analizirajte učenički rad i iznesite zaključke.

Podijelite učenike u skupine. Zadatak svake skupine je osmišljavanje kampanje za borbu protiv ropstva. Jedan od materijala za provođenje kampanje bit će digitalni plakat koji će svaka skupina izraditi koristeći neki od alata za tu svrhu, primjerice Canva. Digitalnim plakatom učenici će prikazati usporedne plakate robovlasničkih društava starih civilizacija i modernog ropstva koristeći ranije izrađen Vennov dijagram te fotografije ropstva nekada i sada koje mogu pronaći na mrežnim stranicama.

Postupci potpore

Pri izradi digitalnog plakata, nastavnik treba točno definirati ulogu učenika s teškoćama (u skladu s onim što nastavnik procijeni da učenik može) i na taj način osigurati aktivno sudjelovanje učenika, a ne samo njegovu pasivnu ulogu. Za učenike s oštećenjem vida potrebno je opisati fotografije koje su predmet opisivanja i rasprave. Dijagrami također trebaju biti popraćeni detaljnim verbalnim pojašnjenjima. Koristeći digitalni alat, važno je uzeti u obzir da je dostupan učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Kod razgovora i analize za učenike s poremećajem glasovno-govorne jezične komunikacije u nastavi dopustite uporabu podsjetnika, upotrebljavajte grafičke organizatore i dijagrame. Projekcije ne smiju sadržavati previše teksta i detalja na fotografijama, a uputno je i obilježiti važne dijelove. Upotrebljavajte fotografije, slike, crteže, sheme koje učeniku olakšavaju snalaženje i razumijevanje.

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da na mrežnim stranicama istraže geografsku rasprostranjenost modernog ropstva i objasne koji su uzroci takve raspodjele. Svoje istraživanje mogu predstaviti izradom projekta u alatu Google Earth. U njemu mogu označavati i bojiti područja na karti, dodavati tekst, slike i video materijale te slajdove preko cijelog ekrana.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Ropstvo nije u modi

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV A.1.1. Učenik analizira društvene promjene i odnose između društvenih skupina u prapovijesti i starom vijeku
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
  • Geografija
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Sigurnost na prvom mjestu!

Podijelite učenike u četiri skupine koje rade na zajedničkom projektu u online okruženju. Prva skupina će istraživati pravila privatnosti na internetu, druga pozitivne primjere utjecaja računalne tehnologije na osobni život, treća negativne primjere utjecaja računalne tehnologije na osobni život, a četvrta analizira postojeća pravila ponašanja za zaštitu privatnosti na internetu. Učenici zadane teme povezuju s temeljnim ljudskim pravima. Pošaljite učenicima e-poštom medijske tekstove koji govore o lažnim profilima, zarade na tome (tko zarađuje), utjecaju na život, pravilima privatnosti na internetu, utjecaju računalne tehnologije na osobni život te tekst o ljudskim pravima u digitalnom okruženju.

Rezultate istraživanja učenici upisuju u program Padlet, gdje svaka skupina ima svoju ploču u alatu. Nakon što su analizirali prikupljene podatke, svaka skupina daje svoga predstavnika za sudjelovanje na tribini na temu vlastite zaštite u svijetu interneta i zaštite drugih. Učenici raspravljaju o utjecaju tehnologije na pojedinca i o zaštiti ljudskih prava na internetu, iskazuju svoja mišljenja o tome kakvu opasnost predstavlja Internet (na temelju članaka) i kako zaštiti sebe i druge.

Nakon tribine, zadajte učenicima da izrade meme s prikazima prihvatljivog ponašanja uz poruke koje promiču ljudska prava u digitalnom okruženju. U izradi mogu se koristiti nekim online meme generatorom, primjerice ImgFlip. Svoje radove trebaju poslati nastavniku e-poštom. Radovi se mogu kroz dulji period objavljivati na internet stranici i društvenim mrežama škole.

Postupci potpore

Složeno strukturiran medijski tekst s mnoštvom činjenica uputno je za učenike s teškoćama, primjerice za učenike s disleksijom, teškoćama pažnje i koncentracije raščlaniti na dijelove za čitanje i/ili izdvojiti ono što je u tekstu bitno da bi mogli interpretirati ono što je ključno. Pri formiranju skupina potrebno je voditi računa o tome da učenici s teškoćama imaju prilike u svojim skupinama uspješno ostvariti planirane zadatke jer to poticajno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama. Pritom učeniku s teškoćama može biti omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Važno je voditi brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik može unutar ponuđenog izvora odabrati, primjerice neke slike koje bi mogle doći u obzir. Učenicima s teškoćama važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Ako se radi o složenom zadatku (izvedba nekoliko aktivnosti), potrebno ga je razdijeliti po koracima. Zadatke je uputno planirati tako da se izmjenjuju lakši i teži zadatci jer se zna dogoditi da učenici zastanu na težem zadatku i tako ne uspiju riješiti druge zadatke koje možda znaju, a slijedili su iza težeg zadatka. Prikupljanje podataka za rezultate istraživanja pogodna je aktivnost za sve učenike, pri čemu je uputno voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti prikupljanja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Potrebno je s učenikom dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Pri obradi podataka važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je dobro organizirati rad s nekim drugim vršnjakom u paru.

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu rezultate složiti u programu Prezi ili nekom sličnom, potom organizirati predavanje za druge učenike te na taj način obilježiti Europski dan zaštite osobnih podataka – Dan privatnosti koji se u svim zemljama obilježava 28. siječnja.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Sigurnost na prvom mjestu!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • D.1.1. Nakon prve godine učenja predmeta Informatika u srednjoj školi u domeni e-Društvo učenik u suradničkome online okruženju na zajedničkome projektu analizira etička pitanja koja proizlaze iz korištenja računalnom tehnologijom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Dođoh, vidjeh, osvojih!

Učenike motivirajte prikazivanjem kratkog videa o Velikim geografskim otkrićima i osvajanjima Novog svijeta kao što je Kolumbo – što se stvarno dogodilo? u trajanju od 5:32 min. Kako bi učenici lakše pratili video, objasnite im da je Kristofor Kolumbo bio pomorac u potrazi za novim trgovačkim putevima koje je stvarao kolonizirajući posjećene zemlje. Želja za otplovljavanjem na zapad i povećanjem bogatstva, kasnije u službi španjolskog kralja, odvela ga je na otok Hispanole gdje otkriva rudnike zlata. Rudnike je, uz otpor domorodačkog stanovništva, brzo ispraznio te domorodce pretvorio u robove.

Za motiviranje učenika možete se poslužiti i slikovnim materijalima o Konkvistadorima i Aztecima. Potaknite učenike da svi aktivno sudjeluju u radu i da olujom ideja komentiraju slike i nabroje najvažnije pozitivne i negativne strane kolonizacije Novog svijeta koje su saznali iz uvoda. Njihove ideje zapišite na ploču. Nakon toga neka učenici sjednu u krug te povedu neformalni razgovor. Predložite da odaberu osobu koja će moderirati razgovor te osobu koja će zapisivati odgovore. Teme koje analiziraju i raspravljaju neka budu vezane za kolonijalizam, pravo na posjed, pozitivne i negativne utjecaje na domorodačko stanovništvo, kršenja ljudskih prava, pravo na zaštitu zemlje i sl.

Da biste učenicima još više približili pojam kolonijalizma, razgovarajte s njima o prošlosti Hrvatske. Analizirajte i iskorištavanje hrvatskih resursa kroz povijest za potrebe drugih država (Npr. Mlečani su posjekli velike količine šuma na Velebitu kako bi sagradili Veneciju.) te tuđice koje koristimo u svakodnevnom životu. Navedite učenike da prepoznaju prirodne hrvatske resurse, njihovu važnost te potrebu za očuvanjem. Neka predlože što oni mogu učiniti kako bi ih zaštitili.

Zatim učenike podijelite u grupe te svakoj grupi zadajte jedan prirodni resurs Hrvatske koji trebaju istražiti. Broj grupa ovisi o broju resursa koje odaberete. Svakoj grupi podijelite i Ustav Republike Hrvatske. U grupama trebaju izraditi plakat ili transparent kojim će promovirati važnost očuvanja zadanog prirodnog resursa te zaštitu temeljnih ljudskih prava na korištenje tih resursa, u čemu će im pomoći Ustav. Na primjer, u analizi prirodnog resursa vode, mogu istražiti koliko Hrvatska ima izvora; koja smo zemlja u svijetu po kvaliteti, količini i dostupnosti vode; provjeriti odnos s temeljnim ljudskim pravima pa navesti nekoliko parola zbog kojih je voda prirodni resurs i ljudsko pravo za koje se treba boriti. Druge prirodne resurse koje možete koristiti su šume ili poljoprivredno zemljište. Svoje transparente i plakate učenici mogu izraditi u alatu kao što je Canva te ih izložiti u školi obilježavajući Svjetski dan šuma ili Dan voda.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Ako se radi o složenom zadatku (izvedba nekoliko aktivnosti), potrebno ga je razdijeliti po koracima. Zadatke je uputno planirati tako da se izmjenjuju lakši i teži zadatci jer se zna dogoditi da učenici zastanu na težem zadatku i tako ne uspiju riješiti druge zadatke koje možda znaju, a slijedili su iza težeg zadatka. Većina učenika može samostalno, prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje, analizirati i sudjelovati u raspravi ili učenik može prezentirati samo dogovoreni dio (npr. uvod, razradu, zaključak), tj. onaj dio na kojem je učenik bio najviše angažiran. Nakon učioničke rasprave učenik s teškoćama treba dobiti pitanja i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Svaki dio aktivnosti, tj. svaki zadatak potrebno je planirati i izvoditi s predviđenim vremenom trajanja, uz uvođenje stanki ako je to učeniku potrebno zbog otklonjive pažnje, bržeg zamaranja i sl. (posebno za učenike s motoričkim teškoćama, deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem). Također, učenicima s cerebralnom paralizom potrebno je predvidjeti produljeno vrijeme za zapisivanje i uporabu digitalnih alata. Prikupljanje podataka pogodna je aktivnost za sve učenike, pri čemu je uputno voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti prikupljanja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Pri izradi plakata ili transparenta potrebno je prilagoditi vrijeme učeniku s disleksijom, odnosno ponuditi mu više vremena za rad. Također, uputno je učeniku s teškoćom demonstrirati način uporabe poveznice i rada u alatu te provjeriti kako se učenik snalazi. Dobro je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je uputno organizirati rad u paru. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je uz iste postupke osigurati primjereno mjesto za sjedenje kako bi mogli dobro čuti sadržaj, a važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu im se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju.

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu izraditi svoj vlastiti propagandni film o zaštiti prirodnih resursa i prava i potreba čovjeka na njihovo odgovorno korištenje. Za izradu mogu koristiti alat Animoto.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Dođoh, vidjeh, osvojih!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV B.2.1. Učenik analizira gospodarsku dinamiku srednjega i ranoga novog vijeka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Sociologija
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Mogu i želim znati

Učenicima tjedan dana prije provedbe aktivnosti zadajte da istraže koje su glazbene vještine i znanja imali ljudi srednjega vijeka te o dostupnosti obrazovanja. Učenicima možete preporučiti sljedeća pitanja o kojima će promisliti i potražiti dodatne informacije (na općenitoj razini, bez ulaženja u dubinu sadržaja): Kakve su bile mogućnosti obrazovanja povlaštenih društvenih slojeva: svećenstva i plemstva, a kakve kmetova i seljaka? U kakvoj je vezi socijalno podrijetlo srednjovjekovnoga čovjeka s kvalitetom života, očekivanjima i mogućnostima koje može ostvariti u životu? Gdje se mogla dobiti glazbena naobrazba u srednjemu vijeku? Kome je bilo dostupno obrazovanje? Koji društveni sloj je bio najpismeniji pa je prema tome imao i svojevrstan monopol na učenost? Kako se to odrazilo na naša današnja saznanja o glazbenom životu plemstva, crkvenoj glazbi te glazbi puka?

Pri samoj provedbi aktivnosti odaberite tri učenika koja će – sukladno istraživanju i prethodnoj pripremi koju su proveli – zamisliti, kreirati i pred razredom predstaviti sljedeće likove: lik običnoga srednjovjekovnoga čovjeka (pučanina, građanina) i lik povlaštenoga srednjovjekovnog viteza, plemića. Treći učenik predstavlja osobu iz današnje perspektive (osobne ili izmišljene). Odabrani učenici sjedaju na tri tzv. vruće stolice, postavljene ispred ostalih učenika, kako bi predstavili navedene likove. Predstavljaju se sa 3–5 kratkih rečenica, slobodno kreirajući zamišljene likove. Ostali učenici postavljaju pitanja temeljena na pripremnom istraživanju. Moderirajte raspravu.

Ponovno podijelite učenike na manje grupe (tri do četiri učenika). Kako biste saželi glavne ideje aktivnosti postavite učenicima sljedeće zadatke:

  1. Izražavanje općenitoga mišljenja i stava o važnosti i dostupnosti prava na obrazovanje (prijedlog pitanja: Može li obrazovanje biti sredstvo borbe protiv siromaštva te sredstvo unapređenja kvalitete života? Je li obrazovanje danas jednako dostupno svima ili je uvjetovano socijalnim podrijetlom ili nečim drugim? Kakva je veza umjetničkog, osobito glazbenog, obrazovanja i kvalitete života? Jesu li mogućnosti ovakvog obrazovanja zadovoljavajuće u učenikovoj okolini? Obrazložite odgovor.)
  2. Analiza konkretnog, aktualnog primjera iz učenikovog okruženja (ili primjerice iz medija) za koji smatraju da predstavlja kršenje prava na dostupnost i jednaku kvalitetu općeg te glazbenog obrazovanja za sve?
  3. Predlaganje mjere ili aktivnosti kojom bi zaštitili to pravo (moguća pitanja: kome se mogu obratiti, koje institucije su nadležne za provođenje ovih prava, kojim dokumentima je regulirano pravo, mogu li nešto sami napraviti po tom pitanju kako bi pridonijeli unapređenju i dostupnosti dotičnoga prava i sl.?).

Preporučite učenicima da sva tri zadatka komentiraju unutar grupe te zajedničke zaključke izlože putem tekstualnoga stickies-a na online oglasnoj ploči, koju ćete kreirati koristeći digitalni alat Lino. Iz svake grupe neka po jedan učenik pred cijelim razredom prezentira i obrani objavljene teze. Nakon prezentiranja zaključaka svih skupina, potaknite i moderirajte raspravu u razredu o predstavljenome.

Postupci potpore

Pri postavljanju (uvodnog) problemskog pitanja na početku aktivnosti potaknite i ohrabrite učenika s teškoćom da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života. Većina učenika može samostalno, prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje, u ime skupine prezentirati napravljeno ili može prezentirati samo dogovoreni dio (npr. uvod, razradu, zaključak), tj. onaj dio na kojem je učenik bio najviše angažiran. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje i dr. nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Učenike je potrebno, kako prethodno, tako i tijekom aktivnosti, usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha, teškoćama pažnje, koncentracije, ponašanja i intelektualnim teškoćama. Prije uporabe digitalnog alata svi učenici s teškoćama moraju dobiti jasnu uputu uz provjeru razumijevanja aktivnosti, tj. radnji koje je potrebno poduzeti. Mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Na predlošku može stajati rečenica za nadopunjavanje, pitanje, odnosno alternativni zadatak. Isto tako, pisano i/ili vizualno mogu biti prikazane ključne odrednice sadržaja, na temelju kojih učenik može sadržaj prepričati, označiti nešto tijekom gledanja, odgovoriti na pitanja itd. Tekstualni dio mora biti sažet, s označenim ključnim dijelovima i potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Ponekad je dobro u nastavnoj aktivnosti izabrati učenika s teškoćama da ima značajniju ulogu, uz pretpostavku da to učenik želi i može. Primjerice, u ovoj aktivnosti prilikom odabira tri učenika ua "vruće stolice" svakako bi bilo dobro da jedan bude učenik s teškoćama uz već navedenu pretpostavku. To je jako važno za izgradnju samopouzdanja i samostalnosti učenika s teškoćama, ali i razvoj tolerancije drugih učenika.

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na osmišljavanje glazbenog projekta na temu pravo na obrazovanje, primjerice glazbeni igrokaz. Neka osmisle priču kojom se problematizira važnost obrazovanja te odaberu glazbenu podlogu. Priču mogu prikazati plesom ili pokretom, pantomimom ili dijalozima/monologom uz glazbenu podlogu koja pri tome može biti autorska (uradak učenika, primjerice pomoću alata musescore ili playlista skladbi s, primjerice, YouTubea.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Mogu i želim znati

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GU C.1.4.3. Učenik opisuje povijesni razvoj glazbene umjetnosti. Povezuje razvoj glazbene umjetnosti s općim društveno-povijesnim i kulturnim razvojem.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Rolf Gollob, Peter Krapf, Wiltrud Weidinger (ur.) (2010.) Obrazovanjem do demokracije. Metodički priručnik za odgoj i obrazovanje za demokratsko građanstvo i ljudska prava. Vijeće Europe. (5. 3. 2020.)

HAKOM (2019) Kako se zaštititi u svijetu interneta i mobilnih telefona (5. 3. 2020.)

Kuća ljudskih prava Zagreb, Sloboda izražavanja i govor mržnje u digitalnom okruženju (5. 3. 2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.