Potaknite učeničku znatiželju za temu pisanjem asocijacija na riječi my cultural identity putem digitalnog alata Mentimeter (oblak riječi). Nakon toga pokrenite raspravu i pokušajte zajedno s učenicima doći do pet najčešćih elemenata koje ljudi poistovjećuju sa svojim kulturnim identitetom (npr. hrana, znamenitosti, povijest, sport, festivali i sl.).
Zadajte učenicima zadatak predstaviti svoju domovinu kreirajući e-knjigu s pet “kulturnih naj” elemenata o kojima su raspravljali, a kojima bi pokušali dočarati svoju državu Republiku Hrvatsku nekim svojim npr. online partnerima u projektu. Takva e-knjiga bi se objavila i na mrežnim stranicama škole ili kasnije u online eTwinning projektima. Kao inspiraciju uputite ih na interaktivnu kartu - Nematerijalna baština Republike Hrvatske.
Podijelite učenike u pet skupina prema temama. Kako biste podijelili učenike u skupine razbrojite ih na način da brzo istupe oni koji imaju rodbinu npr. u Slavoniji, zatim oni koji imaju rodbinu u Istri, u Dalmaciji, Zagorju, Zagrebu i sl. Pri tome vodite računa da izbjegnete česte formacije učenika “odlikaša”, prema mjestu sjedenja i sl.
Nakon toga jedna skupina neka priprema dio e-knjige o hrani, druga o znamenitostima, treća o sportskim uspjesima, četvrta o festivalima i sl.
Prilikom korištenja slika i ostalih informacija učenici moraju voditi računa o izvorima i autorskim pravima. Na CARNET-ovom e-Laboratoriju mogu naći referentne izvore slika. Sve skupine učenika mogu zajedno surađivati i uređivati svoje sadržaje u nekom online suradničkom alata za izradu prezentacija, npr. Google Slides. Nastavnik može otvoriti zajednički dokument i podijeliti link s učenicima. Primjerice, možete otvoriti Google slides i kreirati 30 slajdova, od toga svakoj skupini odredite brojeve slajdova koje mogu uređivati. Tako svaka skupina ima isti broj slajdova sa svojom temom. Nakon što su učenici dovršili kreiranje e-knjige, možete je preuzeti u PDF formatu i objaviti na Issuu ili nekoj drugoj digitalnoj izdavačkoj platformi. Prije online objave radova vaših učenika, predlažemo da ih zaštitite s Creative Commons licencom.
Na početku sata učeniku s poremećajem iz spektra autizma daje se predložak s koracima aktivnosti.
Učenicima s intelektualnim teškoćama pripremiti predložak u obliku tablice s uputom za uključivanje u raspravu i kasnije za rad u određenoj skupini: Odaberi na što si ti najviše ponosan u Hrvatskoj! Primjerice: hrana – navedi koje jelo; sport – navedi sport ili sportaša. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma u predložak u obliku tablice treba unijeti u zaglavlje stupca simbol za odabrano (hranu i sport).
Osigurati aktivnost učenika u pretraživanju na internetu i u izradi e-knjige (rad u paru). Slijepi učenik se koristi čitačem ekrana u pretraživanju. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (5.–17. str.).
Na primjeru izrađene e-knjige učenik kreira online kviz na engleskom jeziku pomoću nekih alata za kreiranje kvizova, npr. Kahoot! U kvizu znanja mogu sudjelovati svi zainteresirani učenici škole. Kviz znanja može se organizirati kao jedna od aktivnosti prilikom obilježavanja dana škole ili na satu razrednika ili pak na nastavnom satu (Engleski jezik). Učenici koji se žele natjecati trebaju proučiti unaprijed kreiranu e-knjigu o hrvatskom kulturnom identitetu koja je prethodno objavljena na mrežnim stranicama. Pobjednik ili pobjednici kviza mogu biti i simbolično nagrađeni.
Nakon što ste završili nastavnu cjelinu Hrvatska narječja, zavičajni govori i književni jezik, da biste učenike potaknuli za ovu aktivnost uputite ih na interaktivnu kartu – Nematerijalna baština Republike Hrvatske.
Neka izrade KWL tablicu (trostupčana tablica K(nown), W(ant to know) i L(earned); Znam; Želim znati i Naučio/la sam). Uputite ih da u prvi stupac napišu što znaju (ili misle da znaju) o svojoj kulturnoj baštini, a u drugi što žele znati. Treći stupac (Naučio/la sam) neka ostave prazan do kraja aktivnosti.
Za to vrijeme izradite kocku (obloženu kutiju bridova 15–20 cm). Na svakoj plohi kocke ispišite: OPIŠI, USPOREDI, POVEŽI, RAŠČLANI; PRIMIJENI te ZA/PROTIV. Učenike podijelite u skupine i neka svaka od njih odabere jedan pojam – narječje, mjesni govor, zaštićeni spomenik kulture svoga kraja, nematerijalno kulturno dobro svoje sredine… U nekom od digitalnih alata za obradu teksta, npr. Word online, napravite tablicu OPIŠI, USPOREDI (čemu sliči, od čega se razlikuje, ima li zajedničkih karakteristika s nečim, zašto?), POVEŽI (na što vas podsjeća – asocijacije, stvari, mjesta, ljudi…), RAŠČLANI (navedi posebnosti odabranoga pojma (narječja, spomenika, kulturnoga dobra...), PRIMIJENI (kako bi se mogle iskoristiti posebnosti, kako bi ga mogao/mogla promovirati…) te ZA/PROTIV (zauzmite stav, služite se dokazima...). Pripremite onoliko tablica koliko je skupina i zadajte učenicima da ju ispune u dogovorenom vremenu. Nakon toga kocku dajte prvoj skupini. Svaka skupina baca kocku triput te iznosi i argumentira svoja stajališta o pojmovima koji se “otvore”. Nakon toga, kocku daje sljedećoj skupini koja također ima tri bacanja. Kada se izredaju sve skupine s tri bacanja, učenici neka popune i treći stupac KWL tablice NAUČIO/NAUČILA SAM. Nakon toga povedite razrednu raspravu o tome je li baština “izvozni proizvod” njihova kraja, može li biti ako misle da nije te kako bi mogla postati. Svoje znanje neka provjere rješavanjem kviza – nematerijalna baština RH.
Učenicima s teškoćama učitelj zadaje da se pripreme kod kuće i podsjete na nematerijalnu kulturnu baštinu. Učitelj pripremi nekoliko primjera nematerijalne kulturne baštine (fotografije) koji su bliski učeniku. Učeniku s poremećajem iz spektra autizma prije početka aktivnosti daje se predložak s koracima provedbe, vodeći računa o prilagodbi teksta. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (str. 13).
Na satu se učeniku s intelektualnim teškoćama daje predložak s uputom za odabranu nematerijalnu kulturnu baštinu: Opiši što znaš!------.;Navedi što još želiš znati!------. Član je skupine s istim odabranim pojmom i aktivno sudjeluje uz podršku vršnjaka u popunjavanju tablice svojim prijedlozima. Učenici s oštećenjem vida (sljepoća) će sudjelovati u izradi tablice putem čitača ekrana, a slabovidni učenik treba biti direktno ispred ekrana.
O narječju, spomeniku kulture ili nematerijalnoj kulturnoj baštini svoga kraja, služeći se podacima koje je iznijela njihova skupina, učenici mogu izraditi e-portfolio (Mahara) ili izraditi tematski video iz materijala snimljenog na terenu (primjerice snimanje ili fotografiranje spomenika kulture svoga kraja) i/ili koristeći fotografije sa servisa koji nude besplatne fotografije. Video mogu izraditi koristeći digitalni alat za izradu videosadržaja poput Kizoa te ga predstaviti kroz Dane hrvatskoga jezika, Dan materinskoga jezika ili Dan županije/mjesta.
S učenicima pogledajte promotivni video o Hrvatskoj (Ana Rucner – Oda radosti) putem poveznice. Iskoristite video kao uvod u razgovor o vrednotama naše domovine s turističkog stajališta. Putem poveznice pronađite brošure na njemačkom jeziku koje ćete pokazati učenicima da ih dodatno motivirate za ovu tematiku.
Posjetite internet stranice vaših lokalnih ili županijskih turističkih zajednica te pronađite informacije o postojećoj turističkoj ponudi. Potaknite učenike da razmišljaju kao turisti i procjene kvalitetu informacija koje su pronašli.
Zajedno s učenicima zapišite koje su to vrednote vašeg zavičaja: prirodne (rijeke, jezera, šume, brda, planine i sl.), materijalne (građevine), nematerijalna baština (običaji, predaje, tradicija) i sl. Za to vam mogu poslužiti internet stranice Ministarstva turizma i Ministarstva kulture te županijske javne uprave za zaštitu prirode. Mogu pogledati i interaktivnu kartu – Nematerijalna baština Republike Hrvatske. Potaknite učenike da individualno izrade promotivni turistički letak na njemačkom jeziku za svoj kraj u kojem će istaknuti ono što misle da je najbolje što taj kraj može ponuditi potencijalnim turistima.
Mogu isplanirati i jednodnevne ili višednevne izlete po svom kraju i prezentirati ih u obliku letaka. Slobodno mogu odabrati sadržaje i odredišta kao i ciljanu grupu korisnika njihovog turističkog aranžmana (djeca, mladi, obitelji, umirovljenici, poslovni ljudi i sl.). Dogovorite s njima što sve njihova ponuda mora sadržavati (cijena, vremenik, aktivnosti i sl.). Letci se mogu izraditi u papirnatom ili digitalnom obliku pomoću alata Canva.
Neka učenici na satu predstave svoje letke razredu, a možete i izabrati one s najboljom ponudom, najorginalnijim sadržajima, najboljim grafičkim rješenjima i sl. Možete organizirati i prigodnu izložbu na koju ćete pozvati predstavnike lokalne uprave, turističke zajednice i javne ustanove za zaštitu prirode, roditelje i učenike drugih škola.
Ako se prilikom planiranja aktivnosti predmeta uključenih u ovaj scenarij vodi računa o redoslijedu, moguće je iskoristiti iskustvo učenika s teškoćama (intelektualne teškoće i poremećaj iz spektra autizma), stečeno u aktivnostima iz Hrvatskog jezika (Kocka, kocka, kulturica) ili Engleskog jezika (Moj kulturni identitet) o nematerijalnim kulturnim dobrima ili onima iz svog kraja na koje je učenik ponosan. Jednako tako, moguće je učenika potaknuti na korištenje vlastitog životnog iskustva. Za izradu letka bilo bi poželjno da se radi u paru ili u skupini (ako tako radi cijeli razred), pa da učenik s teškoćama daje svoj prilog temeljem navedenog ranijeg iskustva koje se, učešćem u izradi letka na njemačkom, obnavlja i utvrđuje. Rad u paru pažljivim odabirom drugog člana poželjan je i za učenike s teškoćama pažnje i teškoćama učenja. Učenik s oštećenjem vida radom u paru dat će svoj prilog tekstom, a videći član para će u dogovoru s njim odrediti vizualni identitet. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Predlažemo da učenici izrade tematski video iz materijala snimljenog na terenu (primjerice snimanje ili fotografiranje odabranih odredišta svoga kraja koja žele uključiti u promotivni turistički video) i/ili koristeći fotografije sa servisa koji nude besplatne fotografije. Video mogu izraditi koristeći neki od alata za izradu i uređivanje video materijala, npr. Kizoa, te ga prikazati na nekom događaju u školi i šire (Dani općine, županije i sl.) ili ga prijaviti na neki prikladan natječaj.
Zamolite učenike da zamisle da su stanovnici neke druge zemlje te da žele nešto naučiti o Hrvatskoj. Potaknite ih da kroz oluju ideja iznesu različite primjere spomenika, znamenitosti i sl. za koje smatraju da bi najbolje prezentirali Hrvatsku. Prisjetite se različitih primjera kulturne baštine s kojima su se učenici do sada upoznali na nastavi. Pitanjima ih usmjerite na razmišljanje o kriterijima koji neki primjer čine reprezentativnim. Primjerice, specifičnost u odnosu na druge zemlje, povijesna važnost, vizualna atraktivnost i sl. Zajedno napravite popis kriterija u obliku liste procjene.
Podijelite učenike u skupine do pet učenika. Svaka skupina odabire jednu od tema s liste te imaju zadatak, ovisno o temi koju su odabrali, napraviti popis 10 najzanimljivijih primjera spomenika, prirodnih znamenitosti, glazbe ili glazbala, hrane i sl. u Hrvatskoj. Pri izradi popisa uputite učenike na mrežne stranice Turističkih zajednica, zavičajnog ili etnografskog muzeja. Kao pomoć u radu možete ih uputiti i na interaktivnu infografiku/kartu – Nematerijalna baština Republike Hrvatske. Učenici predlažu i zajedno odabiru 10 primjera za koje smatraju da najbolje odgovaraju zadanim kriterijima.
Skupine međusobno prezentiraju svoje liste, tj. fotografije odabranih primjera znamenitosti na Lino ploči za prezentaciju. Na jednom ili dva primjera svake skupine pitanjima provedite kratku likovnu analizu: Što čini primjer s fotografije vizualno pamtljivim (oblik, boja, detalji...)? Na koji način bi te elemente dodatno naglasili? (naglašavanjem obrisnih linija, kontrastima boja, izdvajanjem pojedinačnih detalja...)?
Učenici obrađuju odabrane fotografije u nekom od programa za obradu fotografija. Učenici mogu intervenirati u fotografije mijenjajući oblik kadra, intenzitet i odnose boja, naglašavanjem linijskih motiva crtanjem u samom digitalnom programu i sl. Zadatak je istaknuti pojedine elemente ili odnose ali zadržati jedinstvo i harmoniju unutar cjeline. Prema potrebi, pomognite učenicima u povezivanju prije stečenih znanja o gradnji kompozicije kontrastima boja, ritmom na plohi i različitim načinima postizanja optičke ravnoteže. Uputite učenike da iskušaju nekoliko različitih postupaka intervencije te u skupini odaberu onaj za koji smatraju da najbolje ističe vizualne ili sadržajne (značenjske) osobine motiva. Svoj odabir trebaju obrazložiti pri prezentaciji na kraju aktivnosti.
Učenici izrađuju set memory kartica u digitalnom obliku. Unutar skupine dogovaraju i zapisuju kriterije koje treba ispuniti svaka kartica kako bi set bio vizualno ujednačen. Svaki učenik odabire dva primjera tj. dvije fotografije te izrađuje memory kartice koje zatim učitava u aplikaciju Match The Memory. Na kraju aktivnosti učenici kratko prezentiraju svoje setove i obrazlažu odabir određenog postupka pri intervenciji u fotografije. Igraju igru memory u skupinama te daju povratnu informaciju skupini koja je autor kartica o vizualnoj jasnoći kartica te ujednačenosti seta. Aktivnost je moguće izvesti u sklopu projektne ili integrirane nastave (Geografija, Povijest, strani jezici).
Već u uvodnom dijelu važno je poticati učenike s teškoćama na aktivno sudjelovanje. Učeniku s oštećenjem vida potrebno je osigurati da može na svom laptopu s čitačem ekrana pratiti fotografije. U skupini sa slijepim učenikom mogu se raditi reljefne memory kartice ili digitalne kartice. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma učitelj daje na početku sata predložak s koracima odvijanja aktivnosti. Prilikom upute govori učenicima da zamisle da su oni stanovnici iz druge zemlje, potrebno dati i alternativu (koju će učenik s poremećajem iz spektra autizma lakše razumjeti) Da imaš prijatelja iz druge zemlje (navesti neku određenu), što misliš da bi trebao naučiti o Hrvatskoj? Prilikom podjele u skupine vodite računa da je učenik s teškoćama u skupini čiji će članovi biti spremni pružiti vršnjačku pomoć, ukoliko će biti potrebna. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Svaki učenik može samostalno izraditi set memory kartica poštujući prethodno opisan kriterij dosljednosti u vizualnoj prepoznatljivosti i tehničkoj izvedbi cjeline. Također, može izraditi matrice u linorezu te, prema potrebi, umnožavati broj otisaka.
Potaknite raspravu motivacijskim pitanjem o sudjelovanju učenika u projektima općenito (vole li izrađivati projekte unutar projektne nastave, je li im zanimljiv školski projektni dan, jesu li sudjelovali u Erasmus+ projektima ili projektima na eTwinningu). Ukoliko su učenici upoznati s platformom i sudjelovali su u eTwinning projektima na satima drugih predmeta, porazgovarajte o njihovim dojmovima. Ako je odgovor niječan, ukratko objasnite učenicima što je eTwinning i na koji ćete ga način koristiti na satima talijanskoga jezika.
Unaprijed dogovorite školu ili škole iz Hrvatske i/ili Italije s kojom/kojima ćete sudjelovati u projektu La cultura croata et italiana. Za provođenje aktivnosti koristite Sway.
Kao prvu aktivnost provedite izradu plakata na temu La mia scuola. Potaknite učenike na primjenu naučenog vokabulara vezanog uz školu i školske predmete te gramatičkih struktura, primjerice, pravilnu uporabu prezenta (Il presente) i perfekta (Il passato prossimo) pravilnih i nepravilnih glagola. Nakon provedene aktivnosti slučajnim odabirom učenike podijelite u skupine koje će se baviti predloženim temama u predloženom digitalnom alatu koristeći talijanski jezik kako bi napravili brošuru.
Jedna od tema bila bi vezana uz poznate Hrvate kako bi se zorno predstavili poznati hrvatski umjetnici, sportaši, znanstvenici i Nobelovci. Sljedeća bi tema bili hrvatski gradovi, primjerice Zagreb, Split, Šibenik, Zadar, Dubrovnik, Rijeka, Pula i Osijek. Tradicionalna jela i hrvatski običaji bile bi preostale predložene teme. Učenicima objasnite da bi svaka tema trebala sadržavati pet fotografija/crteža i njihovih kratkih opisa te nekoliko jednostavnih rečenica o samoj temi. Primjerice, predložite učenicima da samostalno promisle o pet poznatih Hrvata ili Hrvatica, potom međusobno rasprave o prijedlozima i oni koji se najčešće spominju neka budu pet odabranih za uvrštavanje u brošuru. Nakon toga, predložite im da istraže informacije o njima koje bi stavili u brošuru (period života, postignuća, područje kojim su se bavili…) i na ploču zapišite očekivanja od aktivnosti (npr. pet poznatih Hrvata i pet informacija o njima uz pravilnu uporabu prezenta - Il presente ili perfekta - Il passato prossimo i imperfekta - L'imperfetto). Na sličan način pristupite i ostalim temama.
Nakon što učenici istraže temu, odnosno teme i izrade digitalne materijale te ih postave na eTwinning, potaknite Skype susret učenika na kojem će učenici na talijanskom jeziku, pazeći na pravilnu uporabu prezenta - Il presente ili perfekta - Il passato prossimo i imperfekta - L'imperfetto, porazgovarati o provedenom projektu i svojim dojmovima s naglaskom na nove spoznaje ne samo o vlastitoj nego i o talijanskoj kulturi.
U cilju postizanja što boljih ishoda međupredmetne teme osobni i socijalni razvoj, putem više nastavnih predmeta potrebno je kod učenika sniženih kapaciteta za učenje (učenici s intelektualnim teškoćama i učenici s poremećajem iz spektra autizma) voditi računa o vrlo ekonomičnom korištenju njihovih potencijala. Učitelj provjerava koju temu je učenik već imao priliku praktično primijeniti na drugim predmetima te zamoli učenika da pripremi digitalne ili druge materijale, koji su korišteni ili su nastali u aktivnostima tih predmeta, jer će ih trebati u aktivnosti koja će slijediti.
Učenik se priključuje skupini koja je odabrala njemu poznatu temu. Potrebno je osigurati podršku vršnjaka u skupini, a učenik s teškoćama će dati prilog svojim materijalima u pripremi brošure na talijanskom jeziku. Učeniku s poremećajem pažnje i učeniku s PSA daje se na početku aktivnosti predložak s redoslijedom aktivnosti. Učenik s oštećenjem vida koristi čitač ekrana i može uspješno sudjelovati u izradi tekstualnog priloga za brošuru na talijanskom jeziku.
Učenici samostalno pomoću digitalnog alata za izradu kvizova Kahoot! izrađuju kviz o novonaučenom ili ponovljenom o objema kulturama, koji će se provesti kao završna aktivnost na projektu. Možete im predložiti da, također kao završnu aktivnost u projektu, izrade plakat ili prezentaciju u Swayu u kojem bi učenici predstavili talijanska jela koja su omiljena u Hrvatskoj te naveli zanimljivosti o njima (npr. zašto i kako je nastala pizza, odakle potječe…) ili ponuditi učenicima da istraže povijest, arhitekturu, kulturu, običaje dva grada, a velikih sličnosti - Rijeka i Trst, u čemu im može pomoći i materijali dostupni na poveznici.
Hrvatska turistička zajednica, turističke brošure na hrvatskom i stranim jezicima (5. 3. 2020.)
eTwinning, "Pronađite nadahnuće" (5. 3. 2020.)
Profil-Klett, informacije o eTwinning platformi (5. 3. 2020.)
Creative Commons, Informacije o Creative Commons licencama (5. 3. 2020.)
YouTube, Promotivni video o Hrvatskoj (Ana Rucner – Oda radosti) (5. 3. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.