Pripremite učenicima detalje nekoliko crteža portreta ili autoportreta različitih umjetnika. Primjere umjetničkih djela koje ćete upotrebljavati za detalje, pronađite na platformi WikiArt. Predložena su djela Vincenta van Gogha, Rubensa, Rembrandta, Leonarda da Vincija. Pronađite primjere crteža koji sadržavaju različite crte prema toku, karakteru i značenju vodeći računa o autorskim pravima i kvaliteti reprodukcije.
Detalje pripremite s pomoću digitalnog alata Pixlr i isprintajte na papir koji će učenici zalijepiti na veći bijeli papir i nastaviti crtati prema vlastitom zamišljanju. U crtanju se trebaju koristiti svim vrstama crta koje vide na detalju, a mogu dodati i neke prema vlastitom osjećaju. Ponudite učenicima sve dostupne crtačke tehnike - olovku, flomaster, tuš, pero, kist.
Usmjerite učenike na sadržaj s pomoću zadataka aktivnog promatranja umjetničkih djela napravljenih u digitalnom alatu ThingLink (interaktivna slika ili video). Reproducirajte im cjelovito djelo kako bi mogli usporediti linije koje su oni rabili i crtež koji su izradili s originalom. Promatrajući te primjere, ponovite kako razlikujemo crte po toku, karakteru i značenju. Služeći se digitalnim alatom Kahoot!, provjerite razumijevanje sadržaja vezanog za crte po toku, karakteru i značenju. Ponovite, također, i znanja o crtačkim likovnim tehnikama i priboru kako biste bili sigurni da će učenici različite vrste crta uspješno primijeniti u vlastitom likovnom radu u sljedećoj aktivnosti.
Pitajte na početku učenike o tome kako provode svoje slobodno vrijeme, kojim se aktivnostima bave i koji su im hobiji. Na papiru za skiciranje neka navedu omiljenu aktivnost kojom se bave u slobodno vrijeme. Aktivnosti će dodati jednu crtu po toku i jednu po karakteru koje ih asociraju na nju. Samostalno će odabrati likovno izražajno sredstvo za rad.
Najavite unaprijed zadatak koji trebaju pripremiti za nastavu. Neka fotografiraju autoportret (selfie) i donesu ispisanu crno-bijelu fotografiju na papiru formata A4. Na ispisanim fotografijama koje učenici donesu, ponovite zakonitosti proporcija i odnosa na ljudskom licu. Učenici će zatim, na papiru formata A4, skicirati polovicu lica svojeg autoportreta promatrajući fotografiju, a koristit će se različitim vrstama crta po toku, karakteru i značenju. Na drugoj će polovici prikazati svoje drugo JA - sebe kao lika iz zamišljene videoigre koja se temelji na njihovoj omiljenoj aktivnosti koju su prije naveli. Pritom će se koristiti navedenim vrstama crta i odabranim crtačkim priborom.
Nakon što završe skiciranje, zajedno prokomentirajte i dajte im povratnu informaciju vezanu za zadatak. Zatim ih uputite u grafičke tehnike i postupak izrade linoreza s pomoću uputa pripremljenih u digitalnom alatu Genially. Izvedena skica služi kao predložak za izradu matrice. Objasnite učenicima (po koracima) postupak prenošenja skice na matricu i izrezivanja linoreza, ali i način otiskivanja pa ih usmjerite na izradu likovnog rada. Svakako ih uputite i na pravilan način potpisivanja grafičkog lista.
Služeći se aplikacijom TodaysMeet – diskusija u stvarnom vremenu, diskutirajte s učenicima o tome na koji način provode svoje slobodno vrijeme, kojim se aktivnostima bave i koji su im hobiji. Učenici će zatim s pomoću aplikacije Web Whiteboard navesti omiljenu aktivnost kojom se bave u slobodno vrijeme. Aktivnosti će dodati jednu crtu po toku i jednu po karakteru koje ih asociraju na nju.
U alatu MS Office 365 pripremite Sway prezentaciju i na primjerima portreta starih majstora (Leonardo da Vinci, Rembrandt, Rubens, Dürer...) ponovite zakonitosti proporcija i odnosa na ljudskom licu. Učenicima unaprijed najavite koje će materijale pripremiti za nastavu. Fotografirat će autoportret (selfie) i fotografiju spremiti digitalno. Zatim će učitati fotografiju u alat Autodesk SketchBook pa će u istom digitalnom alatu skicirati polovicu lica svojeg autoportreta promatrajući fotografiju, a koristit će se različitim vrstama crta po toku, karakteru i značenju. Na drugoj će polovici lica prikazati svoje drugo JA - sebe kao lika iz zamišljene videoigre koja se temelji na njihovoj omiljenoj aktivnosti koju su prije naveli. Pritom će se koristiti navedenim vrstama crta i odabranim crtačkim priborom koji nudi spomenuti digitalni alat.
Nakon što završe skiciranje, zajedno prokomentirajte i dajte im povratnu informaciju vezanu za zadatak u jednom od prethodno navedenih alata za diskusiju. Zatim uputite učenike u grafičke tehnike i postupak izrade linoreza s pomoću uputa izrađenih u digitalnom alatu Genially. Izvedena skica služi kao predložak za izradu matrice. Objasnite učenicima (po koracima) postupak prenošenja skice na matricu i izrezivanja linoreza, ali i način otiskivanja pa ih usmjerite na izradu likovnog rada. Svakako ih uputite i na pravilan način potpisivanja grafičkog lista. Sve navedeno možete pripremiti i u obliku videa kako bi učenici lakše razumjeli postupak izrade pa učitajte video u Genially.
Učenicima koji žele istražiti više mogućnosti otiskivanja linoreza, možete ponuditi mogućnost višebojnog otiskivanja linoreza. U takvom zahtjevnijem obliku otiskivanja mogu istražili više mogućnosti navedene grafičke tehnike.
Učenicima pripremite listiće za vršnjačko vrednovanje s kriterijima prema kojima mogu međusobno vrednovati radove i uspješnost izvedbe zadatka. Na taj ih način potaknite na aktivno promatranje, usporedbu i vrednovanje radova.
Nakon što učenici otisnu svoje linoreze i dobiju listiće za vrednovanje, neka otisnuti grafički list i pripremnu skicu koju su izradili u prethodnoj aktivnosti, razmijene s učenikom do sebe i tako nastave sve dok ne pogledaju radove svih učenika. Neka usporede skice i otisnute grafičke listove te na listiću za vrednovanje zabilježe svoja zapažanja.
Nakon provedenog vršnjačkog vrednovanja grafičke listove izložite u prostoru učionice ili škole te s učenicima na temelju promatranja izloženih radova prokomentirajte aktivnosti kojima se bave u slobodno vrijeme. Također, raspravite o tome postoji li veći interes za pojedine aktivnosti i koje je njihovo mišljenje o tome. Provjerite razumiju li učenici likovne pojmove s pomoću zadataka odabira točnih i netočnih odgovora te zadataka višestrukih odgovora u digitalnom alatu LearningApps.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.