Predmet
Likovna kultura 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Moje drugo JA

Naziv predmeta
Likovna kultura 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • crte prema toku
  • crte prema karakteru
  • crte prema značenju
  • grafika
  • linorez

Nacrtaj mi

Pripremite učenicima detalje nekoliko crteža portreta ili autoportreta različitih umjetnika. Primjere umjetničkih djela koje ćete upotrebljavati za detalje, pronađite na platformi WikiArt. Predložena su djela Vincenta van Gogha, Rubensa, Rembrandta, Leonarda da Vincija. Pronađite primjere crteža koji sadržavaju različite crte prema toku, karakteru i značenju vodeći računa o autorskim pravima i kvaliteti reprodukcije.

Detalje pripremite s pomoću digitalnog alata Pixlr i isprintajte na papir koji će učenici zalijepiti na veći bijeli papir i nastaviti crtati prema vlastitom zamišljanju. U crtanju se trebaju koristiti svim vrstama crta koje vide na detalju, a mogu dodati i neke prema vlastitom osjećaju. Ponudite učenicima sve dostupne crtačke tehnike - olovku, flomaster, tuš, pero, kist.

Usmjerite učenike na sadržaj s pomoću zadataka aktivnog promatranja umjetničkih djela napravljenih u digitalnom alatu ThingLink (interaktivna slika ili video). Reproducirajte im cjelovito djelo kako bi mogli usporediti linije koje su oni rabili i crtež koji su izradili s originalom. Promatrajući te primjere, ponovite kako razlikujemo crte po toku, karakteru i značenju. Služeći se digitalnim alatom Kahoot!, provjerite razumijevanje sadržaja vezanog za crte po toku, karakteru i značenju. Ponovite, također, i znanja o crtačkim likovnim tehnikama i priboru kako biste bili sigurni da će učenici različite vrste crta uspješno primijeniti u vlastitom likovnom radu u sljedećoj aktivnosti.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Pružite vizualnu podršku. Možete izraditi ilustrirane upute koristeći se slikama ili simbolima koji jasno prikazuju svaki korak u aktivnosti. Te ilustracije možete unaprijed pripremiti ili izraditi zajedno s učenicima. Osigurajte da detalji crteža u alatu Pixlr budu jasno vidljivi. Možete povećati kontrast između linija i pozadine kako bi učenici lakše pratili crteže i detalje. Također, osigurajte dovoljno osvjetljenje prostora u kojem će učenici raditi. Ako učenici imaju poteškoća u izboru umjetničkog djela ili vrste crtačke tehnike, pružite im ograničene mogućnosti izbora. Na primjer, pripremite manji broj umjetničkih djela i crtačkih tehnika pa neka učenici biraju među njima. Ako trebaju dodatnu pomoć u crtanju ili primjeni crtačkih tehnika, osigurajte individualnu podršku. Možete dodijeliti pomoćnika u nastavi ili vršnjaka koji će raditi s pojedinim učenicima i pružiti im potrebne upute i podršku.
Učenicima s motoričkim poremećajem osigurajte posebne, prilagođene alate za pisanje i crtanje (npr. držače olovke ili flomastera za bolje prianjanje, posebne olovke s debljom drškom i druge prilagođene alate).
Omogućite dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka kako bi mogli raditi svojim tempom i završiti crtež prema vlastitom zamišljanju.
Koristite se grafičkim prikazima ili slikama za ilustriranje različitih vrsta crta (tok, karakter, značenje) kako bi učenici vizualno razumjeli te koncepte. Možete rabiti jednostavne dijagrame ili infografike koje jasno prikazuju razlike između različitih vrsta crta. Ako je potrebno, pojednostavnite zadatke aktivnog promatranja umjetničkih djela kako bi bili prilagođeni razini razumijevanja učenika. Možete smanjiti broj pitanja ili prilagoditi jezik i formulacije.
Ako neki učenici trebaju više vremena za razmišljanje i odabir odgovora, produljite vremensko ograničenje u Kahoot! kvizu. Smanjite broj pitanja kako se učenici ne bi osjećali preopterećenima. Dodajte vizualne elemente kao podršku pitanjima u Kahoot! kvizu i osigurajte da su pitanja jasna, jednostavna i pristupačna.
Ako učenici imaju teškoće u radu u alatu Kahoot!, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete im pripremiti korak-po-korak upute ili im osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nacrtaj mi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može u vlastitom radu i na primjerima umjetničkih djela prepoznati različite vrste crta po toku, karakteru i značenju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Moje drugo JA

Pitajte na početku učenike o tome kako provode svoje slobodno vrijeme, kojim se aktivnostima bave i koji su im hobiji. Na papiru za skiciranje neka navedu omiljenu aktivnost kojom se bave u slobodno vrijeme. Aktivnosti će dodati jednu crtu po toku i jednu po karakteru koje ih asociraju na nju. Samostalno će odabrati likovno izražajno sredstvo za rad.

Najavite unaprijed zadatak koji trebaju pripremiti za nastavu. Neka fotografiraju autoportret (selfie) i donesu ispisanu crno-bijelu fotografiju na papiru formata A4. Na ispisanim fotografijama koje učenici donesu, ponovite zakonitosti proporcija i odnosa na ljudskom licu. Učenici će zatim, na papiru formata A4, skicirati polovicu lica svojeg autoportreta promatrajući fotografiju, a koristit će se različitim vrstama crta po toku, karakteru i značenju. Na drugoj će polovici prikazati svoje drugo JA - sebe kao lika iz zamišljene videoigre koja se temelji na njihovoj omiljenoj aktivnosti koju su prije naveli. Pritom će se koristiti navedenim vrstama crta i odabranim crtačkim priborom.

Nakon što završe skiciranje, zajedno prokomentirajte i dajte im povratnu informaciju vezanu za zadatak. Zatim ih uputite u grafičke tehnike i postupak izrade linoreza s pomoću uputa pripremljenih u digitalnom alatu Genially. Izvedena skica služi kao predložak za izradu matrice. Objasnite učenicima (po koracima) postupak prenošenja skice na matricu i izrezivanja linoreza, ali i način otiskivanja pa ih usmjerite na izradu likovnog rada. Svakako ih uputite i na pravilan način potpisivanja grafičkog lista.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Služeći se aplikacijom TodaysMeet – diskusija u stvarnom vremenu, diskutirajte s učenicima o tome na koji način provode svoje slobodno vrijeme, kojim se aktivnostima bave i koji su im hobiji. Učenici će zatim s pomoću aplikacije Web Whiteboard navesti omiljenu aktivnost kojom se bave u slobodno vrijeme. Aktivnosti će dodati jednu crtu po toku i jednu po karakteru koje ih asociraju na nju.

U alatu MS Office 365 pripremite Sway prezentaciju i na primjerima portreta starih majstora (Leonardo da Vinci, Rembrandt, Rubens, Dürer...) ponovite zakonitosti proporcija i odnosa na ljudskom licu. Učenicima unaprijed najavite koje će materijale pripremiti za nastavu. Fotografirat će autoportret (selfie) i fotografiju spremiti digitalno. Zatim će učitati fotografiju u alat Autodesk SketchBook pa će u istom digitalnom alatu skicirati polovicu lica svojeg autoportreta promatrajući fotografiju, a koristit će se različitim vrstama crta po toku, karakteru i značenju. Na drugoj će polovici lica prikazati svoje drugo JA - sebe kao lika iz zamišljene videoigre koja se temelji na njihovoj omiljenoj aktivnosti koju su prije naveli. Pritom će se koristiti navedenim vrstama crta i odabranim crtačkim priborom koji nudi spomenuti digitalni alat.

Nakon što završe skiciranje, zajedno prokomentirajte i dajte im povratnu informaciju vezanu za zadatak u jednom od prethodno navedenih alata za diskusiju. Zatim uputite učenike u grafičke tehnike i postupak izrade linoreza s pomoću uputa izrađenih u digitalnom alatu Genially. Izvedena skica služi kao predložak za izradu matrice. Objasnite učenicima (po koracima) postupak prenošenja skice na matricu i izrezivanja linoreza, ali i način otiskivanja pa ih usmjerite na izradu likovnog rada. Svakako ih uputite i na pravilan način potpisivanja grafičkog lista. Sve navedeno možete pripremiti i u obliku videa kako bi učenici lakše razumjeli postupak izrade pa učitajte video u Genially.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualnu podršku tijekom tumačenja zakonitosti proporcija i odnosa na ljudskom licu. Možete se koristiti ilustracijama ili vizualnim primjerima koji jasno prikazuju te zakonitosti. Pružite učenicima precizne smjernice i pomagala kako bi se lakše orijentirali tijekom skiciranja (npr. isprintane mreže ili vodilice koje će im pomoći u održavanju proporcija i odnosa dok skiciraju). Ako neki učenici imaju poteškoća u radu na standardnom formatu A4 papira, omogućite im prilagođene formate (​​veće ili manje, ovisno o njihovim potrebama). Pružite individualnu pomoć i demonstraciju učenicima tijekom skiciranja. Možete im, slijedeći korake, pokazati kako pravilno primijeniti različite vrste crta po toku, karakteru i značenju te kako prikazati svoje drugo JA kao lika iz videoigre. Rabite jasan jezik i jednostavne upute kako bi im se olakšalo razumijevanje zadataka. Prilagodite svoj govor ili pisanje na način koji je pristupačan učenicima s teškoćama u razumijevanju ili jeziku.
Razdvojite postupak izrade linoreza na jednostavne korake i koristite se jasnim jezikom u tumačenju svakog koraka. Možete rabiti vizualna pomagala poput slika ili infografika kako bi se koraci lakše razumjeli. Demonstrirajte svaki korak izrade linoreza uživo ili putem videozapisa kako biste učenicima omogućili vizualne upute. Prikazivanje postupka na stvarnom primjeru olakšava razumijevanje i primjenu vještina.
Ako je potrebno, prilagodite alate i materijale za izradu linoreza kako bi bili pristupačni učenicima s motoričkim poremećajem. Na primjer, možete im ponuditi posebne ručke za rezanje koje je lakše držati ili prilagođene noževe za izrezivanje. Uzmite u obzir individualne potrebe i sposobnosti svakog učenika tijekom opisivanja postupka izrade linoreza. Pružite im podršku pomoćnika u nastavi ili dodatne prilagodbe, ako je potrebno, kako bi i oni mogli sudjelovati te izraziti svoju kreativnost.
Ako učenici imaju teškoće u radu u alatu Genially, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili im osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele istražiti više mogućnosti otiskivanja linoreza, možete ponuditi mogućnost višebojnog otiskivanja linoreza. U takvom zahtjevnijem obliku otiskivanja mogu istražili više mogućnosti navedene grafičke tehnike.

Nastavna aktivnost za predmet X

Moje drugo JA

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može izraziti svoju ideju s pomoću različitih crta po toku, karakteru i značenju u crtežu i grafičkoj likovnoj tehnici linorezu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Koja si ti crta?

Učenicima pripremite listiće za vršnjačko vrednovanje s kriterijima prema kojima mogu međusobno vrednovati radove i uspješnost izvedbe zadatka. Na taj ih način potaknite na aktivno promatranje, usporedbu i vrednovanje radova.

Nakon što učenici otisnu svoje linoreze i dobiju listiće za vrednovanje, neka otisnuti grafički list i pripremnu skicu koju su izradili u prethodnoj aktivnosti, razmijene s učenikom do sebe i tako nastave sve dok ne pogledaju radove svih učenika. Neka usporede skice i otisnute grafičke listove te na listiću za vrednovanje zabilježe svoja zapažanja.

Nakon provedenog vršnjačkog vrednovanja grafičke listove izložite u prostoru učionice ili škole te s učenicima na temelju promatranja izloženih radova prokomentirajte aktivnosti kojima se bave u slobodno vrijeme. Također, raspravite o tome postoji li veći interes za pojedine aktivnosti i koje je njihovo mišljenje o tome. Provjerite razumiju li učenici likovne pojmove s pomoću zadataka odabira točnih i netočnih odgovora te zadataka višestrukih odgovora u digitalnom alatu LearningApps.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim uputama ili primjerima kako biste objasnili učenicima proces usporedbe skica i otisnutih grafičkih listova. Možete rabiti fotografije ili dijagram da biste imali jasne vizualne smjernice. Ograničite usporedbu na nekoliko ključnih aspekata kao što su oblik, linije i proporcije. Fokusirajte se na razliku između skica i otisnutih radova kako biste potaknuli učenike na uočavanje promjena i napretka. Prilagodite zadatke samovrednovanja u alatu LearningApps razini razumijevanja učenika. Možete se koristiti jednostavnim zadatcima s točnim i netočnim odgovorima ili zadatcima s višestrukim odgovorima i provjeriti njihovo razumijevanje likovnih pojmova. Jezik kojim se služite za postavljanje pitanja i davanje uputa za samovrednovanje, neka bude jasan i strukturiran. Obratite pažnju na njegovu razumljivost i prilagodite ga potrebama učenika. Usto, prilagodite im i način samovrednovanja. Neki učenici mogu preferirati usmeni odgovor ili potporu pri samovrednovanju, a drugima će biti korisnije pisano samovrednovanje. Osigurajte podršku pomoćnika u nastavi ili dodatnu prilagodbu kako bi svi učenici mogli aktivno sudjelovati.
Ako učenici imaju teškoće u radu u alatu LearningApps, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili im osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koja si ti crta?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može usporediti vlastiti likovni rad s radovima drugih učenika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.