Predmet
Likovna umjetnost 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Rimski gladijator i Chicago Bulls pod istim krovom

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • armirani beton
  • skeletna konstrukcija
  • rekonstrukcija
  • revitalizacija
  • industrijska baština

Što je zajedničko antičkom Rimu i Chicagu 1871. godine?

Svrha scenarija poučavanja, koji zbog složenosti aktivnosti možete provesti tijekom dva nastavna sata, jest ukazati na logičku povezanost uporabe materijala i graditeljske tehnologije u oblikovanju prostora. Graditeljska inovativnost omogućila je Rimljanima posve nov pristup oblikovanju prostora usporediv sa suvremenim graditeljskim tehnologijama: golemi graditeljski projekti profanih prostora javne namjene usporedivi su samo s onima iz 19. i 20. stoljeća. No, što im je zajedničko? Uporaba betona. Radi boljeg razumijevanja problema, potaknite učenike na razmišljanje i opisivanje odnosa nosača i tereta u njima poznatim oblicima građevina golemih raspona svodova. Neka opišu kako je riješeno pitanje svođenja koncertnih i sportskih dvorana, bazena, velikih izložbenih/sajamskih prostora, višekatnih trgovačkih centara i slično. Učenici će na taj način osvijestiti kako goleme jedinstvene prostore zasvođuje oku skrivena nosiva konstrukcija. Sadržaj koji je potrebno obraditi, možete podijeliti u manje istraživačke teme objedinjene u dvije krovne teme: izgradnja carskog Rima i obnova spaljenog Chicaga 1871. godine. Podteme mogu biti sljedeće:

Učenici će, podijeljeni u manje grupe, odabrati jednu od predloženih tema, a putem pametnog telefona ili tableta pretražit će izvore i prikupiti podatke. Rezultate istraživanja neka pohrane na zajedničku platformu. Neka zabilježe podatke i prilože vizualne materijale i poveznice. Zatim se grupe udružuju u timove Projekt Rim i Projekt Chicago čiji je zadatak izraditi fotoalbum o tijeku gradnje carskog Rima krajem 2. stoljeća i obnovi Chicaga nakon požara. Album će izraditi s pomoću digitalnog alata Adobe Spark Video koristeći se aplikacijom Photo Collage. Gotove albume neka prezentiraju u razredu.

Zaključite aktivnost razgovorom s učenicima o zajedničkim obilježjima izgradnje Rima i Chicaga. Neka tu gradnju usporede sa suvremenom gradnjom u Hrvatskoj. Raspravite o uporabi inovativnih graditeljskih tehnologija u izgradnji građevina javne namjene (trgovina, građevina namijenjenih sportskim ili kulturnim događajima) pa navedite učenike na zaključak o tome koja je namjena prevladavala u pojedinom razdoblju.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Graditeljska inovativnost omogućila je Rimljanima posve nov pristup oblikovanju prostora usporediv sa suvremenim graditeljskim tehnologijama: golemi graditeljski projekti profanih prostora javne namjene usporedivi su samo s onima iz 19. i 20. stoljeća. No, što im je zajedničko? Uporaba betona. Sadržaj koji je potrebno obraditi, možete podijeliti u manje istraživačke teme objedinjene u dvije krovne teme: izgradnja carskog Rima i obnova spaljenog Chicaga 1871. godine. Podteme mogu biti sljedeće:

  • tuffo, pozzolana, opus caementicium
  • rimske lučne konstrukcije (podrijetlo, primjena)
  • materijali, konstrukcija i funkcija Panteona
  • materijali, konstrukcija i funkcija Karakalinih termi
  • materijali, konstrukcija i funkcija bazilike Ulpije
  • materijali, konstrukcija i funkcija Koloseuma
  • inovatori Joseph Monier, François Coignet i Louis Henry Sullivan
  • materijali, konstrukcija i funkcija zgrade Auditorium Building, Chicago 1889.
  • materijali, konstrukcija i funkcija zgrada Carson, Pirie, Scott Building 1899.
  • materijali, konstrukcija i funkcija zgrade United Center Chicago 1994.

Učenici će, podijeljeni u manje grupe, odabrati jednu od predloženih tema, a putem pametnog telefona ili tableta pretražit će izvore i prikupiti podatke. Rezultate istraživanja neka pohrane na zajedničkoj platformi. Potaknite ih na to da zabilježe podatke i prilože vizualne materijale i poveznice s pomoću digitalnog alata ThingLink.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualnu podršku za svaku istraživačku temu kako bi učenici lakše pratili sadržaj. To može uključivati uporabu ilustracija, slika, grafikona i drugih vizualnih elemenata koji će im pomoći da bolje uoče graditeljske koncepte i materijale, a jednako tako služit će i kao dopuna pisanom materijalu, što je posebno korisno učenicima s disleksijom.
Usmjerite učenike s disleksijom na mogućnosti preglednika Chrome zahvaljujući opciji čitača ekrana Read Aloud. Riječ je o opciji koja učenicima s disleksijom olakšava čitanje različitih elektroničkih izvora, ponovno čitanje vlastitog teksta te čitanje skeniranih knjiga. Na taj je način istraživanje izvora i prikupljanje podataka dostupno učeniku s disleksijom u obliku u kojem ga njegova teškoća ne ometa.
Podijelite sadržaj na manje istraživačke teme kako biste olakšali učenicima snalaženje i usmjerili njihovu pažnju na specifične aspekte graditeljske inovativnosti. To će im omogućiti da se usredotoče na jednu temu i da ne osjećaju preopterećenost informacijama.
Organizirajte rad učenika u malim grupama kako bi se pružila podrška i prilika za zajedničko istraživanje. Suradnja s drugima može im pomoći u osvještavanju graditeljskih koncepata i zajedničkom stvaranju prezentacija. Prilagodite jezik i pojašnjenja potrebama učenika. Koristite se jednostavnijim rečenicama, objašnjavajte stručne termine i provjerite uspješnost učenika postavljajući pitanja ili tražeći povratne informacije.
Prilagodite način prikupljanja podataka sposobnostima učenika. To može uključivati snimanje zvučnih zapisa, crtanje ili uporabu tablica i grafikona za prikazivanje prikupljenih podataka. Osigurajte fleksibilno vrijeme za istraživanje i stvaranje prezentacija kako bi učenici mogli raditi u svojem ritmu.
Neka učenik ima dovoljno vremena kako bi završio zadatak. Usto, važno je i da učenici s disleksijom imaju dodatno vrijeme za čitanje, organizaciju i pripremu prezentacije. Fleksibilnost u vremenskom okviru može smanjiti stres i pružiti učenicima priliku da pokažu najbolje od sebe.
Da bi se svi učenici s teškoćama u razvoju mogli bolje snalaziti u alatima Padlet i Adobe Spark Video, potrebno je unaprijed pripremiti pisane ili videoupute s jasnim i jednostavnim koracima za uporabu tih alata. Prilagođene će im upute olakšati snalaženje u sučeljima alata, umetanje vizualnih materijala, umetanje poveznica i izradu prezentacije. Tako će svi učenici moći sudjelovati u aktivnosti na jednak način i kreativno se izraziti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite zainteresiranim učenicima provedbu projekta Stadion – nekad i danas u sklopu kojeg će prezentirati povijest izgradnje javnih borilišta od Koloseuma do današnjih stadiona s naglaskom na materijale i tehnologiju gradnje. Kao izvor u kojem mogu pronaći primjere inovativnih oblika gradnje, predložite članak o stadionima na kojima se igralo tijekom Svjetskog nogometnog prvenstva Katar 2022.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što je zajedničko antičkom Rimu i Chicagu 1871. godine?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje razvoj graditeljske tehnologije i materijala na oblikovanje prostora i prezentira svoje istraživanje u odabranome mediju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Pogled svisoka

Hrvatska moderna graditeljska baština zaslužuje revalorizaciju pa predlažemo da u duhu osvještavanja njezine vrijednosti, aktivnost posvetimo istraživanju arhitekture u Hrvatskoj u 20. i 21. stoljeću. Neka učenici za domaću zadaću popišu nebodere ili veće građevine u neposrednom arhitektonskom okolišu. Time ćete osigurati realizaciju aktivnosti tijekom jednog nastavnog sata. Učenici će u paru istražiti jedan od predloženih objekata ili urbanih sklopova i analizirati ga prema sljedećim kriterijima:

  • urbanističke odrednice: smještaj unutar urbane ili prirodne cjeline, raspored unutar ulica, odnos prema susjednim građevinama
  • specifičnosti materijala, konstrukcije i tehnike gradnje
  • praktičnost: infrastruktura (kretanje, instalacije, svjetlost), blizina i dostupnost javnih prostora i komunikacija, promet i parkiranje
  • udobnost: okoliš, zelenilo.

Predlažemo da primjeri budu kronološki, stilski i regionalno što raznovrsniji te da obuhvate primjere betonske skeletne konstrukcije od prvog zagrebačkog nebodera iz 1933. godine Slavka Löwyja u Gundulićevoj ulici do Dalmatia Towera Otta Barića izgrađenog u Splitu 2020. godine. Učenici će radeći u parovima, putem pametnih telefona ili tableta istražiti izvore, a zatim će oblikovati kraći tekst prema gore navedenim kriterijima i uvrstiti ga na kartu Hrvatske obilježavajući lokaciju objekta. Poveznicu za slijepu kartu Hrvatske podijelite učenicima putem zajedničke platforme. Karta Hrvatske nadopunjava se u digitalnom alatu ThingLink pa osim kratkog teksta može sadržavati fotografije i kratke videoisječke. Nadograđujući ju svojim prilozima, učenici u paru izrađuju razrednu kartu moderne hrvatske arhitekture, a zatim svaki par ukratko predstavlja analizirano djelo.

Poželjno je predložiti učenicima primjere lokalne graditeljske baštine koja uključuje poslovne i stambene nebodere.

Aktivnost zaključite razgovorom o kvaliteti boravka u pojedinim gradskim četvrtima kao što su Split 3, Zapruđe i Mamutica u Zagrebu, Riječki neboder, Eurodom Osijek i slično.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Priložite vizualne materijale (slike, fotografije, dijagrame, sheme) tekstualnim informacijama kako biste učenicima vizualno prezentirali obilježja i specifičnosti objekata.
Prilagodite tekstualne upute učenikovim potrebama. Koristite se jednostavnim jezikom, kraćim rečenicama i pridržavajte se grafičke i strukturalne prilagodbe teksta.
Neka učenik s teškoćama u razvoju radi u paru s učenikom koji mu može pružiti dodatnu podršku i pomoć tijekom istraživanja, analize i pisanja teksta. Ohrabrite ih na suradnju i međusobno učenje.
Ako je potrebno, koristite se tehnološkim alatima kao što su čitači ekrana ili dulje vrijeme za završetak zadatka kako bi se učenicima pružila dodatna podrška pri uporabi digitalnih alata i pisanju teksta.
Dopustite učenicima da odaberu temu koja ih posebno zanima ili je relevantna za njihovo lokalno okruženje. Na taj će način biti motivirani za istraživanje i analizu graditeljske baštine koja ih zanima.
Osigurajte dodatnu podršku, kao što su pomoćnici u nastavi ili stručni komunikacijski posrednici koji će biti prisutni tijekom aktivnosti kako bi pomogli učenicima s teškoćama u razvoju u izvršavanju zadataka, u radu u digitalnim alatima i pri izradi prezentacija.
Dopustite učenicima s teškoćama u razvoju uporabu alternativnih načina izražavanja svojih spoznaja i analiza (usmeno izlaganje, crtanje, fotografiranje ili snimanje audiozapisa).
Da bi se svi učenici s teškoćama u razvoju mogli bolje snalaziti i upotrebljavati alat ThingLink, potrebno je unaprijed pripremiti pisane ili videoupute s jasnim i jednostavnim koracima za njegovu uporabu. Te će im prilagođene upute olakšati snalaženje u sučeljima alata, umetanju vizualnih materijala i poveznica te u izradi prezentacije. Također, prilagodba u ThingLinku u ovoj aktivnosti može biti dodavanje alternativnih tekstualnih opisa ili audiodeskripcija za vizualne elemente koji se upotrebljavaju na karti moderne hrvatske arhitekture. Ti opisi omogućuju učenicima s teškoćama u razvoju koji imaju vizualne poteškoće, dobivanje relevantnih informacija o slikama ili fotografijama koje se nalaze na karti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više, uputite na istraživanje o grupi EXAT 51, njezinu djelovanju i utjecaju na graditeljstvo u Hrvatskoj. Učenici će rezultate istraživanja prezentirati u razredu s pomoću digitalnog alata ThingLink.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pogled svisoka

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje primjere hrvatske moderne graditeljske baštine i izrađuje kartu moderne hrvatske arhitekture te prezentira svoje istraživanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Da nam živi rad!

Malo je poznata činjenica da su spomenici industrijske arhitekture često i najstariji primjeri primjene inovativnih graditeljskih tehnika. Jedan je takav primjer OLT – Osječka ljevaonica željeza i tvornica strojeva izgrađena 1912. godine. Riječ je o prvom primjeru armirano-betonske konstrukcije u Hrvatskoj. Nažalost, sudbina velikih industrijskih kompleksa prepustila je spomenike industrijske arhitekture propadanju. Kako bismo osvijestili potrebu za njezinom zaštitom, predlažemo provedbu aktivnosti koja će revitalizirati takve prostore.

Učenici će, radeći u manjim grupama, osmisliti projekte rekonstrukcije i/ili revitalizacije industrijske baštine Hrvatske na primjerima lokalne arhitekture. To mogu biti sljedeće građevine: OLT, zagrebačka Tvornica ulja, Nada Dimić i Paromlin, splitska Jugoplastika i Cementara, sinjska Cetinka, čakovečki MTČ, varaždinska Vajda, riječka Hartijera, Šećerana, Tvornica turbina, hotelski kompleksi Kupari i Malinska, Društveni centar Rojc i pulske kasarne i slično.

Za početak uvedite učenike u problem napuštenih i zapuštenih proizvodnih prostora njihova kraja pa istraživanje postavite prema sljedećim smjernicama:

  • Gdje se nalaze, koji prostor zauzimaju i koja im je bila namjena?
  • Koji su se inovativni materijali i konstrukcije upotrebljavali u njihovoj gradnji?
  • Koji se dijelovi prostora mogu obnoviti/rekonstruirati, a koji su neupotrebljivi i zašto?
  • Koja bi bila nova namjena prostora, koji bi sadržaji bili uvršteni?
  • Kakvu korist od revitalizacije može imati zajednica u kojoj učenici žive?

Učenici će istražiti odabrani primjer te pohraniti podatke i vizualni materijal radeći na zajedničkoj platformi, a zatim će oblikovati lažni novinski članak kojim izvještavaju o rekonstrukciji i revitalizaciji istraživanog primjera. Zadatak izvršavaju s pomoću digitalnog alata Fodey Newspaper. Projekt neka predstave u razredu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte podršku učenicima s teškoćama u razvoju tijekom timskog rada. Dodijelite im ulogu u grupi koja odgovara njihovim interesima i sposobnostima. Također, pružite jasne upute i strukturirajte zadatke kako bi se olakšalo njihovo sudjelovanje u aktivnosti.
Za učenike s teškoćama u razvoju omogućite vizualnu podršku tijekom istraživanja i izrade projekta (ilustracije, fotografije ili grafikone) jer bi im to moglo pomoći u razumijevanju i organiziranju podataka. Također, osigurajte pristupačnost vizualnih materijala zahvaljujući povećanim fontovima, jasnim kontrastima boja i drugim prilagodbama.
Dopustite učenicima s teškoćama u razvoju da se koriste alternativnim oblicima izražavanja kako bi sudjelovali u aktivnosti. Neka upotrebljavaju simbole, slike, crteže ili druge likovne elemente tijekom prezentacije svojih ideja. Također, možete razmotriti uporabu alternativnih komunikacijskih alata ili tehnologija kako bi se omogućila njihova aktivna participacija.
Pružite individualiziranu podršku učenicima s teškoćama u razvoju tijekom istraživanja. Osigurajte im dodatnu pomoć u pronalaženju relevantnih informacija ili organiziranju prikupljenih podataka. Uručite im strukturirane obrasce ili vodiče koji će im pomoći u praćenju istraživačkog procesa.
Dopustite učenicima s teškoćama u razvoju prilagodbu načina predstavljanja svojih projekata. Umjesto lažnog novinskog članka napravljenog u alatu Fodey Newspaper, mogu se koristiti drugim medijima (audiosnimka, prezentacija s manje teksta i više vizualnih elemenata ili usmeno izvještavanje uz vizualnu podršku).
Da bi se svi učenici s teškoćama u razvoju mogli bolje snalaziti u alatu Fodey Newspaper , potrebno je unaprijed pripremiti pisane ili videoupute s jasnim i jednostavnim koracima za uporabu alata. Te će im prilagođene upute olakšati snalaženje u sučeljima alata, umetanje vizualnih materijala i poveznica te izradu prezentacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike na istraživanje talijanskih i hrvatskih primjera revitalizacije djela industrijskog graditeljstva. Predložite učenicima izradu fotoalbuma u kojem će usporediti dva odabrana projekta u alatu LunaPic.

Nastavna aktivnost za predmet X

Da nam živi rad!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje primjere lokalne industrijske arhitekture i osmišljava projekte rekonstrukcije i/ili revitalizacije, a rezultate istraživanja prezentira na zajedničkoj platformi i predstavlja u razredu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.