Prije početka aktivnosti razgovorom s učenicima ponovite tipove kretanja stanovništva nekog prostora i tipove demografskih struktura. Raspravite o tome zašto se navedene demografske sastavnice analiziraju i promatraju te neka valoriziraju važnost praćenja kretanja broja stanovnika u nekom prostoru. Neka iznesu zaključke o reperkusijama trenutne demografske slike Hrvatske na buduće naraštaje i neka utvrde povezanost demografskih karakteristika s gospodarskim i društvenim obilježjima prostora u suvremenom i budućem razdoblju. Objasnite učenicima što su populacijske politike i zapišite tipove na školsku ploču.
U nastavku učenike podijelite u osam grupa koje broje po tri člana. Neovisno o broju učenika u razredu, potreban je navedeni broj grupa za provođenje aktivnosti. Svaka grupa treba imati računalo, tablet ili mobilni uređaj. Prve će se četiri grupe baviti populacijskim politikama. Zadajte svakoj grupi da obradi jedan tip populacijske politike. Prva će grupa obraditi ekspanzivnu politiku i njezine podvrste, druga grupa restriktivnu populacijsku politiku i njezine podvrste, treća grupa redistributivnu i četvrta eugeničku. Grupe će tekstualni i slikovni sadržaj postaviti na ploču u alatu Padlet te ga tijekom izlaganja projicirati u obliku dijaprojekcije.
Prije početka izrade u tiskanom obliku podijelite učenicima upute za izradu sadržaja. U uputama navedite moguće izvore, npr. udžbenik, mrežne stranice sa znanstvenim i relevantnim člancima poput stranice Hrčak ili mrežne stranice relevantnih državnih institucija. Navedite da prezentacija treba sadržavati tekstualni i grafički sadržaj te naglasite pravilno citiranje i navođenje izvora. Fotografije koje će upotrebljavati pri izradi mogu pronaći na mrežnoj stranici Flickr.com. Uputama ih usmjerite na sastavnice koje prezentacija treba imati (npr. ako je riječ o ekspanzivnoj politici, neka navedu i opišu tipove, navedu ciljeve politika, primjere država koje ih provode ili su ih provodile, metode i načine provođenja takve politike, uspjeh provođenja itd.).
Preostale četiri grupe će za svaku populacijsku politiku izraditi kviz u digitalnom alatu za izradu interaktivnog sadržaja Wordwall te u obliku skraćene poveznice podijeliti sadržaj na ploču u alatu Padlet. Kviz će učenici riješiti nakon izlaganja svake od grupa. Nakon rješavanja svakog kviza raspravite o točnim odgovorima.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pri zapisivanju odgovora učenika na ploču izgovarajte ono što zapisujete. Učeniku s oštećenjem vida još jednom ponovite zapisano ako je potrebno.
Učeniku s teškoćama možete i prije najaviti koju će populacijsku politiku istraživati te mu tako osigurajte dovoljno vremena za pripremu.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku. Pri odabiru mrežnih stranica potaknite grupu da se koriste onim stranicama koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično). Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane uz dijaprojekcije ili mu opisujte viđeno.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Padlet i Wordwall. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima.
Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta). Naglasite u uputama ono što je važno za izvođenje zadatka.
Osigurajte dovoljno vremena za rad učeniku s teškoćama pri igranju kviza.
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati u javnom izlaganju ako učenik ne izrazi želju za izlaganjem.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zadajte učenicima da izrađenoj prezentaciji u alatu Padlet dodaju glasovno objašnjenje pojedinog elementa prezentacije. Za snimanje audiozapisa učenici se mogu koristiti opcijom snimanja zvučnog zapisa unutar samog alata.
U uvodnom dijelu provjerite predznanje učenika o prirodnom, prostornom i općem kretanju stanovništva Hrvatske u suvremenom razdoblju. Raspravite o uzrocima takve demografske slike te neka učenici iznesu zaključke o posljedicama negativnih demografskih trendova u Hrvatskoj. Zatim ponovite tipove populacijskih politika te metode i principe provođenja tih politika, primjere država u svijetu ili Europi i slično.
U nastavku aktivnosti učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Zadajte im da na temelju predznanja o populacijskim politikama odaberu jednu ili više njih za koje smatraju da bi ih trebalo provoditi u Hrvatskoj. Možete im sugerirati da ne trebaju nužno upotrebljavati politiku u cjelini, već samo određene segmente, ali pod uvjetom da kasnije obrazlože motive. Neka odabrane politike ili njihove dijelove objedine u obliku infografike koju mogu izraditi u alatu za izradu digitalnog sadržaja Picktochart. Pritom osim tekstualnog dijela mogu upotrebljavati i ponuđene grafičke priloge unutar alata za uređivanje sadržaja.
Nakon izrade uputite parove na dijeljenje sadržaja putem društvene mreže MS Teams. Uratke će pohraniti u mapi predmetnog kanala, a nastavnik bira najuspješnije parove koji će sadržaj prezentirati ostalim učenicima s pomoću infografike.
Nakon izlaganja učenicima možete projicirati mrežnu stranicu Središnjeg državnog ureda za demografiju i mlade te usporediti populacijske mjere koje se već provode u Hrvatskoj s njihovim idejama te potaknuti raspravu o uspješnosti navedenih mjera.
U uvodnom dijelu aktivnosti uspostavite videokonferenciju s učenicima u aplikaciji MS Teams. Kada se svi učenici priključe, provjerite predznanje učenika o obilježjima pojedinih populacijskih politika služeći se kvizom koji ste unaprijed pripremili. Kviz možete izraditi i postaviti u obliku zadatka (assignment) unutar same aplikacije koristeći se obrascem MS Forms. Nakon isteka vremena za rješavanje kviza, provjerite točne odgovore. Zatim učenike podijelite u pet grupa s pomoću opcije izdvojenih soba za suradnju (breakout rooms) te im zadajte da u alatu Canva izrade propagandni poster kojim će predložiti populacijsku politiku koju bi oni provodili u Hrvatskoj na temelju prethodnog predznanja o tipovima populacijskih politika i demografskim trendovima u Hrvatskoj. Svaka grupa treba imati podjednak broj članova, a sadržaj postera definirajte uputama (npr. slogan, tekstualni sadržaj, grafički sadržaj i sl.). Upute im možete podijeliti u obliku dokumenta. Nakon isteka vremena za izradu sadržaja predstavnici svake grupe ostalim će sudionicima videokonferencije ukratko izložiti uradak. Na kraju svakog izlaganja raspravite o predloženim mjerama i sastavnicama samog postera.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s teškoćama pripremite vizualni prikaz o prirodnom, prostornom i općem kretanju stanovništva Hrvatske u suvremenom razdoblju kao podsjetnik kojim će se moći koristiti tijekom aktivnosti.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu prema potrebi. Potaknite učenike da se koriste onim stranicama koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično). Učeniku s oštećenjem vida omogućite vršnjačku podršku učenika iz razreda koji će mu opisivati vizualne informacije vezane uz infografike.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Picktochart i MS Teams. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati u tome da par u kojem je učenik s teškoćama izlaže svoj rad ako učenik ne iskaže želju za izlaganjem. Ponudite učeniku s teškoćama drugi mogući način izlaganja, npr. pismeno, služeći se plakatom i/ili digitalnim alatom.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike na službene mrežne stranice grada ili općine u kojoj žive ili u kojoj im se nalazi škola. Usmjerite ih da istraže postoji li plan, program ili provedba demografske politike u odabranoj lokalnoj samoupravi. Neka na temelju spoznaja i dostupnih informacija izrade prezentaciju u alatu MS PowerPoint u sklopu paketa Office 365 te je usmeno izlože ostalim učenicima.
Na početku aktivnosti provjerite predznanje učenika o pojmu očekivanog trajanja života. Neka procijene interval očekivanog trajanja života u Hrvatskoj za ukupno stanovništvo. Prozovite nekoliko učenika koji će odgovoriti te će svoje odgovore argumentirati. Zapišite vrijednost očekivanog trajanja života u Hrvatskoj na ploču te raspravite o tome jesu li učenici bili u pravu. Zatim zapišite pet država s različitih kontinenata i s različitim intervalima očekivanog trajanja života (npr. Češka, Indija, Japan, Meksiko i Somalija). Zadajte im da ih pojedinačno rangiraju u bilježnicu prema očekivanom trajanju života, od države s najkraćim do države s najduljim životnim vijekom. Nakon završetka rada uputite ih da uz pomoć tematske karte iz udžbenika provjere odgovore.
Nadalje, učenike podijelite u parove tako da svaki ima računalo ili tablet. Parovima zadajte da prouče tekst u udžbeniku te u bilježnici izdvoje parametre koji utječu na očekivano trajanje života. Neka razmisle očekuje li se dulje trajanje života kod muškaraca ili žena te neka ukratko obrazlože tvrdnju. Odaberite nasumice jedan par koji će pročitati odgovor.
U nastavku učenicima zadajte da izrade umnu mapu u alatu za izradu digitalnog sadržaja Coogle. Neka uz pomoć tematske karte u udžbeniku ili uz pomoć digitalne karte Svjetske banke odrede vrijednosti očekivanog trajanja života za ukupno stanovništvo za po jednu državu svakog kontinenta po vlastitom izboru. Pritom ih uputite da osim samog naziva i vrijednosti očekivanog trajanja života navedu i čimbenike koji su utjecali na same vrijednosti te da procijene kako ono utječe na neke druge pokazatelje (npr. fertilitet, infantilni mortalitet, razvijenost, udio gradskog i seoskog stanovništva i sl.). Također, neka odabrane države usporede s Hrvatskom i usporede sličnosti i razlike.
Nakon što učenici izrade umne mape, uputite ih da sadržaj pohrane u osobnu mapu na predmetnom kanalu na društvenoj mreži MS Teams kako bi se sadržajem mogli koristiti za ponavljanje. Nakon toga nasumično izaberite i projicirajte nekoliko uradaka. Podijelite učenicima skraćenu poveznicu za alat Padlet, kojem mogu pristupiti mobilnim uređajima. Zadajte učenicima da vrednuju sadržaj te argumentirano recenziraju odabrane umne mape (npr. sadržaj, izgled, ključne riječi i pojmovi, svrha i korisnost tijekom učenja i slično) te individualno proslijede odgovore na sučelje alata. Pročitajte nekoliko odgovora i komentara te potaknite raspravu o dobrim i lošim svojstvima radova.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s teškoćama pripremite materijal na kojem ćete s pomoću slikovnih prikaza navesti nekoliko primjera za pojam očekivanog trajanja života. U primjerima se koristite slikama koje su učeniku s teškoćama poznate, ali i onim koje su tematski vezane uz temu i koje će se pojavljivati u aktivnosti.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu prema potrebi. Potaknite učenike da upotrebljavaju one stranice koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Coggle, MS Teams i Padlet. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati u javnom izlaganju ako učenik sam ne izrazi želju za izlaganjem. Svakako učenika s teškoćama potaknite na sudjelovanje u završnoj raspravi te mu dopustite da se koristi slikovnim primjerima s početka aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima zadajte da prouče digitalne tematske karte na mrežnim stranicama Svjetske banke za očekivano trajanje života muškaraca i žena u državama koje su promatrali i analizirali u glavnom dijelu aktivnosti. Neka na temelju podataka izrade usporedni prikaz u obliku prezentacije u alatu MS PowerPoint sustava Office 365 te kompariraju vrijednosti za muškarce i za žene uz kratko objašnjenje stanja. Prezentacijom će se koristiti za usmeno izlaganje ostalim učenicima.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.