Pitajte učenike kako se može pomoći unesrećenim ljudima tijekom prirodnih nepogoda i rata. Jesu li oni kako pomagali u takvim situacijama? Uputite ih na istraživanje dostupnih mrežnih izvora kako bi se upoznali s nastankom i djelovanjem organizacija Crveni križ i Crveni polumjesec. Što sve obuhvaća djelokrug tih organizacija? Zašto su izabrani baš križ i polumjesec za njihove simbole?
Pokušajte uočiti i naglasiti sličnosti, a ne razlike u religijama na koje se odnose ti simboli. Učenike uputite da u paru, u obliku tablice izrađene u alatu Canva, naprave usporedbu europskoga (kršćanskoga) i arapskoga (muslimanskoga) srednjevjekovnog društva, na temelju koje ćete tijekom razgovora uočiti sličnosti i razlike. U tablici mogu biti sljedeći redci: društvo, kultura, religija, znanost. Zajedno usporedite tablice i analizirajte podatke. U čemu su napredniji Europljani, a u čemu Arapi? Što su važno ostavili Arapi europskoj znanosti? Koristimo li se tim postignućima i danas?
Započnite sat na platformi MS Teams u plenarnom načinu rada. Pitajte učenike kako se može pomoći unesrećenim ljudima tijekom prirodnih nepogoda i rata. Jesu li oni kako pomagali u takvim situacijama? Uputite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih izvora kako bi se upoznali s nastankom i djelovanjem organizacija Crveni križ i Crveni polumjesec. Što sve obuhvaća djelokrug tih organizacija? Zašto su izabrani baš križ i polumjesec za njihove simbole? Pokušajte uočiti i naglasiti sličnosti, a ne razlike u religijama na koje se odnose ti simboli. Pomoću funkcionalnosti izdvojenih soba (breakout rooms) podijelite učenike u parove. Neka jedan učenik u paru pristupi alatu Canva i podijeli zaslon s drugima. Uputite ih da u obliku tablice izrade usporedbu europskoga (kršćanskoga) i arapskoga (muslimanskoga) srednjevjekovnog društva. Redci u tablici mogu biti sljedeći: društvo, kultura, religija, znanost. Nakon što učenici završe s radom, vratite se u plenarni način rada i prozovite nekoliko predstavnika da podijele zaslon s ostalima te objasne svoju tablicu. Zajedno usporedite tablice i analizirajte podatke. U čemu su napredniji Europljani, a u čemu Arapi? Što su važno ostavili Arapi europskoj znanosti? Koristimo li se tim postignućima i danas?
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Tijekom uvodnoga razgovora učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na tome da učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama) usmeno izražavaju svoje mišljenje ako sami ne izraze želju.
Pri podjeli u parove vodite brigu o tome da učenici s teškoćama budu u parovima s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da odabere u kojoj grupi želi sudjelovati ili da odabere temu koju samostalno želi istražiti, ovisno o njegovu interesu.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Canva. Osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Tijekom izvršavanja zadatka provjeravajte s parovima kako napreduju.
Ne inzistirajte na tome da učenik s teškoćama prezentira uradak pred ostalim učenicima u razredu ako sam ne izrazi želju. Tijekom komentiranja uradaka nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave osigurajte učenicima s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Potaknite učenike da istraže oružje i opremu srednjevjekovnoga viteza. Svoja saznanja neka prikažu u aplikaciji Genially.
Pitajte učenike znaju li da je u jednom trenutku povijesti na Bliskom istoku postojalo europsko kraljevstvo. U kratkom uvodu objasnite pojavu križara i križarskih ratova. Pitajte učenike znaju li za sličan suvremeni konflikt. Je li među religijama više dijaloga ili konflikta? Uputite učenike da istraže uzroke križarskih (religijskih) ratova, s posebnim osvrtom na sabor u Clermontu, društvene i gospodarske prilike u Europi, motivaciju kršćanskih vitezova i puka, koji je odlučio priključiti se tim pohodima. Uzroke će prikazati pomoću aplikacije Lino. U aplikaciji postavite sliku s kartom na kojoj su prikazani križarski posjedi u Svetoj Zemlji. Svaki će učenik važnu činjenicu koju smatra uzrokom zalijepiti oko te slike. Zajedno pročitajte i komentirajte uzroke. Potaknite učenike da podatke usporede s modernim dobom te da ih komentiraju. Koliko je religija važna u životu čovjeka? Koliko je bila važna u srednjem vijeku? Kako je moguće da religije, koje u svojoj osnovi promiču mir, potiču na sukob i rat?
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Tijekom istraživanja uzroka ratova uzmite u obzir snalaženje učenika s teškoćama u digitalnim alatima. Ako je potrebno, osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Ako se učenici ne snalaze u digitalnim alatima, uputite ih na korištenje literaturom koju ste prethodno osigurali.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u aplikaciji Lino. Osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Učenici koji se ne snalaze u digitalnom alatu i nisu u mogućnosti na taj način izraditi ovaj zadatak, neka važnu činjenicu koju su odabrali zapišu i pročitaju je tijekom zajedničkog čitanja i komentiranja uradaka, a vi je zapišite unutar aplikacije. Tijekom komentiranja uradaka nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave osigurajte učenicima s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Potaknite učenike neka saznaju više o papi Urbanu II. Osobito neka se osvrnu na papin poziv u križarske ratove na saboru u Clermontu. Svoja saznanja neka predstave koristeći se aplikacijom MS PowerPoint.
Upitajte učenike da na zemljovidu prikažu put kojim su, prema njihovu mišljenju, prolazili vitezovi u križarskim ratovima. Što misle, kako je to izgledalo? Što su jeli, gdje su se sklanjali za oluja i lošega vremena? Jesu li se doticali s prostorom današnje Hrvatske? Najavite učenicima da će istražiti tegoban put križara, ali i sumorne uvijete i okolnosti ratovanja te posljedice tih međureligijskih sukoba. Koristeći se digitalnim alatom NatGeo MapMaker, neka izrade prikaz prvoga, drugoga, trećega i četvrtoga križarskog rata, s posebnim osvrtom na ciljeve i uspjeh. Podijelite razred na grupe, neka se svaka grupa upozna s tijekom i posljedicama pojedinog rata, s posebnim naglaskom na doticaju križara s hrvatskim prostorima. Koristeći se aplikacijom NatGeo MapMaker, neka obrazlože prikaz rata. Upitajte učenike da pokušaju pobrojiti posljedice koje su ostavile traga do današnjih vremena. Postoji li način da se izbjegnu takvi sukobi? Može li se naći zajednički jezik i mogu li se izbjeći sukobi u budućnosti? Možemo li primijeniti naučeno pri rješavanju vlastitih konflikata?
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na tome da učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama) usmeno izražavaju svoje mišljenje ako sami ne izraze želju.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Prilikom podjele učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u motivirajuću skupinu koja će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak).
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, koja će se sastojati od niza povezanih pitanja na koja učenik treba pronaći odgovor – primjerice o načinima doticaja križara s pojedinim dijelovima hrvatskoga prostora.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu NatGeo MapMaker. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Prilikom predstavljanja grupnih uradaka, neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju. Nakon predstavljanja osigurajte učenicima s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Potaknite učenike da istraže moderne sukobe na Bliskom istoku i pokušaju pronaći poveznice s križarskim ratovima. Svoja saznanja neka predstave koristeći se aplikacijom Prezi.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.