Predmet
Geografija 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ujedinjeni u različitosti

Naziv predmeta
Geografija 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Europska unija
  • Europsko vijeće
  • Sud Europske unije
  • Europski parlament
  • Europska komisija
  • Vijeće Europske unije
  • eurozona

Dobro došli u Europsku uniju!

U uvodnom dijelu sata projicirajte učenicima zastavu Europske unije služeći se pametnom pločom ili računalom i projektorom. Upitajte ih mogu li prepoznati prikazanu zastavu? Neka učenici usmeno navedu što sve znaju o Europskoj uniji, članstvu Hrvatske u Europskoj uniji te eurozoni. Prozovite nekoliko učenika da na geografskoj karti Europe pokažu neke od članica Europske unije. Potom učenike podijelite u parove. Svakom paru osigurajte računalo ili tablet za rad. Neka učenici u paru, služeći se digitalnim alatom Canva, izrade poster Europske unije na kojem će navesti njezina osnovna obilježja: himnu, godinu osnutka, broj članica te najvažnije – institucije i njihova sjedišta. Neka se učenici međusobno dogovore o podijeliti zadatka unutar tima, te neka se pri izradi postera služe udžbenikom i dodatnim digitalnim sadržajima. Uputite učenike da slike mogu besplatno preuzeti s platforme kao što je Pixabay. Izrađeni poster neka učenici objave u razrednom kanalu na Teamsu. Odaberite nekoliko učenika koji će ostalima u razredu prezentirati svoje postere, a nakon toga provedite s njima formativno vrednovanje o Europskoj uniji.

Postupci potpore

U prilagodbi materijala i odabiru metoda rada za učenike s teškoćama važno je da je učenik u središtu aktivnosti, pri čemu se uvažavaju njegove jake strane i interesi. U vezi s postupkom prilagodbe savjetujte se sa stručnim timom škole (edukacijskim rehabilitatorom, logopedom, pedagogom).

Pri objašnjavanju učenicima s teškoćama koristite se jednostavnim jezikom koji im je razumljiv, izbjegavajte komplicirane izraze, apstraktne pojmove predočite različitim slikovnim predodžbama, sažmite važne informacije, pravite kratke stanke tijekom govora i pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, a izbjegavajte negacijska). Također, složenije informacije razdijelite na manje dijelove, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja i provjeravajte razumiju li vas učenici.

Prilikom rada u paru vodite brigu o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama, tako da bude aktivan sudionik u svim aktivnostima. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere osobu s kojom želi biti u paru te mu na početku sata najavite da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Par u kojem je učenik s teškoćama zahtijeva povećanu nastavnikovu pozornost, kako bi se podržala i pospješila vršnjačka potpora i usvajanje znanja.

Za rad u paru osigurajte pisane upute (jezično i grafički prilagođene) koje će usmjeravati učenika s teškoćama na rješavanje zadatka. U uputama specificirajte dio zadatka koji će biti zaduženje učenika s teškoćama. Prije pretraživanja podataka za izradu postera o Europskoj uniji, s učenicima s teškoćama potrebno je dogovoriti koju će vrstu podataka prikupljati, kao i pripremiti im popis ključnih pojmova/riječi koji će ih usmjeriti na važne sadržaje prilikom pretraživanja i prikupljanja potrebnih informacija.

Učenik s oštećenjem vida imat će podršku kolege učenika s kojim je u paru u opisivanju ključnih vizualnih informacija, ali potrebno mu je i prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi uključiti i čitač zaslona ili postavku kojom se tekst pretvara u govor.

Na kraju aktivnosti, učeniku s teškoćama potrebno je dati sažetak nastavne teme, u kojem je važno izdvojiti ključne pojmove i njihovo značenje pazeći na oblikovanje teksta i sadržaja s obzirom na individualnu teškoću i potrebe učenika povezane s ishodima učenja.

Prije rada u digitalnim alatima Canva, Pixabay i MS Teams, kao i prije rada s dodatnim digitalnim sadržajima, provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima i s navedenim poveznicama. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da pomoću poveznice i svojih pametnih telefona analiziraju podatke o gospodarstvu Europske unije – udio EU 27 u svjetskoj trgovini te stopu zaposlenosti. Neka učenici na temelju analiziranih podataka diskutiraju o tome je li time ostvaren jedan od dugoročnih ciljeva europskoga integriranja ‒ odgovor na konkurenciju velikih gospodarstava izvan Europe (SAD-a i Japana).

Nastavna aktivnost za predmet X

Dobro došli u Europsku uniju!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi glavna obilježja Europske unije.
  • Učenik navodi najvažnije institucije Europske unije i njihova sjedišta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kako funkcionira Europska unija?

Podijelite učenike u šest grupa podjednake veličine. Svakoj grupi za rad osigurajte računalo ili tablet.
Grupama zadajte da istraže najvažnije institucije Europske unije – Sud Europske unije, Vijeće Europske unije, Europski parlament, Europsku komisiju, Europsko vijeće ili Europsku središnju banku. Svakoj grupi dodijelite jednu od ponuđenih institucija koju će istraživati. Uputite učenike da služeći se udžbenikom i dodatnim digitalnim sadržajima istraže glavna obilježja institucije Europske unije koja im je zadana. Sa svakom grupom dogovorite organizaciju rada unutar grupe tako da svaki učenik istražuje jedan aspekt o zadanoj instituciji. Uputite ih na važne informacije koje trebaju saznati npr. sjedište (grad i država), tko su članice institucije, koji je cilj institucije, koja su glavna obilježja i značenje institucije i sl. Svoja saznanja mogu zapisati u bilježnicu u obliku natuknica.
Potom neka učenici u digitalnom alatu kao što je NatGeo MapMaker izrade geografsku kartu na kojoj će označiti sjedište izabrane institucije Europske unije. Također neka u skočni prozor uz označeno sjedište institucije zapišu i informacije koje su o instituciji saznali. Zatim neka izrađenu geografsku kartu spreme za dijeljenje s drugim učenicima na način da izrade screenshoot karte i podijele ga u razrednom kanalu predmeta kako bi joj mogli pristupiti i drugi učenici. Neka predstavnik svake grupe prezentira pred razredom svoju instituciju dok ostali učenici prate i usmeno diskutiraju o ulozi i važnosti pojedine institucije.
Na kraju aktivnosti provjerite stečeno znanje učenika o institucijama Europske unije putem kviza koji možete izraditi u alatu kao što je Socrative. Ukoliko imate veći broj učenika, jednoj grupi možete zadati da izrade kviz za provjeru znanja i podijele ga s ostatkom učenika u razredu.

Postupci potpore

Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.

Upute za izradu zadataka trebaju biti konkretne, precizne i kratke. Upute dajte u pisanom obliku, pri čemu ih treba razdijeliti na korake, pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Kombinirajte različite oblike uputa, npr. ako učenik ne razumije pisanu uputu, dajte mu verbalnu uputu koja je sažeta i jasna. Obvezno provjerite učenikovo razumijevanje dane upute. Dobro je i predvidjeti etapne upute za dogovorene aktivnosti za učenika s poremećajem iz autističnog spektra i poremećajem aktivnosti i pažnje.
Rad u grupi pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu drugi učenici pomoći da sudjeluje u cijeloj aktivnosti bez obzira na postojeća ograničenja, npr. kolega iz grupe pružit će podršku učeniku s oštećenjem vida pri interpretaciji vizualnih informacija odnosno učeniku s oštećenjem mišićno-koštanog sustava pomoći će pri korištenju računalom.

Potrebno je dogovoriti koju vrstu podataka učenik prikuplja, kao i pripremiti popis ključnih pojmova/riječi koji će učenika usmjeravati na važne sadržaje tijekom prikupljanja podataka.

Na kraju sata omogućite pisani sažetak nastavne teme s ključnim pojmovima i pojašnjenjima. Prilikom izrade koristite se različitim načinima označivanja važnih sadržaja (bojenjem, podcrtavanjem, podebljavanjem) te povežite nove informacije s poznatima.

Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati nastavni uručak sa sažetim tekstom koji će obuhvaćati sve što se usmeno izlaže, kao i upute za zadatak. Uručke je potrebno pripremiti unaprijed i elektronički ih dostaviti učeniku. Također, vodite brigu o tome da učenika s oštećenjem sluha približite izvoru zvuka, da dobro vidi lice izlagatelja ili sugovornika kako bi po potrebi mogao čitati s usana te da buka u razrednoj okolini bude minimalna.

Prije rada u digitalnim alatima NatGeo MapMaker i Socrative, kao i s dodatnim digitalnim sadržajima, provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima i s navedenim poveznicama. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Podijelite učenike u parove. Uputite ih da pomoću članka na hrvatskom jeziku na poveznici istraže tko su žene i muškarci zahvaljujući kojima je Europa danas to što jest. Neka izaberu jednog od pionira Europske unije i o njemu izrade kratku prezentaciju u alatu PowerPoint i neka je predstave ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako funkcionira Europska unija?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi glavna obilježja i ciljeve najvažnijih institucija Europske unije.
  • Učenik na geografskoj karti označava sjedišta institucija Europske unije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kako se Europska unija brine o svojim građanima?

Prije početka same aktivnosti razgovarajte s učenicima o njihovim saznanjima što su to fondovi EU-a i e-projekti te čemu nam oni služe? Kakve koristi mi kao građani Europske unije imamo od takvih projekata?
Prije nego zadate učenicima zadatak, na portalu o EU projektima istražite koja je namjena takvog portala te postoje li neki aktualni natječaji i projekti koji bi se mogli povezati s vašom lokalnom zajednicom (npr. projekt e-škole, školsko voće, energetska obnova zgrada izgradnja prometne infrastrukture, zaštita okoliša itd.) te u zadatku uputite učenike na takve projekte.
Na početku aktivnosti učenike podijelite u pet podjednako velikih grupa te svakoj osigurajte prijenosno računalo ili tablet. Zadajte svakoj grupi da istraži portal te svakoj grupi zadajte da istraži jedan aktualni projekt i saznaju koje mogućnosti nude takav jedan projekt i na koji način on može utjecati na život stanovnika u njihovoj lokalnoj zajednici. Neka se unutar grupe učenici međusobno dogovore o podjeli zadataka, a na kraju istraživanja o svojim saznanjima neka naprave prezentaciju koju mogu izraditi u digitalnom alatu kao što je PowerPoint, koju će predstavnik grupe usmeno prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Po završetku aktivnosti provedite s učenicima razgovor o održanim prezentacijama i njihovim izloženim prezentacijama te navedite učenike na zaključak postoji li u njihovom zavičaju još neka investicija koju bi mogli prijaviti natječaj kako bi na taj način unaprijedili život u svojoj zajednici.

Postupci potpore

Za rad u grupi osigurajte pisane upute koje će usmjeravati učenika s teškoćama na rješavanje zadatka. U uputama specificirajte segment zadatka koji će biti zaduženje učenika s teškoćama. Također, potrebno je unaprijed dogovoriti koju će vrstu podataka učenik prikupljati u svrhu izrade prezentacije. Za pretraživanje pripremite mu popis ključnih riječi/pojmova koji će mu omogućiti učinkovitije prikupljanje potrebnih podataka. Na početku sata učenicima s poremećajima iz autističnog spektra najavite suradnju u grupi. Za učenike s oštećenjima vida prilagodite postavke na uređaju koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi uključite i čitač zaslona.

Na kraju aktivnosti učeniku s teškoćama potrebno je dati sažetak sadržaja, u kojem je važno izdvojiti ključne pojmove i njihovo značenje, pazeći na oblikovanje teksta i sadržaja s obzirom na individualnu teškoću i potrebe učenika povezane s ishodima učenja.

Pri objašnjavanju i postavljanju pitanja, učeniku s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz autističnog spektra, koristite jednostavan jezik razumljiv učeniku, izbjegavajte komplicirane izraze, apstraktne pojmove predočite kroz različite slikovne predodžbe, bitne informacije sažmite, radite kratke stanke tijekom govora, pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, izbjegavajte negacijska). Nadalje, složenije informacije razdijelite na manje dijelove, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja i provjeravajte je li Vas učenici razumiju. Ono što je usmeno izloženo podržite slikovnim prikazima.

Prije rada u digitalnom alatu PowerPoint, kao i portalu, provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima i s navedenim poveznicama. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više zadajte da na tabletu i pomoću dodatnih digitalnih sadržaja prouče koje vrijednosti dijele države članice Europske unije i svi njezini građani kao dio europskoga načina života. Uputite učenike da svojim riječima opišu važnost tih vrijednosti za svakoga građanina Europske unije i zapišu ih u digitalnom alatu kao što je Padlet. Svoija saznanja mogu podijeliti s ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako se Europska unija brine o svojim građanima?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje utjecaj Europske unije na pojedinca i građane.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.