U uvodnoj će aktivnosti učenici samostalno ili u skupinama fotografirati prostor u bližoj okolini koristeći se pametnim telefonima ili školskim tabletima. Svaki će učenik ili par izraditi dvije fotografije, primjerice, školskog hodnika (otvorenog prostora) i eksterijera škole. Fotografije će podijeliti koristeći se digitalnim alatom Padlet.
Prema fotografijama eksterijera i interijera učenici će usporediti i istražiti doživljaj prostora – doživljavaju li na jednaki način vanjski i unutarnji prostor i uočavaju li da se prostor u daljini sužuje, a objekti se smanjuju. Materijale možete i unaprijed pripremiti koristeći se digitalnim alatom H5p kako bi učenici mogli istražiti načine doživljavanja prostora.
Izradite prezentaciju u digitalnom alatu Prezi i uvedite nove pojmove: očište (nedogled, izbježišna točka), horizont, prostorni planovi i geometrijska perspektiva (s jednim očištem) na primjerima umjetničkih djela. Primjere umjetničkih djela možete pretražiti na platformi WikiArt, pri tome obratite pozornost na kvalitetu reprodukcija i na autorska prava. Učenike zatim uvedite u sadržaj s pomoću poveznih zadataka aktivnog promatranja umjetničkih djela u kojima je vidljiva primjena geometrijske (linearne) perspektive s jednim očištem osmišljenih s pomoću digitalnog alata Genially. Učenici zadatke mogu rješavati u paru ili u manjim skupinama.
Odaberite likovne primjere prema vlastitom nahođenju, ali pripazite na izbor djela prema kojima učenici mogu jasno vidjeti i označiti očište, liniju horizonta i linije perspektive. Reprodukcije odabranih likovnih djela trebaju biti dostupne za slobodnu upotrebu. Učenicima možete i pripremiti preslike reprodukcija odabranih likovnih djela na kojima će samostalno rukom iscrtati horizont, očište i linije perspektive.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Učenika s teškoćama u razvoju povežite sa skupinom motiviranih učenika kako bi ga, prema potrebi, mogli usmjeravati i/ili pružati odgovarajuću pomoć pri upotrebi alata i obavljanju zadatka.
Kako bi učenici s teškoćama uspješno istražili načine doživljaja prostora preporučuje se unaprijed pripremiti materijale koristeći se alatom H5p. Učenicima osigurajte i upute koje će ih usmjeriti na sadržaje na koje trebaju obratiti pozornost (sužavanje prostora, smanjivanje objekata).
Pri poučavanju novih sadržaja preporučuje se izlaganje uskladiti s pojmovnim rječnikom učenika te verbalne informacije popratiti vizualizacijom. Primjerice, slikovnim prikazom na digitalnom alatu Prezi vodeći računa o grafičkim prilagodbama i vizualnoj zasićenosti prikazanog. Potrebno je iznositi informacije postupno te češće ponavljati važan sadržaj.
Poželjno je unaprijed pripremiti karticu sa sažetim objašnjenjem novih ključnih pojmova (očište, nedogled, izbježišna točka), horizont, prostorni planovi i geometrijska perspektiva (s jednim očištem) služeći se alatom MS Word. Pri izradi kartica grafički prilagodite tekst (lijevo poravnanje, dvostruki prored, uvećan font, podebljanja važnih pojmova, upotreba boje u oznakama i slično).
Pri postavljanju zadataka odaberite zadatke primjerene učeniku, tj. pazite na njihov broj i složenost (manji ili veći broj zadataka, više ili manje koraka u rješavanju jednog zadatka), preglednost (grafička organiziranost zadataka). Također, vodite računa o pružanju pomoći u rješavanju zadataka (objašnjenje upute, metoda malih koraka).
U poučavanju učenika radu s određenim pomagalima te uporabi informacijske i komunikacijske tehnologije potrebno je posvetiti više vremena pokazivanju koraka te pripremiti pisane i/ili slikovne upute i korake u radu. Upute za rad u alatu možete pripremiti i kao videouputu za učenike koristeći se alatom za snimanje zaslona Screencast-O-Matic. Njega im možete poslati i prije kako bi se pripremili za rad. Ako učeniku teškoća u velikoj mjeri onemogućuje uspješno rukovanje aplikacijom, preporučuje se da zadatak obave ručno.
Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Potaknite učenike na kreativno promišljanje o zadanoj temi i pritom ponovite sve elemente koji su potrebni kako bi se u radu držali načela prema kojima prikazujemo privid prostora s pomoću linearne perspektive. Prije najave likovnog zadatka učenicima objasnite dijelove formativnog vrednovanja koji će im olakšati da sami procjene jesu li na pravom putu tijekom rada. Izradite primjer rubrike za vrednovanje ili samoprocjenu i podijelite je s učenicima.
Učenici će zatim promišljati, razraditi ideju, skicu i vlastiti likovni rad. Učenici će, koristeći se digitalnim alatom Autodesk SketchBook, izraditi zamišljenu ulicu s pomoću načela konstrukcije linearne (geometrijske) perspektive s jednim očištem prikazujući u vlastitom radu privid prostora na plohi. Ako se učenici nisu prije susreli s alatom, pokažite im kako se u njemu radi. Kad završe s radom, provedite s njima vršnjačko vrednovanje u parovima. To ćete učiniti tako da će učenici samostalno na osnovi unaprijed objašnjenih kriterija procijeniti jesu li svi dijelovi zadovoljeni. Ako nisu, rad se vraća na doradu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Pri izradi rubrike za samovrednovanje oblikujte jasne dijelove vrednovanja i jasno označen prostor za zapisivanje zapažanja. Učenicima dodatno možete olakšati postupak samovrednovanja tako da se koraci i dijelovi vrednovanja jasno raspišu, a učenik nakon završetka koraka korak označi kvačicom kao obavljen. Sadržajno i grafički oblikujte rečenice (najmanje 14 pt, uporaba sans-serifnog fonta, podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta, jasna i kratka pitanja i upute).
Ako se učenik prvi put susreće s alatom Autodesk SketchBook, potrebno je posvetiti više vremena pokazivanju koraka te pripremiti pisane i/ili slikovne upute i korake u radu. Učeniku možete unaprijed poslati poveznicu na alat te upute za upotrebu kako bi se pripremio prije nastavnog procesa ili pripremiti videoupute koristeći se alatom za snimanje zaslona Screencast-O-Matic.
Omogućite učeniku upotrebu kartice sa sažetim objašnjenjem novih ključnih pojmova (očište, horizont, prostorni planovi i geometrijska perspektiva (s jednim očištem)), koja će mu služiti kao podsjetnik.
Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Usmjerite učenike na izradu crteža u kojem je potrebno koristiti se zakonitosti prikazivanja privida prostora s dvjema točkama očišta.
Razgovarajte s učenicima o njihovim likovnim radovima. Završene će radove učenici postaviti na Padlet ploču koristeći se digitalnim alatom Padlet, a poveznicu na Padlet galeriju objavite na mrežnim stranicama škole.
Učenici će svoje znanje provjeriti s pomoću zadataka točnih i krivih odgovora i zadataka višestrukih odgovora koristeći se digitalnim alatom Mentimetar. Provjerite učeničko poznavanje pojmova: očište, horizont, linije perspektive i planovi prostora. Pri upotrebi navedenog alata korisnik ima mogućnost postavljati pitanja i prikupljati povratne informacije, a sudionicima su potrebni kod i poveznica. Pitanja se trebaju odnositi na pojmove koje su učenici usvojili na satu. Učenicima zatim prikažite njihove rezultate i zajedno ih komentirajte. Učenici će izraziti svoja razmišljanja o tome koliko su zadovoljni vlastitim radovima i što bi možda promijenili te koliko se rad razlikuje od njihove početne zamisli. Ako je potrebno, predložite im mogućnosti za poboljšanje rada.
Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.