Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Imam ideju, nema problema

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: supkultura, grafiti, konkretna poezija
  • KEM: fizikalna svojstva tvari, pokus
  • GK: popularna glazba, glazbeno-scenske vrste, crossover
  • FIZ: električni strujni krug, električni napon, električna struja
  • MAT: oplošje, volumen, kocka
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Iz starih fotografija u nove pjesme i priče

Potaknite učenike da među obiteljskim fotografijama pronađu najstariju i donesu je u školu. Neka ih fotografiraju te izravno s mobilnog uređaja izlože na online zidu u digitalnom alatu Padlet i to na više načina. Prvi put fotografije mogu posložiti od najstarije prema najmlađoj. Razgovarajte s učenicima o razlikama između fotografija u odnosu na vrijeme nastanka. Na drugoj ploči mogu izložiti fotografije prema motivima - na jednu stranu one koje prikazuju živi svijet, a na drugu stranu neživi svijet. Razgovarajte s učenicima o motivima na fotografijama (što iz njih možemo zaključiti o ljudima i vremenu koje prikazuju).
Nakon toga učenike podijelite u grupe. Svaka grupa neka izabere po dvije fotografije iz druge izložbe (jednu koja prikazuje živi i jednu koja prikazuje neživi svijet). Potaknite učenike da iz navedenih fotografija izvuku motive i pjesničke slike povezane sa socijalnom poezijom. Neka ih zapišu ispod odabranih fotografija u digitalnom alatu Padlet. Sada uputite učenike da, služeći se motivima i pjesničkim slikama, na internetu pronađu slične fotografije, ali iz njihovog vremena. Neka usporede sličnosti i razlike. Nađene fotografije neka zalijepe na zid Padleta. Kada to učine, neka na temelju novih fotografija zapišu još nekoliko motiva i pjesničkih slika koje su također povezane sa socijalnom tematikom.

Sada ponudite učenicima nekoliko lirskih pjesama (Dobriša Cesarić, Vagonaši; Balada iz predgrađa; Silvije Strahimir Kranjčević, Misao svijeta (zadnja strofa); Eli! Eli! Lama azavtani?!; Antun Branko Šimić, Ručak siromaha; i sl.) ili ulomaka proznih djela (Vjekoslav Kaleb, Gost; Vjenceslav Novak, Iz velegradskog podzemlja i sl.) sa socijalnom tematikom. Svaka grupa neka pročita ponuđena književna djela i odabere ono za koje smatraju da se najviše slaže s gore odabranim fotografijama. Svoj odabir učenici će argumentirano usmeno predstaviti ostalim skupinama i to na način da uspoređuju motive i slike s fotografija i književnih djela.

Povedite sada s učenicima raspravu o grafitima. Pitajte ih znaju li što su grafiti i kakvo je njihovo mišljenje o grafitima. Pročitajte članak o grafitima Grafiti – umjetnost ili vandalizam? i razgovarajte o njemu. Uputite učenike na izradu grafita koji se temelji na izboru fotografija koje su pronašli te na temelju motiva/pjesničkih slika koje su pronašli u ponuđenim književnim djelima. Grafite mogu izraditi u Wordu online na način da umetnu sliku zida na kojem će pisati svoj grafit. Učenike potaknite da grafite rade u svrhu osvješćivanja o važnosti pomaganja socijalno ugroženim skupinama. Uratke dodajte na zid Padleta te ih zajednički komentirajte.

Služeći se svim navedenim materijalima svaka grupa učenika piše po jednu priču i po jednu pjesmu sa socijalnom tematikom. U svoju priču neka umetnu foto uratke koje su izradili, a koje dodatno mogu animirati i umetnuti zvučni zapis uz pomoć alata Animoto. Potaknite učenike da se vrate na početak priče i uoče što su uspjeli učiniti od starih fotografija, kako su nešto staro pretvorili u novo i zanimljivo današnjim generacijama. Učenici priče postave na Padlet i provode vršnjačko vrednovanje prema zadanim smjernicama koje ste ranije izradili i prikazali učenicima.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem vida uvećajte fotografije ili im detaljno opišite fotografije kako bi mogli sudjelovati u aktivnosti. Učenicima s teškoćama, posebice za učenike s intelektualnim teškoćama demonstrirajte rad u digitalnim alatima. Pripremite im pisane/slikovne upute po koracima za korištenje digitalnih alata. Tijekom rada u digitalnim alatima osigurajte podršku učeniku s teškoćama. Učenike s teškoćama potičite na suradnju i uvažavanje unutar grupe. Osigurajte im smještanje u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti potrebnu podršku drugih učenika. Unutar grupe jasno definirajte ulogu i zadatke za učenike s teškoćama ovisno o njihovim mogućnostima. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više nastale pjesme neka pretvore u konkretnu poeziju. O njoj učenici mogu više saznati pretražujući slike o vizualnoj/konkretnoj poeziji na poveznici.

Vizualne pjesme mogu raditi u alatu Storyboard te ih pridodati na Padlet.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Iz starih fotografija u nove pjesme i priče

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ C.8.2. Učenik prosuđuje popularnokulturne tekstove s obzirom na književni kontekst i kontekst ostalih umjetnosti.
  • OŠ HJ B.8.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.
  • OŠ HJ B.8.2. Učenik interpretira književni tekst na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Priprema, pozor - snima se

Tijekom obrade nastavnih sadržaja Fizikalna svojstva tvari uputite učenike da osmisle scenarij pomoću kojeg će snimiti pokuse i tako prikazati neka od fizikalnih svojstava tvari. Predlažem da ih podijelite u pet grupa i neka svaka grupa nasumično odabere neko od ponuđenih fizikalnih svojstava tvari (boja, toplinska vodljivost, električna vodljivost, topljivost, gustoća, talište, vrelište, gustoća). Pomozite im u razradi scenarija i u pripremi pribora i kemikalija za provedbu pokusa. Učenicima pripremite i prikažite analitičke rubrike za vrednovanje filma na temelju kojih će i učenici sudjelovati u izradi rubrika za vrednovanje.
Uputite ih da za snimanje koriste mobilne uređaje, a nakon što snime video, mogu ga dodatno obraditi u nekom od dostupnih programa kao što je Adobe Spark. Tako mogu dodati popis pribora i kemikalija, tijek pokusa, rezultate pokusa i zaključak.

Nakon što su svi video zapisi završeni, organizirajte kino premijeru na kojoj će učenici prikazati svoje radove, a nakon toga pokrenite raspravu o viđenom. Tijekom premijere učenici mogu odlučiti koji su videozapisi ostvarili najveći broj bodova predviđenih rubrikama za vrednovanje. Potičite učenike da čitaju rubrike za vrednovanje s razumijevanjem kako bi osvijestili koja su očekivanja i kako bi ostvarili ta očekivanja i postigli izvrsne rezultate.

Postupci potpore

Prije zadatka s pokusima sve učenike u razredu tako i učenike s teškoćama vrlo je važno upoznati s mjerama opreza i pravilima ponašanja te mogućim posljedicama tijekom rukovanja s različitim kem. stvarima i materijalima. Učenike s teškoćama potičite na suradnju i uvažavanje unutar grupe. Osigurajte im smještanje u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti potrebnu podršku drugih učenika. Unutar grupe jasno definirajte ulogu i zadatke za učenike s teškoćama ovisno o njihovim mogućnostima. Tijekom podjele zadataka provjerite je li učenik s teškoćama razumio svoj dio zadatka te ih češće obilazite tijekom rada i pružajte podršku. Za učenika s oštećenjem vida osigurajte rad u paru unutar skupine koji će mu detaljno opisivati što se događa u pokusu te mu tijekom kino premijere opisivati sadržaj videa. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu snimljene i uređene videozapise objediniti u knjižicu pokusa koristeći alat Book Creator i tako omogućiti ostalim učenicima da na jednom mjestu pronađu nastavne sadržaje za ponavljanje i usvajanje fizikalnih svojstava tvari.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Priprema, pozor - snima se

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ KEM A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari.
  • OŠ KEM D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Glazbeni smoothie

Kao motivaciju za aktivnost koja slijedi poslušajte s učenicima nekoliko glazbenih primjera u kojima je vidljivo spajanje različitih vrsta glazbe (crossover). Ponudite primjere koji su vama zanimljivi i koje možete iskoristiti za ostvarivanje više predmetnih ishoda (npr., skladba E. Griega U pećini Gorskog kralja (4:31 min) u izvedbi Maksima Mrvice), ali i primjere koje će učenicima biti zanimljivi jer će u njima prepoznati omiljenu i trenutno popularnu glazbu (npr., skladba Wake Me Up (3:55 min) u izvedbi 2CELLOS).

Potaknite učenike na promišljanje o načinima preuređivanja (remiksiranja) već postojećih skladbi i spajanju više vrsta skladbi različitih vrsta glazbe. Poznaju li i sami takve glazbene primjere te bi li se i sami voljeli okušati u miksanju. Predložite im da zajedno upoznate i koristite dostupne i besplatne računalne programe za miksanje. Proučite jedan od dva predložena programa (primjer 1, primjer 2) i odlučite se za onaj koji najbolje odgovara vama i vašim učenicima. Program pohranite na učenička računala i predložite zajedničko istraživanje o mogućnostima korištenja istih. Odaberite nekoliko skladbi klasične i popularne glazbe koje želite da učenici koriste tijekom stvaranja crossover glazbe. Za potrebe vježbe i učenja miksanja odaberite nekoliko klasičnih i popularnih glazbenih primjera. Učenike uputite u pravila i zakonska ograničenja upotrebe i objavljivanja tuđih autorskih radova.

Ako pak uratke mislite javno objaviti na stranicama škole ili sl., prilikom odabira glazbenih primjera birajte primjere koji su slobodni za takvu vrstu obrade i objave.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama posebice učenicima s oštećenjem sluha dodatno objasnite kakav je ritam u pojedinim glazbenim vrstama koje će slušati, koje se različite vrste glazbe miješaju u primjerima koje će slušati. Gluhi učenici glazbu osjećaju preko ritma i vibracije te ih stavite sjediti blizu izvora zvuka. Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u programima za miksanje te im pripremite pisane upute po koracima kako miksati glazbu u odabranom programu. Tijekom rada češće obilazite učenike s teškoćama, posebice učenike s oštećenjem sluha te im pružite podršku, dodatna objašnjenja ukoliko je to potrebno. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike zainteresirane za rad u programima za miksanje glazbe potaknite na stvaranje remiks inačice himne vaše škole, omiljene razredne pjesme ili sl. Organizirajte koncert crossover glazbe u školi u kojem će daroviti učenici objaviti svoje uratke.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Glazbeni smoothie

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi.
  • OŠ GK C.8.1. Opisuje spajanje različitih vrsta glazbe
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Pod pravim naponom, pravo do cilja

Nakon što su učenici (radom u paru ili grupnim radom) eksperimentalno odredili električnu struju i električni napon u jednostavnom strujnom krugu, najavite im da će električnu struju i električni napon u strujnim krugovima s više trošila istražiti igrajući online igru. Objasnite im da je u igri bitan redoslijed stizanja na cilj.

U digitalnom alatu za izradu online igara Deck Toys kreirajte svoj razred i učenicima podijelite poveznicu kojom će se uključiti u njega.
Izradite za njih aktivnost (Create new Deck) služeći se jednim od ponuđenih gotovih predložaka (Linear, Forked, Merge, Spiral...) ovisno o tome želite li da se učenici kroz aktivnost kreću linearno, kružno ili da imaju mogućnost odabira različitih putova.
Kao aktivnost (Activity) objasnite im da će koristeći interaktivnu simulaciju za dizajniranje strujnih krugova istražiti kako se vrijednosti električne struje i električnog napona mijenjaju u složenim strujnim krugovima. Postavite im poveznicu na PhET online simulaciju: Dizajniranje strujnih krugova. Zadajte im da kreirajući struje krugove i pravilnim postavljanjem mjernih instrumenata pomoću simulacije mjere vrijednosti električne struje i električnog napona u serijskom i paralelnom strujnom krugu prvo s dvije, a nakon toga i s tri žaruljice. Sheme strujnih krugova i izmjerene vrijednosti neka bilježe u svoje bilježnice. Također neka zapišu i svoje zaključke o vrijednostima električne struje i električnog napona u paralelnom i serijskom spoju trošila.

Nakon toga po želji iskoristite mogućnosti alata i izradite za učenike nekoliko kratkih igara (Study Set Game). Možete koristiti predloške za igre: memori, uparivanje, puzzle, utrka raketa… Kod kreiranja igara koristite pitanja i/ili slike shema različitih strujnih krugova s ciljem da učenici provjere i primijene zaključke do kojih su došli istraživanjem pomoću simulacije.

Također svaki pojedini korak (igru) možete zaključati šifrom koje učenici otključavaju rješavanjem određenog računskog zadatka.

Primjer zadatka za otkrivanje šifre: Dvije jednake žaruljice spojene su paralelno na izvor napona od 5V. Koliki je električni napon na svakoj žaruljici?
Da bi stigli do cilja, učenici moraju rješavati igru korak po korak bez mogućnosti preskakanja.

Koristite mogućnost pregleda rada svakog učenika u realnom vremenu (Previw Deck) i tako pratite njihov napredak. Ako želite, možete ploču s njihovim napretkom projicirati na platno. Igra završava kada svi učenici stignu do cilja.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama, posebice za učenike sa specifičnim teškoćama učenja pitanjima prisjetiti što je jednostavni strujni kruge te ponoviti kako izgleda strujni krug s više trošila i napona. Učenicima s teškoćama, posebice učenicima s oštećenjem vida i intelektualnim teškoćama omogućite rad u paru s učenikom koji im može pružiti podršku, važno je da učenik s teškoćama ravnopravno sudjeluje u zadatku. Učeniku s intelektualnim teškoćama, ako ne radi u paru, omogućite jednostavniji zadatak. Učenicima s teškoćama pripremite pisane upute po koracima uz vizualnu podršku (posebice za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma) kako koristiti digitalni alat i kako pomoću alata dizajnirati strujni krug. Učenicima sa specifičnim teškoćama isto možete pripremiti upute za rad i kratak sažetak gradiva iz strujnog kruga kako bi lakše pratili i odrađivali zadatak. Tijekom rada više puta obiđite učenika s teškoćama i provjerite je li mu zadatak jasan te mu pružite dodatna objašnjenja i podršku. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima zadajte da nacrtaju sve moguće kombinacije spajanja u strujni krug od tri žaruljice. Na svojim shemama neka naznače odnose između vrijednosti električne struje i električnog napona na svakoj žaruljici. Nakon toga neka spoje te strujne krugove pomoću simulacije i provjere svoje pretpostavke. Rezultate svog rada mogu prezentirati ostalim učenicima u razredu na nekom od narednih sati.

Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Pod pravim naponom, pravo do cilja

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ FIZ D.8.10. Istražuje fizičke pojave.
  • OŠ FIZ D.8.3. Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage. Razrada ishoda: Objašnjava grananje električne struje u paralelnom spoju i dijeljenje električnog napona na pojedinim trošilima serijskoga spoja.
  • OŠ FIZ D.8.11. Rješava fizičke probleme.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Kocka, kocka, kockica, gotova je stolica

Podijelite učenike u grupe (po 4 – 5 učenika) i uputite ih na stranicu i alat 3D SLASH za izradu 3D modela pomoću jednostavnog koncepta bloka. Upitajte ih što misle što sve mogu napraviti od kocke u navedenom alatu kad bi ona npr. bila od plastelina, ali da niti jedan djelić te kocke ne bude "bačen". Potaknite oluju ideja.

Zadajte učenicima da u alatu kreiraju stolac, ali tako da se ukupni volumen početne kocke ne mijenja, tj. za npr. svaku kockicu koju su odstranili, moraju istu takvu dodati negdje na svoj model stolca, a u svemu tome mogu im pomoći mjere u samom alatu. Korake brisanja i dodavanja dijelova neka zapisuju u bilježnicu kako bi jednostavnije mogli pratiti ukupni volumen.

Nakon što su osmislili i izradili model svog stolca, učenici taj isti stolac bojaju u alatu zapisujući pritom vrijednost površina obojenih određenom bojom, tj. u konačnici računaju oplošje svog modela.

Nakon što je dizajn gotov, učenici dijele link na svoj uradak u npr. virtualnu učionicu u MS Teamsu te svaka grupa predstavlja svoj dizajn ostatku razreda iznoseći i podatke o oplošju te o površinama obojenim pojedinim bojama. Izbor najbolje dizajniranog modela provedite glasovanjem “palcem gore” s tim da im se da uputa da mogu izabrati samo jedan stolac, a usput mogu komentirati/argumentirati svoj izbor.

Povedite raspravu o oplošju predstavljenih stolica, potaknite učenike na promišljanje o volumenu i oplošju stolaca. Volumeni svih stolaca su isti, a oplošja različita. Koji stolci imaju najveće, a koji najmanje oplošje i zašto? Što to znači za izradu takvog stolca, koji stolci će imati najveću cijenu proizvodnje i zašto, i sl…

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama omogućite smještanje u grupu učenika koji ih osnažuju i koji im mogu pružiti podršku. Jasno definirajte ulogu i zadatke učenika s teškoćama unutar grupe. Za učenike s teškoćama pripremite pisane upute pisane po koracima za korištenje digitalnih alata, za učenike s poremećajem spektra autizma i učenike s intelektualnim teškoćama možete koristiti i vizualnu podršku/fotografije kod izrade uputa. Tijekom rada češće obilazite grupu gdje su učenici s teškoćama i provjeravajte razumiju li svoj zadatak te im pružite podršku u radu ukoliko je potrebno. Za učenike s oštećenjem vida provjerite podržava li čitač ekrana digitalni alat, ukoliko ne podržava, osigurajte rad u paru unutar skupine. Učeniku s oštećenjem vida potrebno je detaljno opisivati korake izrade 3D modela stolice. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici u istom alatu dizajniraju novi stolac na osnovu dizajna stolca svoje grupe tako da zadrže isto oplošje. Potaknite ih da promotre na koji način i je li se promijenio volumen njihova stolca. Neka odaberu materijal od kojeg će napraviti stolac te, pomoću gustoće odabranog materijala, računaju kolika bi bila masa njihova stolca u pravoj veličini.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Kocka, kocka, kockica, gotova je stolica

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT D.8.2 Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.