Predmet
Likovna umjetnost 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

O čemu je tu riječ?

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • arhitektura
  • palača
  • prostorni elementi
  • konstruktivni elementi
  • dekorativni elementi
  • piano nobile

Palača, pa šta?

Projicirajte pročelje palače Farnese u Rimu te tražite od učenika da ga skiciraju. Ukažite na mrežu vertikalno postavljenih prozorskih osi i horizontalno postavljenih vijenaca. Zatim projicirajte dvorište palače i ukažite na mrežu vertikalno postavljenih polustupova, pilastara, prozorskih osi, vijenaca koji odjeljuju katove. Učenici će tijekom skiciranja uočiti pravilnosti i jednostavnost izrade skica. Objasnite osnovnu podjelu renesanse palače po katovima i ulogu etaže piano nobile.

Tijekom sata povedite učenike u virtualnu šetnju palačom Farnese. Navedite namjene palače tijekom povijesti: palača je bila rezidencija politički moćne obitelji Farnese, francuska ambasada, a povremeno i lokacija za filmske setove. S pomoću digitalnog alata EDpuzzle izrežite nekoliko scena iz Rimske noći, filma koji je nastao u suradnji kuće Dior Teatro dell’ Opera di Roma i u režiji Angelina Preljocaja, a koji je snimljen na lokaciji palače Farnese. Raspravite o tome kako su iskorištene mogućnosti koje nudi palača u filmu koji se bavi plesom.

U nastavku aktivnosti zadajte učenicima terenski zadatak. Neka fotografiraju historicistička pročelja u svojem gradu. Dajte im tjedan dana za izvršavanje zadatka te im omogućite postavljanje fotografija uz podatke o lokaciji u alatu Realtimeboard. U razredu zajedno proučite fotografije, spomenite pojam citat koji se odnosi na uporabu elemenata koji pripadaju drugom stilskom razdoblju. Ukažite na scenografski karakter historicističkih građevina koje iza pročelja ne sadržavaju elemente citiranih građevina. Provjerite s učenicima ima li netko od njih iskustvo boravka u historicističkim zgradama kako biste osvijestili razlike u tlocrtnom rasporedu i organizaciji prostora.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualne primjere skica pročelja palače Farnese i dvorišta kako bi učenici imali jasnu predodžbu o tome što trebaju skicirati. Koristite se jednostavnim i razumljivim vizualnim materijalima.
Osigurajte prilagođene skice palače Farnese uz jasno označene osnovne elemente poput prozorskih osi, vijenaca i stupova. Te skice mogu biti pojednostavljene i prilagođene u cilju boljeg razumijevanja i skiciranja. Uz vizualne materijale razmislite o uporabi taktilnih materijala poput taktilnih skica ili trodimenzionalnih modela palače Farnese. To će omogućiti učenicima multimodalno iskustvo i bolji doživljaj strukture i oblika palače.
Kad objašnjavate podjelu renesanse palače po katovima i ulogu etaže piano nobile, koristite se jednostavnim jezikom te ponovite važne pojmove kako biste olakšali izvršavanje budućih zadataka.
Tijekom prikazivanja izrezanih scena iz filma Rimska noć osigurajte titlove ili transkript. Smanjite količinu materijala za obradu i onoga što trebaju uočiti tako da izrežete samo nekoliko ključnih scena iz filma koje jasno prikazuju mogućnosti palače Farnese. Na taj se način smanjuje opterećenost informacijama i olakšava usredotočenost. To je iznimno pogodno za učenike s poremećajem pažnje i aktivnosti. Omogućite ponovno gledanje ili preslušavanje materijala kako bi se učenicima pružila dodatna podrška.
Osigurajte da alat Realtimeboard pruža podršku učenicima s teškoćama u razvoju. Možda će biti potrebne prilagodbe (uvećan font, čitljivije boje, alternativni načini interakcije ili pisane upute za upotrebu alata).
Neka učenici s teškoćama imaju više vremena za izvršavanje zadatka. Ako je zadani rok nekim učenicima prekratak, produljite ga ili smanjite broj historicističkih pročelja za fotografiranje.
Omogućite individualnu podršku učenicima koji trebaju dodatno objašnjenje ili pomoć pri fotografiranju. Možete im dati dodatne primjere, voditi ih u radu ili ih poticati na pitanja i razmišljanje. Individualnu podršku može pružiti i pomoćnik u nastavi.
Kako biste proširili znanje učenika o citatima i historicističkim građevinama, pripremite dodatne vizualne primjere historicističkih pročelja u njihovu gradu ili drugih poznatih mjesta. Raspravljajte o tim primjerima i potaknite učenike na razmišljanje o njihovim obilježjima. Koristite se tijekom analize vizualnim pomagalima poput grafikona, rasporeda ili popisa za provjeru kako biste jasno prikazali redoslijed i strukturu aktivnosti. To pomaže učenicima s poremećajem pažnje i aktivnosti da vizualno prate napredak te da se lakše fokusiraju na određeni zadatak.
Potičite suradnički rad među učenicima kako bi se međusobno podupirali i razmjenjivali ideje. Parovi ili manje grupe učenika mogu raditi zajedno na zadatcima pružajući pritom podršku jedni drugima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, mogu osmisliti različite zagonetke. Primjerice, neka izrade zadatke prepoznavanja arhitektonskih prostornih i dekorativnih elemenata ili usmjeravanja pozornosti na odnos između arhitekture i slikarstva kad je riječ o pojedinim prostorijama. Pri oblikovanju zadataka učenici trebaju usmjeriti pozornost na specifičnosti poput prozorskih niša, arhitektonskih dekorativnih elemenata i iluzionističkih elemenata u fresco slikarstvu. Zagonetke u obliku kviza učenici mogu izraditi u digitalnom alatu Quizlet kako bi utvrdili znanje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Palača, pa šta?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira osnovne konstruktivne, prostorne i dekorativne elemente te stilska obilježja arhitekture na primjeru renesansne palače.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Terminologija na zabavan način

Motivirajte učenike na nastavak istraživanja renesansnih palača, primjerice palače Strozzi ili Rucellai u Firenci, a zatim ih usmjerite na kreiranje niza pitanja - zagonetki temeljenih na terminologiji. Svaki će učenik osmisliti dva pitanja s pomoću digitalnog alata Puzzel.org i podijeliti ih ostalim učenicima kako bi utvrdili pojmove. Klasificirajte pojmove u kategorije konstruktivnih, prostornih i dekorativnih elemenata. Ukažite učenicima na razlike u kategoriziranim pojmovima na primjeru renesansne palače. Motivirajte ih zatim na usporedbu renesansne palače sa stambenim prostorima današnjice za što se mogu rabiti i tlocrti stanova u kojima učenici žive. Neka ispitaju koje se promjene događaju s konstruktivnim, prostornim i dekorativnim elementima koji su bili specifični za renesansnu palaču.

Uvedite pojam funkcionalizma u kojeg se inzistira na funkciji, osobitostima materijala, ekonomičnosti izvedbe i primjeni jednostavnih oblika. Učenici će na primjeru stambenih prostora današnjice ili, pak, renesansne palače objasniti kako bi se taj pojam mogao bolje upotrijebiti. Neka na kraju interpretiraju uzrečicu Oblik slijedi funkciju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim materijalima kao potporom u istraživanju renesansnih palača. Osigurajte slike ili ilustracije palača Strozzi ili Rucellai kako bi učenici imali vizualni okvir za svoje istraživanje i pitanja.
Služite se svakodnevnim jezikom i jednostavnim definicijama kako biste pobudili njihov interes za pojedine pojmove.
Pružite dodatnu podršku učenicima pri osmišljavanju pitanja za zagonetke. Možete im dati primjere pitanja ili predloške kako biste im olakšali proces stvaranja pitanja.
Potičite učenike na grupni rad kako bi se međusobno podržavali i kako bi razmjenjivali ideje pri osmišljavanju pitanja. Možete formirati manje grupe učenika da zajedno rade na stvaranju zagonetki, omogućujući im međusobnu podršku i suradnju.
Osigurajte detaljan i jasan vodič koji po koracima objašnjava uporabu alata Puzzel.org za izradu pitanja. Koristite se vizualnim primjerima ili snimkama zaslona kako biste ih vodili u procesu stvaranja. Sučelje alata Puzzel.org treba biti jednostavno, pregledno i intuitivno za navigaciju. Smanjite nepotrebne elemente i rabite jasne simbole i ikone kako biste učenicima olakšali snalaženje. Dopustite učeniku s teškoćama da svojim tempom pregledava videomaterijale koji sadržavaju pitanja. Omogućite mu pauziranje, ponavljanje ili preskakanje dijelova u cilju prilagodbe njegovim individualnim potrebama i brzini obrade informacija. Za učenike s oštećenjem vida u postavkama preglednika ili uređaja povećajte veličinu fonta kako bi tekst na sučelju alata Puzzel.org bio čitljiviji. Također, možete se koristiti dodatnim alatima za povećanje fonta, primjerice čitačima ekrana ili pristupačnosti na razini operativnog sustava.
Rabite vizualne prikaze za usporedbu renesansnih palača s današnjim stambenim prostorima. Možete upotrijebiti fotografije ili ilustracije tlocrta stanova kako biste prikazali promjene u konstruktivnim, prostornim i dekorativnim elementima.
Prilagodite tempo i strukturu aktivnosti potrebama učenika. Neka imaju dovoljno vremena za istraživanje i razmišljanje te osigurajte dodatnu podršku ili prilagodbe ako je potrebno.
Osim vizualnih prikaza palača i tlocrta stambenih prostora, možete izraditi i taktilne modele ili reljefne dijagrame koji će omogućiti učenicima s oštećenjem vida istraživanje i razumijevanje prostornih elemenata palača. Ti materijali mogu biti izrađeni od taktilnih materijala poput gume, tkanine ili plastike kako bi učenici osjetili i istražili različite elemente arhitekture kao što su stupovi, prozori, vijenci itd. Usto, možete rabiti taktilne oznake na tlocrtima kako bi se obilježile različite prostorije ili elementi u renesansnim palačama.
Osigurajte pomoćnika u nastavi koji će raditi s učenicima s oštećenjem vida. Pomoćnik može pružiti dodatnu podršku i pomagati učenicima u manipulaciji materijalima, izradi taktilnih materijala ili u pristupu informacijama putem zvuka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Terminologija na zabavan način

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira osnovne konstruktivne i dekorativne elemente te stilska obilježja arhitekture na primjeru renesansne palače.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Izgradimo palaču

Učenike podijelite u timove - graditelji, urednici i pisci - kako bi izradili pojmovnik. Graditelji u parovima oblikuju zadane pojmove s pomoću digitalnog alata Tinkercad, pisci oblikuju kratak tekst objašnjenja, a urednici slažu tekstove i slike u dokument koji ponajprije prebacuju u PDF, a zatim u e-knjigu.

Graditeljima zadajte zadatak da, radeći u timovima, izgrade:

  1. volumen palače
  2. prozorske osi pročelja palače
  3. dvorište
  4. prostorije na etaži piano nobile
  5. vijenac (skraćena profilacija)
  6. arkade (skraćeni oblik)
  7. zabat prozora
  8. slijepe arkade
  9. polustupove
  10. pilastre.

Graditelji će svoje radove fotografirati i dostaviti urednicima koji će pripremiti prijelom i oblikovati e-knjigu s pomoću digitalnog alata Kotobee. Pojmovnik će biti dostupan za javnu uporabu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jasne vizualne upute za svaku grupu u obliku jednostavnih ilustracija ili sličica koje prikazuju korake u radu i zadatke.
Neka učenici s teškoćama u razvoju imaju partnersku podršku tijekom oblikovanja zadataka. Mogu raditi u paru s drugim učenikom koji će mu pružiti pomoć i podršku u radu.
Omogućite alternativne načine komunikacije učenicima s teškoćama kad je riječ o verbalnoj komunikaciji. Potaknite ih na uporabu slikovnih kartica, simbola ili komunikacijskih aplikacija koje olakšavaju izražavanje ideja i potreba.
Ako je potrebno, pojednostavnite zadatke ili ih podijelite na manje dijelove kako bi bili pristupačniji učenicima s teškoćama u razvoju. Smanjite, primjerice, broj elemenata za izgradnju ili oblikovanje ili im prilagodite vremenski okvir za izvršavanje zadatka.
Uključite multisenzorne elemente tijekom aktivnosti kako biste učenike s teškoćama u razvoju potaknuli na uključenost i bolje razumijevanje. Pojedini će učenici imati potrebu koristiti se dodirnim materijalima, mirisima ili zvukovima povezanima s pojmovima koje istražuju ili izrađuju.
Za učenike s oštećenjem vida osigurajte taktilne ilustracije ili modele relevantnih elemenata koje trebaju izgraditi, poput volumena palače, prozorskih osi, dvorišta i drugih dijelova. Taktilne ilustracije omogućuju učenicima dobivanje dojma o obliku i strukturi promatranoga u sklopu aktivnosti. One mogu biti u obliku reljefa, 3D modela ili drugih materijala s taktilnim svojstvima. Osigurajte pomoćnika u nastavi koji će raditi s učenicima s oštećenjem vida. Pomoćnik može pružiti dodatnu podršku i pomagati učenicima u manipulaciji materijalima, izradi taktilnih materijala ili u pristupu informacijama putem zvuka.
Osigurajte jasne audioupute ili rabite taktilne simbole kako biste pomogli učenicima u razumijevanju alata i postupaka. Povećajte kontrast i koristite se svijetlim bojama kako bi se bolje vidjela grafička sučelja. Pružite dodatne resurse, poput videozapisa ili ilustriranih vodiča, koji će učenicima pomoći u upotrebi alata Tinkercad i Kotobee.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Izgradimo palaču

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik u grupnom radu provodi istraživanje u sklopu teme „Čovjek i prostor“ odabirući problem među predloženim podtemama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Palača Farnese u Rimu

Rimska noć, film

Dvorište palače Farnese u Rimu

Virtualna šetnja palačom Farnese

Palača Strozzi, Firenca

Palača Rucellai, Firenca

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.