Zadajte učenicima projektni zadatak: Pročitajte roman (Ivan Kozarac, Đuka Begović). Posebnu pažnju obratite na unutarnje monologe glavnoga lika, izrazite literarni doživljaj dramatizacijom dijelova teksta i izvedbom monodrame prema pojedinostima iz romana koje su vas se najviše dojmile i koje su vas potaknule na razmišljanje. Uputite učenike na audiosnimku romana Đuka Begović, u izvedbi kazališnoga glumca Fabijana Šovagovića pa zamolite učenike da po njegovom uzoru u izvedbi monodrame paze na poštivanje govornih vrednota (intenzitet, ton, tempo govora i uporaba stanki) i čim više pokušaju prikazati odnos bliskih osoba. Uputite učenike da si međusobno pomognu pri snimanju monodrama i objavljivanja u digitalnom alatu OneDrive.
Na satu zajednički pogledajte i prokomentirajte monodrame. Potaknite ih na vršnjačko vrednovanje (jesu li prikazali kvalitetu odnosa između bliskih osoba, jesu li pazili na poštivanje govornih vrednota) i međusobno uvažavanje pri uspoređivanju svog literarnog doživljaja s literarnim doživljajem drugih učenika. U zajedničkoj interpretaciji pitajte ih koje su sve vrste nasilnog ponašanja prikazane, kako komentiraju odnose likova u bliskim vezama. Potaknite ih u izražavanju mišljenja i stavova o nasilnim ponašanjima i o strategijama koje su likovi mogli primijeniti u rješavanju problema.
Rasporedite učenike u grupe i dajte im zadatak da povežu tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva. U kratkom vremenu neka pripreme scenske improvizacije (Otac/djed me odgaja kao bećara, Otac/djed me ne odgaja kao bećara, Majka/baka me odgaja kao pokornu ženu, Majka/baka me ne odgaja kao pokornu ženu, Svoga sina odgajat ću, Svoju kćer odgajat ću). Ohrabrite ih u pripremi i izvedbi improvizacija i razvoju njihovih potencijala. Svaku izvedbu zajednički prokomentirajte na način da uspoređujete osobine i ponašanja koja narušavaju odnose u bliskim vezama s onima koja pridonose uspostavljanju i održavanju bliskih veza.
U izvođenju završnih zaključaka potaknite učenike na razmišljanje o preuzimanju odgovornosti za kvalitetu bliskih odnosa i zadajte im sljedeći projektni zadatak: Bliske odnose, koje ćete posebno njegovati u sljedećih mjesec dana, prikažite audiosnimkama svojih unutarnjih monologa i naslovite ih “Ma kažem si ja – unosi malo vedrine”.
Učenici s teškoćama služe se prilikom čitanja romana tehnikama (Didaktičko- metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama) koje im omogućuju održavanje pažnje i razumijevanje. U cilju poticanja motivacije za čitanje mogu prethodno preslušati audiosnimku Đuka Begović te zajednički prokomentirati izraženost i značaj govornih vrednota. Poželjno je omogućiti učenicima s poremećajima pažnje, teškoćama čitanja ili poremećajem iz spektra autizma da, nakon što pročitaju roman, prođu u paru s vršnjakom sadržaj teksta kako bi razmijenili dojmove i mišljenja. Učeniku oštećena sluha, ukoliko se radi o gluhoći, treba stručni komunikacijski posrednik za slušanje audiosnimke romana, kako bi dobio cjelovitu poruku koja uključuje govorne vrednote. U raspravi učenici odabiru dio romana koji ih se najviše dojmio i zajedno s vršnjakom pripremaju monodramu, njeno snimanje i objavu. Način na koji će gluhi učenik pripremiti monodramu ovisi o usvojenosti govornog jezika te je moguće pripremiti i video zapis uz korištenje znakovnog jezika. Više u Didaktičko- metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (str.11-17.). Pitanja za raspravu u grupi učenici s teškoćama dobivaju i u pisanoj formi, po potrebi uvećanoj (primjerice učenici s teškoćama čitanja).
Učenicima s poremećajem iz spektra autizma bit će korisna podrška vršnjaka i prilikom pripreme scenskih improvizacija kao i prilikom donošenja zaključaka. U realizaciji zadnjeg zadatka učenicima će pomoći i u pisanom obliku istaknute osobine i ponašanja koja narušavaju odnose u bliskim vezama kao i one koje doprinose uspostavljanju i održavanju bliskih veza.
Učenici, koji žele znati više, mogu analizirati kvalitetu bliskih veza u različitim književnim tekstovima za cjelovito čitanje i prikazati ih umnom mapom izrađenom u digitalnom alatu Popplet, alatu za vizualizaciju i organizaciju ideja ili informacija u obliku umne mape. Analizu mogu predstaviti u obliku monodrame koju će izvesti pred ostalim učenicima.
U uvodnom dijelu aktivnosti postavite učenicima pitanje Who did you miss the most during the lockdown caused by Covid-19 pandemic?, a mogući odgovori su boyfriend/ girlfriend, teachers, neighbours, grandparents, the best friend itd. te u digitalnom alatu Mentimeter, opcija Oblak riječi, prikupite odgovore. Rezultate ankete prokomentirajte zajedno s učenicima.
Nakon što ste zajedno s učenicima raspravili rezultate ankete, učenike podijelite u grupe te ih uputite na Bliski odnosi gdje će učenici pregledati strelicama galeriju citata slavnih osoba i izreke o bliskim odnosima na hrvatskome jeziku. Potom neka svaka grupa prevede pet različitih citata. Napomenite učenicima da mogu tražiti riječi u jednojezičnim i dvojezičnim rječnicima na internetu. Nakon što dovrše prijevode, pokažite učenicima originalne citate (klikom na pojedini citat). Učenici u grupama raspravljaju koliko se njihovi prijevodi razlikuju od originala i zašto je to tako. Predstavnik svake grupe kratko izlaže ostatku razreda razmišljanja svoje grupe te daje primjere najsličnije prevedenih citata i onih koji najviše odstupaju od originala.
Nakon što je predstavnik svake grupe izložio razmišljanja svojih kolega, dodijelite svakoj grupi jednu ulogu, primjerice parents, grandparents, boyfriends/girlfriends i slično. Učenici u grupi biraju sve citate iz galerije citata o bliskim odnosima koji se odnose na ulogu njihove grupe. Nakon što su odabrali citate, učenici u grupi biraju citat koji im je najzanimljiviji te opisuju situaciju iz stvarnog života na koju se taj citat može primijeniti. Na ploču napišite pitanja na koja svaka grupa suradnički daje odgovore, primjerice: Explain the circumstances in which the situation happened., How did you feel in the described situation?, How did the other person behave?, How was the situation resolved? What exactly did you learn from the situation? If you had to write your own quote based on this situation, what would you say?. Učenici u grupi raspravljaju i pišu kratke bilješke na temelju kojih će predstavnik grupe predstaviti usmeno situaciju ostatku razreda i obrazložiti na koji je način ta situacija povezana s citatom koji su odabrali.
Preporuča se učenicima s teškoćama (ADHD, teškoće učenja, PSA) dati podršku za postavljena pitanja i smjernice za rad i u pisanom obliku, vodeći računa o fontu (Arial, 14pt), većem proredu i isticanju bitnog. U grupnom zadatku prevođenja pet citata iz Galerije slika s citatima o bliskim odnosima, raspravi o razlikama njihovih prijevoda s originalom, kao i u nastavku aktivnosti, učenici s teškoćama imaju podršku vršnjaka. Važno je obratiti posebnu pažnju na podršku koju će učenik s poremećajem iz spektra autizma imati u grupi formiranoj prema ulogama kad se opisuju situacije iz stvarnoga života na koje se izabrani citat može primijeniti te u odgovorima na pitanja. Prikladnom podrškom izbjeći će se moguća izloženost učenika nepoželjnim reakcijama grupe zbog njegovih teškoća u razumijevanju socijalnih situacija, a što je rezultat osnovnog poremećaja. Više u:
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama,str.9.
Koristeći LearningApps, opcija Nadopuni prazninu, učenici sastavljaju kviz sa zvučnim zapisima pjesama anglosaksonskih izvođača posvećenih roditeljima, djevojkama, momcima, najboljim prijateljima, susjedima, djedovima, bakama…Učenici samostalno u praznine trebaju točno napisati imena izvođača i komu je pjesma posvećena. Pobjednik je učenik koji sakupi najviše bodova.
Postavite učenicima pitanje može li se ljubav sintetizirati. Ako može, kako se nazivaju molekule ljubavi?
Kao predaktivnost učenici neka odaberu jednu od triju grupa koje simboliziraju faze ljubavi:
Potaknite učenike neka, gledajući Kemija ljubavi istraže strukture navedenih molekula i njihov utjecaj na organizam (tjelesno i emocionalno). Opisani utjecaj neka prikažu u obliku stripa kojeg mogu izraditi pomoću digitalnog alata Pixton. Prilikom izrade stripa učenici neka obavezno prikažu i strukturnu formulu istraživanih molekula kako bi ostalim učenicima skrenuli pozornost na skupinu organskih spojeva kojima pripadaju. Svaka skupina neka dodatno istraži postoje li studije o umjetnom uzimanju navedenih kemikalija kako bi se izazvali osjećaji ljubavi. Jesu li bile uspješne?
Tijekom nastavnoga sata svaka skupina neka predstavi svoje stripove i saznanja.
Nakon analize uradaka, zarotirajte učenike po grupama i uputite ih da prikažu situacije (pozitivne primjere) kada prirodno dolazi do razvoja osjećaja ljubavi (žudnja, privlačnost, privrženost). To mogu učiniti u obliku kratkog igrokaza u kojem će sudjelovati po 2-3 učenika ili u obliku kratke priče. Igrokazi i priče mogu se snimiti i podijeliti u razrednom „oblaku“, primjerice u alatu OneDrive, skupa s izrađenim stripovima na istu temu.
Prije početka aktivnosti učenike s teškoćama (PSA, ADHD) treba upoznati sa slijedom zadataka. Prilikom odabira grupe koja će se baviti određenom fazom ljubavi provjerava se u kojoj mjeri učenik s PSA poznaje, odnosno ima iskustvo u životu s pojmovima žudnja, privlačnost i privrženost općenito (žudnja za hranom, privlačnost osoba određenog izgleda, privrženost roditeljima…). U skladu s tim bira i grupu. U aktivnosti prikazivanja situacija razvoja osjećaja ljubavi vodi se računa da učenik ne bi bio povrijeđen zbog neke njegove neprimjerene reakcije. Važno je da u grupnoj aktivnosti učenici znaju što im je zadatak te da mogu, ukoliko im je potrebno, dobiti vršnjačku pomoć. Isto tako, ako mogu, i sami pružaju pomoć drugima. Slijepi učenik će trebati čitač ekrana kako bi sudjelovao u ovoj aktivnosti. Učenik oštećena sluha će dobiti pitanja i zadatke napisane na predlošku. Više o općim prilagodbama za učenike s teškoćama, uključujući i video i audiosnimke može se naći u: Didaktičko- metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, (11-17 str.).
Rad u paru se preporuča kod učenika s teškoćama bez obzira na vrstu oštećenja (oštećenje vida, oštećenje sluha, motorički poremećaji) kada se procijeni da neće moći samostalno izvršiti zadatak.
Postoje li ljubavni napitci? Pomaže li alkohol u razvoju žudnje i privlačnosti ili je kontraproduktivan? Ima li flunitrazepam ikakve veze s ljubavi? Učenici koji žele dodatno proučiti na koji je način ljubav povezana s kemikalijama, mogu na mrežnim stranicama potražiti odgovore na navedena pitanja (ili na svoje pitanje iste tematike). Djelovanje kemikalija na organizam i osjećaje također mogu prikazati u obliku stripa pomoću alata Pixton.
Započinite aktivnost tako što ćete učenike zamoliti da opišu neku njima važnu, blisku i dragu osobu. To može biti prijatelj/ica, bliski/a rođak/inja ili djevojka/mladić. Pri tome naglasite da svakako obrazlože zašto im je ta osoba važna, koje osobine te osobe naročito cijene i kakav je njihov međusobni odnos. Svoje odgovore učenici mogu lijepiti u obliku samoljepljivih papirića koristeći alat Miro. Nakon toga potaknite ih da podijele svoje iskustvo u tročlanoj skupini ili paru. Važno je pri tome da zajednički rasprave koje su im osobine drugih važne i kako one pridonose kvaliteti bliskih odnosa.
Tada učenicima ponudite Bliski odnosi. Neka svaki par ili grupa odabere jedno ili više od prikazanih vjerovanja. Svaki član grupe ili para treba zauzeti stav o tome je li vjerovanje istinito ili nije. Pri tome ih potaknite da koriste svoje iskustvo do kojeg su došli u prethodnoj aktivnosti i zajedničkom raspravom, “razbiju mit”. U završnom dijelu aktivnosti učenici mogu u razredu usmeno predstaviti svoje primjere razbijenih iracionalnih vjerovanja, birajući jednog predstavnika iz grupe i međusobno ih uspoređivati u zajedničkoj raspravi.
Provjerite prije početka aktivnosti je li učeniku s teškoćama potrebna podrška za korištenje galerije citata. Ukoliko je potrebna, radi u paru. Pripremite predložak s uputom po koracima za svaki zadatak ove aktivnosti. Primjerice:
U aktivnosti se predviđa za sve učenike kod korištenja digitalnih alata i interaktivnih sadržaja mogućnost rada u paru, što osigurava podršku onim učenicima s teškoćama kojima je to potrebno. Učenik s poremećajem iz spektra autizma je u grupi učenika koji su spremni objasniti zbog čega su neka vjerovanja pogrešna.
Učenici, koji žele znati više, mogu sakupiti primjere razbijenih mitova svojih kolega i napraviti prikaz prezentacije u alatu Kizoa. Ovaj edukativni videomaterijal možete dodati na mrežnu stranicu škole uz obavijest o obilježavanju Dana ružičastih majica ili Dana bijele vrpce pa videu na taj način dati i važnost u prevenciji nepoželjnih oblika ponašanja.
Zadajte učenicima da na nekom portalu s besplatnim fotografijama, primjerice Pixabay, odaberu fotografije koje bi bile prikaz tradicionalne (proširene) obitelji i moderne (nuklearne) obitelji. Potaknite učenike da usporede te dvije vrste obitelji (njihove međusobne odnose, bliskost, emocionalnost). Jesu li članovi obitelji više usmjereni na određene zadatke ili na emotivnu skrb i brigu za članove?
Nakon uvodne rasprave o sličnostima i razlikama ovih dviju vrsta obitelji, podijelite učenike u 3 grupe. Svaka grupa ima zadatak intervjuirati i po mogućnosti snimiti mobilnim uređajem određene skupine ljudi. Prva grupa neka intervjuira bake i djedove (stariju generaciju), druga grupa roditelje (srednju generaciju), a treća grupa vršnjake (mlađu generaciju). Intervju treba biti usmjeren na pitanja vezana uz održavanje dugotrajnih bliskih veza, primjerice prednosti i nedostatke obiteljskog života, osobine i ponašanja koja pridonose uspostavljanju i održavanju bliskih veza.
Nakon intervjua, učenici neka izdvoje glavne misli (vrijednosti) koje su intervjuirani istaknuli kao prednosti odnosno nedostatke obiteljskog života. Učenici na temelju toga mogu izraditi prezentaciju, primjerice u digitalnom alatu ThingLink, u kojoj iznose svoje zaključke te ih prezentiraju uz fotografije koje su na početku aktivnosti izabrali i audiozapise intervjua.
Na satu 3 grupe predstavljaju te kroz raspravu analiziraju postoje li razlike u vrijednostima (prednostima) obiteljskog života ovisno o generaciji.
U ovoj kao i u drugim aktivnostima preporučuje se da učenici s teškoćama, primjerice s poremećajem pažnje ili PSA, imaju tijekom aktivnosti na predlošku upute za sve zadatke. Pomoći će i natuknice uvodne rasprave o razlikama dva tipa obitelji i prijedlozi pitanja za intervju. Učenici s teškoćama mogu sudjelovati u svakoj od triju grupa, a učenicima s PSA se preporuča, ukoliko su u ulozi voditelja intervjua, druga skupina s obzirom na njihove specifičnosti u komunikaciji. U grupnoj aktivnosti pripreme prezentacije važno je da su učenici s teškoćama u grupi zajedno s učenicima vještim u izdvajanju bitnog iz audiomaterijala prikupljenog u intervjuima.
Učenici mogu dodatno uključiti varijablu ruralni/urbani krajevi i analizirati razlikuju li se vrijednosti ovisno o mjestu stanovanja.
Rezultati ovoga istraživanja mogu se prezentirati na razini škole, primjerice na Međunarodni dan obitelji (15. svibnja). Učenici mogu prezentirati rezultate u nekom digitalnom alatu, primjerice H5P (Course Presentation). Poželjno je da rezultati sadrže statističke podatke i njihov grafički prikaz.
Kozarac, I. (1991), Audio snimka romana Đuka Begović, YouTube (13. 8. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.