Predmet
Kemija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

#kolo #nano

Naziv predmeta
Kemija 4

Razred
4. razred gimnazije

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • koloidni sustav
  • disperzni sustav
  • disperzno sredstvo
  • dispergirana faza
  • tipovi koloida
  • nanočestice

U kojoj si fazi?

Prije same aktivnosti u digitalnom alatu Nearpod pripremite kratki kviz sa zadatcima zatvorenog tipa o koloidnim sustavima.
Kako biste potaknuli znatiželju u učenika, projicirajte videozapis Krv koji se nalazi u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 1, Jedinica 1.1. Na temelju videozapisa učenici sami uočavaju razliku između disperznog sredstva i dispergirane faze. Uputite učenike na čitanje tablice Vrste disperznih sustava u istom poglavlju. Raspravite s učenicima o razlikama između suspenzija, koloidnih sustava i otopina. Podijelite učenike u skupine. Neka svaka skupina izradi infografiku o jednom od svojstava koloidnih sustava. Prilikom izrade infografike mogu se poslužiti odlomkom Koloidni sustavi u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 1, Jedinica 1.1. Infografiku izrađuju u digitalnom alatu Canva. Svoje uratke stavljaju u razrednu mapu u digitalnom alatu Padlet. Predstavnici svake skupine prezentiraju svoje infografike. Potaknite učenike na analizu uradaka i usporedbu s infografikama koje su prikazali ostali učenici. Istaknite dobre uratke i eventualna potrebna poboljšanja u ostalima. U završnom dijelu, kako biste formativno provjerili usvojenost ishoda ove aktivnosti, zamolite učenike da pomoću svojih mobilnih uređaja pristupe kratkom kvizu koji ste izradili u digitalnom alatu Nearpod. Nakon kviza zajedno s učenicima analizirajte pogreške te ih usmjerite na ispravne odgovore.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama, koje mogu biti raznolike i time ih je teško predvidjeti u prilagodbama (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju).

Nakon gledanja videozapisa u okviru aktivnosti U kojoj si fazi učenicima koji imaju teškoće u usvajanju novih pojmova skrenite pozornost na razlikovanje disperznog sredstva i dispergirane faze i objasnite im razliku. Kad god je to moguće, nove pojmove popratite slikovnim prikazom. Učenike s oštećenjem vida kao i one s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava usmjerite na uporabu pomagala koja su im dodijeljena te na postojeće postavke na digitalnom obrazovnom sadržaju (prikaz, font, tema). Uz tablicu Vrste disperznih sustava preporučuje se uz pojmove suspenzije, koloidni sustavi i otopine dodati primjere i slikovne prikaze. S obzirom na to da je planirano da učenici pristupe kvizu u digitalnom alatu Nearpod, učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, onima s oštećenjem vida i sluha, osigurajte pristup kvizu na računalu ili rad u parovima. Ako je moguće, kviz osmislite tako da imaju što dulje vrijeme za rješavanje pojedinog zadatka. Učenicima s teškoćama podijelite poveznicu kako bi kvizu mogli pristupiti i kod kuće.

Prilikom podjele učenika u skupine vodite računa o tome da podjela ne bude nasumična, već da se učenici s teškoćama nalaze među učenicima koji usmjeravaju, pomažu i djeluju „mentorski“.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici s pomoću mrežnih pretraživača trebaju pronaći slike suspenzije, koloidnog sustava te otopine iz svakodnevnog života, povezujući ih sa spoznajama koje su tijekom školovanja stekli iz biologije. Svaka slika mora biti svrstana u određeni disperzni sustav te opisana vrstom disperznog sredstva i dispergirane faze. Svoje uratke učenici stavljaju u mapu u digitalnom alatu Padlet te će ih prezentirati na sljedećem nastavnom satu i o temi raspravljati s ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

U kojoj si fazi?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje sastav heterogenih smjesa razlikujući disperzno sredstvo i dispergiranu fazu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kemijsko kolo

Potaknite učeničku znatiželju prikazujući im videozapis Kako napraviti kremu za lice. Videozapis je na engleskom jeziku, ali u postavkama možete uključiti automatski prijevod na hrvatski jezik. Prokomentirajte s učenicima videozapis. Projicirajte tablicu tipova koloidnih sustava koja se nalazi u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 1, Jedinica 1.1, u odlomku Koloidni sustavi. Upitajte učenike da pomoću tablice odrede kojem koloidnom sustavu pripada krema za ruke iz videozapisa. Podijelite učenike u brojčano podjednake skupine. Svakoj skupini dodijelite određeni koloidni sustav koji će istražiti, odnosno koji će pokusom pripremiti. Primjerice, prva skupina učenika mora pripremiti gel za kosu, druga skupina želatinu, treća skupina maslac, četvrta skupina majonezu itd. Svaka skupina pomoću dostupne literature i mrežnih pretraživača istražuje kako će pripremiti zadani koloidni sustav te piše recept. Nakon istraživanja skupine pristupaju pripremi zadanog koloidnog sustava. Prilikom istraživanja usmjeravajte učenike da pripaze na dostupne materijale potrebne za pripremu. Materijale pripremite ranije kako bi mogli usmjeriti učenike na pripremu koloidnog sustava. Sve potrebno za izvedbu te sam tijek izvedbe svaka skupina neka prikaže u obliku izvještaja u digitalnom alatu Nearpod. Nakon završetka pripremite izložbu pripremljenih koloidnih sustava. Svaka skupina prezentira svoj koloidni sustav te izvještaj pripremljen u alatu Nearpod, kao i moguće poteškoće s kojima su se učenici susreli tijekom rada. Nakon što sve skupine završe s prezentacijama proizvoda, svi učenici koristeći se tablicom za procjenu, u koju ćete uvrstiti kriterije koje ćete s njima dogovoriti, procjenjuju izvršen zadatak svake skupine. Tablicu za procjenu izradite u digitalnom alatu MS Forms.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama koji se oslanjaju na titlove u videozapisima upozorite da u prvome videozapisu nema titlova te im osigurajte transkript videozapisa. Ako su kreme područje interesa određenog učenika s teškoćama, aktivno ga uključite u rad uz potpitanja s ciljem motivacije za daljnju aktivnost. Prilikom podjele učenika u skupine vodite računa o tome da podjela ne bude nasumična, već da se učenici s teškoćama nalaze među učenicima koji usmjeravaju, pomažu i djeluju „mentorski“, kako bi se stvorila pozitivna radna atmosfera. Pri dodjeljivanju određenog koloidnog sustava pokušajte povezati specifične interese učenika s poremećajem iz autističnoga spektra s koloidnim sustavom (npr. skupini u kojoj je učenik koji rado kuha dodijelite zadatak izrade majoneze ili maslaca). Uloga učenika s teškoćama unutar skupine mora biti jasna i unaprijed definirana (npr. pretraživanje fotografija). S obzirom na to da učenici rade u skupini i izrađuju izvještaj u digitalnom alatu Nearpod, savjetuje se da učenici s teškoćama izrađuju izvještaj u paru s vršnjakom. Prilikom prezentacije koloidnih sustava pohvalite sudjelovanje i uloženi trud učenika s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da istraže o problemu s kojim se susreću gradovi – smogu, te o načinima na koje pristupaju rješavanju problema sa smogom. Jednako tako, usmjerite im pozornost i na zdravstvene probleme s kojima se ljudi susreću, a koje su posljedica izloženosti smogu. Rezultate svojih istraživanja neka učenici prikažu u obliku postera koji će izraditi u digitalnom alatu Canva te ih potaknite da ih prezentiraju ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kemijsko kolo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik samostalno analizira vrstu i svojstva koloidnih sustava te izvoditi pokuse.
  • Učenik opisuje procese dobivanja suspenzija, emulzija, aerosolova i micela.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Pogledaj nanosvijet oko sebe!

Kako biste učenike potaknuli na promišljanje o nanočesticama, prikažite im e-Škole DOS Kemija 4, Modul 1, Jedinica 1.1, Video 2 te ih uputite na čitanje cijelog odlomka. Zatim potaknite raspravu pitanjima: U kojim se znanstvenim disciplinama nanotehnologija može primijeniti? Što to znači nanoskala? Koja je prednost nanočestica u odnosu na veće čestice sličnih svojstava? Postoje li primjeri uporabe nanočestica u svakodnevnom životu? Nakon rasprave usmjerite učenike na daljnje istraživanje o nanosvijetu pomoću mrežnih pretraživača. Rezultate svojih istraživanja učenici prikazuju umnom mapom koju će u parovima izraditi u digitalnom alatu Coggle, sa središnjim pojmom nanočestice. Umna mapa mora sadržavati svojstva nanočestica, slikovne primjere te zanimljive činjenice o nanočesticama. Izrađene umne mape učenici stavljaju u mapu pripremljenu u digitalnom alatu Padlet. Odaberite nekoliko umnih mapa pa ih projicirajte da ih vide ostali učenici. Raspravite s učenicima o točnosti podataka te potaknite ostale učenike da sudjeluju sa svojim sugestijama kako biste u konačnici imali ispravne zaključke o nanočesticama.

Postupci potpore

U okviru aktivnosti Pogledaj nanosvijet oko sebe učenicima koji imaju disleksiju ili jezične teškoće skrenite pozornost na pojmove kao što su submikroskopski, nanočestice, nanomaterijali, nanocjevčice te na njihova značenja i logiku imenovanja (npr. nano + čestice). Ako pojmovnik koji se nalazi u digitalnim obrazovnim sadržajima ne pokriva sve pojmove, važno je osmisliti način stvaranja pojmovnika koji bi učenicima s teškoćama olakšao učenje (digitalni pojmovnik koji se ažurira, pojmovnik koji se nalazi na velikome papiru i nadopunjava i sl.), a koji će u konačnici poslužiti i učenicima tipičnoga razvoja. Osigurajte da učenik s teškoćama dobije konkretne upute vezane za istraživanje nanosvijeta (npr. pronađi fotografije zlata, gdje ga možemo naći, koja su njegova obilježja...). Učenicima s disleksijom, učenicima s oštećenjem vida, učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje, kao i učenicima s oštećenjem sluha pripremite primjer gotove umne mape koji će im poslužiti kao predložak za stvaranje vlastite mape sa zadanom temom ili za dovršetak nedovršene mape.

S obzirom na to da se očekuje da učenici umnu mapu izrade u digitalnom alatu Coggle, provjerite služe li se učenici s teškoćama spomenutim alatom i ako je potrebno, zorno im to pokažite. Izradu umne mape organizirajte u parovima s učenicima tipičnoga razvoja koji su spremni pružiti podršku. Unaprijed definirajte ulogu učenika s teškoćama (primjerice pretraživanje slikovnih primjera).

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više usmjerite na istraživanje o biomimikriji odnosno o tome kako je živi svijet oko nas nadahnuće znanstvenicima u području medicine, zaštite okoliša, pročišćavanja voda. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike izrađene u digitalnom alatu Piktochart. Izrađene infografike učenici će prezentirati pred razredom na nastavnom satu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pogledaj nanosvijet oko sebe!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kritički razmatra svojstva i primjenu nanočestica.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Koloidni sustavi

Otopine i koloidi

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Zadnji pristup poveznicama - 4.5.2022.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.