Donesite na sat po jedan primjerak različitih proznih knjiga koje nudite učenicima na izbor za čitanje pa ih predstavite jednu po jednu. Pokažite naslovnicu, pročitajte naslov, navedite autora i pročitajte prvih pet rečenica književnog djela. Pri tome ponudite učenicima na papirićima zadatak zapisivanja naslova knjiga koje su ih najviše privukle na čitanje i zadatak zaokruživanja jednog od ponuđenih odgovora na pitanje što ih je najviše privuklo tom izboru (je li to izgled naslovnice, ime autora/autorice, naslov knjige ili početak književnog teksta).
Prokomentirajte odgovore pa razgovarajte s učenicima o razlozima koji djecu privlače na čitanje i o razlozima koji djecu odbijaju od čitanja. Pitajte ih na koji bi način oni privukli svoje vršnjake na čitanje knjiga. Najavite im mjesečni projektni zadatak Zagrizi mamac u kojem će, čitajući književno djelo po vlastitom izboru s popisa knjiga primjerenih za učenike 5. razreda, trebati osmisliti i napraviti mamce za buduće čitatelje. Objasnite da mamci trebaju uvesti buduće čitatelje u fantastičan svijet knjige na zabavan, maštovit i suvremen način.
Uputite ih da se, čitajući knjigu po vlastitom odabiru, stvaralački izražavaju prema vlastitom interesu, ali naglasite da je potrebno predstaviti svoj doživljaj književnoga teksta, obrazložiti razloge vlastitog izbora knjige, objasniti uočene ideje, povezivati tekst sa svijetom oko sebe uz navođenje citata i vlastitih promišljanja. Upute i ideje za oblikovanje uradaka u kojima do izražaja može doći učenikova kreativnost i originalnost, kao i opisnike koje ćete izraditi zajedno s učenicima, objavite u virtualnoj učionici u alatu Microsoft Teams.
Najavite im da ćete ih, prema vlastitom interesu, podijeliti u grupe i da će svaka grupa svoje radove objediniti unutar izabrane objave u virtualnoj učionici. Svaki učenik sada, prema vlastitom interesu, bira grupu: 1. grupa osmišljava nove naslovnice pročitanih knjiga u alatu Canva; 2. grupa radi fotokolaže prema dijelu priče putem online aplikacije za izradu kolaža BeFunky; 3. grupa najzanimljivije dijelove prikazuje stripovima u alatu Pixton; 4. grupa dramatizira dijelove tekstova prema kojima će, s učenikom u paru, izvesti i snimiti svoj igrokaz, a snimanje i montažu mogu napraviti u alatu Adobe Spark; 5. grupa predstavlja animacijom mjesta radnje i likove u alatu Animatron...
Učenici tako mogu istraživati različite mogućnosti za realiziranje svojih zamisli i eksperimentirati s različitim digitalnim alatima. Napomenite da će na kraju projekta prezentirati svoje radove pozivajući buduće čitatelje da zagrizu taj mamac i odaberu baš njihovu knjigu za čitanje.
Na kraju projektne aktivnosti pozovite učenike na satu da predstave vlastite uratke, a uz vršnjačko vrednovanje i prijedloge za poboljšanje glasajte za radove koji će biti nagrađeni odličnom ocjenom.
Tijekom izbora različitih proznih djela imajte na umu učenike s teškoćama te izaberite građu laku za čitanja za učenike s teškoćama učenja i učenike s intelektualnim teškoćama. Za učenike s oštećenjem vida izaberite naslove koje mogu pronaći u zvučnom zapisu ili koje su već prilagođene na uvećanom tisku. Ponudite im na izbor više knjiga. Učenicima s teškoćama vida opišite naslovnicu knjige koju ste pripremili za njih. Učenicima s teškoćama objasnite što znači projektni zadatak, što se od njih očekuje tijekom trajanja projektnog zadatka. Pripremite im pisane jasne i kratke upute za rad na projektnom zadatku, objasnite im što je to mamac na nekom primjeru kako bi bolje razumjeli što moraju raditi. Tijekom projektnog zadatka učenike s teškoćama potrebno je dodatno i češće pratiti te im davati povratne informacije o radu na projektu i osigurati podršku ukoliko je to potrebno. Učenicima s teškoćama pripremite pisane upute po koracima za korištenje digitalnih alata. Kod korištenja digitalnih alata provjerite kod učenika s oštećenjem vida podržava li mu aplikacija čitač ekrana, ukoliko ne podržava stavite ga raditi u paru s drugim učenikom ili mu pružite podršku tijekom rada. Učenicima s teškoćama osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje u grupnom radu. Učeniku s teškoćama u radu u skupini odradite zadatak koji će moći samostalno ili uz podršku vršnjaka uspješno odraditi. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu izrađivati mamce koji bi privlačili buduće čitatelje na čitanje pojedinih knjiga, npr. izraditi i/ili ukrasiti uporabne predmete prema motivima iz knjige (šalice, vaze, posude, kutije, straničnike, podmetače, dječje igračke, lutke…).
Tijekom izbora različitih proznih djela imajte na umu učenike s teškoćama te izaberite građu laku za čitanja za učenike s teškoćama učenja i učenike s intelektualnim teškoćama. Za učenike s oštećenjem vida izaberite naslove koje mogu pronaći u zvučnom zapisu ili koje su već prilagođene na uvećanom tisku. Ponudite im na izbor više knjiga. Učenicima s teškoćama vida opišite naslovnicu knjige koju ste pripremili za njih. Učenicima s teškoćama objasnite što znači projektni zadatak, što se od njih očekuje tijekom trajanja projektnog zadatka. Pripremite im pisane jasne i kratke upute za rad na projektnom zadatku, objasnite im što je to mamac na nekom primjeru kako bi bolje razumjeli što moraju raditi. Tijekom projektnog zadatka učenike s teškoćama potrebno je dodatno i češće pratiti te im davati povratne informacije o radu na projektu i osigurati podršku ukoliko je to potrebno. Učenicima s teškoćama pripremite pisane upute po koracima za korištenje digitalnih alata. Kod korištenja digitalnih alata provjerite kod učenika s oštećenjem vida podržava li mu aplikacija čitač ekrana, ukoliko ne podržava stavite ga raditi u paru s drugim učenikom ili mu pružite podršku tijekom rada. Učenicima s teškoćama osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje u grupnom radu. Učeniku s teškoćama u radu u skupini odradite zadatak koji će moći samostalno ili uz podršku vršnjaka uspješno odraditi. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Kao pripremu za ovu aktivnost podijelite učenike u grupe (4-5 učenika) i pojasnite im kako će sljedeći sat raditi animirane crteže, tzv. gifove s temom mješovitih brojeva. Neka u grupi razmisle na koji će način prikazati razlomke i mješovite brojeve pomoću fotografija te što će im sve biti potrebno. Navedite im nekoliko primjera, npr. jabuke podijeljene na jednake dijelove, dijelovi mandarine, vrećica bombona, i sl.
Na početku aktivnosti pojasnite učenicima zadatak da pomoću materijala koje su donijeli naprave dvije fotografije. Na prvoj fotografiji nalazit će se svi dijelovi istog objekta (npr. dijelovi jabuke), a na drugoj te dijelove sastavljaju u cjelinu, višak dijelova stavljaju pored cjeline (mješoviti broj). Npr. ako su donijeli 2 jabuke, te jabuke režu na jednake dijelove, npr. na četvrtine. Na prvu fotografiju stavljaju 7 razdvojenih dijelova, na drugoj fotografiji od 4 dijela neka sastave jabuku, a preostala 3 dijela stavljaju uz tu cijelu jabuku. Svaka grupa izrađuje 2 različita primjera.
Animaciju izrađuju pomoću dvije postojeće fotografije između kojih trebaju dodati treću na kojoj mogu nacrtati ili iz postojeće slike izrezati strelicu, ili nešto slično za prelazak iz jedne u drugu. Fotografije mogu urediti (dodati tekst, strelicu…) u nekom od osnovnih programa za bojanje na računalu, primjerice Bojanje (3D). Uputite učenike na interaktivni sadržaj Osnove računalne grafike u kojem neka pogledaju dva videa Rasterska i vektorska grafika i video Izrezivanje slike zaslona. Potom neka provjere svoje znanje putem kviza koji je sastavni dio interaktivnog sadržaja.
Za izradu animacije mogu koristiti jednostavan online alat GIFmaker u kojem definiraju brzinu izmjene sličica (framova) i broj ponavljanja animacije. Gotovu animaciju preuzimaju na svoje računalo te je objavljuju na unaprijed pripremljeni Padlet zid (Wall).
Nakon što su sve grupe objavile svoje gif animacije, učenici pregledavaju radove i zapisuju (svatko za sebe) koji je razlomak i koji mješoviti broj prikazan u radu. Nakon toga svaka grupa objašnjava svoj primjer, a ostali učenici provjeravaju svoja rješenja. Na kraju sata učenicima podijelite tablice samoprocjene kako bi mogli samovrednovati svoje znanje o različitim prikazima razlomaka.
Učenicima s teškoćama pravovremeno najavite aktivnost. Učenicima s oštećenjem sluha pripremite pisane upute za zadatak. Zadajte im da doma ponove gradivo mješovitih brojeva. Za učenike s teškoćama pripremite konkretne primjere koje ćete im demonstrirati kako bi bolje razumjeli zadatak. Učenike s teškoćama smjestite u skupinu učenika koji im mogu pružiti podršku u radu. Tijekom rada u grupi jasno definirajte ulogu i zadatak učenika s teškoćama, u skladu s onim što učitelj procijeni da učenik može. Unutar grupe može se organizirati i rad u paru za učenike s oštećenjem vida i učenike s oštećenjem sluha kako bi, primjerice, suučenik po potrebi mogao usmjeravati učenika s teškoćama ili mu pomagati (npr. učeniku s motoričkim poremećajima, oštećenjima vida, intelektualnim teškoćama). Učeniku s oštećenjem vida potrebno je detaljno opisivati vizualni sadržaj koji se koristi u radu, posebice kod odabira animacije. Potrebno mu je pružiti fizičku podršku u uređivanju fotografija te jasno opisivati korake koje radite. Time će se osigurati aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi. Tijekom rada potrebno je češće obići učenika s teškoćama i provjeriti razumije li zadani zadatak i treba li mu podrška učitelja. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici prikazuju prelazak iz nepravog razlomka u mješoviti broj u stop animaciji. I ovdje mogu koristiti materijale poput jabuka, naranči i sl. Cilj je prikazati spajanje dijelova u cjelinu, npr. 7 dijelova jabuke kreće se jedan prema drugom, 4 dijela stvore cijelu jabuku, a preostala 3 ostanu sa strane. Za izradu stop animacije učenici mogu koristiti besplatnu aplikaciju Stop motion studio za mobilne uređaje za koju učenicima predložite Stop motion studio - Kratke upute za korištenje (8:55 min). Izrađenu stop animaciju učenici prilažu na postojeći Padlet zid s gif animacijama.
S učenicima provedite izbor omiljenih pjesama koje vole pjevati pod satom glazbene kulture. Možete to učiniti tajnim glasovanjem tako što će svatko od učenika na jedan papir napisati naslov njemu najdraže pjesme ili možete otpjevati manji broj pjesama i tek onda javnim ili tajnim glasovanjem odlučiti se za jednu. Pjesmi osmislite jednostavnu ritamsku ili akordičku pratnju koju će svirati pojedini učenici ili potaknite učenike koji znaju svirati neko glazbalo da se uključe zajedno s vama u instrumentalnoj izvedbi dok ostali učenici budu pjevali. Snimite instrumentalni dio pjesme u besplatnom programu otvorenog koda za snimanje i obradu zvuka Audacity te ga pohranite i podijelite s učenicima u zajedničkoj mapi koju ste kreirali u OneDrive.
Učenike podijelite u manje grupe i svakoj grupi dodijelite jedan stih ili dio pjesme koji će samostalno pjevati. Učenici će svoj dio pjesme uvježbavati uz audio matricu koju ste prethodno snimili i podijelili te će je otvoriti u Audacityu. Kada su zadovoljni svojom izvedbom, snimit će je i snimku pohraniti na svoja računala. Uz pomoć zainteresiranih učenika i učitelja informatičara u navedenom alatu spojite sve snimke u jednu.
Osim glazbenog, grupama zadajte zadatak da u nekoliko dana slikaju članove svoje grupe i razreda tijekom odmora, ulaska i izlaska iz škole, za vrijeme drugih nastavnih sati, u školskoj kuhinji, na raznim aktivnostima u školi itd. Svaka grupa odabere desetak fotografija koje najbolje predstavljaju njihov razred i razredno ozračje. Prilikom fotografiranja treba voditi računa o zaštiti osobnih podataka učenika. Izbjegavajte fotografiranje lica učenika (fotografirajte detalje, aktivnosti iz raznih kutova i sl.) ili prikupite suglasnosti roditelja. Fotografije trebaju postaviti unutar zajedničke prezentacije izrađene u Adobe Sparku. Dodajte zvučni zapis pjesme koju ste snimili u podlogu prezentacije i objavite je kao razredni glazbeni spot.
Učenike s teškoćama aktivno uključite u nastavu, omogućite im sudjelovanje u sviranju i pjevanju ako to sami žele. Za učenike s oštećenjem sluha omogućite da sjede blizu izvora zvuka da osjete vibracije i ritam pjesme. Učenike sa senzornim teškoćama udaljite od izvora zvuka ukoliko im smeta te omogućite korištenje antifona za vrijeme sušanja pjesme. Kod korištenja digitalnih alata učenicima s teškoćama dajte pisane upute po koracima ili osigurajte podršku tijekom rada u alatima. Učenicima s oštećenjem sluha isprintajte tekst pjesme koji oni mogu izvesti na znakovnom jeziku. Tijekom izvođenja možete snimiti nastup. Taj video može biti dio razrednog glazbenog spota. Učenici koji zbog teškoća (senzorne teškoće, jezično-govorne teškoće) ne sudjeluju u pjevanju i sviranju mogu slikati i snimati video za prezentaciju. Važno je da svaki učenik s teškoćama uključen u stvaranje razrednog glazbenog spota.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Nekoliko učenika može osmisliti novu kiticu odabrane pjesme u kojoj će spomenuti svoj razred i sve ono što ga određuje i razlikuje od ostalih razreda. Potom tu kiticu mogu otpjevati i snimiti kao i ostale.
Aktivnost započnite s upoznavanjem na način da učenicima postavite jednostavna pitanja Wie heißt du?, Wie alt bist du? Wo wohnst du? Wie ist deine Adresse?, Hast du Geschwister?, Hast du Haustiere?, a završite s pitanjem Hast du ein Hobby? Na taj način ćete steći sliku imaju li učenici hobije te kako ih definiramo na njemačkom jeziku.
Pomoću aplikacije Voki učenicima predstavite sebe i svoj hobi. U aplikaciji kreirajte svog avatara koji će izgovoriti ključne rečenice i uvesti učenike u sljedeći korak.
Učenike podijelite u parove u kojima će se međusobno intevjuirati. Podijelite im kartice s ključnim pitanjima na kojima mogu raditi i bilješke. Dok učenici provode aktivnost, pomozite im oko definiranja pojmova, konjugaciji glagola (3. lice jednine) i slaganja rečenica…
Nakon Intervjua učenici izrađuju kratak strip u aplikaciji Pixton u kojem predstavljaju svoga prijatelja/prijateljicu - para. Strip treba biti napisan u 3. licu jednine te u par sličica treba obuhvatiti najvažnije informacije o toj osobi (avataru) te njezin hobi, ali ne i njezino/njegovo ime. Nakon izrade učenici stripove postavljaju na unaprijed pripremljen Padlet.
Nakon izrade stripovi se projiciraju, a učenici iz stripova trebaju odgonetnuti o kojoj osobi iz razreda je riječ. Učenici čitaju stripove i pogađaju.
Učenicima s teškoćama pripremite vokabular nepoznatih riječi koje će im trebati za aktivnost. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite prijevod pitanja i ponudite im odgovore u zagradu također napišite prijevod te pružite podršku u usmenom odgovaranju na pitanja. Učeniku s teškoćama osigurajte rad u paru s učenikom s kojim ima dobar odnos i koji mu može pružiti podršku u radu. Učeniku s oštećenjem sluha omogućite da pismeno odgovara na pitanja te pismeno intervjuira učenika iz para koji mu također pismeno odgovara na pitanja. Odgovore provjerite te ispravite ukoliko ima pogrešaka u gramatici (konjugaciji, slaganju rečenica, korištenju riječi). Učeniku s teškoćama dodatno objasnite zadatak i tijekom rada provjerite razumije li zadatak i treba li podršku. Za korištenje digitalnih tehnologija pripremite pisane/slikovne upute razrađene po koracima. Kod učenika s oštećenjem vida provjerite podržava li čitač ekrana digitalni alat, ukoliko ne podražava, osigurajte mu podršku u radu. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu koristiti aplikaciju Voki ili Pixton te na isti način predstaviti učitelje. U izradi trebaju koristiti određene glagole i nazive nastavnih predmeta te na taj način mogu proširiti vokabular. Prilikom prezentacije ostatak razreda odgonetava o kojoj Frau ili o kojem Herr je riječ.
Sveučilište u Zagrebu Sveučilišni računski centar SRCE. (2016). Audacity ili kako snimiti i obraditi zvuk u vlastitoj produkciji (17.1.2021.).
Botički, I., Brođanac, P., Lušić Radošević, S., Markučić, Z. i Zbukvić, D. (2016). Fakultativna iz BAIke, Informatika, priručnik za učenike (17.1.2021.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.