Potaknite s učenicima raspravu o tome zašto je važno ukazivati na postojanje teorije zavjere pitanjima što misle, može li ukazivanje na takvu teoriju potaknuti kritičko razmišljanje, koje su prednosti istraživanja i analize informacija koje proizlaze iz teorije zavjere te kako se zaštititi od dezinformacija i lažnih tvrdnji koje mogu biti prisutne u teorijama zavjere. Pitajte učenike i sljedeće: Možete li navesti primjer stvarne zavjere koja je otkrivena u povijesti?, Kako ukazivanje na takvu teoriju može pomoći u borbi protiv dezinformacija?, Zašto je važno promicati otvoren razgovor o različitim idejama i razmišljanjima, uključujući i same teorije zavjere? Raspitajte se kako bi učenici provjerili pouzdanost izvora informacija koji se koristi u teorijama zavjere, kako se nose s kontroverznim aspektima povezanim s teorijama zavjere te kako im ukazivanje na postojanje teorije zavjere može pomoći da bolje shvate svijet oko sebe.
U digitalnom alatu Fodey – izrada lažnih novinskih članaka - izradite članak o perspektivi pobornika teorije ravne Zemlje. U članku uvjerljivo iznesite glavne argumente za razumijevanje teorije, potkrijepite njihovim primjerima i eksperimentima.
Nakon što podijelite učenike u grupe, zadajte im zadatak da iz novinskog napisa izvuku argumente pobornika teorija o ravnoj Zemlji. Svaka grupa u navedenom alatu treba izraditi vlastiti novinski napis potkrijepljen argumentima i zaključnim stavom na temelju pouzdanih i provjerenih informacija. Nakon izrade napisa predstavnici grupe pročitat će svoj članak.
Razgovarajte s učenicima i pitajte ih: Je li logika važna za preciznost u razmišljanju?, Može li ona pomoći da ideje izrazimo jasno i nedvosmisleno?, Zašto je rigoroznost važna u logičkom razmišljanju?, Može li logika pomoći u dubljem razumijevanju znanstvenih problema? Pitajte učenike ima li logika odgojnu ulogu u razvoju sposobnosti logičkog razmišljanja i argumentacije te može li doprinijeti stvaranju kritički osviještenih, analitičkih pojedinaca koji donose informirane odluke i razumiju svijet oko sebe na temelju valjanih razloga.
Želite li preinačiti aktivnost u mrežnome okružju, u alatu Microsoft Teams otvorite tim i upišite korisnički račun (ime i prezime@skole.hr) svojih učenika. Razgovarajte s učenicima o problemu pseudoznanosti. Ukažite im na to da je važno provjeravati informacije i argumentirati stavove na temelju znanstvenih dokaza. Postavite jasne upute u zadatke. Učenicima podijelite poveznicu za digitalni alat. Podijelite ih u podtimove, a ulaskom u podtimove imate uvid u njihovu aktivnost. Svaki tim izradit će novinski napis u navedenom digitalnom alatu. Nakon izrade novinskog napisa predstavnik grupe pročitat će članak grupe.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Motivirajte učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti pažnju učenika s teškoćama pa češće provjeravajte razumije li učenik gradivo te usmjerite njegovu pažnju na sadržaj rada verbalnom uputom ili laganim dodirom.
Omogućite učeniku s teškoćom da se unaprijed pripremi za sudjelovanje na satu. Pripremite mu upute i materijal za učenje koji će proučiti prije sudjelovanja u aktivnosti tijekom sata.
Upotrebljavajte jednostavan jezik, složene pojmove dodatno objasnite ili ih izbjegavajte upotrebljavati. Učeniku s teškoćama pripremite vizualni materijal pomoću kojeg će moći pratiti sadržaj rada (crteže, ilustracije, fotografije koje prikazuju argumente da je Zemlja ravna ploča).
Upotrebljavajte kratke i jasne rečenice te iznesite primjer za svaku tvrdnju. Dajte učeniku s teškoćama više vremena za sudjelovanje u aktivnosti, potaknite samostalnost i uključivanje u raspravu. Unaprijed pripremite teme i pitanja za raspravu te neka učenik s teškoćama govori naglas ako se tako osjeća ugodnije. Ohrabrite učenike s teškoćama da postavljaju pitanja i uključe se u raspravu iznoseći svoje mišljenje. Postavljajte im pitanja na koja pretpostavljate da će znati odgovor i koja će im biti jasna.
Ako je riječ o aktivnosti u mrežnom okružju, omogućite učeniku s teškoćama jasne i jednostavne upute koje će razumjeti i koje će biti opisane korak po korak. Ako se, pak, učenik ne snalazi u mrežnome okružju, omogućite mu potporu drugog učenika ili ga putem videopoziva vodite korak po korak kroz aktivnosti. Češće provjerite rad učenika i osigurajte mu dovoljno vremena da se snađe u mrežnome okružju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima, koji se zainteresiraju za teoriju zavjere, proslijedite poveznicu za Flat Earth vs. Round Earth | Explorer (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Učenici će, nakon pogledanog videozapisa, izraditi novinsku reportažu u digitalnom alatu Fodey i iznijeti kritički osvrt o videozapisu. Članak će pročitati u razredu, a nastavnik će vrednovati uradak.
Predložite im da istraže još neke teorije zavjere i propituju njihove teze.
Učenici će propitati i upotrijebiti svoje znanje o školskim predmetima i primijeniti Aristotelove kategorije kako bi analizirali i razvrstali pojave koje se tiču predmeta koji planiraju analizirati. Promišljat će o svakoj kategoriji i primjenjivati je na konkretne primjere iz vlastitog okružja.
Podijelite učenike u grupe ovisno o školskom predmetu koji će analizirati (Hrvatski jezik, Povijest, Geografija, Biologija, Kemija i Fizika). Grupnu analizu izrađivat će pomoću digitalne mape Coggle.
Predlažemo da podijelite učenicima nacrt umne mape koju ćete izraditi. Stvorite glavni čvor ili centralnu temu koja će predstavljati temu zadatka, primjerice, Analiza (navedite školski predmet) kroz Aristotelove kategorije. Iz glavnoga čvora stvorite podčvorove za svaku od Aristotelovih kategorija: Supstancija, Količina, Kvaliteta, Relacija, Mjesto, Vrijeme, Položaj i Postojanje. Unutar svakog podčvora dodajte pitanja koja ste postavili u zadatku. Na primjer, unutar podčvora Supstancija možete dodati pitanja poput toga koji su osnovni predmeti koji se mogu identificirati u svijetu i koje su karakteristike koje definiraju određeni predmet. Za podčvor Količina dodajte pitanja poput toga kako možete mjeriti ili kvantificirati određene predmete ili pojave u školskim predmetima, koliko je nešto veliko ili malo, koliko se često pojavljuje. Za Kvalitetu pitajte koje su karakteristike ili svojstva koja možete primijetiti u školskim predmetima te kako opisati ili kvalificirati te predmete. Za Relaciju dodajte pitanja poput toga kakva je veza ili odnos između različitih školskih predmeta te kako se jedan predmet odnosi na drugi, a za Mjesto - gdje se predmeti ili pojave nalaze u prostoru te kako lokacija utječe na značajke ili ponašanje tih predmeta ili pojava. Za Vrijeme biste mogli pitati kako vrijeme utječe na promjene ili svojstva tih predmeta ili pojava i koliko dugo traje, a za Položaj - u kojem su stanju ili položaju predmeti ili pojave te kako položaj utječe na interakciju ili svojstva tih predmeta? Moguća pitanja za Postojanje su: Postoje li određeni predmeti ili pojave (jesu li stvarni) koje obrađujete na školskim predmetima? Kako se određeni predmeti razlikuju od nepostojećih? Dodajte veze između pitanja kako biste ih povezali s odgovarajućom kategorijom.
Učenici će svoje grupne umne mape ispisati i zalijepiti na razredni pano. Učenici će prenijeti svoje razmišljanje drugima na jasan i pregledan način i u suradničkom okružju kritički razmišljati o idejama i argumentima.
Možete ih poticati sljedećim pitanjima: Kako logika može pomoći u razumijevanju strukture?, Kako ona pridonosi razvoju znanstvenog razmišljanja?, Može li doprinijeti stvaranju pojedinaca koji donose informirane odluke?, Kako logika pomaže u razumijevanju svijeta na temelju valjanih razloga?, Zašto je važno razvijati analitičko razmišljanje putem logike? Pitajte ih može li kreativnost pružiti prostor za pronalazak novih i originalnih rješenja za logičke probleme unutar logičkog razmišljanja te misle li da kreativnost u logici omogućuje razmišljanje izvan ustaljenih okvira i eksperimentiranje s nekonvencionalnim idejama.
U alatu Microsoft Teams otvorite tim i upišite korisnički račun ime i prezime@skole.hr svojih učenika. Na sastanku raspravite važnost logike za svakodnevni život i njenu odgojnu ulogu. Potaknite ih da upišu primjere u svoju umnu mapu. U ikoni Zadatci možete stvoriti zadatak, odrediti rok predaje i dati dodatne upute. Proslijedite nacrt umne mape. Učenici će samostalno odrediti vrijeme kada će, uz pomoć smjernica, izraditi umnu mapu. Izvršeni zadatak ostat će sačuvan. Na kraju trećeg razreda učenik može pogledati svoj rad i uočiti napredak u razumijevanju logike i njenih zakonitosti.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i pružiti mu potporu tijekom rada. Vodite računa o tome da svi podjednako sudjeluju u radu grupe te češće provjerite rad grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Dajte jasne i jednostavne upute te unaprijed dogovorite koja će biti uloga učenika s teškoćama. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Coggle te osigurajte jasne i jednostavne upute.
Učeniku s teškoćama pripremite podsjetnik s Aristotelovim kategorijama (Substancija, Količina, Kvaliteta, Relacija, Mjesto, Vrijeme, Položaj i Postojanje) te s njihovim objašnjenjima i primjerima uz koje će učeniku biti lakše sudjelovati u zadanom zadatku. Omogućite mu potporu drugog učenika iz grupe. Neka se učenik s teškoćama unaprijed pripremi za zadatak, dajte mu pitanja o kojima će biti potrebno promišljati i razgovarati tijekom grupnog rada, a vezana su uz svaku pojedinu kategoriju. Neka učenik s teškoćama radi u paru s učenikom koji će mu moći pružiti potporu i motivirati ga na rad, ali i koji će ga potaknuti na samostalnost u radu.
Ohrabrite učenike s teškoćom da postavljaju pitanja i uključuje se u raspravu iznoseći svoje mišljenje. Postavljajte im pitanja na koja pretpostavljate da će znati odgovor i koja će im biti jasna. Pripremite unaprijed pitanja za raspravu da se učenik s teškoćama pripremi. Pitajte ga, primjerice, omogućava li logika preciznost, jasnoću i rigoroznost u razmišljanju, doprinosi li dubljem razumijevanju znanstvenih problema i struktura, ima li odgojnu ulogu razvijanja sposobnosti logičkog razmišljanja i argumentacije, može li doprinijeti stvaranju kritički osviještenih, analitičkih pojedinaca koji donose informirane odluke i razumiju svijet oko sebe na temelju valjanih razloga, može li kreativnost pružiti prostor za pronalazak novih i originalnih rješenja za logičke probleme unutar logičkog razmišljanja, i misle li da kreativnost u logici omogućuje razmišljanje izvan ustaljenih okvira i eksperimentiranje s nekonvencionalnim idejama.
Upotrebljavajte jednostavan jezik, složene pojmove dodatno objasnite ili ih izbjegavajte upotrebljavati. Učeniku s teškoćama pripremite vizualni materijal pomoću kojeg će moći pratiti sadržaj rada (crteži, ilustracije, fotografije). Dajte učeniku s teškoćama više vremena za sudjelovanje u aktivnosti, potaknite samostalnost i uključivanje u razgovor prema navedenim pitanjima.
Ako se aktivnost provodi u mrežnom okružju, vodite računa o tome da se učenik s teškoćama dobro snalazi u digitalnim alatima te da ima jasne i jednostavne upute koje će mu omogućiti sudjelovanje. Po potrebi, osigurajte rad u paru s drugim učenikom koji će mu pomoći u obavljanju aktivnosti u mrežnom okružju. Osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena i, bude li potrebe, budite na raspolaganju za pružanje potpore.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima koji žele znati više, možete izraditi Prezi prezentaciju o Aristotelovim kategorijama. Mogu pročitati Aristotelove Kategorije i Topiku u djelu Organon. Pomoću metoda INSERT analiziraju sadržaje. Učenici će označiti ono što su već znali (+) ili ono što su mislili da znaju (-) te ulomke o kojima imaju pitanja (?). Uputite ih na dodatne sadržaje.
Razgovarajte s učenicima o povezanosti logike i društvenih znanosti te situacijama gdje logika igra važnu ulogu u razumijevanju društvenih fenomena ili analizi povijesnih događaja. Raspravljajte o tome kako logika utječe na naše odluke i razmišljanje u različitim situacijama. Motivirajte ih da prepoznaju kako logika može biti bitna u znanstvenim istraživanjima, tehnologijama ili svakodnevnim situacijama u kojima trebaju donijeti ispravnu odluku i riješiti problem.
Kreirajte debatu u digitalnom alatu Kialo. Postavite tezu da umjetna inteligencija služi čovjeku. Kreirajte timove ovisno o argumentacijskoj liniji koju svaki učenik odabire samostalno.
Afirmaciji ponudite smjernice pomoću kojih može oblikovati svoje glavne teze, potkrepu i primjere. Primjerice, kako umjetna inteligencija poboljšava učinkovitost i automatizaciju u različitim industrijama, kako omogućuje naprednu analitiku i prediktivnu analizu podataka te kako pomaže u automatskom prepoznavanju i obradi slika i teksta. Učenike pitajte jesu li se služili nekim oblikom umjetne inteligencije. Opišite vlastito iskustvo.
Negaciji ponudite sljedeće smjernice: Kako uporaba umjetne inteligencije može dovesti do gubitka radnih mjesta?, Koje su moguće prijetnje privatnosti i sigurnosti podataka povezane s uporabom umjetne inteligencije?, Kako ona može potaknuti etičke dileme i izazvati pitanja pravednosti?, Kako uporaba umjetne inteligencije može dovesti do ovisnosti o tehnologiji?, Na koji način nedostatak empatije i ljudskog dodira u umjetnoj inteligenciji može utjecati na kvalitetu interakcija?, Koje su moguće pogreške ili nedostatci u radu umjetne inteligencije? Pitajte učenike imaju li negativno iskustvo koristeći se umjetnom inteligencijom.
Učenike potičite da sistematiziraju svoje znanje, kritički razmišljaju, uvažavaju druga mišljenja, surađuju i izgrađuju vlastiti stav. Omogućite postavke za glasanje, davanje povratne informacije ili komentar za svaki argument. Raspravu usmjeravajte i korigirajte da ostane na primjerenoj razini poticajnim prijedlozima i primjerima. Odredite završetak rasprave i pomozite pri izvođenju zaključaka. Dakako, učenike valja nagraditi zasluženim ocjenama.
Naglasite učenicima da izbjegavaju osobne napade, omalovažavanje ili uvrede. Središte interesa trebaju biti ideje i argumenti, a ne osobe. Odredite tri učenika koji će presuditi debatu na temelju uvjerljivih argumenata. Uputite ih u pravila koja se moraju poštivati i potaknite da obrazlože svoju odluku na kraju debate.
Debatu je moguće organizirati u mrežnom okružju. Učenici trebaju instalirati Microsoft Teams i prijaviti se preko korisničkog računa koji su dobili u školi. Otvorite svoj tim u navedenoj aplikaciji. Učenike podijelite u podtimove. Argumentacije upisuju u digitalni alat za koji trebate podijeliti poveznicu. Učenici imaju mogućnost pripremiti svoju argumentacijsku liniju pretraživanjem relevantnih internetskih stranica. Nakon debate, razgovarajte o smislu učenja logike.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Motivirajte učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti njegovu pažnju pa češće provjerite razumije li gradivo. Usmjerite učenikovu pažnju na sadržaj rada verbalnom uputom ili laganim dodirom.
Omogućite učeniku s teškoćama da se unaprijed pripremi za sudjelovanje na satu. Pripremite mu upute i materijal za učenje koji će proučiti prije sudjelovanja u aktivnosti tijekom sata. Pripremite mu smjernice te neka se unaprijed pripremi za sudjelovanje u debati.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i pružiti mu potporu u rješavanju zadataka.
Upotrebljavajte jednostavan jezik, složene pojmove dodatno objasnite ili ih izbjegavajte upotrebljavati. Učeniku s teškoćama pripremite vizualni materijal pomoću kojeg će moći pratiti sadržaj rada.
Upotrebljavajte kratke i jasne rečenice te iznesite primjer za svaku tvrdnju. Dajte učeniku s teškoćama više vremena za sudjelovanje u aktivnosti, potaknite samostalnost i uključivanje u raspravu. Unaprijed pripremite teme i pitanja za raspravu te neka učenik s teškoćama govori naglas ako se pritom osjeća ugodno. Ohrabrite učenika s teškoćama da postavlja pitanja i uključuje se u raspravu iznoseći svoje mišljenje. Postavljajte mu pitanja na koja pretpostavljate da će znati odgovor i koja će mu biti jasna.
Ako se aktivnost odvija u mrežnom okružju, vodite računa o tome da se učenik s teškoćama dobro snalazi u digitalnom alatu te mu omogućite potporu drugog učenika i jasne i detaljne upute kako bi znao što se od njega očekuje. Također, važno je učeniku s teškoćama unaprijed omogućiti pripremu za sudjelovanje u aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima zainteresiranima za navedenu problematiku možete proslijediti pitanja pomoću kojih mogu napisati esej koji ćete primjereno vrednovati. Poveznicom na internetsku stranicu Towards Data Science (u postavkama uključite automatski prijevod) mogu doći do relevatnih podataka.
Razmatranje ovih pitanja može nam pomoći u identifikaciji mogućih rješenja i razvoju strategija za upravljanje izazovima koje umjetna inteligencija donosi. Primjerice, kako možemo nadoknaditi gubitak radnih mjesta uzrokovan automatizacijom, koje su vještine i obrazovanje potrebni za prilagodbu promjenama na tržištu rada, kako osigurati sigurnost i etičku upotrebu umjetne inteligencije, koje mjere možemo poduzeti kako bismo zaštitili privatnost podataka i spriječili diskriminaciju, kako održati ljudsku interakciju i empatiju u kontekstu umjetne inteligencije te kako osigurati da korisnici i klijenti imaju zadovoljavajuće iskustvo unatoč automatizaciji. Pitajte kako educirati i podučavati ljude o umjetnoj inteligenciji, kako osigurati da svi imaju pristup znanju o njezinim prednostima, rizicima i mogućnostima, kako poticati suradnju između stručnjaka iz područja umjetne inteligencije, industrije, regulatornih tijela i društva da bismo donijeli informirane odluke i postavili odgovarajuće regulative. Raspitajte se kako možemo osigurati da umjetna inteligencija bude pristupačna i korisna za sve slojeve društva te kako smanjiti digitalni jaz i osigurati da napredak u umjetnoj inteligenciji donosi korist širem društvu.
Na sljedećoj poveznici možete pronaći nekoliko savjeta kako podučavati logiku.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.