Učeničku motivaciju možete potaknuti olujom ideja o epidemijama i pandemijama. Ovu aktivnost možete provesti u digitalnom alatu Mentimeter, u kojemu će učenici suradnički u paru ili grupno navoditi asocijacije o širenju uzročnika zaraznih bolesti. Učenike možete usmjeriti sljedećim pitanjima: Kako se šire uzročnici bolesti? Tko sve može posredovati u širenju uzročnika bolesti? S kojim patogenima imate osobnih iskustava i kako ste se tada osjećali? Jeste li na neki način osjetili da ste tijekom bolesti / zaraze patogenom bili 'izbačeni iz ravnoteže'? Što je upućivalo na to da ste 'izbačeni iz ravnoteže'? Potaknite učenike na izlaganje asocijacija i ideja te ih zajedno analizirajte i prokomentirajte.
Uputite učenike na proučavanja usporedbe pandemija i epidemija u dostupnim mrežnim i tiskanim izvorima. Možete ih uputiti i na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 3, Jedinica 3.4, poglavlje Epidemiologija, gdje na temelju pripremljenog materijala mogu zaključiti koja je razlika između epidemije i pandemije te promotriti primjere uzročnika nekih zaraznih bolesti. Potaknite ih i na promišljanje jesu li prikazani primjeri u navedenoj jedinici DOS-a bili uzročnici epidemija ili pandemija.
Također, možete im zadati da u digitalnom alatu Canva, odabirući predložak timeline za izradu materijala, suradnički u paru izrade infografiku ili poster u obliku vremenske lente. Neka uradak osmisle odabiranjem povijesno važnih primjera pandemija i epidemija. Uratke mogu podijeliti na zajedničkoj ploči izrađenoj u digitalnom alatu Padlet ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 te ih zajedno analizirajte. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred drugim učenicima u razredu te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja i dopune.
Učenike možete uputiti i na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 3, Jedinica 3.4, poglavlje Epidemiologija, aktivnost Reprodukcijski broj virusa. Neka pomoću priložene simulacije istraže razlike u reprodukcijskom broju različitih uzročnika bolesti te utjecaje na širenje uzročnika u populaciji čovjeka. Potaknite ih na usporedbu zaraznosti navedenih primjera. Također, možete im zadati da u digitalnom alatu Moovly prikažu simulaciju širenja uzročnika u populaciji.
Provjeru usvojenosti ishoda učenja možete provesti i tako da učenicima zadate grupni zadatak u kojemu u digitalnom alatu Kahoot! ili Quizizz trebaju osmisliti nekoliko pitanja višestrukog izbora o epidemiologiji. Neka učenici uključe članove drugih grupa u kviz koji su pripremili te zajedno analizirajte odgovore.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti. Osigurajte vizualnu podršku za učenike s poremećajem iz autističnog spektra, za učenike s intelektualnim teškoćama te za ostale učenike s teškoćama kako bi se smanjila apstraktnost pojmova. Aktivnost pokušajte povezati sa svakodnevnim životom i svakodnevnim situacijama, također u svrhu smanjenja apstraktnosti i usvajanja traženih pojmova. Učenici s teškoćama trebaju dobiti jasniju uputu vezanu za asocijacije o širenju uzročnika zaraznih bolesti te im treba omogućiti podršku u svim fazama ove aktivnosti. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta), što vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Za učenike s oštećenjem vida važno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u sljedećim digitalnim alatima: Mentimeter, Conceptboard, Canva, Kahoot!. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja spomenutim digitalnim alatima. Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite brigu o obilježjima svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Tijekom rada u paru važno je voditi brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivni promatrač. Osigurajte dodatne upute i pomoć nastavnika ili vršnjaka za korištenje alatom Moovly, koji je izazovan za korištenje učenicima s teškoćama. Učenici s disleksijom i jezičnim teškoćama, kao i oni s poremećajem pažnje / hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili ispunjen i pisačem ispisan predložak slične umne mape. Zadatak izrade umne mape moguće je razdijeliti u etape te nakon svake etape provjeravati napredak. Nakon obrađene jedinice i zadanog zadatka, upitajte učenike s teškoćama je li im sve jasno, je li im zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti. Izrada pitanja u navedenim digitalnim alatima mogla bi biti izazovna za učenike s teškoćama te se savjetuje osigurati vršnjačku podršku ili zadati specifičan zadatak (npr. traženje fotografija koje će se uvrstiti u pitanja). Tijekom vršnjačkoga vrednovanja treba biti vrlo oprezan te unaprijed upoznati učenika s teškoćama s kriterijima vrednovanja odnosno za njegovo vrednovanje pripremiti poseban obrazac.
Učenike koji žele znati više možete potaknuti na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o povijesnim primjerima postupaka sprječavanja širenja zaraznih bolesti. Neka istražene postupke i metode usporede s učinkovitosti suvremenijih mjera sprječavanja širenja uzročnika bolesti. Možete ih uputiti i na istraživanje važnosti lazareta u Dubrovačkoj Republici, prve sustavno organizirane karantene kao javnozdravstvene mjere.
Nove spoznaje i saznanja učenici mogu predati u obliku infografike ili postera izrađenog u digitalnom alatu Canva. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Potaknite učenike da navedu načine prijenosa i širenja uzročnika zaraznih bolesti. Aktivnost možete realizirati pomoću digitalnog alata Tricider, u kojemu učenike možete potaknuti na upisivanje tvrdnja tj. ideja. Potaknite učenike na izlaganje ideja i zapisa te zajedno prokomentirajte zapise.
Učenicima također možete zadati da na primjeru iz svakodnevnoga života grafički prikažu kako se neka bolest širila u njihovu bliskom okružju, pomoću kojih prijenosnika i kojom brzinom – tko je bio prva zaražena osoba i kako je potom izgledala dinamika oboljenja unutar obitelji. Aktivnost mogu provesti u obliku grafičkoga organizatora u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365 ili u digitalnom alatu Canva.
Također, učenike možete uputiti na istraživanje dostupnih tiskanih i vjerodostojnih mrežnih izvora (npr. mrežne stranice HZZO-a) o etapama Vogralikova (epidemiološkoga) lanca. Saznanja o Vogralikovu lancu učenici mogu prikazati u obliku animiranoga sadržaja izrađenog u digitalnom alatu Moovly ili u prezentacijskom alatu Powtoon uz animacijski sadržaj. Uputite ih da obrate pozornost na ispravan slijed etapa u lancu, kao i navođenje primjera za pojedinu etapu što se tiče čovjeka. Možete ih uputiti i na izradu digitalnog plakata ili infografike o Vogralikovu lancu na aktualnom primjeru pandemije bolesti COVID-19. Potaknite učenike na raspravu o tome u kojim se karikama Vogralikova lanca narušava homeostaza organizma. Možete ih potaknuti i na predviđanje kako prekidanje jedne karike utječe na daljnje širenje uzročnika u populaciji.
Uratke mogu podijeliti na zajedničkoj ploči izrađenoj u digitalnom alatu Padlet ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 te ih zajedno analizirajte. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred ostalim učenicima u razredu te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja i dopune.
Nakon ove aktivnosti uputite učenike na uvježbavanje stečenih spoznaja u vježbi epidemiološkog lanca u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 3, Jedinica 3.4, poglavlje Epidemiološki lanac. Neka učenici odaberu odgovarajuće karike lanca za navedene primjere bolesti. Potaknite ih nakon toga na izlaganje odabira za pojedine uzročnike te zajedno analizirajte odabire.
Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta), što vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Prilikom podjele u parove važno je voditi brigu o obilježjima pojedinog para. Prilikom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti u grupu u kojoj je učenik koji je spreman održati prezentaciju (što je osobito važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost).
Pripremite učenicima poveznicu na relevantne mrežne izvore o etapama Vogralikova (epidemiološkoga) lanca te osigurajte pojašnjenje odnosno uputite ih na prisjećanje o Vogralikovu lancu. Također, ponudite im predložak sličnoga prikaza po kojemu bi učenici mogli napraviti prikaz primjera pandemije bolesti COVID-19. Učeniku s teškoćama možete na karticama dati prikaz etapa karika lanca za navedene primjere bolesti da ih on pravilno posloži i prezentira. Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Tricider, Moovly i Powtoon. Po potrebi, osigurajte vršnjačku podršku ili pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja spomenutim digitalnim alatima. Budući da je izrada animiranoga sadržaja u digitalnom alatu iznimno zahtjevna, potrebno je prethodno upoznati učenika s teškoćama s načinom korištenja alatom ili razdijeliti aktivnost u etape, pri čemu će mu u svakom trenutku biti pružena pomoć i usmjeravanje. Učenicima s jezičnim poremećajem i učenicima sa specifičnim poremećajem učenja osigurajte po potrebi uručak ili umnu mapu s važnim novim pojmovima te iskoristite vizualnu podršku. Novouvedene pojmove važno je povezivati sa svakodnevnim situacijama kako bi se smanjila apstraktnost pojmova i olakšalo njihovo usvajanje.
Tijekom vršnjačkoga vrednovanja treba biti vrlo oprezan te unaprijed upoznati učenika s teškoćama s kriterijima vrednovanja odnosno za njegovo vrednovanje pripremiti poseban obrazac. Tijekom istraživanja o etapama Vogralikova (epidemiološkoga) lanca uputite učenike s teškoćama na relevantne izvore te im osigurajte dovoljno vremena za istraživanje i čitanje teksta. Važno je svaki put pohvaliti aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama te njegov rad tijekom izvođenja aktivnosti.
Učenike koji žele znati više možete potaknuti na dodatno istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o putevima širenja značajnih zoonoza, kao i na izradu Vogralikova lanca na primjeru bolesti kao što su bjesnoća, trihineloza, salmoneloza, lajmska bolest i antraks. Nove spoznaje i saznanja učenici mogu predati u obliku postera izrađenoga u digitalnom alatu Canva. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje uradaka i izlaganja.
Potaknite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o načinima širenja pojedinih uzročnika zaraznih bolesti, prema vašem izboru ili prema učeničkom interesu, te o metodama prevencije njihova širenja. Učenicima možete zadati odabrane primjere te neka ih istraže suradnički u paru ili u grupi. Svoja saznanja mogu prikazati u bilješci u unaprijed pripremljenoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred drugim učenicima u razredu te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja i dopune.
Možete ih uputiti i na rješavanje interaktivnog zadatka pridruživanja u usporedbi infekcije virusima HIV-a i gripe u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 3, Jedinica 3.4, poglavlje Prevencija i liječenje zaraznih bolesti. Potaknite učenike na objašnjenje ispravnih odgovora te zajedno raspravite o rješenjima.
Učenike možete uputiti i na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o utjecaju pretjerane uporabe antibiotika izvan propisanih terapija ili preranog prestanka uporabe antibiotika tijekom propisane terapije. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili postera izrađenih u digitalnom alatu Canva. Usmjerite ih da materijal osmisle u obliku kampanje za smanjenje pretjerane uporabe antibiotika te upoznavanje javnosti s posljedicama neprimjerene uporabe antibiotika. Uratke mogu podijeliti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 te ih zajedno analizirajte. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred drugim učenicima u razredu te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja i dopune. Izrađene plakate možete objaviti i na mrežnim stranicama škole te ih ispisati i izložiti na školskim panoima. Možete također organizirati tribinu za javnost te izložiti saznanja i vrijedne informacije o odgovornoj uporabi antibiotika.
Provjeru usvojenosti ishoda učenja možete provesti tako da pripremite učenicima nekoliko pitanja višestrukog izbora u digitalnom alatu Kahoot! ili Quizizz. Neka učenici grupno rješavaju zadatke te nakon provedenoga kviza zajedno analizirajte odgovore.
Tijekom vršnjačkoga vrednovanja treba biti vrlo oprezan te unaprijed upoznati učenika s teškoćama s kriterijima vrednovanja odnosno za njegovo vrednovanje treba pripremiti poseban obrazac.
Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta), što vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Učenicima s teškoćama valja ostaviti dovoljno vremena za rješavanje interaktivnoga zadatka i pretraživanje izvora o utjecaju pretjerane uporabe antibiotika, što osobito vrijedi za učenike s disleksijom i učenike s jezičnim ili intelektualnim teškoćama, kojima treba dulje vrijeme za čitanje teksta. Pripremite učenicima poveznice na mrežne izvore, a što se tiče izrade infografike, bilo bi dobro učenicima ponuditi sličan primjer kako bi im bilo jasnije što trebaju raditi. Za učenike s teškoćama pripremite uručak koji ćete im dati nakon sata, a na kojem će biti sažete najvažnije informacije dobivene tijekom samostalnoga rada, kako bi učenici imali podsjetnik ako nisu stigli pregledati sve relevantne izvore. Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Padlet i Canva. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšega korištenja spomenutim digitalnim alatima. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama koristiti digitalnim alatom Kahoot!. Zbog ograničenog vremena i potrebe za velikom brzinom pri odgovaranju i čitanju pitanja, za učenike s motoričkim teškoćama, oštećenjem vida ili drugim teškoćama digitalni alat Kahoot! neće biti dobar odabir, nego će bolje biti podijeliti učenike u parove kako bi učenici s teškoćama mogli rješavati zadatak s vršnjakom odnosno učenici s teškoćom mogu se pozvati da pomaže u vođenju kviza mijenjanjem slajdova ili čitanjem pitanja iz digitalnog alata Kahoot! naglas, ali ne u isto vrijeme dok se slajdovi mijenjaju, kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao pratiti aktivnost. Prilikom organiziranja tribine za javnost jasno definirajte ulogu učenika s teškoćama s obzirom na njegove jake strane.
Učenike koji žele znati više možete potaknuti na detaljnije istraživanje građe virusa HIV-1 i HIV-2, metoda određivanja brojnosti virusa u krvi, kao i metoda prevencije te primjene antivirotika. Nove spoznaje i saznanja učenici mogu prikazati u obliku infografike ili postera izrađenih u digitalnom alatu Canva u svrhu razumijevanja razlika između HIV+ stanja i AIDS-a te povećanja svijesti o njima. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Uradci se mogu objaviti i na mrežnoj stranici škole kako bi svi imali pristup važnim saznanjima o HIV-u i AIDS-u.
Pandemije u prošlosti - Centers for Disease Control and Prevention
Epidemije - Centers for Disease Control and Prevention
Epidemije - HZJZ
Umnožavanje HIV virusa - McGraw-Hill
Ulaz virusa u stanice - McGraw-Hill
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 13.11.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.