Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zašto Pale ne treba bonton?

Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN 1: ideja djela, problemska situacija, dramska improvizacija
  • TEH: promet, elementi prometa, sudionici u prometu
  • NJEM: razredna pravila, modalni glagol sollen, negacija nicht
  • TZK: prometno ponašanje, biciklistička oprema, prometna pravila
  • IZVAN 2: pravila ponašanja, koncert, kazalište
Izvannastavna aktivnost

Ljudi, Pale se promijenio!

Učenike zamolite da se podijele u parove prema vlastitome izboru. Neka iz vrećice izvuku rečenicu koju će dramski improvizirati. Na papiriće im napišite po jednu rečenicu (npr. Ako se družiš sa mnom, ne smiješ s njim/njom., Samo dječaci igraju nogomet., Neću se s tobom družiti jer ne nosiš markiranu odjeću., Prilikom podjele u parove, nije me briga kako se drugi osjećaju.). Razgovarajte s učenicima o odglumljenim scenama i problemima koji se u njima događaju. Pitajte ih bi li im bilo lakše podijeliti se u parove da su im bila zadana neka pravila.

Učenicima recite da ćete ih sada pričom vratiti u njihovo rano djetinjstvo. Potaknite ih da prate na kojim se sve mjestima odvija radnja priče. Pročitajte im priču “Pale sam na svijetu” Jensa Sigsgaarda. Razgovarajte s učenicima o pročitanoj priči. Nakon toga im recite da na ploču napišu sva mjesta radnje u jednom stupcu, ali prilikom pisanja neka sami dogovore neka pravila pisanja (tko će i koliko pisati na ploču i sl.). Neka paze da se nitko od učenika ne osjeća loše. Pitajte ih jesu li uspjeli i kako su se osjećali.

Objasnite učenicima da je Pale sam i ne treba bonton, ali neka razmisle što bi se dogodilo da nije sam. Recite učenicima da će se baviti kreativnom doradom priče “Pale sam na svijetu” tako što će u digitalnom alatu StoryJumper svakom mjestu radnje iz priče dodati nekoliko likova i postaviti ga u situaciju u kojoj će Pale prekršeno pravilo ispraviti i poštivati norme ponašanja. Kako biste potaknuli učenike na kreativno mišljenje, možete im dati primjer: Kada Pale uđe u tramvaj, prilazi mu skupina djece koja mu objasni zašto ne smije voziti tramvaj. Učenici neka na temelju vašeg poticaja osmisle dijaloge. Potaknite ih da dijalozi budu jasni i ne kritiziraju, već blago upozoravaju. Također, učenike uputite da Palu mogu staviti u situacije koje su njima poznate iz svakodnevnog školskog života (npr. Pale nagovara prijatelja da prepišu tuđi sastavak i podmetnu ga kao svoj.). Kada izrade slikovnicu, neka učenici odglume prikaze koje su stvorili. Prilikom igranja scena neka se učenici podijele u grupe prema vlastitim sklonostima pazeći pritom da se nitko ne osjeća loše. Slikovnicu možete ispisati i uvezati te primjerak pohraniti u školskoj knjižnici gdje bi je ostali učenici škole mogli dobiti na uvid.

Izvannastavna aktivnost

Ljudi, Pale se promijenio!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Prihvatiti važnost društvenih normi i pravila.
  • Usvajati različite postupke predstavljanja uvažavajući tuđe ideje i razmišljanja.
  • Poticati učenika na kreativno stvaralaštvo.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
Nastavna aktivnost za predmet Tehnička kultura

Biciklist na putu

Razgovarajte s učenicima o sudjelovanju u prometu i općenito o elementima i sudionicima u prometu. Pitajte učenike: Kako se ponašate u prometu? Poštujete li prometna pravila i na koji način? Jeste li kada vidjeli u prometu nepoštivanje prometnih pravila i o kakvoj vrsti nepoštivanja pravila se radilo? Pazite li na sebe i svoje prijatelje u prometu? Potaknite učenike da pogledaju video Prometni znakovi o poštivanju prometnih znakova te u svrhu ponavljanja, neka učenici odigraju igru Memory o poznavanju prometnih znakova.

Kreirajte s učenicima prometni poligon u školskom dvorištu ili na školskom igralištu gdje će učenici pokazati sigurno sudjelovanje u prometu primjenom prometnih pravila i propisa. Podijelite učenike u dvije grupe. Jedna grupa predstavlja učenike koji poštuju pravila u prometu, dok druga grupa učenika krši pravila u prometu. Zadajte grupama do pet elemenata, odnosno situacija u prometu, koje trebaju poštivati odnosno kršiti, npr. prelazak preko pješačkog prijelaza, zaustavljanje bicikla na poligonu, pomoć pješaka palom biciklistu na poligonu i slično. Grupa učenika, koja krši prometna pravila, simulira situacije kako ne bi došlo do stvarnih posljedica. Poligonom istovremeno upravljaju do dva biciklista. Cilj poligona je uočiti nepravilnosti i kršenje prometnih pravila uz navođenje mogućih posljedica.

Učenici svoje situacije poštivanja odnosno kršenja prometnih pravila bilježe fotografijama i izrađuju infografiku u digitalnom alatu Canva. Učenici kreiraju dva stupca; stupac koji prikazuje poželjna ponašanja slijeđenja prometnih pravila neka označe zelenom bojom s nazivom „DA“; stupac koji prikazuje kršenja prometnih pravila crvenom bojom s nazivom „NE“.

Postupci potpore

Učenike s ADHD-om i PSA se prije sata upoznaje s aktivnostima po koracima u pisanom obliku u cilju održavanja pažnje (ADHD) i smanjenja osjećaja nesigurnosti zbog neizvjesnosti o tome što ih čeka u aktivnosti (PSA). Dobro je da imaju pred sobom i uvodna pitanja kako bi se na odgovarajući način uključili u aktivnost.

Na poligonu će učenicima s PSA i intelektualnim teškoćama trebati vršnjačka pomoć u odabranoj grupi. Pri tome je važno voditi računa da je učeniku s PSA i učeniku s intelektualnim teškoćama prikladnija grupa, koja poštuje pravila, jer bi ih zbunilo ponašanje u grupi koja krši pravila. Učenici s teškoćama će u paru s vršnjakom sudjelovati u završnom dijelu ove aktivnosti.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji žele znati više, zadajte zadatak da na mrežnim stranicama istraže prometna pravila u drugim kulturama, npr. u Indiji, Turskoj i slično. Svoja izvješća mogu pripremiti u obliku plakata u programu Piktochart ili sličnom te o svojim saznanjima izvijestiti druge učenike.

Nastavna aktivnost za predmet Tehnička kultura

Biciklist na putu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TK C.5.1. Na kraju prve godine učenja i poučavanja predmeta Tehnička kultura u domeni Tehnika i kvaliteta života učenik demonstrira sigurno sudjelovanje u prometu primjenom prometnih pravila i propisa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Gemeinsam sind wir eine klasse Klasse

Povedite razgovor s učenicima o tome što bi se dogodilo u razredu da na 5 min ukinemo sva pravila ponašanja i do kakvih bi sve situacija i problema to moglo dovesti. Nakon diskusije pitajte ih jesu li i kad sudjelovali u donošenju nekih pravila, kako je to izgledalo i kako su se u tom procesu osjećali. Zajedno pogledajte animirani film iz serije ¨Gemeinsam sind wir Klasse¨Einführen von Regeln. Film možete obraditi u alatu EDpuzzle u kojem je moguće provjeriti razumijevanje tijekom ili nakon odgledanog filma u cijelosti. Prije gledanja filma uvedite ključne pojmove (tzv. Vorentlastung) koji su neophodni za razumijevanje sadržaja i pisano formuliranje razrednih pravila.

Predložite učenicima stvaranje dogovora, odnosno pravila ponašanja za učenike i učitelje kojih bi se svi trebali zajedno pridržavati kako bi poboljšali razrednu komunikaciju i kako bi se svi u razredu osjećali dobro (sich wohl fühlen). Podijelite učenike u 4 grupe. Svakoj grupi pripremite jedno mjesto na Padlet zidu (modul Shelf) gdje će pomoću glagola sollen i negacije nicht napisati odgovore na jedno od ovih pitanja: Wie soll ein Lehrer sein? Wie soll ein Lehrer nicht sein? Wie soll ein Schüler sein? Wie soll ein Schüler nicht sein?. Npr. Ein Lehrer soll nett sein. Ein Lehrer soll nicht schimpfen. Ein Schüler soll aufpassen. Ein Schüler soll nicht frech sein. i sl. Dogovorite broj odgovora na svako pitanje. Prokomentirajte odgovore, a učenici neka dodavanjem oznake “palac gore” na Padlet zidu odaberu pravila koja su prihvatljiva svima i odgovaraju zadanim kriterijima - poboljšanje razredne komunikacije i da se svi u razredu osjećaju dobro. Prihvaćena razredna pravila za učenike i učitelje objedinite i na plakatu koristeći online grafički editor Canva te ga objavite na razrednoj (ako postoji) i školskoj mrežnoj stranici.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama s niskom razinom usvojenog njemačkog jezika bit će potrebno osigurati prijevod animiranog filma. Isto tako pripremite im predložak s pitanjima na način da uz svako pitanje na njemačkom ima prijevod na hrvatski jezik, što može dobro doći većini učenika s teškoćama. U grupi će, učenici s intelektualnim teškoćama i PSA, sudjelovati pretežno s prijedlozima riječi na hrvatskom, koje će se, u slučaju kad se grupa složi s pravilom, prevoditi i na njemački jezik.

Kako bi učenici s teškoćama, koji imaju nižu razinu usvojenog njemačkog jezika, mogli sudjelovati i u donošenju pravila na razini razreda, potrebna je podrška vršnjaka vještog u korištenju njemačkog jezika i spremnog pružiti podršku u razumijevanju svakog pravila.

Za učenike koji žele znati više

Dogovorite s učenicima da ta donesena pravila prevedu na hrvatski jezik i drugi strani jezik koji se uči u školi. Isto je moguće provesti šaljivim prikazom iz perspektive novog učenika koji nehotičnim kršenjem pravila uči o pravilima u vašoj školi. Učenici se mogu odlučiti za vrstu prikaza, npr. videouratkom, stripom, digitalnim ili klasičnim plakatom i sl. Naposljetku, pravila podijelite ostalim razredima i učiteljima ili ih istaknite na vidljivim mjestima u školi kako bi se svi u školi osjećali ugodno.

Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Gemeinsam sind wir eine klasse Klasse

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) NJ A.5.5. Učenik piše vrlo kratke i vrlo jednostavne tekstove.
  • OŠ (1) NJ A.5.1. Učenik razumije kratke i jednostavne tekstove pri slušanju i čitanju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Kaciga glavu čuva

Učenicima postavite sljedeća pitanja: Jeste li sami vozili bicikl po prometnicama? Čemu služi kaciga? Imate li kacigu i nosite li ju u vožnji bicikla? Čemu služe prometna pravila za vožnju bicikla?

S učenicima popričajte o pravilima i njihovoj važnosti te o prometnom ponašanju. S učenicima pogledajte filmove: video 1 i video 2. Možete zajedno s učenicima pročitati apel liječnika za nošenje kacige.

Na igralištu napravite poligon s prometnim znakovima. Učenici dolaze s biciklima na poligon s punom opremom koja je potrebna za sigurnost vožnje na poligonu. Učenici neka odrade poligon nekoliko puta, a svaki puta odredite drugog učenika koji će biti u ulozi prometnog policajca i voditi računa o poštivanju prometnih znakova.

Potom zatražite neka jedni drugima daju povratnu informaciju o najčešće prisutnim greškama i pružite im upute o prometnim pravilima (koja nisu prikazana prometnim znakom), a kojih se uz poštivanje znakova trebaju pridržavati tijekom sljedećih prelazaka poligona. Ponovno odredite učenike koji će u ulozi prometnog policajca uočavati važnost poznavanja prometnih znakova i pravila. Nakon poligona učenici uočavaju razlike u kojoj vožnji je došlo do nepoštivanja, a u kojoj do poštivanja prometnih pravila.

Na kraju možete postaviti novi poligon i organizirati natjecanje u vožnji poligona tijekom koje učenici vode računa o što bržem prelasku poligona, uz nužno poštivanje pravila i demonstraciju poznavanja znakova u prometu.

Pripremite i podijelite s učenicima virtualnu oglasnu ploču koristeći Padlet (Wall) na kojoj ćete upisati desetak pravila ponašanja biciklista. Potaknite učenike da oznakom Like odaberu ona koja smatraju najvažnijima te prema njihovom odabiru formirajte listu pet pravila.

Odabrana pravila zajednički prokomentirajte uz raspravu o važnosti općenitog poštivanja pravila ponašanja i drugih oko nas u svakodnevnom životu.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama, koji vješto voze bicikl, moći će sudjelovati u aktivnostima na opisani način. Međutim, kao što može biti u razredu slijepi učenik ili učenik s motoričkim poremećajima, može biti i učenik s intelektualnim teškoćama ili učenik s PSA koji se neće moći na isti način uključiti u aktivnost. Ukoliko učenik s PSA vozi bicikl, tada treba znati redoslijed aktivnosti, najbolje s vizualnom podrškom i imati podsjetnik za pravila i znakove.

Učenici koji ne voze bicikl također uče pravila i znakove te mogu kao pješaci upozoravati svoje vršnjake na pravila u vožnji bicikla i na pravilno ponašanje biciklista na pješačkoj stazi. Isto tako na poligonu, kad se učenici natječu tko će brže prijeći poligon, mogu mjeriti vrijeme. Na kraju i oni daju svoje mišljenje o poštivanju pravila u alatu Padlet .

Za učenike koji žele znati više

Nakon provedene aktivnosti možete u suradnji sa zainteresiranim učenicima organizirati Tjedan kaciga u školi kojem je svrha promocija nošenja kacige pri vožnji bicikla. Učenici mogu biti kreativni u organizaciji, primjerice pri osmišljavanju slogana, obaranju rekorda u okupljanju što većeg broja učenika koji sudjeluju u grupnom/zajedničkom fotografiranju noseći kacige i sl.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Kaciga glavu čuva

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK D.5.3. Upotrebljava iz ove razine primjenu pravila, tj. iz raznovrsnih grupacija sportova i elementarnih igara koje razvijaju sposobnost samoregulacije i suradničkog odnosa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Tehnička kultura
Izvannastavna aktivnost

Nepisana pravila

Na početku aktivnosti učenici ispunjavaju upitnik koji ste izradili u digitalnom alatu Forms (Obrazac). Jedan dio učenika ispunjava upitnik koji je napisan u prvom licu jednine, a drugi dio učenika upitnik napisan u trećem licu jednine. Pitanja su vezana uz nepisana pravila ponašanja na satu glazbene kulture, koncertu ili u kazalištu. Npr. u prvom licu jednine:

  1. Jedna razredna skupina izvodi zadatak pjevajući i svirajući. Učenik iz moje skupine za to vrijeme jede užinu te vidljivo umazanim rukama prima udaraljku. Ja ću:
    a) tiho reći tom učeniku da to nije u redu i odmaknuti udaraljku od njega
    b) odmah upoznati učiteljicu sa situacijom i time prekinuti izvedbu
    c) ne poduzeti ništa i pričekati da skupina završi te onda obavijestiti učiteljicu.
  2. Usred kazališne predstave sjedim u parteru i osjetim strašan nadražaj za kašljanjem koji traje i traje. Ja ću:
    a) odmah ustati i krenuti iz svog reda prema izlazu okrenut licem prema licima ostalih u mom redu
    b) probati zadržati dah što duže kako bih zaustavio kašljanje
    c) odmah ustati i krenuti iz svog reda prema izlazu okrenut leđima prema licima ostalih u mom redu.

Pitanja u trećem licu jednine mogu se formulirati na sljedeći način:

  1. Naša razredna skupina izvodi zadatak pjevajući i svirajući. Učenik iz susjedne skupine za to vrijeme jede užinu te vidljivo umazanim rukama prima udaraljku. Ostali učenici iz njegove skupine bi trebali:
    a) tiho reći tom učeniku da to nije u redu i odmaknuti udaraljku od njega
    b) odmah upoznati učiteljicu sa situacijom i time prekinuti našu izvedbu
    c) ne poduzeti ništa i pričekati da naša skupina završi te onda obavijestiti učiteljicu.
  2. Usred kazališne predstave sjedim u parteru, a učenik do mene počne kašljati i to traje i traje. On bi trebao:
    a) odmah ustati i krenuti iz našeg reda prema izlazu okrenut licem prema licima ostalih u našem redu
    b) probati zadržati dah što duže kako bi zaustavio kašljanje
    c) odmah ustati i krenuti iz svog reda prema izlazu okrenut leđima prema licima ostalih u našem redu.

Povedite raspravu između učenika na temu odabira rješenja unutar upitnika kako bi kod njih osvijestili osobne i društvene interese te odgovornosti kojih trebamo biti svjesni u našem ponašanju, a potom razgovarajte s učenicima o tome koja nepisana pravila ponašanja na satu Glazbene kulture, koncertu, kazalištu, ali i u svakodnevnom životu postoje te zašto su nam važna. Osvijestite kod učenika koliko je važno poštivati pravila radi sebe, ali i radi drugih.

U drugom dijelu aktivnosti učenike podijelite u manje grupe prema početnim slovima imena. Zadatak svake grupe je prikazati pantomimom kršenje jednog nepisanog pravila koje ste jednom članu grupe prišapnuli (npr. “Glazbu slušamo uz pomoć slušalica ukoliko se naš izbor ne sviđa onima oko nas.”, “Pri vožnji pokretnim stepenicama držimo se desne strane.” , “Pričekamo dok svi izađu prije nego uđemo u javni prijevoz.”, “Dok šećemo ljubimca, pazimo na prolaznike koji ga se možda boje.”, “Ulaskom u trgovinu, mokar kišobran odložimo na za to predviđeno mjesto.”, “Upozorimo osobu ako s njom razgovaramo preko zvučnika mobitela.”) Potom im dajte vremena da zajednički osmisle i uvježbaju grupnu pantomimu nakon čije izvedbe ostatak učenika pogađa koje je pravilo predstavljeno. Svako pogođeno nepisano pravilo upisuju u digitalni alat Canva čime postepeno izrađuju popis nepisanih pravila. Završetkom mogu popis vizualno oblikovati kako bi ga izložili na vidljivom mjestu u razredu ili školi.

Izvannastavna aktivnost

Nepisana pravila

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Osvijestiti kod učenika važnost poštivanja pravila lijepog ponašanja tijekom slušanja glazbe, pjevanja, sviranja u razredu te kao gledatelja na koncertu i u kazalištu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Glazbena kultura
  • Hrvatski jezik

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Bićanić, J. (2009) Vježbanje životnih vještina: Priručnik za razrednike. Zagreb: Alinea.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.