Učenicima pustimo glazbeni primjer pjesme Ribar plete mrižu svoju. Zatim im pustimo primjer rere iz Sinja. Nakon odslušanih primjera metodom oluje ideja razgovaramo s učenicima o izvedbama pjesama te ih pokušavamo smjestiti u prostor. Također se dosjećamo prijašnjeg znanja o pjevačkim glasovima i vokalnim ansamblima. S učenicima komentiramo i jezični izričaj unutar pjesama te odgonetnemo pripada li izričaj književnom jeziku ili zavičajnom govoru. Raspravljamo o tome pripadaju li pjesme istom podneblju i zbog čega etnomuzikolozi područje Cetinske krajine, kojoj Sinj pripada, smještaju u etnomuzikološku regiju gorske Hrvatske, a ne u Dalmaciju kojoj geografski to područje pripada.
Tada učenicima objasnimo razliku između pojmova tradicionalno i tradicijsko. Tradicionalno nije nužno i tradicijsko, npr. tradicionalno obitelj na Praznik rada odlazi na izlet ili nedjeljom jede pečenku, no tradicijsko je nastalo kao posljedica tradicionalnog, npr. kićenje jele za božićne blagdane (možemo reći da je ta, izvorno njemačka tradicija, prešla u druge narode te je iz tradicionalnog prešla u tradicijsko, osobito još kad se drvca ukrase tradicijskim ukrasima kao što su licitari, jabuke i slično. Isto tako možemo spomenuti pjevanje božićnih pjesama uz napomenu kako u to blagdansko vrijeme tradicionalno pjevamo božićne pjesme koje nisu nužno i tradicijske. Kao primjer možemo pustiti pjesmu Sretan Božić svakome, kao autorsku pjesmu, te Veseli se, Majko Božja, kao tradicijsku pjesmu iz Dalmacije.
Učenike podijelimo uj grupe i zadamo im da istraže prostor Dalmacije na dostupnim mrežnim stranicama te prikupe što više podataka o tradicijskoj glazbi i glazbalima. Prikupljene podatke učenici upisuju i obrađuju u digitalnom alatu Conceptboard. Istražene podatke povezujemo s predmetima Povijest i Geografija raspravljajući s učenicima zašto su pojedine stvari, činjenice te glazba takvi kakvi jesu, jesu li se razvijali pod utjecajem povijesnih okolnosti i jesu li uvjetovani geografskim položajem Dalmacije, a samim time i djelatnostima kojima se čovjek tog kraja bavio u prošlom vremenu. Sve činjenice uspoređujemo sa sadašnjošću i usmjerenošću današnjeg čovjeka u Dalmaciji te njegovim životnim i običajnim interesima.
Učenici se formativno vrednuju i samovrednuju izlaznim karticama izrađenima u digitalnom alatu Google Forms.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključuje u različite aktivnosti.
Učenike s teškoćama smjestite što bliže izvoru zvuka.
U usmenom predstavljanju sadržaja koristite se jednostavnim rječnikom te prikažite što više primjera pojmova koje predstavljate.
Postavljajte jedno po jedno pitanje koristeći se jednostavnim rječnikom. Potaknite kreativno razmišljanje kod učenika s teškoćama postavljajući dodatna potpitanja. Omogućite učenicima asocijacije koje će ih usmjeriti na razmišljanje. Prikažite što više vizualnih primjera. Sve nabrojeno odnosi se i na aktivnosti oluja ideja, koja može biti izazovna učenicima s teškoćama.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu potporu u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama dosad uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi, neka bude jasno istaknuta uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik sa zadatcima u aktivnosti.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnih alata Conceptboard i Google Forms. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima zadajte im istraže viteške igre u Dalmaciji (Sinjska alka, Moreška, Kumpanjija) na dostupnim mrežnim stranicama i prikupe što više podataka o njima te običajima i glazbi vezanima za njih. Prikupljene podatke učenici upisuju i obrađuju u digitalnom alatu Conceptboard.
Na početku zadatka učenicima prikažemo videozapise dvaju plesova:
S učenicima komentiramo i uspoređujemo primjere. Uz različiti izričaj u obliku plesa te pokretu tijela, sastavnica na koju obraćamo pozornost je i odjeća plesača. U suvremenom plesu to je suvremena odjeća, a u tradicijskom je plesu ta odjeća tradicijska, koju još nazivamo i narodna nošnja.
Učenici, služeći se videozapisom, analiziraju koreografiju jednog od predloženih tradicijskih plesova Dalmacije te ga opisuju u alatu GeoGebra. Pritom se služe matematičkom formulom koristeći se brojevima i znakovima te razvijajući vlastiti sustav kinetografije (sustav bilježenja plesnih koraka i figura). Učenicima objasnimo pojmove koreologija, koreografija i kinetografija. Nakon toga oni uvježbavaju odabrani ples u grupnom radu i izvode ga u razredu.
PRIMJERI PLESOVA:
Metodom oluje ideja s učenicima razgovaramo o tradicijskim jelima Dalmacije. Raspravljamo o tome odišu li jela područjem iz kojeg potječu i koliko se danas sačuvala gastronomska ponuda izvornih dalmatinskih jela, a koliko su prisutna jela brze prehrane i međunarodna kuhinja. Učenike koji žive u Dalmaciji potaknemo da nam ispričaju o svojim prehrambenim navikama za obiteljskim stolom i koliko se često u njihovoj obitelji pripremaju tradicijska jela, a učenike koji ne žive u tom kraju pitamo o njihovim prehrambenim iskustvima tijekom mogućeg boravka u Dalmaciji (ljetovanje, izlet, ekskurzija). Tada učenici samostalno na mrežnim stranicama istražuju jela s područja Dalmacije (slatka i slana te prerađevine) i rezultate istraživanja predstave u razredu.
S pomoću digitalnog alata NatGeo MapMaker učenici grupno, koristeći se prijašnjim podatcima, ucrtaju u kartu Dalmacije glazbene instrumente, nošnje i jela po mikroregijama s pripadajućim fotografijama i podatcima. Važno je istaknuti da se za preuzete podatke i fotografije moraju citirati izvori (Citiranje u digitalnom okruženju). U ovoj se aktivnosti učenicima predstavlja pojam autorskog prava (Zakon o autorskom pravu; O autorskom pravu).
Služeći se digitalnim alatom Forms, učenici se samovrednuju te vrednuju međusobno aktivnosti provedene unutar zadatka, uspoređuju prijašnje znanje s novim spoznajama o spomenutoj temi.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključuje u različite aktivnosti.
Učenike s teškoćama smjestite što bliže doživljenom sadržaju. Sadržaj predstavite jednostavnim rječnikom kako bi bio razumljiv i učenicima s teškoćama.
Zadatak u digitalnom alatu GeoGebra napišite što jednostavnijim rječnikom te češće provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Moguće ih je smjestiti u par s učenikom koji će na njih djelovati poticajno te im pružiti dodatnu potporu.
Tijekom rada u grupama učenike s teškoćama smjestite u grupu koja će im pružiti motivaciju i potporu. Ohrabrite učenike da sudjeluju u plesovima i pohvalite njihovo zalaganje.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za upotrebu digitalnih alata GeoGebra i NatGeo MapMaker. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Omogućite učenicima s teškoćama podsjetnik o pravilima citiranja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici s pomoću videozapisa i ostalih dostupnih materijala (Moreška) analiziraju koreografiju i izvedbu korčulanske moreške te je uvježbavaju u grupnom radu i izvode u razredu.
Na početku učitelj objašnjava pojam kulturna baština te da je to ostavština materijalnih i nematerijalnih ostataka nekog društva, koju su stvorile prošle generacije i pomno se čuva u sadašnjosti za buduće generacije. Nakon toga govorimo o pojmovima materijalne i nematerijalne kulturne baštine. Predstavimo učenicima oba pojma pozivajući se na Zakon o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara (čl. 7.). Materijalnu baštinu razložimo na nepokretnu i pokretnu te nabrojimo primjere.
U vezi s nematerijalnom kulturnom baštinom ističemo da je u listopadu 2003. godine, na Općoj skupštini UNESCO-a prihvaćena Konvencija za zaštitu nematerijalne kulturne baštine, a Republika Hrvatska prihvatila ju je 2005. godine.
U Republici Hrvatskoj je trinaest nematerijalnih kulturnih dobara na UNESCO–ovu popisu:
Nakon toga učenici u digitalnom alatu H5P, s pomoću Drag and Drops, povezuju određene pojmove s pojmovima materijalna i nematerijalna baština (npr. glagoljaško pjevanje je nematerijalna baština, paška čipka je materijalna baština).
Učenicima prikažemo virtualnu šetnju Muzejem Sinjske alke.
Na osnovi istraženih podataka u prijašnjim zadatcima i viđenog oblika postojećeg muzeja, učenici najprije na papiru izrade organizacijsku strukturu svog muzeja Dalmacije, a zatim, služeći se digitalnim alatom Artsteps, osmisle muzej u kojem prikazuju geografska i povijesna te etnološka i etnomuzikološka obilježja Dalmacije. Aktivnost se provodi pojedinačno ili skupno, ovisno o darovitosti i zainteresiranosti učenika. Aktivnost se može provoditi tako da pojedini učenik ili grupa izrade samo dio virtualnog muzeja, npr. dio o glazbalima, a poslije se sva građa spoji u jedan muzej. Time potičemo suradnički odnos učenika te samoprocjenu i vršnjačku procjenu između željenog i ostvarenog. Važno je ponovno istaknuti da se za preuzete podatke i fotografije moraju citirati izvori (Citiranje u digitalnom okružju), ponavljajući pojam autora i autorskog tima te pojam autorskog prava (Zakon o autorskom pravu; O autorskom pravu).
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključuje u različite aktivnosti.
Sadržaj predstavite jednostavnim rječnikom na što primjereniji način. Predstavljeni sadržaj popratite dodatnim usmenim opisima, konkretnim ili vizualnim/auditivnim primjerima.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnih alata H5P i Artsteps. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Tijekom aktivnosti osmišljavanja muzeja preporučuje se da učenik s teškoćama radi u paru s učenikom koji će mu pružiti dodatnu potporu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici preuzimaju ulogu turističke agencije te s pomoću digitalnog alata Book Creator izrađuju katalog turističke ponude u Dalmaciji imajući na umu da se cijela ponuda zasniva na tradicijskoj baštini, običajima i gastronomiji. Katalog treba biti pravopisno točan, pregledan, grafički i likovno zanimljiv te u suglasju s istraženim činjenicama iz prijašnjih zadataka.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.