Odvedite učenike na izvanučioničku nastavu u obližnju tvornicu za obradu drva, pilanu, šumarski institut, stolariju i sl. Učenici se upoznaju sa svojstvima i vrstama drva. Također, možete pozvati stolara ili šumara u posjet školi. Ako niste u mogućnosti odvesti učenike na neko od predloženih mjesta, razgovarajte s učenicima o nastajanju, vrstama i svojstvima drva. Pitajte učenike: Čemu služi drvo koje raste u prirodi? Kako drvo raste? Što je moguće napraviti od drveta? Od čega su napravljene školske klupe i stolice? Postoji li više vrsta drva? Koje vrste drva poznajete? Potom učenicima dajte zadatak da u školskoj knjižnici uz pomoć knjižničara pretražuju literaturu o vrstama i svojstvima drva. Učenici zapisuju rezultate istraživanja u tabličnom formatu u svoju bilježnicu.
Prezentirajte učenicima videozapis (Tehnička kultura–Metodički materijali za peti razred – Metodički filmovi – P11 Pribor, alati i strojevi za obradu drva (f4p) u trajanju od 06:16 min).
Podijelite učenike u skupine i zadajte im zadatak: ispitivanje svojstava drva prema materijalima i uputama koje se nalaze u kutijama za Tehničku kulturu. Učenici rezultate vlastitih istraživanja upisuju u tabličnom formatu u bilježnicu. Po potrebi možete proširiti zadatak. Nakon što dovrše zadatke, učenici svoje rezultate mogu prenijeti npr. na digitalni zid Padleta. Svaka skupina prezentira svoj uradak ostalim skupinama. Elementi vrednovanja učeničkih istraživanja mogu biti usporedba rezultata pretraživanja informacija u knjižnici i vlastitih zapažanja, jesu li učenici potvrdili ili opovrgnuli pronađene informacije svojim zapažanjima, usporedba između različitih vrsta drva prema tvrdoći, mogućnosti upijanja vlage i cjepivosti te prepoznavanje različitih vrsta drva. Uputite i ohrabrite učenike da uzajamno vrednuju prezentirane uratke.
Pri odlasku s učenicima na izvanučioničku nastavu u tvornicu drva, važno je posjet tvornici pravovremeno najaviti učenicima, osobito onima s poremećajem iz spektra autizma. Učenicima unaprijed prikažite sadržaj aktivnosti (što će se raditi i vidjeti u tvornici) na učeniku razumljiv način (slike, simboli). Važno je voditi računa o buci i preosjetljivosti na zvuk kod učenika s teškoćama senzorne integracije te učenika s poremećajem iz spektra autizma. Ukoliko učeniku jako smeta buka, mogu se nabaviti slušalice koje su namijenjene učenicima s preosjetljivošću na zvuk. Uzorke drva pokažite u razredu kako bi učenici mogli opipati i opažati drvo. Pripremite tablicu s napisanim nazivom drva i stupcima vrste, svojstva i crtež. Učenici će u tu tablicu upisivati tražene podatke te ilustrirati drvo. Ovi postupci potpore važni su za učenike s teškoćama pažnje i koncentracije te učenicima s intelektualnim teškoćama radi lakšeg praćenja opisivanja drva. Učenici će pred sobom imati ispunjenu tablicu te će lakše moći sudjelovati u razgovoru i pronaći odgovor na pitanje. Pitanja je poželjno prezentirati učenicima u pisanoj formi, osobito kod učenika s teškoćama pažnje. Postupke i potpore o korištenju IKT-a pogledajte u materijalu Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata). Zajedno s učenicima imenujte materijale tehničke kutije. Proslijedite pisanu jasnu uputu te podsjetnik s crtežima materijala i njihovim nazivom i uporabom.
Učenici koji žele znati više neka skiciraju konstrukciju krova kuće na papiru ili u nekom alatu i neka izračunaju potrebnu količinu gredi (komada i dužinu). Površina kuće, odnosno tlocrt, neka bude dimenzija 10x10 m. Visina na tlocrt u središtu iznosi 5 m. Svaka greda napuštena je od zida prema van 0,5 m, a razmak između greda može biti najviše 0,8 m. Dimenzije greda iznose 16x16 cm.
Povedite razgovor s učenicima o različitim prirodnim elementima u reljefu Hrvatske: Koja je najviša planina u Hrvatskoj? Koja je najduža rijeka u Hrvatskoj? Koje je najveće polje u kršu u Hrvatskoj? Koji je treći najveći otok u Hrvatskoj? Koliko je veliko najveće jezero u Hrvatskoj?
Naglasite tijekom razgovora kako poznavanje i razumijevanje geografije ne podrazumijeva pamćenje egzaktnih podataka, već načina i postupaka pretraživanja točnih i pouzdanih informacija koje su nam potrebne. Postavite pitanja, primjerice: Gdje možete saznati ove podatke? Možete li vjerovati stranici poput Wikipedije? Što treba provjeriti? Odakle ti podaci na Wikipediji? Postoje li neke institucije ili ustanove koje bi se bavile nabavom i provjerom ovih podataka? Objasnite učenicima kako službene podatke o Republici Hrvatskoj vodi Državni zavod za statistiku. Kako ti podatci ne bi zastarijevali, svake godine se oni provjeravaju i ponovo izdaju u dokumentu koji se zove Državni statistički ljetopis, a kroz sljedeću aktivnost ćete se upoznati kako ga koristiti i pronaći tražene informacije.
Učenike podijelite u pet skupina te svakoj od njih zadajte jedan prirodno-geografski oblik koji će istražiti (primjer: planine, jezera, rijeke, otoci, polja u krušu…). Uputite učenike da uz pomoć poveznice ili koristeći google tražilicu otvore posljednji aktualni statistički ljetopis.
Koristeći predloške mrežne stranice LearningApps, učenici će na temelju podataka statističkog ljetopisa i svojeg atlasa izraditi po dvije online igre. Prvo uz pomoć aplikacije Matching pairs trebaju odabrati 5–6 svojih elemenata te ih povezati s njihovim karakteristikama (primjer: planina s visinom ili planina s imenom najvišeg vrha i slično). Izbor elemenata možete ostaviti učenicima na odabir, možete tražiti da nastoje obuhvatiti po jedan ili dva elementa u svakoj prirodno-geografskoj cjelini Hrvatske ili da moraju imati barem jedan do dva elementa iz svoje šire baštine.
Drugu igru moguće je izraditi uz pomoć predloška Matching Pairs on Images također na mrežnoj stranici LearningApps. U ovoj igri elemente koje su odabrali u prvom dijelu zadatka trebaju označiti na karti, služeći se atlasom i kartom Hrvatske. Sliku kao pozadinsku podlogu, odnosno kartu, mogu pronaći na web lokaciji d-maps upisujući u igru odgovarajući URL karte.
Nakon što su izradili svoje igre, povezat će ih koristeći predložak App Matrix te imenovati svoj kviz i dodatno ga grafički urediti po želji. Nakon izrade kvizova grupe, aplikacija LerningApss će sama kreirati QR kodove zadanih kvizova. QR kodove igara skupine će međusobno razmijeniti nekim od komunikacijskih alata te će svaka skupine moći isprobati i riješiti kviz koji je osmislila neka druga skupine. Za rješavanje zadataka u kvizu članovi grupe koriste se atlasom i statističkim ljetopisom.
U razgovoru o prirodnim elementima RH, potrebno je proslijediti učenicima zemljovid kako bi svoje odgovore mogli potražiti na njemu. Za učenike s teškoćama pažnje i vidne percepcije poželjno je pripremiti slijepu kartu s označenim prirodnim elementima (dozirani broj zbog distraktibilnosti pažnje). Za slijepe učenike potrebno je osigurati reljefni zemljovid kako bi učenici mogli opipati zemljopisne elemente. Pitanja pripremite na listu papira kako bi lakše pratili razgovor (učenici s IT, teškoćama učenja i pažnje). U dijelu aktivnosti gdje s učenicima razgovarate o Wikipediji, učenicima pripremite primjer s natuknicama o Wikipediji te zajedno s učenicima posjetite stranicu Wikipedije. Napravite podsjetnik zajedno s učenicima o nepoznatim riječima. Na list papira napišite pojmove poput: Državni zavod za statistiku, Državni statistički ljetopis te objašnjenje učeniku razumljivim rječnikom. Za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma, traženom pojmu dodajte fotografiju koja ga opisuje. U aktivnosti koja se odnosi na izradu igara, učenicima s teškoćama osigurati rad u paru unutar grupe. Primjerice, učenik s teškoćama pisanja tražit će pojam, a njegov par će to zapisati. Ukoliko učenik s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti ima dobro razvijene vještine pisanja, može biti zapisničar skupine. Učenici s intelektualnim teškoćama mogu u skupini biti zaduženi za grafičko uređenje. Postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte u materijalu Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).
Učenici koji žele znati više mogu na mrežnim stranicama tražiti popis zaštićene prirodne baštine u Republici Hrvatskoj, primjerice parkova prirode i nacionalnih parkova. Učenici prvo trebaju objasniti zašto smatraju popis koji su pronašli vjerodostojnim i provjerljivim (preporučite im da koriste službene izvore javnih ustanova i institucija ili da pronađu dva različita izvora koji imaju jednake podatke). Zaštićena područja iz svojeg popisa locirat će na geografskoj karti u atlasu te potom odrediti pripadnost pojedinih lokaliteta pojedinim županijama RH. Zatim neka samostalno izrade novi kviz u aplikaciji LearningApps povezujući zaštićenu baštinu s lokacijom na karti i s pripadnošću određenoj županiji u RH.
Prije provođenja ove aktivnosti potrebno je učenike upoznati sa vizualnom tehnikom prikaza informacija - izradom kognitivne mape.
Tijekom obrade nastavne jedinice “Elektronička pošta i društvene mreže” učenici će istražiti na internetu pojmove: poslužitelj, e-pošta, klijent e-pošte, naslov i tijelo poruke te društvene mreže. Cilj je pronaći objašnjenje tih pojmova te primjere u obliku teksta i slika. Nakon istraživanja i prikupljenih informacija o e-pošti i društvenim mrežama, učenici spremaju slike i tekst u mapu koju izrađuju na svojoj radnoj površini. Učenicima skrenite pozornost da slike uzimaju s besplatnih javno dostupnih stranica kao što je Pixabay. Sljedeći korak je osmisliti mentalnu mapu.
Učenici skiciraju mentalnu mapu na listu papira te osmišljavaju sadržaj i strukturu mape. Moderirajte izradu mentalne mape koristeći neki od postojećih digitalnih alata, npr. MindMeister. Unaprijed odredite strukturu mentalne mape (na primjer, sadrži najmanje pet grana, barem tri slike i jedan videozapis) kako bi učenici znali što se očekuje. Nakon što izrade mentalnu mapu, učenici svoj uradak dijele s učiteljem putem Office-a 365 ili OneDrive-a, kako bi ga mogli prezentirati na glavnom računalu ili pametnoj ploči. Za kraj, zajednički prokomentirajte što je dobro, a što bi se moglo poboljšati na svakom od radova.
Učenicima pripremite podsjetnik s novim pojmovima: poslužitelj, e-pošta, klijent e-pošte, naslov i tijelo poruke, društvene mreže. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma i intelektualnim teškoćama pronađite primjere u slikovnom obliku te ih prikažite učenicima. Kod učenika s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma važno je dati konkretan primjer za pojam kako se ne bi tijelo poruke poistovjetilo s primjerice tijelom čovjeka.
Postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte u materijalu Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).
Učenicima izradite upute, odnosno korake, koji će ih voditi kroz izradu mentalne mape. Ukoliko učenik ima intelektualne teškoće i veće teškoće pisanja, neophodna mu je asistencija pri upisivanju osnovnih pojmova i crtanju "grana" mentalne mape te učenik dopunjuje dodatnim pojmovima i ilustrira ih po želji.
Učenici koji žele znati više mogu se potruditi pa umjesto gotovih videozapisa i slika, prilikom izrade mentalne mape, mogu ih samostalno izraditi u nekom od besplatnih alata kao što su Canva i Animoto.
Kako biste učenike potaknuli na razmišljanje o pročitanom tekstu koji je preduvjet za učenje, možete povesti razgovor o tome što se sve nalazi u udžbeniku (uz tekst, tu su često i slike, ilustracije, grafikoni, karte…). Unaprijed pripremite materijale o razvoju civilizacije u Mezopotamiji te potaknite učenike da ih pregledaju. Uputite učenike da prelete kroz tekst, uoče naslov, podnaslove, eventualne odvojene ili istaknute dijelove. Povedite razgovor o tome koje informacije nam nude povijesna karta i ilustracije. Na temelju uočenih informacija, učenici neka pokušaju predvidjeti koja je tema teksta te na koja pitanja je u tekstu odgovoreno. Razgovarajte s učenicima o motivaciji – što žele postići čitanjem teksta koji je pred njima.
Uputite učenike da samostalno pročitaju tekst na način da se za vrijeme prvog čitanja fokusiraju na riječi koje ne razumiju. Učenici imaju zadatak, prolazeći kroz tekst, nepoznate riječi upisivati u digitalni alat za prikupljanje informacija u realnom vremenu, Mentimeter. Alat će automatski generirati riječi koje su najveći problem, a učenicima istovremeno osigurava anonimnost.
Učenike podijelite u parove pa svakom paru zadajte nepoznate riječi za koje će potražiti značenje. Pretraživanjem učenici mogu osvijestiti kako na kraju udžbenika postoji pojmovnik, ali i upoznati neke digitalne izvore (npr. Hrvatski jezični portal). Parovi učenika mogu zadane riječi definirati u alatu za izradu obrazovnih kartica Quizlet, a na taj će način sami kreirati mali razredni pojmovnik za ovaj sadržaj. Kako bi učenici uvidjeli razliku između teme i ključne poruke, pripremite tablicu koja se sastoji od dva stupca i onoliko redova koliko ima odlomaka u tekstu. U prvi stupac učenici upisuju temu odlomka (O čemu se radi u tekstu?), a u drugi upisuju ključnu poruku (Što nam autor poručuje o temi, što želi da znamo o temi?). Prvi odlomak riješite zajedno metodom demonstracije, a ostatak tablice učenici mogu popuniti koristeći tehniku Razmijeni misli u paru. Svaki učenički par rješava jedan odlomak (primjer: tema odlomka može biti pismo, a ključna poruka da je razvoj pisma narodima Mezopotamije omogućio daljnji razvoj i napredak).
Na digitalnoj oglasnoj ploči Lino pripremite mjesto za svaki odlomak gdje će parovi upisivati ključnu poruku odlomka koji su analizirali. Ispod svake ključne poruke napišite: Kako znaš? Dokaži!
Učenici u pripremljenim nastavnim materijalima traže argumente koji potvrđuju ključne poruke. Kao dokaz mogu navesti citate iz teksta, ali i ukratko navesti kako slike ili karte također pružaju implicitne dokaze. Svoje odgovore upisuju na digitalne post-it listiće i postavljaju ispod ključne poruke na koju se argument odnosi (primjer: ako je ključna poruka odlomka da Mezopotamija ima vrlo dobar geografski položaj, učenici kao dokaz mogu navesti rečenicu koja govori o poplavljivanju rijeka koje nanose plodan mulj, ali kao argument mogu iskoristiti i kartu na kojoj su primijetili zelenu boju u dolinama rijeka).
Koristeći ključne poruke, učenici pišu sažetak nastavnog sadržaja. Možete definirati koliko nepoznatih riječi bi trebalo biti upotrijebljeno u sažetku (učenici se služe malim pojmovnikom koji su izradili). Svaki učenik će u pisanju sažetka iskoristiti tri riječi koje su mu na početku rada bile nepoznate, tj. riječi koje je upisao u Oblak riječi, kako bi uvježbao pravilno korištenje te riječi u rečenici i tako proširio vlastiti vokabular.
Pripremite podsjetnike u kojima će biti primjeri stranica s naslovima, podnaslovima, slike, ilustracije, grafikoni i karte te će to učenicima s intelektualnim teškoćama ili poremećajem iz spektra autizma pomoći u razgovoru i odgovaranju na pitanja s početka aktivnosti. Za učenike s teškoćama učenja važno je oblikovanje teksta kao što je navedeno u Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima s teškoćama pažnje, mišljenja, pamćenja, teškoćama učenja umjesto prelistavanja različitih sadržaja pri predviđanju tema, pripremite tekst (naslov, podnaslov, ilustracija) na jednom listu papira. U tekstu istaknemo bitne pojmove. Učenici će pri čitanju podcrtati ili zaokružiti nepoznate riječi. Iste će ispisati uz podršku u alatu Mentimeter. Pri kreiranju pojmovnika, uz riječi učenicima treba i ilustrirati riječi te učenici po želji mogu i samostalno nacrtati simbol za riječ u pojmovniku.
Ukoliko učenici imaju teškoće učenja (disleksija), pripremite manji odlomak teksta za rad. Također, osigurajte podršku učeniku u čitanju teksta (učenik, učitelj). U dijelu aktivnosti koji se odnosi na dokazivanje poruke, učenici mogu izabrati slike koje odgovaraju poruci. Učitelj treba pripremiti tri slike po odlomku. Pri pisanju sažetka pripremite smjernice (natuknice, pitanja) koje će učenike voditi kroz pisanje.
Učenike možete upoznati s pet struktura teksta, pet načina kako su sastavljeni neknjiževni tekstovi.
Učenici prvo mogu na odabranim tekstovima analizirati strukturu, a zatim se i sami okušati u pisanju sažetka nastavnog sadržaja istovremeno koristeći tzv. signalne izraze.
Primjer: ako želite da učenici osvijeste uzročno-posljedične veze, signalni izrazi mogu biti: uzrok, dovelo je do, rezultat toga, posljedica, zato, zbog toga, jer, razlog. Ako učenici istražuju sličnosti i razlike nekih fenomena ili događaja, signalni izrazi mogu biti: ali, s druge strane, za razliku od, slično, u usporedbi s...
Aktivnost započnite tehnikom oluja ideja na temu “Da sam znanstvenik, istraživao bih...”. Bilježite učeničke odgovore na ploču. Nakon što zapišete sve odgovore, čitajte jedan po jedan i postavljajte pitanja poput: Na koji način biste proveli to istraživanje? Koji bi vam materijal i pribor bio potreban? Kako biste zapisivali zapažanja? Što je pretpostavka? Uputite učenike na časopis Bioznalac, u kojem su u nekoliko izdanja objavljena učenička istraživanja.
Budući da su u časopisu objedinjena istraživanja učenika osnovnih i srednjih škola, usmjerite učenike na istraživanja učenika u osnovnoj školi. Zadatak učenika je u paru istražiti jedan učenički rad. Uputite učenike da pregledavajući rad, zapišu bitne karakteristike: kako je pisan (kako je naveden naslov istraživanja; gdje su navedena imena autora; što se nalazi u sažetku, a što u uvodu, metodama, rezultatima, raspravi i zaključku; što sadrži literatura). Zapis mogu izraditi u nekom od alata za obradu teksta, primjerice Word Online iz sustava Office 365.
Potaknite učenike da razmisle o istraživanju koje su predložili u uvodnom dijelu aktivnosti. Recite im neka pokušaju predložiti kako bi opisali svaku etapu istraživačkoga rada. Izaberite one prijedloge za koje je realno da ih učenici mogu sami provesti. Potaknite učenike da provedu istraživanje, prate i bilježe rezultate te pripreme kratko izlaganje o svome istraživanju. Prezentaciju rezultata učenici mogu izraditi kao infografiku u alatu Canva. Tijekom prezentacija pojedinih istraživačkih radova, ostali parovi mogu po predlošku bodovati izlaganja te na taj način možete provesti vršnjačko vrednovanje, ali i vrednovanje kao učenje.
Na početku aktivnosti, kako bi učenik sudjelovao u oluji ideja, pripremite asocijacije u slikovnim prikazima (laboratorij, znanstvenik, mikroskop…). Za učenike s teškoćama, izdvojite istraživanja u osnovnoj školi. Potrebno je pripremiti upute za pretraživanje online časopisa. Upute prate korake pretraživanja.
Pri pretraživanju i pregledu izabranog rada, učenicima s teškoćama pažnje i intelektualnim teškoćama pripremite pisane upute koje će sadržavati što sve trebaju zapisati o radu (naslov, imena autora, što se nalazi u sažetku itd.).
Odredite temu istraživanja koju će učenici provesti. Pripremite podsjetnik za provedbu istraživanja i bilježenje podataka. Podsjetnik neka sadrži upute kako provesti istraživanje u koracima te sastavnice koje bilješkama trebaju obuhvatiti. Podsjetnik pišite rječnikom razumljivim učenicima (intelektualne teškoće, poremećaj iz spektra autizma).
Odaberite para učeniku s teškoćama kako bi se mogli nadopunjavati u radu ovisno o sposobnostima i interesima učenika (npr. učenik s intelektualnim teškoćama će zapisati ili ilustrirati ono što će vršnjak u paru pretraživati itd.).
Učenike koji žele znati više možete usmjeriti na pouzdane mrežne stranice kao što je Hrvatska znanstvena bibliografija i voditi ih pri pretraživanju dostupnih radova iz polja biologije, ekologije, medicine i slično. Potaknite učenike na uspoređivanje učeničkih radova iz Bioznalca s radovima dostupnima na mrežnoj stranici Hrvatske znanstvene bibliografije. Neka zapisuju usporedbe i na temelju komparativne analize donesu zaključak o sličnostima i razlikama. Zaključke mogu prezentirati u razredu te potaknuti i ostale učenike na sudjelovanje i raspravu.
Dryden G., Vos J.(2012.) Revolucija u učenju, Educa, Zagreb
Jensen E. (2005.) Super nastava: nastavne strategije za kvalitetnu školu i uspješno učenje, Educa, Zagreb
Pletenac V. (2004.) Put prema uspješnom učenju ili kako treba učiti, Naklada Slap, Jastrebarsko
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.