Zajedno s učenicima proučite uvodni dio jedinice e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.1. Algoritam slijeda, grananja i ponavljanja (možete jednom učeniku dati da čita naglas).
Postavite nekoliko pitanja: je li netko od vas, kao i Marko iz priče, probao samostalno kuhati neko jelo ili peći kolače ili ste pomagali mami, tati, baki, prijatelju ili prijateljici u kuhanju? Pritom napomenite da kuhanje i pečenje nisu aktivnosti koje su rezervirane samo za mamu, baku ili sestru, nego svi zajedno trebaju sudjelovati u kućnim aktivnostima u skladu sa svojom dobi. Zatim ih upitajte jesu li pročitali recept i uočili što se nalazi na početku svakoga recepta? Također, možete pitati kome je priređeno jelo ili kolač i uspjelo? Možda će biti učenika koji će reći da im jelo ili kolač nije uspio. Pitajte ih je li problem u receptu ili nisu pratili napisane upute. Nakon učeničkih odgovora objasnite da je recept samo jedan od primjera precizno zapisanoga slijeda radnji kojima se rješava neki problem. Takav slijed uputa zovemo algoritam. Potaknite ih da se sjete još nekih primjera u kojima je potrebno slijediti precizne upute kako bi se riješio neki problem (npr. sastavljanje komada namještaja, nacrt za izgradnju maketa u tehničkoj kulturi, slaganje modela od lego kocaka...).
Pitajte učenike tko voli palačinke. Nakon njihovih odgovora zajedno pogledajte video na Youtubeu.
Nakon odgledanoga videa, podijelite učenike u parove i putem Yammera im proslijedite poveznicu kako bi mogli sami pokrenuti video te ponovo pogledati i, prema potrebi, zaustaviti reprodukciju. Dajte im precizne upute prema kojima će, gledajući video u alatu Word, napisati algoritam (recept) za pečenje palačinki. Obavezno napomenite da na početku trebaju navesti sve potrebne sastojke i količinu. Svaki sastojak neka napišu u novom redu. Nakon toga, prateći video, neka precizno napišu svaki korak (postupak) sve dok palačinke ne budu spremne za posluživanje. Po završetku neka vam učenici putem Yammera šalju svoje radove. Učenici, koji ranije završe svoj algoritam, pomažu učenicima kojima slabije ide praćenje videa i zapisivanje postupaka.
Po završetku odaberite jedan par koji će prikazati svoje rješenje preko projektora. Učenici neka komentiraju odnosno rasprave predstavljeni algoritam (uvažavajući različita mišljenja). Nakon rasprave pokažite algoritam koji ste vi izradili. Učenici neka svoj algoritam usporede s Vašim i uoče pogreške (ako postoje) te ih isprave. Naglasite učenicima da prikazani algoritam vrijedi samo za odgledani video sadržaj. Postoje i neke druge vrste palačinki za koje će vrijediti drugačiji algoritam (imat će druge sastojke). Sve učenike pohvalite za uloženi trud i uspjeh u radu.
Ako se na početku aktivnosti Slatki algoritam odlučite za na čitanje naglas, učenike s oštećenjem jezično-glasovne-govorne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju ne izlažite čitanju naglas osim ako se sami ne jave. S obzirom na to da je kulinarstvo sve popularniji hobi među učenicima, svakako se raspitajte je li neki od učenika s teškoćama sklon kuhanju te ga aktivno uključite u dio sata u kojem učenicima uvodite pojam algoritma. Isto vrijedi i za ostale primjere (npr. slaganje modela od lego kocaka) pomoću kojih se učenike s teškoćama može motivirati na rad i približiti im pojam algoritma na njima blizak i konkretan način. Uoči gledanja videosadržaja na kanalu Youtube, učenicima koji se oslanjaju na titlove najavite da se radi o videoprikazu recepta koji ćete potom ukratko opisati. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite da unaprijed pogledaju video. Kod pisanja algoritma (recepta) učenicima skrenite pozornost na uporabu lako čitljivog fonta (ako se očekuje da učenici pišu na računalu). Uvijek je dobro uzeti u obzir mogućnost djelomično riješenog zadatka u smislu da učenik s oštećenjem organa i organskih sustava ili onaj s intelektualnim teškoćama unaprijed dobije osnovne korake u receptu i potom ih složi prema redoslijedu. Učenici s poremećajem iz autističnoga spektra možda će napisati algoritam prema kojem oni inače rade palačinke, što također valja smatrati riješenim zadatkom. Trud i zalaganje učenika s teškoćama pohvalite i u slučaju da ne dovrše zadatak do kraja.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu na zaslonu, kontrast, prostor u učionici, kao i mjesto sjedenja tako da odgovara učeniku. Isto tako, potaknite ih da koriste pomagala koja su im dodijeljena. Prilikom pisanja algoritma, učenici s oštećenjem vida trebaju povećati font (minimalno 12 pt, a za slabovidne učenike i više), razmak te podebljati tisak.
Učenici, koji su spretniji u alatu Word, pišu algoritam za pripremu omiljenog sendviča. Ako ne vole sendviče, mogu napisati algoritam pripreme nekog drugog omiljenog jela. Učitelj može od svih algoritama kreirati dokument (kuharicu) sa svim receptima. Ako želite, možete je objaviti na školskim mrežnim stranicama.
S učenicima na Edutoriju pogledajte prvi videozapis u jedinici e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.1. Algoritam slijeda, grananja i ponavljanja, video "Slijed, grananje i ponavljanje". Nakon odgledanoga videa, objasnite učenicima vrste algoritama te važnost algoritma za programiranje. Posebno pojasnite dijagram toka kao grafički način zapisivanja algoritma. Tim se načinom može puno zornije i lakše pratiti tijek naredbi algoritma. Grafičke oblike prikažite i objasnite prezentirajući ih preko projektora. Uputite učenike na jedinicu e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.1. zadatci s grafičkim oblicima kako bi prepoznavali grafičke oblike i njegovo značenje.
Učenike upoznajte s mogućnošću izrade dijagrama toka pomoću alata Word. Učenici otvaraju alat Word te, preko kartice Umetanje iz skupine Ilustracije -> Oblici, pronalaze skupinu grafičkih oblika Dijagram toka. Nadovezujući se na prethodnu aktivnost učenici u parovima na osnovu svojega algoritma za izradu palačinki umeću oblike kako bi napravili odgovarajući dijagram toka. Radom u paru pomažu si međusobno u razumijevanju odnosa između govorenih riječi i pripadajućih grafičkih oblika. Zajedno rade dijagram toka, a parovi, koji ranije završe svoj rad, pomažu parovima kojima slabije ide. Nekoliko radova učenici mogu prezentirati uz razgovor i komentar ostalih učenika. Potaknite ih da iznose svoja mišljenja i eventualne prijedloge za bolje rješavanje zadataka uvažavajući pritom ostale učenike. Na kraju, prikupite radove učenika koje ćete kasnije ispisati i izložiti.
Ako učenici ranije nisu radili u alatima OneNote ili Word, učitelj najprije treba pokazati kako spremiti dokumente u navedenim alatima.
U okviru aktivnosti Objasni mi crtežom učenike podsjetite na značenje pojma algoritam i analogiju s receptima o kojoj su već čuli. Prilikom gledanja videosadržaja, svakako uključite titlove ako se u razredu nalazi učenik s oštećenjem sluha. Pri radu s učenicima s oštećenjem sluha vodite računa o vidljivosti lica i usana govornika i tome da osigurate stanku nakon postavljanja pitanja (kako biste im osigurali vrijeme za odgovor). Budući da da se u videu objašnjavaju pojmovi slijed, grananje i ponavljanje, preporučuje se da učenici s teškoćama pogledaju videosadržaj više puta. Druga mogućnost je da učenici s teškoćama pogledaju video prije nastave. Ako u razredu postoji učenik s teškoćama koji je uključen u neki specifičan hobi ili ima specifičan interes, unaprijed osmislite dijagram toka koji je povezan uz hobi tog učenika. Na taj ćete način približiti temu i ostalim učenicima. Izrada dijagrama toka za određenog učenika može biti zadatak za vršnjake, naprednu informatičku skupinu i slično. Videosadržaj pod nazivom Algoritamski konstrukti na dobar način sažima prikaz sva tri načina zapisivanja algoritama te je koristan za učenike s teškoćama (iako je predviđen za sljedeću aktivnost). Kod izrade dijagrama toka u alatu Word, učenicima s teškoćama osigurajte vršnjačku podršku. Učenicima s oštećenjem vida potrebno je skrenuti pozornost na veličinu fonta (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), povećanje razmaka, podebljanje tiska i sl.
U skladu s prethodnom aktivnošću učenici izrađuju dijagram toka u alatu Word za pripremu omiljenog sendviča ili jela. Ispišite učeničke radove i tijekom listopada napravite izložbu koja će se sastojati od recepata, fotografija i dijagrama toka koje su napravili učenici u povodu obilježavanja Dana kruha i Europskog tjedna programiranja.
S učenicima pogledajte video u jedinici e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.1. Algoritam slijeda, grananja i ponavljanja, video "Algoritamski konstrukti". Istaknite da računalo ne razumije upute pisane govornim jezikom niti dijagram toka. To znači da algoritam treba zapisati naredbama nekog programskog jezika (programskim kodom).
Uputite učenike na primjere programskog koda prikazane u jedinici e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.1. Algoritam slijeda, grananja i ponavljanja. Upoznajte ih s mrežnim alatom Python Tutor. Objasnite unos kodova (naredbi) prema primjeru iz lekcije za računanje površine kvadrata (algoritam slijeda). Koristeći mogućnosti alata, prikažite postupno izvršavanje svakoga retka programa. Moguće je pratiti stanje u radnoj memoriji odnosno stvaranje varijable i njene vrijednosti kao i ispis na zaslon. Nakon toga, neka učenici samostalno unesu programski kod sljedećega primjera ispisivanja manjeg od dva unesena broja (algoritam grananja). Program napisan u alatu Python neka kopiraju i zalijepe u svoju digitalnu bilježnicu OneNote. Alat omogućava generiranje poveznice koju mogu poslati Vama na pregled.
Po završetku pisanja već gotovih programskih rješenja, učenicima zadajte zadatak koji će samostalno rješavati primjenom mrežnog alata Python Tutor. Neka napišu program koji će tražiti unos dva cijela broja (a i b). Ako je prvi broj veći od drugoga broja, neka se ispiše "Prvi broj je veći", ako je prvi broj manji od drugoga neka se ispiše "Drugi broj je veći". Ako su brojevi jednaki, neka bude ispisano "Brojevi su jednaki". Učenicima valja dati do znanja da, prilikom unosa programskog koda (algoritam grananja, If-elif-else), trebaju paziti na sintaksu (nakon if-elif-else naredbi idući red treba biti uvučen).
Nakon što učenici završe svoje radove, neka nekoliko učenika predstavi svoja rješenja. U razredu se raspravlja o programskim rješenjima, provjeravajući pritom svoje programe i ispravljajući ih po potrebi. Na taj se način suradnjom ostvaruju ishodi učenja.
Zatim, podijelite učenike u parove. Zadajte svakom paru jedan zadatak. Kod rješavanja zadatka u paru učenici pomažu jedan drugome i rade zajedno na istom programskom kodu, pri čemu jedan učenik zapisuje programski kod, a drugi traži pogreške i daje prijedloge. Ubrzo, učenici zamjenjuju uloge i dovršavaju zadatak. Nakon toga, učenici testiraju programsko rješenje tako da jedan učenik unosi proizvoljne ulazne vrijednosti, a drugi rješenja upisuje u pripremljenu tablicu. Zajednički analiziraju dobivene podatke prema kojima zaključuju je li programsko rješenje ispravno. Prema potrebi, raspravljaju i zajednički popravljaju uočene pogreške. Zadatci mogu biti sljedećeg oblika:
1. Maja voli automobile i jedva čeka biti punoljetna da može položiti vozački ispit i voziti automobil. Napišite program koji će, za uneseni broj godina, ispisati jednu od sljedećih izjava "Osoba je maloljetna i još ne može voziti automobil." ili "Osoba je punoljetna i može voziti automobil ako je položila vozački ispit."
2. Ivan želi kupiti jagode. Ima određenu količinu novaca. U trgovini je saznao cijenu proizvoda. Napišite program koji za unesenu cijenu proizvoda i količinu novaca koju posjeduje ispisuje može li Ivan kupiti jagode ili ne.
Kod zadavanja drugog zadatka naglasite vrijednost novca i kako se prema njemu treba odnositi. Također, istaknite učenicima da trebaju cijeniti rad svojih roditelja koji se trude svojoj djeci omogućiti što bolji život i da se prema njima odnose s poštovanjem.
Kad riješe zadatak, učenici programe spremaju u svoj e-portfolio.
Na kraju, neka Vam pošalju poveznice rješenja na pregled. Možete odabrati dvoje učenika koji će objasniti svoja programska rješenja putem projektora, a ostali učenici provjeravaju svoj program zajednički raspravljaju i ispravljaju što im nije bilo dobro.
Na kraju, uputite učenike na rješavanje zadataka iz e-Škole DOS Informatika 6, Modul 2, Jedinica 2.1. Algoritam slijeda, grananja i ponavljanja, Kolekcija zadataka (Procijenite svoje znanje). Učenici koji prije riješe zadatke, neka pomognu učenicima kojima je pomoć potrebna.
Učenicima koji otežano pamte nove pojmove, najčešće su to učenici s oštećenjem jezično-glasovne-govorne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju, učenici s oštećenjem organa i organskih sustava, skrenite pozornost na sintagmu programski jezik (programski kod) te im, na jednostavan način, pojasnite da je riječ o jeziku koji razumije računalo. Dobra je analogija sa stranim jezicima koje moramo naučiti kako bi nas u određenoj sredini svi razumjeli. Nazivi aktivnosti su odlično osmišljeni i mogu poslužiti za približavanje sadržaja učenicima s teškoćama. Od učenika s teškoćama se ne očekuje da ovladaju sinonimima. Budući da se radi o sadržaju koji su učenici dijelom upoznali u 5. razredu, podsjetite ih da su se susreli s programskim jezikom. Učenicima s teškoćama pripremite nekoliko jednostavnih algoritama kako bi imali polazišnu točku i kako bi se prisjetili naredbi. Naime, učenici s teškoćama su možda zaboravili naredbe (pripremiti poveznicu na popis naredbi ili označiti naredbe u drugoj boji u pripremljenim primjerima). Kod zadatka u kojem treba napisati program koji će tražiti unos dva cijela broja (a i b), osigurajte vršnjačku podršku, zadatak napisan na papiru/slajdu ili započnite rješavanje zajedno s učenikom. Dodatni materijali trebaju biti prilagođeni učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju kao i učenicima s oštećenjem vida (uvećan font, razmak, podebljan tisak, jednostavan izgled teksta). Ako se u razredu nalazi učenik s oštećenjem vida, važno je odabrati mat papir ili papir žućkaste boje koji ne reflektira. U ovoj aktivnosti se radi o zadatcima riječima koji mogu biti izazovni za sve učenike s teškoćama, zbog čega su im nužni pripremljeni/riješeni primjeri i što jednostavniji jezik kojim je zadatak postavljen.
Neka učenici napišu program za osnovne računske operacije: zbrajanje, oduzimanje, množenje i dijeljenje, za više ulaznih vrijednosti (npr. (a+b)/c, a*(b+c),...), izračunavanje i ispisivanje aritmetičke sredine (prosjeka) tri broja, ispis najmanjeg i najvećeg broja od tri unesena broja. Također, učenicima se može zadati zadatak da nadograde rješenje zadatka iz osnovne aktivnosti u kojoj se samo ispisuje je li osoba maloljetna ili punoljetna tako da koriste if-elif-else naredbu i da imaju jedan od sljedećih ispisa "Osoba je punoljetna i položila je vozački ispit pa smije voziti automobil", "Osoba je punoljetna, ali nije položila vozački ispit pa ne smije voziti automobil" ili "Osoba je maloljetna pa ne smije voziti automobil". Drugi zadatak može se nadograditi tako da, ako Ivan nema dovoljno novaca za kupovinu jagoda, ispiše koliko mu je još novca potrebno da bi ostvario svoju želju. Program pohranjuju u svoju digitalnu bilježnicu OneNote. Uz razrednu raspravu, nekoliko učenika svoja rješenja prezentira putem projektora.
Karmen Toić Dlačić, Vinko Pilipović, Vlado Karajko, Goran Boneta (2020.). Informatika 6 - 2.1 Agoritam slijeda, grananja i ponavljanja. Edutorij. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/79a7c4da-1347-41b5-90ab-34429cec7d8c/html/552_algoritam_slijeda_grananja_i_ponavljanja.html (21.4.2022.)
Karmen Toić Dlačić, Vinko Pilipović, Vlado Karajko, Goran Boneta (2020.). Informatika 6 - 2.2 Računanje s nizom ulaznih vrijednosti. Edutorij. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/79a7c4da-1347-41b5-90ab-34429cec7d8c/html/553_racunanje_s_nizom_ulaznih_vrijednosti.html (21.4.2022.)
Recepti Index.hr. Zebra palačinke .Preuzeto s https://www.youtube.com/watch?v=yzBxvX2Abgo (21.4.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.