Predstavite učenicima nekoliko videoprimjera provedbe glazbeno-kulturnih programa u organizaciji lokalnih udruga i ustanova u kulturi (npr. Gudački kvartet HNK Osijek u Centar za kulturu Đakovo, Josipa Lisac u KC Križevci u organizaciji Udruge K.V.A.R.K., Music Talents Split). Ako je takvih programa više, možete programe pročitati učenicima ili ih izložiti u učionici. Razgovarajte s učenicima prepoznaju li vrste glazbe u videoprimjerima ili u sadržaju programa te koliko su zadovoljni njihovom ponudom. Prepoznaju li u izloženim programima vrstu glazbe i izvođače čiji bi koncert oni voljeli posjetiti? Misle li da bi se ti izvođači odazvali na njihov poziv? Čime bi svoj poziv mogli upotpuniti kako bi on bio zanimljiviji i izazovniji izvođačima? Što je posebno u njihovoj zajednici i mjestu? Smatraju li da i u njihovoj lokalnoj zajednici ima takvih ili sličnih događaja dovoljno ili bi ih trebalo biti mnogo više? Utječu li takvi glazbeno-kulturni događaji na građane i razvoj zajednice?
Podijelite učenike u grupe sa zadatkom da osmisle ideju za glazbeni program koji bi uključivao glazbu i izvođače po njihovom izboru. Prilikom pripremanja programa, neka se vode pitanjima: Kome je program namijenjen? U kojem razdoblju je predviđeno ostvarivanje programa? Tko su izvođači programa? Na koji način će se program objaviti u javnosti? Što može utjecati i na koji način oni mogu pomoći uspješnoj provedbi programa? Po čemu je taj program poseban i drugačiji od ostalih koji su imali priliku vidjeti u svojoj okolini? Kojoj lokalnoj udruzi ili ustanovi u kulturi mogu predložiti svoju ideju obzirom na sadržaj njihovog programa? Gdje će se program odvijati? Koja je uloga predložene glazbe kao i samog programa za njihovu zajednicu? Je li program primjeren i prihvatljiv za sve članove zajednice?
Program mogu nazvati Kultura po mom, a sve ideje i planiranja razmijeniti s ostalim grupama u digitalnom alatu RealtimeBoard.
Najavite učenicima da će svoje prijedloge glazbenih programa predstaviti lokalnim udrugama. Organizirajte predstavljanje programa na koje ćete pozvati predstavnike lokalnih udruga. Nakon predstavljanja programa dogovorite s predstavnicima udruga daljnju suradnju kako bi program učenika bio vidljiviji široj javnosti. Isplanirajte aktivnosti i korake koji su potrebni da bi se ostvarila želja učenika, a učenici neka pripreme plakate kojima će pozvati građane na događaj.
Učenicima s oštećenjima vida važni dijelovi vizualnog sadržaja (videa) mogu se opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju. Sve što se promatra, treba učenicima s teškoćama prethodno biti pojašnjeno, kao i za vrijeme gledanja videa. Za učenike s oštećenjem sluha potrebno je dati predložak s opisom onoga što se sluša te je važno posebno istaknuti važne ili nepoznate pojmove uz primjereno mjesto sjedenja na kojem će nesmetano moći pratiti nastavnika i komunikaciju učenika. Također, potrebno je provjeriti je li učeniku glasnoća na ugodnoj razini te treba izbjegavati razgovor dok svira glazba i u okolini se ne smije čuti nešto što učeniku može otežati slušanje. Učenicima s teškoćama važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Prilikom rada u grupama korisno je za učenika organizirati rad u paru kao oblik pomoći prilikom rada u digitalnom alatu uz dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka, pojednostavljivanje naputka za rad, ali i strukturiranje na manje logičke cjeline.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Predložite učenicima da prilikom predstavljanja projektnih ideja snime videomaterijal i upotpune ga opisom programa u digitalnom alatu BookCreator. Na taj način ideja može postati vidljiva i drugim udrugama na polju kulture. U tu svrhu videomaterijal se može poslati udrugama ili objaviti na školskoj mrežnoj stranici.
Svakom učeniku na leđa zalijepite bijeli papir. Objasnite učenicima da na praznom papiru olovkom zapišu vrline te osobe. Igra neka traje dok svaki učenik ne zapiše vrline pet učenika u razredu. Nakon završetka igre, učenici jedan drugome skidaju papire, a potom čitaju vrline koje su njihovi suučenici kod njih uočili. Pozovite učenike da glasno pročitaju svoje vrline, a potom ih zalijepite na ploču i proglasite kako je njihova razredna zajednica puna vrlina.
Razgovarajte s učenicima o tome kako oni vide svoju razrednu zajednicu, što im se u zajednici sviđa ili ne sviđa, što oni pojedinačno čine za zajednicu i što zajednica čini za njih, može li im razredna zajednica pomoći u razvoju te mogu li oni pomoći razrednoj zajednici da se razvija. Objasnite učenicima pojam civilnog društva i zapišite ga na ploču. Potaknite ih da nabroje organizacije civilnog društva u njihovoj zajednici (udruge, zadruge, vrtići, škole, knjižnice, društva) te koja je njihova uloga u društvu. Postavite problemska pitanja: Zašto mislite da je civilno društvo važno? Što bi se moglo dogoditi u društvu sa slabim civilnim društvom? Što bi se moglo dogoditi u društvu s jakim civilnim društvom? Potaknite učenike da iznesu prijedloge kako mogu postati dijelom civilnog društva.
Postavite učenicima sljedeća pitanja: Kome biste željeli pomoći? Postoji li određena grupa ljudi ili razlog zbog kojeg ste strastveni? Kakav utjecaj želite imati na društvo i zajednicu? Koje vještine biste voljeli steći dobrovoljnim i plemenitim radom? Kako možete pomoći zajednici znanjima i vještinama stečenim iz područja hrvatskog jezika? Zanimljive učeničke odgovore vezane uz znanja iz hrvatskog jezika zapišite na ploču: pričanje priča, čitanje na glas, prepričavanje, pisanje priča i dr.
Podijelite učenike u grupe. Sve tri grupe imaju za cilj isplanirati književnu večer (ili jutro) za različite dobne skupine u alatu Trello. Jedna grupa izrađuje plan za učenike 5. - 8. razreda, druga za mlađi uzrast, odnosno vrtićku djecu, a treća grupe za korisnike doma za starije osobe. Zadatak grupa je napisati popis djela (kratke priče, ulomke iz književnih djela, dramske tekstove, viceve i anegdote) koja bi mogli čitati na književnom susretu. Uz to navode i načine da u čitanje, ili u razgovor o pročitanom, budu uključeni slušatelji (npr. zborno čitanje poezije, oslikavanje priče, osmišljavanje zvukova za vrijeme čitanje, izrada lutke kao junaka iz priče, crtanje kostima za lik, prebacivanje priče u suvremeno doba ili u daleku prošlost, izrada mape kojom se lik u priči kretao, dramatizacija priče...).
Svoje prijedloge grupe predstavljaju ostalim grupama i saslušaju komentare te dopunjavaju popis djela i prijedloga aktivnosti.
Potaknite učenike da se povežu s voditeljima doma za starije, narodne knjižnice i lokalnog vrtića te realiziraju književnu večer (ili jutro) prema izrađenom planu.
Tijekom razgovora i postavljanja problemskih pitanja, uputno je da učenici s teškoćama dobiju predložak s pitanjima i prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje raspravljaju. Predložak s pitanjima može biti prilagođen primjerice, veličinom slova, podebljanim tiskom, povećanim razmakom, jasnim i kratkim pitanjima, dvostrukim proredom između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane kao i uputama, a neki pojmovi mogu biti podebljani. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, oštećenja sluha ne treba ispravljati i treba spriječiti oponašanje i ruganje. Pri radu u grupama, uputno je za učenike s teškoćama da učitelj točno definira ulogu učenika s teškoćama (u skladu s onim što učitelj procijeni da učenik može), primjerice crtanje, dopunjavanje i dr. U dijelu aktivnosti planiranja književne večeri (ili jutra) putem digitalnog alata, potrebno je učeniku s teškoćom ponavljati naputak za rad uz više usmenog objašnjenja i stalnog praćenja učenika. Pritom je potrebno omogućiti kraće etape rada uz dovoljno vremena za izvedbu, a korisno je povezati učenika s vršnjakom u paru kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika. Važno je uzeti u obzir da je alat dostupan učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), kao i aktivnost čitanja i pisanja za koje je potrebno smanjiti broj zadataka, kao i definirati strukturu koja je razumljiva njihovom izražavanju.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike da izrade postere u alatu Canva o civilnim društvima u lokalnoj zajednici s pozivom ostalim učenicima da se uključe u rad civilnih društava njihove lokalne zajednice. Postere možete podijeliti na školskoj mrežnoj stranici.
U vašoj lokalnoj zajednici odaberite četiri do pet različitih udruga koje će biti voljne sudjelovati u projektu. U školskoj knjižnici organizirajte predstavljanje tih udruga koje će biti namijenjeno učenicima na način da se predavanjem i kratkom radionicom nekoliko članova udruge predstave aktivnosti, projekti i područje interesa kojim se udruga bavi. Nakon toga učenike podijelite u grupe prema broju udruga s kojima ste dogovorili suradnju te svakoj grupi pridružite jednu udrugu. Potaknite učenike da u grupi osmisle projekt za dodijeljenu udrugu koji će tematski odgovarati području kojim se udruga bavi, a koje je u skladu s vrijednostima učenika. Potaknite učenike da detaljno razrade projekt određujući mu trajanje, lokaciju, namijenjenu skupinu ljudi, aktivnosti i ostale potrebne dijelove za provedbu.
Na raznolike ideje i mogućnosti volontiranja može potaknuti i Volonterska početnica za učenike osnovnih škola.
Primjer projekta: U suradnji s lokalnom udrugom koja brine o očuvanju okoliša učenici mogu organizirati radne akcije skupljanja i razvrstavanja otpada na određenim javnim lokacijama (plaže, šume, potoci...). Učenici na kraju akcije mogu snimiti vlog koji će uključivati fotografsku dokumentaciju nađenog stanja, rezultate akcije te uputu gdje se što od pronađenog otpada može propisno odložiti.
U suradnji s lokalnom udrugom organizirajte provođenje projekta. Nakon provedenog projekta zajedno s učenicima analizirajte uspješnost te potaknite učenike da izraze svoja mišljenja i stavove nakon sudjelovanja u takvom projektu. U razgovoru se osvrnite na važnost sudjelovanja u poboljšanju života u lokalnoj zajednici putem volontiranja te utjecaj svakog pojedinca koji svojim djelovanjem može narušiti ili poboljšati životne uvjete u svojoj sredini. Potaknite učenike da istraže što su sve osmišljavanjem i sudjelovanjem na projektu naučili te kako su se osjećali nakon provedenih projekata.
Zatim prikažite učenicima neke od plakata koji se nalaze u digitalnoj zbirci plakata Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu te analizom usmjerite njihova zapažanja kontrasta boja i oblika, povezanosti teksta i slike te značaju poruke. Zatim uputite učenike da u paru u alatu Canva vizualno oblikuju plakat. Neka na plakatu kontrastom boja i oblika na plohi predstave vrijednosti volontiranja koje su prepoznali osmišljavanjem i provedbom projekta i upoznavanjem s udrugom, a plakat za krajnji cilj mora potaknuti druge učenike na aktivnosti i djelovanje u tom smjeru. Pri oblikovanju usmjerite ih da promišljaju o povezanosti slike i teksta te značaju poruke koju plakatom žele izraziti. Izradu plakata ostvarite u nekoliko etapa: osmišljavanje ideje plakata i razrada skica poštujući načelo kontrasta na plohi, obraćanje pažnje na povezanost slike i teksta i značaj poruke, samovrednovanje i vrednovanje faze ideja i skica, detaljnija razrada skica i definiranje konačnog izgleda plakata, izrada plakata, samovrednovanje i vrednovanje izrađenog plakata. Izrađene plakate objavite na mrežnim stranicama škole, a plakate možete i isprintati kako bi se izložili u prostoru škole.
Naposljetku, uputite učenike da se ponovno povežu s udrugom i predstave svoje plakate te organiziraju predavanje o svom iskustvu suradnje s udrugom. Predavanje mogu održati članovima udruge.
Tijekom rada na aktivnosti u grupama uputno je voditi brigu o interesima učenika s teškoćama i mogućnosti za rad na projektu, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Stoga je za učenika s određenim oštećenjem potrebno dogovoriti rad s točno određenim podatcima i pripremljenim pitanjima kojima će se usmjeravati u radu. Pri planiranju aktivnosti može se predvidjeti na što će učenik posebno obraćati pažnju, čime je učenika unaprijed potrebno upoznati kako bi se na dogovoreni način mogao pripremiti. Tijekom rada s digitalnim alatom potrebno je ponavljati učeniku s teškoćom naputak za rad uz više usmenog objašnjenja i stalnog praćenja učenika. Pri izradi plakata potrebno je omogućiti kraće etape rada uz dovoljno vremena za izvedbu te u paru predvidjeti ulogu koju će pojedini učenik s teškoćom imati, u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima, primjerice učenik s motoričkim poremećajem, a za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, čitač ekrana ili prilagodbu ekrana uz pomoć programa ZoomText.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Uputite učenike da internetskim pretraživanjem prikupe kvalitetne primjere plakata korištene za obilježavanje Međunarodnog dana volontera. Zatim ih razgovorom i analizom usmjerite na oblikovanje plakata te povežite s vrijednostima i načelima volontiranja. Uputite učenike da izrade prezentaciju koja će sažeti zapažene dijelove oblikovanja i predstaviti najreprezentativnije primjere i tako izdvojiti glavne segmente i vrijednosti volontiranja. U prezentaciju učenici mogu uvrstiti i svoje plakate koje su izradili u osnovnoj aktivnosti.
Obilježite Međunarodni dan volontera 5. prosinca u školi. Učenici, koji su izradili prezentaciju, neka tijekom Međunarodnog dana volontera drugim razredima u školskoj knjižnici održe izlaganje pomoću izrađene prezentacije.
Okupite učenike zainteresirane za volontiranje. Potaknite ih da navedu svoja iskustva s volontiranjem ako su ih imali. Zajedno pogledajte video Volontiranje te poslušajte zvučni zapis koji govori o pravima i obvezama volontera propisanih Zakonom o volontiranju. Komentirajte s učenicima: Tko se sve može uključiti u volontersko djelovanje? Koje su posljedice volontiranja za zajednicu, a koje za volontera? Utječe li ono na mogućnosti budućeg obrazovanja, rada i osobnog razvoja?
Razgovarajte u plenumu s učenicima što očekuju od volontiranja, imaju li kakvih strahova i nedoumica te kako ljude potaknuti na volontiranje. Kao poticaj neka istraže mrežne stranice o mogućnostima volontiranja u lokalnoj zajednici. Za pretraživanje im možete ponuditi neke mrežne stranice koje okupljaju volonterske udruge, primjerice Volonterski centar.
Nakon toga, pristupite osmišljavanju i organizaciji konkretne volonterske akcije. Najprije prikupite od učenika ideje za volonterski projekt koji bi bio vezan za školu ili lokalnu zajednicu. Uputite ih da prilikom predlaganja ideja promišljaju o projektu koji je moguće realizirati. Kao poticaj ponudite im nekoliko primjera: pomoć u učenju učenicima slabijeg uspjeha, volontiranje u školskoj knjižnici, ispomoć u čišćenju školske kuhinje, uređenju okoliša škole u suradnji sa školskim domarom, obnova i revitalizacija parka u blizini škole, pomoć domu za nezbrinutu djecu i sl. Za prikupljanje prijedloga koristite alat za prikupljanje ideja Tricider unutar kojega se može provesti i glasovanje za najbolji prijedlog.
Učenici zatim pristupaju planiranju odabranog volonterskog projekta. Ukoliko projekt zahtijeva rad izvan škole, prikupite privole roditelja.
Za planiranje i praćenje tijeka projekta možete koristiti alat za organizaciju i upravljanje projektima Trello. Unutar alata, zajedno s učenicima organizirajte kartice koje će sadržavati sljedeće dijelove: opis, cilj, nositelje projekta, vremenski rok, dokumente, potrebna sredstva, komentare članova, liste s oznakama dovršenosti, oznake i slično. Svaki volonter neka vodi i svoj osobni dnevnik volontiranja koristeći neki alat za pisanje, primjerice Word.
Učenici neka prouče zakonski okvir unutar kojeg se odvija volontiranje: Zakon o volonterstvu i Etički kodeks volontera.
Tijekom trajanja projekta održavajte redovite sastanke na kojima će učenici razmjenjivati iskustva i dogovarati podjelu obveza.
Za potrebe ovog i budućih projekata možete izraditi mrežnu stranicu koristeći alat Wix. Na njoj možete objavljivati obavijesti o terminima i mjestima održavanja sastanaka, razne materijale, poveznice na korisne sadržaje, najave događaja kao i pisana, fotografska i videoizvješća o realiziranim volonterskim akcijama. Pri tome treba voditi računa o Zaštiti osobnih podataka (GDPR-u). Detalje dogovorite s tajništvom škole.
Nakon što učenici završe volonterske aktivnosti, organizirajte plenum sudionika na kojem će podijeliti međusobno svoja iskustva i evaluirati svoje osobno sudjelovanje i uspjeh volonterske grupe. Moderirajte razgovor: Što su učenici dobili volontiranjem? Žele li nastaviti s njim? Učenika s najviše odrađenih volonterskih sati škola može nagraditi knjigom ili drugim prikladnim darom. Za kraj podijelite učenike u tročlane ili četveročlane grupe. Neka svaka grupa napravi volonterski plakat koristeći digitalni alat Canva. Izrađujući plakat, učenici kreativno izražavaju što ih se dojmilo u iskustvu volontiranja i kako su ga doživjeli. Izrađene plakate postavite u školi.
Pavlović, V., Gospodnetić, F. (2017) Da sam ja netko, Forum za slobodu odgoja (18.12.2020.)
Pavlović, V., Karlović, A., Morić, D. (2015) Knjiga dobrih ideja, Forum za slobodu odgoja (22.1.2021.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.