Predmet
Njemački jezik 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Bist du reiselustig?

Naziv predmeta
Njemački jezik 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Razina učenja jezika
5. godina učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • države njemačkoga govornog područja
  • glavni gradovi
  • zanimljivosti
  • znamenitosti
  • umna mapa
  • gradovi u Austriji
  • planiranje putovanja

Stadtporträte

Na početku aktivnosti potaknite učenike na oblikovanje grupa. Unaprijed priredite nekoliko fotografija koje predstavljaju jednu od država njemačkoga govornog područja, ispišite te ih izrežite u slagalice, svaku fotografiju na četiri komadića. Broj fotografija priredite ovisno o broju učenika u razredu. Neka fotografija sadrži prepoznatljiv simbol države, znamenitost, zastavu ili slično kako bi učenici, surađujući u grupi, zaključili o kojoj je državi riječ. Učenici će iz skupa izmiješanih dijelova izvlačiti dio slagalice te tražiti učenike, koji imaju istu slagalicu, kako bi zajedno oblikovali grupu. Nakon formiranja grupe učenici će opisati fotografiju svoje grupe i imenovati prikazanu državu. Nakon što sve grupe imenuju svoje države, učenici će zaključiti o temi sata (Die deutschsprachigen Länder).
Potaknite učenike na razgovor o zanimljivostima država njemačkoga govornog područja. Provjerite znaju li učenici imenovati glavne i neke veće gradove u tim državama. Pitajte ih koje su države i gradove već posjetili, a koje bi željeli posjetiti. Učenici će govoriti kratkim i jednostavnim rečenicama. Podijelite, zatim, svojim učenicima poveznice na videozapise koje ste unaprijed odabrali na platformi YouTube o glavnim gradovima država u kojima je njemački jezik službeni. Svaka grupa dobit će poveznicu na videozapis o glavnom gradu države koju predstavljaju. Poveznicu podijelite putem zajedničkog komunikacijskog kanala, npr. MS Teams. Grupe će pogledati videozapis na školskim tabletima, jednom ili više puta. Nakon toga, rješavaju kratak kviz za provjeru razumijevanja videozapisa koji ste unaprijed priredili pomoću alata Google Forms i podijelili svojim učenicima na zajedničkom komunikacijskom kanalu. Učenici će, surađujući u grupi, riješiti niz zadataka povezanih uz videozapis koji su pogledali.

Potaknite grupe da, u nekoliko rečenica, pripreme osnovne i zanimljive informacije o gradu koji su upoznali putem videozapisa. Neka zajedno pripreme kratko izlaganje za ostale grupe kako bi se pobliže upoznali s glavnim gradom države koju predstavljaju. Zatim, neka napuste svoju grupu te oblikuju novu, u kojoj su predstavnici ostalih gradova tako da nove grupe čine predstavnici različitih gradova kako bi međusobno razmijenili informacije. Učenici će ukratko ispričati o glavnome gradu države ostalim učenicima u grupi te poslušati njihova izlaganja. Potaknite ih da iskažu koji bi grad, koji su upravo pobliže upoznali, rado i posjetili i neka kratkim i jednostavnim rečenicama navedu koje zanimljivosti žele vidjeti.
Potaknite učenike da, na kraju aktivnosti, samostalno vrednuju svoju suradnju u grupi na nastavnom listiću koji ste unaprijed priredili.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Učenike s teškoćama nemojte raspodijeliti u grupe prema redoslijedu izvučenih slagalica, već ih ciljano rasporedite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak ako je to potrebno. Pobrinite se da učeniku oštećena vida ostali učenici opišu što je na fotografiji koju su dobili slaganjem dijelova slagalice.

Dopustite učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s jezičnim teškoćama da se, u uvodnom razgovoru o mjestima koja su posjetili, najprije izraze na hrvatskom jeziku, a onda, uz vašu pomoć, na njemačkom jeziku.

Pobrinite se da videozapis, koji će učenici gledati, ima dostupan transkript ako imate učenika oštećena sluha u razrednom odjelu. Ili se, pak, pobrinite da rabi asistivnu tehnologiju koja će mu omogućiti slušanje videozapisa. Omogućite učeniku oštećena vida da sjedi dovoljno blizu ekrana. Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje omogućite kratak sažetak videozapisa s ključnim događajima i pojmovima.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike, koji žele znati više, da samostalno istraže dodatne informacije o jednom od glavnih gradova država njemačkoga govornog područja prema vlastitom interesu (npr. Sport, Musik, Kunst ...) te samostalno izrade prezentaciju pomoću alata PowerPoint koju će predstaviti razredu putem razrednog projektora kako bi se učenici upoznali s dodatnim zanimljivostima. Učenici će na kraju izlaganja vrednovati radove i izlaganja svojih vršnjaka podizanjem palca.

Nastavna aktivnost za predmet X

Stadtporträte

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kratkim i jednostavnim rečenicama izlaže o zanimljivostima grada.
  • Učenik vrednuje suradnju u grupi.
  • Učenik, surađujući u grupi, priprema kratko izlaganje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

D A CH

Na početku aktivnosti, koristeći se razrednim projektorom, prikažite učenicima fotografiju znamenitosti iz jedne od država njemačkoga govornog područja (npr. Brandenburger Tor). Fotografiju preuzmite s besplatnog preglednika, npr. Pixabay. Učenici će pogađati gdje se znamenitost nalazi, što predstavlja te će navesti jesu li već ili žele li tu znamenitost posjetiti. Učenici će govoriti kratkim i jednostavnim rečenicama. Navedite ih da imenuju države na njemačkom jeziku (Deutschland, Österreich, die Schweiz, Liechtenstein). Razgovarajte s učenicima o zemljama njemačkoga govornog područja. Upitajte ih koje su države posjetili, a koje bi htjeli posjetiti i neka ukratko objasne svoje razloge. Zajedno potražite kartu Europe na jednom od internetskih preglednika, pronađite zemlje njemačkoga govornog područja i učenici neka pronađu na karti glavne gradove te neke veće gradove u tim državama.

Zatim, podijelite učenike u grupe pomoću tekstualnih kartica koje ste unaprijed priredili. Kartice neka sadrže osnovne pojmove o državi (npr. Flagge, Hauptstadt, Einwohner, Währung, Sehenswürdigkeiten…) kako bi učenici, već pri formiranju grupa, pretpostavili sadržaj aktivnosti. Učenici, koji izvuku kartice s istim pojmovima, čine grupu.

Potaknite grupe da odaberu jednu državu u kojoj je njemački jezik službeni te neka o njoj istraže u nekom od internetskih pretraživača prema unaprijed zadanim odrednicama koje ste izradili i ispisali pomoću alata MS Word u obliku kratkog zapisa (Steckbrief). Učenici će istraživati na školskim tabletima te bilježiti informacije na radnom listu. Nakon prikupljanja traženih informacija učenici će svoje rezultate prirediti u obliku umne mape pomoću alata MindMeister. Svoje umne mape grupe će predstaviti koristeći se razrednim projektorom tako što će svaki član grupe predstaviti manji dio kratkim i jednostavnim rečenicama tako da svaki član grupe sudjeluje u izlaganju. Na kraju izlaganja, potaknite učenike da vrednuju umnu mapu i izlaganje svake grupe palcem prema dolje ili gore. Grupa s najviše palčeva prema gore proglašava se najuspješnijom grupom i članovi mogu biti nagrađeni ocjenom. U razrednom razgovoru potaknite učenike da iznesu svoje stavove prema zanimljivostima zemalja njemačkoga govornog područja koje su istraživali. Potaknite ih da promisle koje su ih se zanimljivosti najviše dojmile te koju bi državu rado posjetili.

Na kraju aktivnosti potaknite učenike na dodatno uvježbavanje kroz igru i natjecanje. Prikažite im svoj osobni identifikacijski broj (PIN) za kviz koji ste unaprijed priredili u alatu Kahoot kako bi učenici provjerili usvojenost osnovnih pojmova te zanimljivosti zemalja njemačkoga govornog područja. Pitanja će učenici čitati putem razrednog projektora, a odgovarati na svojim uređajima. Učenici će pristupiti alatu sa školskih tableta ili osobnih mobitela. Kroz igru, dodatno će uvježbati sadržaje.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Fotografiju, koju ćete koristiti u aktivnosti, pošaljite učeniku oštećena vida elektroničkim putem ili mu tijekom aktivnosti detaljno opišite što se na fotografiji nalazi.

Učenike s teškoćama nemojte raspodijeliti u grupe prema tekstualnim karticama, već ih ciljano rasporedite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak ako je to potrebno. Ako je imate pri ruci, omogućite učeniku oštećena vida taktilnu kartu Europe i Njemačke kako bi mogao pronaći zemlje njemačkog govornog područja o kojima govorite.

Prilikom izlaganja umne mape, nemojte ustrajati na tome da dio umne mape izlaže učenik koji ima teškoća s usmenim izlaganjem (primjerice, učenik s poremećajem govora), osim ako on sam ne izrazi želju za izlaganjem. Njegov trud i zalaganje pratite tijekom rada u grupi. Ako imate učenika oštećena vida, pobrinite se da mu vršnjak iz grupe opisuje što se nalazi na umnim mapama i kako one izgledaju. Ako u razrednom odjelu imate slabovidnog učenika, vodite računa o kontrastu podloge i slova na umnoj mapi.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike, koji žele znati više, da istraže dodatne znamenitosti jedne od država njemačkoga govornog područja te neka o njima samostalno izrade prezentaciju pomoću alata PowerPoint. Potaknite ih da naprave listu od pet najzanimljivijih znamenitosti koje, prema njihovom mišljenju, treba istaknuti. Prezentaciju možete prikazati i predstaviti ostalim učenicima u razredu koristeći se razrednim projektorom. Učenici će, na kraju izlaganja, vrednovati rad i izlaganje svojih vršnjaka kroz razgovor u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

D A CH

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kratkim i jednostavnim rečenicama opisuje fotografiju.
  • Učenik kratkim i jednostavnim rečenicama izlaže o zadanoj temi.
  • Učenik vrednuje rad drugih grupa.
  • Učenik, surađujući u grupi, istražuje te sistematizira informacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Entdecke Österreich! – Eine Reiseplanung

Na početku aktivnosti potaknite učenike da napišu svoje asocijacije na pojam Reisen te im podijelite poveznicu na alat Mentimeter u kojem će navesti svoje ideje. Asocijacije svih učenika bit će vidljive u generiranom prikazu koji im pokažite na razrednoj projekciji. Učenici će alatu pristupiti na školskim tabletima ili osobnim mobilnim uređajima. Potaknite učenike na razgovor o temi putovanja; putuju li rado, kada, s kime i sl. Učenici će na pitanja odgovarati kratkim i jednostavnim rečenicama. Ovdje možete dotaknuti očekivanja s međupredmetnom temom Poduzetništvo te učenici mogu istražiti troškove i planirati ih i organizirati financiranje (štednjom, stipendijom, projektom i sl.). Također možete osvijestiti učenicima važnost putovanja i širenja vidika što je očekivanje u skladu s međupredmetnom temom Osobni i socijalni razvoj.
Ponovite s učenicima neke prijedloge koji se upotrebljavaju prilikom opisa putovanja (nach, in, auf, an …) te uvježbajte prijedloge u rečenicama s pomoću alata Wordwall u kojemu ste unaprijed priredili zadatak. Podijelite učenicima poveznicu na alat putem zajedničkog komunikacijskog kanala npr. MS Teams, a učenici će alatu pristupiti sa školskih tableta.
Postavite učenicima pitanje Wohin reist ihr gern? Učenici će na pitanje odgovarati kratkim i jednostavnim rečenicama pravilno koristeći uvježbanu strukturu (npr. ans Meer, ins Ausland …). Potaknite učenike na razgovor o Austriji neposrednim pitanjima kako bi sami zaključili o kojoj je državi riječ (pitanja o gradovima, sportašima, skladateljima, čokoladi i sl.). Potaknite učenike na formiranje grupa prema unaprijed priređenim karticama s nazivima većih gradova u Austriji. Učenici će s pomoću kartica formirati grupe. Zadatak svake grupe jest prirediti plan putovanja u grad koji im je dodijeljen na karticama. Učenici će s pomoću internetskog pretraživača pronaći zanimljivosti u gradovima koje žele posjetiti, izmjerit će udaljenost i tijek trajanja putovanja autobusom te će isplanirati put od polazišne točke kroz sva mjesta do odredišnog grada. Grupe će svoj plan puta izraditi te prikazati s pomoću alata Genially u obliku infografike. Svoje će radove grupe predstaviti u razredu, prikazat će ih putem razrednog projektora te će svaki član grupe izlagati dio pripremljenog putovanja. Potaknite učenike da nakon izlaganja samostalno vrednuju svoju suradnju u grupi na nastavnom listiću koji ste unaprijed priredili.
Na kraju aktivnosti odaberite zajedno sa svojim učenicima grad i znamenitosti koje ćete kao razred posjetiti te organizirajte zajedničko razredno putovanje. Dogovorite sa svojim učenicima sve pojedinosti vezane uz putovanje, kao što su odredište, vrijeme polaska i dolaska, tijek i troškove putovanja.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

U uvodnom razgovoru o putovanjima potaknite učenike s teškoćama na izražavanje, ali nemojte inzistirati da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenicima kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajem govora) osim ako izraze želju. Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s jezičnim teškoćama pružite podršku u oblikovanju rečenica na njemačkom jeziku. Prijedloge koji se koriste prilikom opisivanja putovanja pripremite u obliku pisanog podsjetnika za učenike s teškoćama koji mogu koristiti tijekom cijele aktivnosti.

Učenike s teškoćama nemojte prema karticama raspodijeliti u grupe, već ih ciljano rasporedite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak ako je to potrebno.

Prilikom izlaganja infografika nemojte inzistirati da dio izlaže učenik koji ima teškoća s usmenim izlaganjem (primjerice, učenik koji ima poremećaj govora), osim ako učenik ne izrazi sam želju da izlaže, njegov trud i zalaganje pratite tijekom rada u grupi. Ako imate učenika oštećena vida, pobrinite se da mu vršnjak iz grupe opisuje što se nalazi na infografikama i kako izgledaju. Ako imate u razrednom odjelu slabovidnog učenika, vodite računa o kontrastu podloge i slova na infografici.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike koji žele znati više da izrade brošuru grada u Austriji po vlastitom odabiru kao ponudu putovanja učenicima pri organizaciji terenske nastave učenika u Republiku Austriju. Neka informacije o gradu i znamenitostima prikažu s pomoću alata Canva, kojemu učenici pristupaju putem korisničkog računa otvorenog s pomoću adrese e-pošte, te podijele u zajedničkom komunikacijskom kanalu kako bi bili dostupni ostalim učenicima u razredu. Učenici će vrednovati radove svojih vršnjaka tako što će ostaviti svoj kratki komentar na rad u zajedničkom komunikacijskom kanalu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Entdecke Österreich! – Eine Reiseplanung

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik govori o temi putovanja kratkim i jednostavnim rečenicama.
  • Učenik traži i bilježi informacije o gradu suradnjom u grupi koristeći suvremene medije i tehnologiju.
  • Učenik izlaže o temi kratkim i jednostavnim rečenicama.
  • Učenik vrednuje suradnju u grupi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Poduzetništvo
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Kikić Dakić, Danijela. 2015. Mein erstes Wörterbuch - priručni rječnik njemačkoga jezika (3. izdanje). Alfa. Zagreb.

Kljajić, Jasenka. 1998. Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Školska knjiga. Zagreb.

Miličević, Marijana. 2017. Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Alfa. Zagreb.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.