Predmet
Informatika 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Piši, piši mi...

Naziv predmeta
Informatika 1

Razred
1. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • oblikovanje teksta
  • članak
  • brošura
  • strip
  • tablica
  • životopis

Okus novinarstva

Kao uvod u temu, uputite učenike u to kako napisati dobar članak. Pritom se možete poslužiti nekim od ovih izvora: Kako napisati članak, Pet savjeta kako napisati dobar članak, Kako napisati zanimljiv i optimiziran mrežni članak.

Odaberite zajedničku temu svih članaka ili dopustite učenicima da je oni predlože te podijelite pojedinačne podteme. Prijedlozi tema mogu biti: nacionalni parkovi i parkovi prirode u Hrvatskoj, kulturna baština pod zaštitom UNESCO-a, poznati svjetski spomenici, hrvatski gradovi…

Uputite ih na to da će članke izraditi u alatu MS Word i zadajte im opće smjernice za njihovu izradu poput:

  • članak mora sadržavati naslov
  • sadržaj treba biti oblikovan u dva stupca
  • prvi redak svakog odlomka treba biti uvučen
  • članak treba sadržavati dvije slike
  • veličina fonta teksta treba biti 12
  • u zaglavlje treba dodati zajednički naziv teme

Omogućite da im smjernice budu dostupne u svakom trenutku: u obliku radnog listića, projicirano ili dostupno putem digitalnog kanala koji obično koristite s razredom. Uz zajedničke opće smjernice, učenicima možete ponuditi da neke dijelove individualiziraju, poput boje pozadine stranice, okvira slika i slično.

Kako bi članak dobio interaktivnu dimenziju, učenicima zadajte da, na stranicu s člankom, dodaju QR kôd koji će sadržavati video (spot ili dokumentarni) vezan uz temu. Za generiranje kôdova možete im predložiti besplatne alate QR Monkey ili QR stuff.

Naglasite učenicima važnost ispravnog navođenja izvora korištenih materijala i pravilnog citiranja. Više o toj temi potražite u priručniku Citiranje u digitalnom okruženju, pomoću kojeg možete pripremiti kratku prezentaciju s primjerima koji će im najviše trebati (poput navođenja izvora s interneta). Učenicima predložite da poveznice na stranice, čije su sadržaje koristili, navedu u obliku fusnota u članku. Budući da su takve poveznice često prilično duge, uputite učenike na to da ih skrate pomoću alata za izradu skraćenih poveznica poput Tiny Url.

Predviđeno je da učenici samostalno izrađuju članke prikupljajući tekstove i slike. No, poželjno je da im kratko demonstrirate mogućnosti programa koje, možda, nisu svima poznate, poput oblikovanja sadržaja u dva stupca, upravljanja mogućnostima rasporeda objekata, uređivanja zaglavlja i podnožja, dodavanja fusnota i dr. Potaknite ih da surađuju s vršnjacima istražujući opcije koje ne poznaju. Prema potrebi i upitima, tijekom rada im dodatno pomozite uputama i usmjeravanjem.

Izrađeni članak učenici neka pohrane u .docx i .pdf formatu. Objedinite sve pdf članke u zajedničku brošuru koristeći neki od dostupnih alata za spajanje pdf dokumenata kao što je I love PDF te ga, po želji, objavite na nekoj od platformi za izdavaštvo poput ISSUU.

Postupci potpore

U okviru aktivnosti Okus novinarstva, vodite računa o specifičnim interesima učenika s poremećajem iz autističnoga spektra te im predložite temu članka koja je vezana uz njihove interese (npr. svemir, stripovi, brojevi, vozila), a koju ne bi nužno odabrali drugi učenici. Ostali učenici s teškoćama će, također, motiviranije sudjelovati u aktivnosti ako je tema članka povezana s njihovim interesima ili hobijima. Učenicima s oštećenjem jezično-glasovne-govorne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju na računalu osigurajte lako čitljiv font (npr; Omotype) i podsjetite ih na njegovo korištenje. Uz opće smjernice za izradu članka, učenicima s osigurajte predložak/primjer članka u papirnatom ili digitalnom obliku. Onim učenicima, koji se sporije snalaze u digitalnim alatima, pojasnite uputu odnosno način generiranja QR kôda u besplatnim alatima.

Kad je u pitanju ispravno navođenje izvora korištenih materijala i pravilnog citiranja, učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju svakako pripremite primjere koji su napisani lako čitljivim fontom (npr; Omotype, Verdana, Calibri, Ariel ili Tahoma), uz lijevo poravnanje teksta i veći prored. O veličini fonta, proredu i veličini tablica/slika vodite računa i kod učenika s oštećenjem vida, ovisno o njihovim individualnim potrebama. Postupak skraćivanja poveznica pomoću alata za izradu skraćenih poveznica prikažite nekoliko puta. Učenicima s teškoćama osigurajte vršnjačku podršku u prikupljanju tekstova i slika (rad u paru), odnosno pri izradi članka tako da unaprijed definirate ulogu učenika s teškoćama (npr. učenik s oštećenjem organa i organskuh sustava prikuplja fotografije na određenu temu).

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji su gotovi brže od ostalih, mogu se posvetiti izradi naslovnice brošure i tablice sadržaja u kojem će biti navedeni svi naslovi članaka i njihovi autori. Potaknite ih na to da sami izrade naslovnicu kao kolaž različitih fotografija ili na neki drugi, manje uobičajen način. Takvi učenici mogu ujedno preuzeti i objedinjavanje svih članaka i njihovu objavu na ISSUU platformi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Okus novinarstva

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik pravilno citira korištene izvore.
  • Učenik oblikuje tekst u programu za obradu teksta prema zadanim smjernicama.
  • Učenik pronalazi i vrednuje informacije na internetu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik/strani jezici
  • Geografija
  • Likovna umjetnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Slika govori više od tisuću riječi

Kao uvod u aktivnost, pitajte učenike jesu li čitali stripove, znaju li likove iz nekih poznatih stripova, jesu li u školi izrađivali stripove u nekom od mrežnih alata (ToonDo, Pixton). Upoznajte ih s pojmom stripa kroz primjere poznatih naslova i njihovih likova uz isticanje elemenata stripa: slika, opis radnje, dijalozi, pozadinski zvukovi.

Komentirajte na primjeru jednoga stripa, poput stripa Charlie Brown, kakva je njegova izvedbena forma i što je dopušteno, a što nije: tablični slikovni prikaz radnje, oblačići dijaloga ponekad prelaze rubove ćelija, opisi radnje nalaze se na vrhu ili dnu ćelije i koriste se za dodatno opisivanje situacije na slici ili pružanje konteksta, pozadinski zvukovi su istaknuti debljim slovima ako su glasni, tanjim slovima ako su tiši, neke ćelije mogu biti spojene ako je potrebna širina slike, stil jezika koji se koristi u stripu (poveznica s hrvatskim jezikom)…

Podijelite učenike u parove i uputite ih na to da će zajednički izraditi jedan strip. Upoznajte ih s ulogama unutar para: jedna osoba treba osmisliti tekst (uloga tekstopisca) dok će zadatak druge osobe biti voditi brigu o grafičkom (vizualnom) uređenju stripa (uloga grafičara). Za sve pronađene sličice, kojima će se koristiti pri izradi, moraju ispravno navesti izvor prema pravilima citiranja u digitalnom okruženju. Detaljnije o temi citiranja potražite u priručniku Citiranje u digitalnom okruženju.

Temu stripa možete odrediti vi ili prepustiti učenicima da je sami odaberu. Neki od prijedloga: Marvelovi ili DC junaci (Spiderman, Batman, Thor, Wonder Woman...), Asterix i Obelix, Spužva Bob Skockani, Štrumpfovi...pri odabiru teme ograničenje može biti količina dostupnih sličica na internetu. Nije nužno da strip tematski odgovara likovima onako kako su to tvorci originalnih stripova zamislili. Npr. Štrumpfovi mogu raspravljati o nekom povijesnom događaju, Peppa Pig može posjetiti Kineski zid dok Asterix i Obelix mogu na njemačkom razgovarati o ljudskim pravima. Na taj način, postići ćete i međupredmetnu korelaciju koja može prerasti u suradnički projekt dvaju ili više predmeta (tema stripa može biti vezana uz neki povijesni događaj (povijest), geografsko područje (geografija), društvenu situaciju (etika, vjeronauk) ili tekst može biti napisan na stranom jeziku (engleski, njemački, talijanski, latinski…).

Pripremite jasne okvirne smjernice o izgledu stripa, npr. :

  • tablica okvira treba biti veličine najmanje 3x3 (može biti veća, ali ne i manja)
  • sličice ne smiju biti izobličenih proporcija
  • prva ćelija mora sadržavati naslov i ime autora
  • strip mora sadržavati barem jedan opis radnje, barem jedan oblačić govora i barem jedan oblačić razmišljanja te barem jedan pozadinski zvuk
  • neke ćelije smiju biti spojene (odrediti najmanji broj ćelija koje sadrže radnju)
  • radnja mora biti smislena, bez vrijeđanja i neprimjerenog rječnika
  • … (dopunite prema želji, potrebama i inspiraciji)

Omogućite da im smjernice budu dostupne u svakom trenutku rada, u obliku radnog listića, projicirano ili dostupno putem digitalnog kanala koji obično koristite u radu s razredom.

Unutar svakog para, jedan učenik neka izradi dokument u alatu Word Online (učenici pristupaju alatu Office 365 za škole pomoću svog elektroničkog identiteta AAI@EduHr) i podijeli ga s drugim učenikom iz para i vama (pomoću poveznice ili izravnim upisivanjem e-adrese). Naglasite učenicima da, nakon otvaranja dokumenta u oblaku, iskoriste mogućnost njegova otvaranja u desktop inačici alata Word (Editing/Uređivanje - Open in Desktop App/Otvori u aplikaciji) kako bi mogli koristiti sve potrebne objekte poput oblačića, a koji nisu dostupni u mrežnoj inačici.

Prije početka rada kratko prikažite učenicima neke od mogućnosti alata, poput toga kako spojiti dvije ćelije u tablici, kako izmijeniti širinu jedne ćelije (ne i cijeloga stupca), gdje mogu pronaći oblačiće i kako ih usmjeriti prema govorniku, kako mogu dodati pozadinske zvukove (WordArt), kako poravnati sliku u ćeliji u odnosu na ostale objekte (izmjena redoslijeda i mogućnosti rasporeda objekata)...

Izrađeni dokument automatski će biti pohranjen u .docx formatu u oblaku, ali uputite učenike da kopiju spreme i u računalo u .pdf formatu. Iskoristite prigodu kako biste istaknuli prednosti pdf dokumenata prilikom otvaranja u različitim sustavima. Predložite učenicima da gotove radove objave na zajedničku dijeljenu ploču u alatu Padlet (koju ćete za njih prethodno prirediti i s njima podijeliti poveznicu).

Napomena

Više o metodici korištenja stripa u nastavi možete pročitati u izvorima: Metodika književnog odgoja (Rosandić, 2005.), Metodika nastave filma (Težak, 2002.) te u diplomskom radu Strip kao izvannastavna aktivnost, autorice Vedrane Štefančić.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Uspostavite video poziv putem Teamsa (ili nekog drugog alata koji dopušta sobe za pojedinačne sastanke – breakout rooms). Uvodni dio aktivnosti obavite na isti način kao i u učionici, kombinacijom prezentiranja i postavljanja pitanja. U pitanjima koja to omogućavaju (poput Jeste li čitali stripove?) iskoristite mogućnosti odgovaranja prikazom reakcije (npr. lajk ako jesu). Uputite učenike u zadatak, podjelu uloga, način rada, podijelite s njima dokument sa smjernicama i pojasnite ih. Rasporedite učenike u parove te za svaki par otvorite jednu sobu za sastanke. Prije odlaska u sobe, provjerite jesu li svi uspjeli pristupiti dokumentu koji je s njima podijeljen i otvoriti ga u stolnoj inačici Worda. Ukoliko neki učenik nema stolnu inačicu, osigurajte da njegov par ima kako bi neometano mogli koristiti sve potrebne objekte.

Dajte učenicima određeni vremenski rok za obavljanje zadatka. Tijekom rada, pratite dokumente koji su podijeljeni s vama i po potrebi posjetite svaku pojedinu sobu. Učenike uputite da kroz chat pošalju upite i zahtjeve za dodatnom pomoći.

Nakon isteka predviđenog roka, zatvorite sobe i u zajedničkom pozivu podijelite s učenicima poveznicu na Padlet ploču. Neka svi objave svoje radove, a tuđim radovima dodaju komentare u kojima ističu što im se posebno svidjelo. S obzirom na specifične situacije koje se mogu pojaviti tijekom online nastave, ponudite učenicima da naknadno dovrše svoje radove ukoliko procijenite da bi to pridonijelo njihovoj kvaliteti i većem osobnom zadovoljstvu učenika.

Postupci potpore

Osvrnite se na značenje naziva aktivnosti Slika govori više od tisuću riječi što je posebno važno za učenike koji doslovno razumiju jezik. Prilikom podjele učenika u parove s ciljem zajedničke izrade stripa, vodite računa o tome da učenici s teškoćama budu u paru s učenikom koji je podržavajuć i suradljiv. Učenike s teškoćama, posebno one s oštećenjem organa i organskih sustava, usmjerite na pretraživanje galerija simbola koje su besplatne kao što je ARAASAC te na galerije fotografija PIXABAY koje će im omogućiti brži pristup grafičkim simbolima odnosno fotografijama. Učenicima s oštećenjem jezično-glasovne-govorne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju, pripremite primjere vezane uz ispravno navođenje izvora korištenih materijala i pravilnog citiranja s kojima su se upoznali na prethodnome satu. Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra predložite temu stripa koja je povezana s njihovim specifičnim interesima. Smjernice o izgledu stripa neka obavezno budu dostupne učenicima s teškoćama tijekom cjelokupnog trajanja zadatka (napisani lako čitljivim fontom, većim proredom, ključne riječi podebljane). Pojasnite i pojednostavite uputu vezanu uz otvaranje dokumenta u oblaku te svakako nekoliko puta ponovite postupak pronalaženja oblačića u alatu Word.

U okviru provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, govornika teže razumjeti. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikovog lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadrže titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha upoznao s njima. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (pauza osigurava vrijeme za obradu informacija).

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji iskažu veći interes za ovu temu, mogu se dodatno pozabaviti uklanjanjem pozadina sa sličica koje su pronašli. Predložite im da osmisle i izrade naslovnicu buduće knjižice objedinjenih stripova njihovog razreda i izrade stranicu sadržaja na kojoj će se nalaziti popis naslova i autora svih stripova.

Nastavna aktivnost za predmet X

Slika govori više od tisuću riječi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik upotrebljava slike i objekte unutar tekstualnog dokumenta.
  • Učenik pronalazi slikovne sadržaje na internetu.
  • Učenik pravilno citira korištene izvore.
  • Učenik se koristi tablicom u programu za obradu teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
  • Strani jezici
  • Osobni i društveni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Tko sam ja?

Postavite učenicima pitanja: Što je životopis? Koji su sastavni dijelovi životopisa? Je li dovoljno napisati životopis samo jednom u životu?...

U kontekstu stalne nagradnje i standardizirane forme, predstavite učenicima prednosti poput sustava Europass: laka dostupnost, jednostavna dopuna postojećih dokumenata, format prepoznat u cijeloj EU. Zorno prikažite sučelje sustava Europass i uputite ih u razlike pri izradi životopisa, s jedne strane, registriranih korisnika, čiji životopis ostaje pohranjen u sustavu, a s druge, neregistriranih, čiji životopis ne ostaje pohranjen u sustavu, već ga je potrebno izvesti kako bi ostao pohranjen.

Davanjem općih smjernica, vodite učenike kroz popunjavanje općeg dijela o osobnim podacima i obrazovanju. U dijelu jezičnih vještina osvijestite im da, u stvarnosti, poznaju više službenih jezika nego što misle: uz hrvatski, mogu se odlično služiti srpskim, crnogorskim i bosanskim te, barem djelomično, razumjeti slovenski. Posebnu pozornost neka obrate na različite razine u različitim aspektima poznavanja jezika. Pri odabiru svake razine učenik će vidjeti detaljan opis prema Zajedničkom europskom referentnom okviru za jezike - istaknite to učenicima prilikom demonstracije.

U dijelu s opisom digitalnih vještina, podsjetite ih na to koje sve sustave i programe znaju i koriste. Neka razmisle o tome jesu li radili na projektima u osnovnoj školi (poput izrade videa) tijekom kojih su naučili koristiti neki alat koji većina učenika ne poznaje i slično.

Posebno im skrenite pozornost na dodatne dijelove životopisa u kojima mogu istaknuti svoja iskustva stečena dosadašnjim obrazovanjem i odrastanjem. Učenici, koji žive na poljoprivrednom imanju, vjerojatno imaju iskustvo upravljanja strojevima, poznaju osnove poljodjelstva kao i osnovne brige o domaćim životinjama. Učenici, koji odrastaju uz veći broj braće i sestara, zasigurno će imati iskustva s čuvanjem i animiranjem djece.

Poželjno je da učenici istaknu svoje hobije i dodatne interese jer oni mogu ukazivati na karakterne osobine. Slaganje slagalica ukazuje na strpljivost i uočavanje detalja; slikanje i crtanje ukazuje na kreativnu osobu sklonu vizualnom izražavanju; bavljenje sportom ukazuje na ustrajnost i brigu o vlastitom zdravlju. Ujedno, zapisivanje vlastitih znanja, vještina i postignuća doprinosi osobnom razvoju i podizanju samopouzdanja učenika te povjerenju u svoje sposobnosti (suodnos s Osobnim i socijalnim razvojem).

Uputite učenike da posebnu pažnju posvete oblikovanju teksta u dijelovima koji nude slobodan unos te inzistirajte na pravopisnoj i gramatičkoj točnosti. U tom dijelu, možete uključiti i nastavnika hrvatskog jezika u vrednovanje konačnog rada. Istaknite prednosti uredno i pregledno oblikovanih obrazaca.

Pripremite ploču Padlet na kojoj će učenici objaviti izrađene životopise. Potaknite ih da ostatku razreda predstave svoje hobije i specifične vještine koje su stekli odrastanjem.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama pripremite ispunjen primjerak životopisa u formatu Europassa kako bi lakše slijedili smjernice o popunjavanju. Pritom vodite računa o grafičkoj prilagodbi. Ispunjen primjerak životopisa povežite sa specifičnim interesima učenika s poremećajem iz autističnoga spektra (npr. određeni znanstvenik, glazbenik, pisac). Učenicima s oštećenjem jezično-glasovne-govorne komunikacije, skrenite pozornost na razlikovanje pojmova registrirani vs. neregistrirani korisnik, kao i na značenje pojmova koji se nalaze u samom životopisu (npr. osobni podaci, digitalne i komunikacijske vještine). Sve spomenute pojmove objasnite na konkretnim primjerima. Učenike s teškoćama koji imaju hobije ili izražene interese, svakako upitajte što bi napisali u odjeljku koji se odnosi na hobije i dodatne interese. Predložite im što je dobro spomenuti ako već sami to ne učine. Kod učenika s oštećenjem jezično-glasovne-govorne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju, mogu se javiti teškoće u pravopisnoj i gramatičkoj točnosti. Budući da se radi o jednom od njihovih ključnih obilježja, pogreške se ne smiju sankcionirati. Preporučuje se takvim učenicima omogućiti da u pisanju koriste lako čitljiv font te im osigurati podršku učenika-mentora ili nastavnika hrvatskog jezika. Sve učenike s teškoćama pohvalite za uloženi trud i sudjelovanje, neovisno o konačnom rezultatu.

Za učenike koji žele znati više

Ponudite učenicima da riješe test samoprocjene digitalnih vještina ili istraže kako napisati motivacijsko pismo (oboje dostupno na portalu Europass). Kako bi se prijavili za sudjelovanje u Erasmus projektu u svojoj školi, neka napišu motivacijsko pismo.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko sam ja?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se koristi gotovim obrascima na internetu.
  • Učenik opisuje svoje talente, vještine i usvojena znanja.
  • Učenik prepoznaje osnovne dijelove standardiziranog obrasca.
  • Učenik razlikuje i uspoređuje osnovne pojmove potrebne za izradu životopisa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
  • Osobni i društveni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

At the school of open cohesion. (2020). Kako napisati članak. Preuzeto s: https://asoc.strukturnifondovi.hr/wp-content/uploads/2020/02/Kako-napisati-%C4%8Dlanak-1.pdf ( 8.3.2022.)

Hebrang Grgić, I., Ivanjko, T., Melinščak Zlodi, I., Mučnjak D. (2018). Citiranje u digitalnom okruženju. CARNET. Preuzeto s: https://pilot.e-skole.hr/wp-content/uploads/2018/03/Prirucnik_Citiranje-u-digitalnom-okruzenju-1.pdf (8.3.2022.)

MojPosao.net. (2020). Kako napisati CV kad nemaš radno iskustvo?. Preuzeto s: https://www.moj-posao.net/Savjet/72040/Kako-napisati-CV-kad-nemas-radno-iskustvo/58/ (8.3.2022.)

Rambrot Malenica, A. (2020). Kako napisati zanimljiv i optimiziran članak za web. Poduzetnik. Preuzeto s: https://poduzetnik.biz/produktivnost/kako-napisati-zanimljiv-i-optimiziran-clanak-za-web/ (15.3.2022.)

Rosandić, D. (2005). Metodika književnog odgoja. Zagreb. Školska knjiga

STARTER. (2020). Kako napisati dobar životopis. Preuzeto s: https://starter.estudent.hr/kako-napisati-dobar-zivotopis/ (8.3.2022.)

sys.portal (2017). Pet savjeta kako napisati dobar članak. CARNET. Preuzeto s: https://sysportal.carnet.hr/node/447 (15.3.2022.)

Štefančić, V. (2017). Strip kao izvannastavna aktivnost. Digitalni repozitorij Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli. Preuzeto s: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:137:279215 (8.3.2022.)

Težak, S. (2002). Metodika nastave filma. Zagreb. Školska knjiga

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.