Potaknite učenike na to da, radeći u alatu Mentimeter, navedu u kojim životnim situacijama rabimo brojke i brojeve. Pritom će, vjerojatno, navesti datum, novac, matematiku, telefonske brojeve, kućne brojeve, brojeve tramvaja itd., a možda se sjete i kazivanja vremena. Ako se sami ne prisjete, pripremite im nekoliko fotografija s prikazom takvih situacija za poticaj. Nakon što ste najavili temu aktivnosti, podijelite učenicima poveznicu na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.3., Aufgabe A. Neka poslušaju tekst Ein Tag mit Max te samostalno riješe zadatak. Na kraju provjerite rješenja. U alatu PowerPoint napravite kratku prezentaciju o Maxu (prema transkriptu koji se nalazi u zadatku A) i prikažite je učenicima. Oni zatim u parovima prepričavaju tekst o Maxu (slajd po slajd) prema fotografijama u prezentaciji koje ste pronašli na Pixabayju, servisu s dostupnim besplatnim fotografijama i pritom zaštićenim autorskim pravima. Na fotografijama se nalazi, primjerice, sat koji pokazuje pola sedam (Es ist Viertel vor sieben. Max steht auf. Er geht ins Bad. Er frühstückt…). Ukažite učenicima na moguće pogreške pri izricanju vremena, pri uporabi prezenta glagola i djeljivih glagola te u redoslijedu riječi u rečenici. Možete im postavljati i pitanja ako ne znaju što reći (npr. Wie spät ist es? Es ist Viertel vor sieben. Was macht Max? Er frühstückt. Wo ist er? Max ist im Bad.). Pitajte ih o uporabi prijedloga am, um (am Dienstag, um sieben Uhr), a ako su zaboravili, objasnite im. Pogledajte animaciju o izricanju vremena koja se nalazi ispod zadatka A na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.3. (Es ist Viertel nach zehn). Podsjetite učenike na službeno i neslužbeno izricanje vremena (Es ist sieben Uhr dreißig. Es ist halb acht.). Nakon odgledane animacije učenici u parovima crtaju sat u bilježnicu i postavljaju jedni drugima pitanja o tome koliko je sati. Na kraju rješavaju zadatke na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.3., Zadatci B, C, D, E. Učenici uvježbavaju i ponavljaju kako se službeno i u svakodnevnom govoru izriče vrijeme te prijedloge vor i nach (Viertel vor sieben, Viertel nach sieben).
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U svim zadatcima slušanja vodite računa o tome da se učenik s oštećenjem vida nalazi blizu izvora zvuka, a da učeniku s oštećenjem sluha omogućite pristup transkriptu zvučnog zapisa. Prezentaciju koju ćete prikazivati u ovoj aktivnosti, pošaljite elektroničkim putem učenicima s teškoćama, a osobito učenicima s oštećenjem vida kako bi ju mogli imati ispred sebe tijekom vašeg izlaganja i na taj način lakše pratiti njezin sadržaj. Tijekom prepričavanja teksta u paru omogućite učenicima s teškoćama usmjeravajuća pitanja koja će mu olakšati prepričavanje.
Pripremite učenicima s teškoćama pisani predložak s ključnim razlikama u upotrebi prijedloga am, um, vor, nach služeći se primjerima jednostavnih rečenica s tim prijedlozima.
Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava unaprijed pripremite nacrtan ili isprintan sat kojim će se služiti tijekom rada u paru.Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite prikaz vremena na digitalnom satu tijekom rješavanja zadataka ako nisu usvojili očitavanje vremena na analognom satu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da u Canvi, alatu pogodnom za grafički dizajn učeničkih ideja, naprave poster za učionicu na kojem će prikazati kako službeno i neslužbeno izreći vrijeme na njemačkom jeziku. Ako žele, učenici mogu prezentirati svoj rad u razredu, a zatim ga možete i vrednovati prema unaprijed dogovorenim rubrikama.
Pronađite fotografije dnevnih aktivnosti primjerene dobi učenika u alatu Pixabay, poštujući na taj način i autorska prava. Objasnite ukratko učenicima kako mogu raditi u navedenom alatu. Pripremite prezentaciju u PowerPointu, praktičnom i učenicima dobro poznatom alatu, na temu Mein Traumtag. Odaberite aktivnosti koje učenici doista vole raditi (npr. Es ist Wochenende. Die Schüler gehen nicht in die Schule. Sie sind zu Hause, machen Ausflüge, treiben Sport, spielen Computerspiele…). Učenici su motivirani, sudjeluju u razgovoru, a Vi im pokazujte slajdove, fotografije i postavljajte pitanja kojima ćete obuhvatiti leksičke i gramatičke strukture primjerene za uporabu u okviru teme (Wo ist….? Was macht…?). Pomozite im ako imaju poteškoća s pronalaženjem pravih izraza. Slijedi rad u paru. Podijelite učenicima nastavne listiće koje ste izradili u Wordu, a na kojima su pojedinačne rečenice i vremena. Njihov je zadatak da, radeći u paru, kronološki poredaju dobivene rečenice i vremena kako bi dobili smislenu priču o dnevnom rasporedu osobe iz priče. Učenicima je stalo do toga da prvi naprave zadatak i motivirani su. Zajedno provjerite rješenja, i to tako da ih učenici čitaju i razgovaraju o tome može li se priča i drukčije složiti, a da bude smislena. Za zabavan završetak sata pripremite kviz u alatu Kahoot kako biste ponovili i utvrdili gradivo. Potaknite pritom natjecateljski duh u učenika.
Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams. Pokažite im fotografije svakodnevnih aktivnosti koje ste preuzeli s besplatne stranice za fotografije Pixabay i zamolite ih da za svaku fotografiju navedu najmanje jednu rečenicu i postave jedno pitanje (npr. Ich stehe jeden Tag um acht Uhr auf. Um neun frühstücke ich mit meiner Familie. Was machst du um acht Uhr? Wann gehst du zur Schule?). Neke od rečenica neka napišu u chat. Ponovite zatim djeljive glagole (aufstehen, sich anziehen, fernsehen, anrufen…). Razgovarajte o prezentu tih glagola i upozorite ih na promjenu u osnovi (Ich sehe fern. Du siehst fern.) Nakon toga podijelite im poveznicu na zadatak s izmiješanim redoslijedom rečenica koji ste izradili u alatu Microsoft Forms. Učenici trebaju kronološki složiti rečenice kako bi dobili smislenu priču o dnevnom rasporedu osobe iz priče. Zajedno provjerite rješenja.
Potaknite učenike na to da za domaću zadaću u Canvi izrade prezentaciju ili plakat na temu Mein Wochentag. Objasnite im da sve potrebne podatke (fotografije) mogu preuzeti s besplatne stranice za fotografije Pixabay. Svoje radove bez navođenja imena i prezimena neka postave na ploču koju ste izradili u alatu Padlet omogućivši pritom upisivanje komentara.
Učenici će kratkim i jednostavnim rečenicima usmeno izložiti svoj dnevni raspored prikazan na prezentaciji ili plakatu, a izlaganje snimiti s pomoću alata Flipgrid. Potaknite ostale učenike na vrednovanje snimke koristeći se unaprijed pripremljenom i objašnjenom rubrikom u alatu Flipgrid. Nakon što poslušaju i vrednuju snimke svojih kolega, učenici će ih povezati s plakatima, i to tako što će u Padletu u komentare ispod svakog plakata napisati ime učenika za kojeg misle da je autor. Na kraju neka se autori potpišu pokraj svojih plakata pa prokomentirajte zajedno jesu li snimke i plakati pravilno povezani te, ako nisu, razgovarajte o tome zašto nisu.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Fotografije i prezentaciju koju ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite unaprijed elektroničkim putem učenicima s teškoćama, a osobito učenicima oštećena vida. Njima u tijeku aktivnosti ukratko opišite što se nalazi na fotografijama i ključne vizualne informacije. Učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite pisanu strukturu rečenica koje najbolje opisuju prikazane fotografije. Rečenice im pojednostavite te omogućite njihov prijevod na hrvatski jezik.
Učenika s teškoćama smjestite u par s vršnjakom mentorom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti, koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Tijekom igranja završnog kviza nemojte isticati brzinu u rješavanju, nego točnost, što je osobito važno za učenike s oštećenjem organa i organskih sustava koji zbog teškoće nisu dovoljno brzi u rješavanju, ali su zato točni. Produljite takvom učeniku vrijeme za rješavanje kviza te pohvalite njegovu točnost.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da naprave intervju s ukućanima (roditeljima, starijima) te da snime kratak videozapis u alatu Kizoa, jednostavnom alatu za izradu videosadržaja. U videozapisu će biti u ulozi novinara te prepričati što su saznali o dnevnim aktivnostima intervjuiranih osoba. Neka radove zatim podijele putem zajedničkog kanala MS Teams kako bi ih svi učenici mogli vidjeti.
Potaknite učenike na to da u Canvi, digitalnom alatu čija je prednost jednostavnost i mogućnost uporabe jednostavnih besplatnih resursa, izrade vlastiti poster na temu Meine Woche. Svaki učenik priprema svoj poster, a zatim ih sve zajedno objedine u učionici i predstave kao projekt Eine Woche im Leben meiner Schulfreunde. Učenici detaljno prikazuju svoje svakodnevne aktivnosti, uvježbavaju nazive za dane u tjednu i izraze za izražavanje vremena. Kronološki i smisleno prikazuju aktivnosti služeći se inspirativnim fotografijama i prikazujući svoj tjedan na zanimljiv način. Potaknite učenike i na to da riješe zadatke za vježbu na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.3., Zadatci F−L. Tijekom rada neka vam se učenici jave budu li imali poteškoća, ili uživo u učionici ili putem zajedničkog kanala MS Teams, te im ukažite na pogreške koje zatim oni sami trebaju pronaći i ispraviti (primjerice, ako učenik napiše rečenicu: Ich steht um sieben Uhr auf., ukažite mu na pogrešku u prezentu, a on neka sam ispravi pogrešno ili, ako napiše rečenicu: Ich treibe sport., ukažite mu na pravopisnu pogrešku, a on neka ju sam ispravi). Kad izrade poster, neka ga donesu u školu i prezentiraju ostalim učenicima. Na kraju svakog učeničkog izlaganja potaknite ostale na vrednovanje rada u alatu Forms prema unaprijed dogovorenoj, pripremljenoj i objašnjenoj rubrici. Ostali učenici imaju zadatak postaviti nekoliko pitanja učeniku koji izlaže (npr. Was machst du um acht Uhr morgens? Wie lange treibst du Sport jeden Tag? itd.). Učenik koji izlaže, objasnit će usmeno je li zadovoljan svojim izlaganjem, gdje je pogriješio te što bi sljedeći put drukčije napravio. Učenici uočavaju koliko su, zapravo, međusobno slični i na taj se način zbližavaju stvarajući pritom pozitivno razredno okruženje. Učenici mogu odabrati i najbolji, tj. najkreativniji poster.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Digitalni alat Canva koji učenici trebaju rabiti za izradu postera, približite učenicima s teškoćama (pokažite im na koji ga način mogu rabiti te im nekoliko puta objasnite korake pri umetanju fotografija, ali i sve ostale potrebne korake). Produljite učenicima s teškoćama rok za predaju postera ako im je to potrebno. Učenicima s oštećenjem vida omogućite da poster izrade u drugom digitalnom alatu ako im je bliži i bolje prilagođen s obzirom na njihovo oštećenje. Ako je učeniku s oštećenjem vida zahtjevna izrada postera, neka umjesto toga snimi zvučni zapis o svojem tjednu.
Učenicima s teškoćama pripremite primjer strukture postera i navedite elemente koje poster može sadržavati.Učenicima koji imaju specifične teškoće učenja, teškoće glasovno-govorno-jezične komunikacije i intelektualne teškoće, pomozite u pronalasku pogrešaka koje imaju na posteru umjesto da ih samostalno traže. Nemojte inzistirati na usmenom izlaganju sadržaja postera kad je riječ o učenicima s teškoćama nego pratite njihov rad pri izradi postera te vrednujte gotov poster. Možete ih zamoliti da na pitanja učenika odgovore pisanim putem.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da naprave analizu postera svojih vršnjaka iz razreda, tj. da poslože aktivnosti koje najčešće rade, zapišu broj učenika i naprave izvješće za svoj razred. Učenici se mogu poslužiti alatom Mentimeter kako bi brzo i učinkovito dobili odgovore. Rezultate mogu objaviti u učionici i u zajedničkom kanalu MS Teams.
Kljajić, Jasenka. 1998. Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Školska knjiga. Zagreb.
Miličević, Marijana. 2017. Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Buscha, J.; Helbig, G. 2013. Deutsche Grammatik - ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Langenscheidt. Njemačka.
Jozić, Ž.; Bartolec, G. B., Hudeček, L.; Lewis, K.; Mihaljević, M.; Ramadanović, E. 2013. Hrvatski pravopis. Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Zagreb.
Lonka, Kirsti. 2020. Fenomenalno učenje iz Finske. Ljevak. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.