Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski 1, Modul 1, Jedinica 1.3, Zadatak 2. Poslušajte audiozapis 2 Listen u kojem tinejdžeri govore o volontiranju iz vlastitog iskustva. Zatim, neka učenici riješe pripadajuće zadatke slušanja s razumijevanjem u Zadatku 3.
Kako bi učenici osvijestili pojam volontiranja, upitajte ih jesu li oni ikada volontirali, što znači volontirati te zašto je važno pomagati ljudima. Podijelite razred u dvije skupine: afirmacijsku i negacijsku. Svaki učenik treba zapisati najmanje tri argumenta za ili protiv volontiranja, ovisno o tome kojoj ste ih skupini dodijelili. Zatim, unutar veće skupine, afirmacijske i negacijske, učenici izabiru zajedničke argumente, odnosno argumente koje je većina učenika navela.
Afirmacijska skupina snima svoje argumente u obliku audiozapisa, a isto čini i negacijska skupina. Za to mogu koristiti mobitele ili pametne telefone, a audiozapise učenika možete urediti i obraditi u alatu Audacity. Alat Audacity omogućava snimanje zvuka izravno u programu, kao i uvoz gotovog sadržaja (Import). Različite audiozapise u alatu možete objediniti te, po potrebi, skratiti i ukloniti buku ili pozadinske zvukove. Snimljene zapise postavite na alat Padlet. U alatu izaberite opciju Platno te izradite dvije kolumne, za i protiv, i umetnite videouratke učenika u pripadajuće kolumne. Svrha alata Padlet je ta da radovi budu podijeljeni na istom mjestu koje je dostupno svim učenicima. U razredu raspravite i odredite koji su argumenti najuvjerljiviji te jesu li učenici kao razred za ili protiv volontiranja.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu te da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i karakteristikama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije moglo pomoći i pojasniti eventualne nejasnoće.
U uvodnoj aktivnosti za učenike s oštećenjem sluha uvijek treba voditi računa o razumijevanju pojmova prilikom reprodukcije zvučnih zapisa (kao i kod učenika sa specifičnim teškoćama u učenju). Za zvučni videozapis bilo bi dobro unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Neka natuknice budu jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba, u ovom slučaju, odnosi se na nedvosmisleno objašnjavanje i prijevod novih pojmova, a grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. Omotype, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima, lijevostrano poravnanje. Tijekom rada u skupinama, važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema teškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjerite znaju li i mogu li svi učenici s teškoćama koristiti alate Padlet i Audacity. Ne treba inzistirati na tome da učenik s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije snima govorni uzorak. Ako izraze želju za aktivnim sudjelovanjem i snime iskaz u kojem su prisutne netečnosti u govoru, ne ispravljajte ih i spriječite oponašanje i ruganje tijekom preslušavanja zvučnih zapisa. U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio raspravu o volontiranju.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Učenici, koji žele znati više, mogu na internetu istražiti prednosti volontiranja odnosno na koji način ono može obogatiti i promijeniti naše živote zauvijek. Članak je dostupan ovdje. Potom neka izrade popis 10 prednosti volontiranja i predstave ga ostalim učenicima u razredu.
Raspravite s učenicima pojam volontiranja kao čin dobrote. Upitajte ih poznaju li nekoga tko volontira ili je volontirao u Africi, primjerice, članovi obitelji, nastavnici i slično. Potom ih upitajte jesu li oni nekada volontirali za neku organizaciju koja se bavi dobrotvornim radom, primjerice, UNICEF ili Crveni križ, te kakav im osjećaj pruža činjenica da su nekome pomogli.
Zatim, učenike podijelite u parove ili manje skupine ovisno o njihovu broju u razredu te ih uputite na internetsku stranicu Best Volunteer Abroad programmes dostupnu u e-Škole DOS Engleski jezik 1 – Napredni, Modul 1, Jedinica 1.3. Volunteering for teenagers, Zadatak 5 Volunteering Programmes.
Svakom paru/skupini dodijelite jedan program volontiranja u različitim dijelovima svijeta, primjerice, English teaching in Sri Lanka, Volunteer in India, Volunteer in Ghana i slično. Neka učenici istraže program koji im je dodijeljen te ga ukratko predstave u pisanom obliku. U alatu Lino otvorite novo Platno te ubacite kartu svijeta. Linoit je alat sličan mrežnoj oglasnoj ploči na koju se mogu dodavati elementi zvani “stickies”. “Stickies” su elementi koji mogu sadržavati tekst (izgledaju poput samoljepljivih papirića), slike, video ili dokument. Označite svako mjesto na karti koje je učenicima dodijeljeno različitim samoljepljivim papirićem te učenicima podijelite poveznicu. Zatim, učenici objavljuju svoje radove u alatu u odgovarajući samoljepljivi papirić. Svrha korištenja navedenog alata je da pisani uradci budu dostupni cijelom razredu na jednom mjestu te da je vizualno jasno gdje se koji program nalazi u svijetu. Učenici se čitanjem upoznaju s ostalim programima volontiranja.
U alatu Mentimeter izradite novu prezentaciju. Svrha korištenja Mentimetra u ovoj je aktivnosti što omogućava prikupljanje mišljenja većeg broja učenika tako da je njihovo mišljenje anonimno pa će ga, bez zadrške, podijeliti s ostalima, a istovremeno je mišljenje vidljivo svima u razredu.
Odaberite opciju Multiple choice te navedite sve programe volontiranja koje su učenici pismeno predstavili i podijelite poveznicu u razredu. Neka učenici glasaju za program koji im se najviše sviđa.
U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi takav učenik lakše pratio uvodnu raspravu. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija). Prije početka rada u paru, vodite računa o tome da učenik s teškoćom bude u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, da je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Prije početka rada u paru objasnite osnove rada u alatu Lino i Mentimeter i provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli upute. Vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Na temelju njegovih jakih strana predložite ulogu u zadatku. Omogućite da se učenicima s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju pisani uradci u alatu Linoit pročitaju kako bi imali priliku primiti istu količinu novih informacija.
U skladu s drugom aktivnošću, u razredu povedite raspravu o tome na koji način učenici volontiranjem mogu doprinijeti vlastitoj zajednici.
Učenike podijelite u skupine. Zadajte im zadatak da osmisle i napišu plan vlastitog programa volontiranja koji bi bio ostvariv u njihovoj zajednici i u kojem tinejdžeri u njihovom gradu mogu sudjelovati. Možete unaprijed izraditi plan koji učenici trebaju slijediti te koje elemente trebaju uključiti u svoj plan, primjerice, naslov, na koga je projekt usmjeren (volontiranje s djecom, poučavanje jezika, sport, volontiranje u domovima za starije, očuvanje okoliša i slično), koji su ciljevi njihovog volonterskog projekta, opis triju aktivnosti koje će provesti kao volonteri, broj volontera koji sudjeluju u projektu i slično. Učenici snimaju promidžbene spotove za svoje programe.
U alatu Kizoa postavite videozapise. Kizoa je digitalni alat u kojem učenici mogu izrađivati i uređivati videomaterijal korištenjem slika, videa i audiosadržaja. Omogućuje izradu kolaža, jednostavno uređivanje slika i izradu slideshowa.
Spotove učenika možete objaviti na internetskoj stranici škole ili njezinim društvenim mrežama te tako popularizirati volontiranje i potaknuti i ostale učenike na uključivanje.
U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio uvodnu raspravu i omogućite dobru vidljivost lica govornika. U raspravi učenike s teškoćama valja poticati na sudjelovanje prozivanjem/postavljanjem pitanja. Prije početka rada u skupinama vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u skupini s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Prilikom snimanja promidžbenog spota, provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im, po potrebi, pružite pomoć. Provjerite znaju li i mogu li svi učenici koristiti digitalni alat Kizoa. Ne treba inzistirati na tome da učenik s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije u videu govori. Ako izraze želju za aktivnim sudjelovanjem i snime video u kojem su prisutne netečnosti u govoru, ne ispravljajte ih. Spriječite oponašanje i ruganje i u mrežnom okruženju.
Neka istraže na internetu Međunarodni dan volontera koji se obilježava 5. prosinca te izrade promidžbeni letak.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.