Na početku aktivnosti izdvojite nekoliko nepromjenjivih riječi iz nekog teksta, npr. iz upute za pripremu jela) i napišite ih (napisano možete zalijepite na ploču). Neka učenici pokušaju pogoditi o čemu je riječ u tekstu iz kojeg su izdvojene te riječi. Kad otkrijete o kojem je tekstu riječ, pročitajte ga i razgovarajte s učenicima o ulozi tih riječi u kontekstu i izvan njega, koliko su važne za razumijevanje teksta. Neka učenici navedu i nekoliko primjera uputa za uporabu. Pitajte ih čitaju li takve upute, potaknite ih na to da razmisle o važnosti i ulozi te vrste teksta u svakodnevici; jesu li to važne upute i zašto, po čemu se sve razlikuju od drugih vrsta tekstova. Učenici mogu kratko raspravljati i o tome što se može dogoditi ako u nekim svakodnevnim situacijama ne čitamo upute; neka sami navedu primjere.
Podijelite učenike u pet grupa. Za svaku grupu pripremite jedan upućivački tekst (uputa autorima za pisanje članka, uputa za uzimanje lijeka, uputa za pripremanje jela, uputa za prijavu na forum, uputa za korištenje aplikacije), neka učenici pročitaju zadani tekst. Nakon toga razgovarajte s njima o jezičnim i govornim obilježjima tog upućivačkog teksta. Nakon čitanja polaznog teksta zadajte učenicima neka označavaju i razvrstavaju nepromjenjive riječi. Možete pripremiti digitalnu tablicu u alatu Word ili učenicima dati nastavni listić s tablicom za razvrstavanje nepromjenjivih vrsta riječi. Odaberite primjere riječi iz pročitanog teksta, a učenici ih trebaju opisati tako da im odrede leksičko i gramatičko značenje. Nakon toga učenici mogu usporediti svoje opise s opisom u Školskom rječniku hrvatskoga jezika, a zatim sami procijeniti koliko su bili uspješni u tom zadatku.
U nastavku aktivnosti svakoj grupi dajte drukčiji zadatak. Tijekom rada mogu se koristiti udžbenikom i mrežnim izvorima (Hrvatska školska gramatika, Hrvatska enciklopedija). Jedna grupa neka istražuje o prilozima i opiše pravopisna pravila o pisanju priloga, neka s pomoću teksta koji su čitali osmisle primjere rečenica u kojima će primijeniti pravopisna pravila o pisanju priloga; druga grupa treba istraživati o prijedlozima, opisati slaganje prijedloga s padežima i potkrijepiti ih primjerima koje će osmisliti s pomoću polaznog teksta koji su čitali; treća grupa treba istraživati o usklicima, opisati njihovu ulogu u komunikaciji; s pomoću polaznog teksta trebaju osmisliti rečenice koje sadrže usklik i pokazati kako se upotrebom usklika može zamijeniti imenica, pridjev ili glagol, a isto tako prikazati i pravopisno pravilo o odvajanju usklika zarezom.
Četvrta grupa treba istraživati o česticama, opisati ih i s pomoću polaznog teksta osmisliti primjere u kojima će prikazati kako se može preoblikovati rečenični sadržaj, navesti razliku u značenju ako se čestice pišu sastavljeno i rastavljeno; peta grupa treba istraživati o veznicima, opisati ih, na primjerima rečenica iz polaznog teksta prikazati pravopisna pravila o pisanju zareza ispred veznika. Na kraju tog dijela aktivnosti svaka grupa treba izvijestiti ostale o svom radu. Neka učenici komentiraju i postavljaju pitanja. Neka svaka grupa o svojoj vrsti riječi osmisli pitanja i zadatke koje će na kraju svog izlaganja dati ostalim učenicima da ih riješe.
Razgovarajte s učenicima o poštovanju pravila, neka kažu što misle o važnosti pravila u različitim područjima života, zašto je važno poznavati jezična pravila, a zašto društvena pravila, što se sve njima uređuje. Neka razmisle o tome može li nepoštovanje jezičnih pravila u nekim situacijama dovesti ne samo do nesporazuma nego i do neke opasnosti. Potaknite učenike na promišljanje o različitim jezičnim i društvenim pravilima u različitim kulturama (npr. u njemačkom jeziku – pisanje imenica velikim slovom; u nekim kulturama neprimjerene geste u društvenoj interakciji). Neka učenici kažu tko donosi ta pravila, kako se ona donose, mogu li se mijenjati (koja se teže, a koja lakše mijenjaju).
Završni dio zadatka za sve grupe može biti izrada male razredne brošure s jezičnim savjetima o pisanju nepromjenjivih riječi. Za izradu se mogu koristiti aplikacijom Adobe Spark. Dogovorite rok za završavanje zadatka; neka učenici urede tekst, dodaju fotografije (pritom neka navedu izvor i poštuju autorska prava). Zatim pregledajte, ispravite ako je potrebno, napišite učenicima povratnu informaciju. Nakon što zadatak bude dovršen, brošuru možete objaviti na školskoj mrežnoj stranici ili na stranici društvene mreže.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama pripremite grafički oblikovan tekst. Font neka bude Ariel, Calibri, veličine najmanje 14pt, s razmacima i proredom. Tekst lijevo poravnajte. Koristite se pozadinom i bojom teksta koja stvara jasan kontrast pa ju je lakše čitati. Višestruko složene rečenice razlomite na jednostavne. Svaku rečenicu pišite u novi red. Prilagodite upute za istraživanje na internetu kako biste ih, za učenike s teškoćama, učinili jasnim i razumljivim. Pripremite im popis stranica na kojima mogu pronaći recepte za tradicionalna jela. Učeniku s teškoćama kod izrade zajedničke brošure odredite jasan zadatak i ulogu, kako bi mogao aktivno sudjelovati. Omogućite mu podršku vršnjaka koji će mu opisivati vizualne informacije. Osigurajte mu dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li učenik zadatak pa mu, ako ga ne razumije, pripremite pisane i/il slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima: Word, Adobe Spark. Pripremite pisane/slikovne upute za korištenje tim digitalnim alatima. Ako je potrebno, učeniku s teškoćama pokažite kako se radi u zadanom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima možete ponuditi primjer upućivačkog teksta u kojem se pojavljuju različite vrste jezičnih pogrešaka. Učenici ih trebaju pronaći, ispraviti i zapisati od koje se norme odstupa i kako glasi pravilan oblik. S pomoću alata Padlet učenici mogu navesti pogrešne i pravilne oblike te ih usustaviti i oblikovati mali jezični savjetnik o upućivačkim tekstovima: primjere nepravilnih oblika riječi i kojim ih pravilnim oblicima zamijeniti (u skladu sa standardnojezičnom normom).
Na početku aktivnosti pripremite upućivački tekst o uporabi Googleovih karata ili navigacijskih uređaja koji se koriste za dobivanje uputa tijekom putovanja. Naglas pročitajte tekst i nakon toga razgovarajte s učenicima, postavljajte im pitanja s pomoću kojih će protumačiti jezična i govorna obilježja slušanoga teksta. Zatim ih potaknite na to da razmisle i koliko takvi sustavi – uređaji i/ili aplikacije mogu pomoći tijekom putovanja i koje su moguće opasnosti pri njihovoj uporabi.
Razgovarajte s učenicima o načinima snalaženja u prostoru (s pomoću tehnologije, ali i bez nje). Neka učenici kažu što misle o tome koliko im komunikacija s ljudima koji žive u nekom kraju može pomoći da i bez uporabe tehnologije otkriju i dožive nešto novo, pitajte ih jesu li imali takva iskustva tijekom putovanja. Pitajte učenike misle li da je važno informirati se o kulturi i običajima zemlje ili nekog kraja prije nego što tamo otputujemo. Razgovarajte o različitim običajima i društvenim pravilima, o tome što se u pojedinim kulturama smatra primjerenim, a što neprimjerenim (ponašanje u društvu, odijevanje, geste u komunikaciji). Potaknite učenike na to da razmisle o tome kako putovanja i upoznavanja drugih kultura ljude obogaćuju.
Nakon razgovora podijelite učenike u pet grupa. Prvi je zadatak proučiti i protumačiti strukturu pročitanog teksta i analizirati jezična obilježja: podvući glagole i zaključiti koji se glagolski oblici najviše upotrebljavaju (vremena, načini). Drugi je zadatak pronaći sve nepromjenjive riječi u tekstu. Možete oblikovati tablicu u alatu Wizer i podijeliti je s učenicima, a oni će nakon analize teksta zajednički popuniti digitalnu tablicu, napisat će nepromjenjive vrste riječi koje su pronašli. Prikažite je s pomoću projektora, neka svi učenici vide tablicu i upisane riječi, provjere i isprave pogreške. Nakon toga svaka se grupa bavi jednom vrstom nepromjenjivih riječi, s pomoću udžbenika i mrežnih izvora (Hrvatska školska gramatika, Hrvatska enciklopedija), istražuju i opisuju zadanu vrstu riječi.
Na kraju tog dijela aktivnosti svaka skupina treba izvijestiti ostale o rezultatima svoga rada. Zatim možete svakoj grupi zadati jedno odredište (u gradu ili u neposrednoj blizini) koje trebaju pronaći na Googleovim kartama i otvoriti upute koje im aplikacija pokazuje. Zadatak je sažeti i preoblikovati te upute u vezani tekst i pritom uporabiti barem tri vrste nepromjenjivih riječi te ih pravilno napisati. Na kraju tog dijela aktivnosti učenici čitaju svoje tekstove i međusobno ih komentiraju. Za kraj aktivnosti uputite učenike na to da otvore mrežnu stranicu na kojoj je objavljen Hrvatski pravopis i najprije pročitaju pravila o pisanju nepromjenjive vrste riječi koju su opisivali.
U alatu Padlet učenici trebaju zajednički oblikovati jedan digitalni plakat na kojem će svaka grupa napisati pet jezičnih savjeta o pravilnom pisanju nepromjenjivih vrsta riječi. Pritom se trebaju koristiti digitalnim i tiskanim izvorima (Hrvatski pravopis, Hrvatska školska gramatika). Oblikovanje digitalnog plakata i njegovo uređivanje može biti zadatak za zajednički rad na daljinu; odredite rok za izradu, a zatim pregledajte plakat koji zatim možete objaviti kao mali jezični savjet na školskoj mrežnoj stranici.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama pripremite pisani, grafički oblikovan tekst o upotrebi Googleovih alata i navigacijskih uređaja, kako bi mogao pratiti ono što se čita. Promijenite font u Ariel, Calibri, povećajte font najmanje na 14pt, stavite razmake među riječima i prored. Tekst lijevo poravnajte. Koristite se pozadinom i bojom teksta koja stvara jasan kontrast, pa je tekst lakše čitati. Višestruko složene rečenice razlomite na jednostavne rečenice. Svaku rečenicu pišite u novi red. Tijekom podjele učenika u skupine podijelite učenika s teškoćama u skupinu s učenicima s kojima ima dobar odnos te koji su motivirani za rad. Odredite mu jasan zadatak i ulogu unutar skupine. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku suučenika koji će mu opisivati vizualne informacije tijekom zadatka.
Učeniku s teškoćama, ako je potrebno, osigurajte dodatno vrijeme za rad.Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Ako ga ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima. Pripremite pisane/slikovne upute za njihovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite mu kako se radi u zadanom digitalnom alatu: Wizer, Padlet.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Možete potaknuti učenike na to da osmisle kviz o nepromjenjivim riječima i oblikuju ga s pomoću aplikacije Kahoot. Kviz mogu odigrati svi učenici u razredu i tako provjeriti znanje o nepromjenjivim riječima.
Putem digitalnog alata za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu (npr. MS Teams) podijelite s učenicima upućivački tekst o uporabi Googleovih karata ili navigacijskih uređaja koji se koriste za dobivanje uputa tijekom putovanja. Naglas pročitajte tekst i nakon toga ga komentirajte s učenicima, postavljajte im pitanja s pomoću kojih će protumačiti jezična i govorna obilježja slušanoga teksta. Zatim ih potaknite na to da razmisle i koliko takvi sustavi – uređaji i/ili aplikacije mogu pomoći tijekom putovanja i koje su moguće opasnosti pri njihovoj uporabi.
Razgovarajte s učenicima o načinima snalaženja u prostoru (s pomoću tehnologije, ali i bez nje). Neka učenici kažu što misle o tome koliko im komunikacija s ljudima koji žive u nekom kraju može pomoći da i bez uporabe tehnologije otkriju i dožive nešto novo, pitajte ih jesu li imali takva iskustva tijekom putovanja. Pitajte učenike misle li da je važno informirati se o kulturi i običajima zemlje ili nekog kraja prije nego što tamo otputujemo.
Podijelite učenike u pet grupa i osigurajte im rad u sobama za sastanke. Prvi je zadatak svake grupe proučiti i protumačiti strukturu pročitanog teksta i analizirati jezična obilježja: izdvojiti glagole i zaključiti koji se glagolski oblici najviše upotrebljavaju (vremena, načini). Drugi je zadatak pronaći sve nepromjenjive riječi u tekstu. Možete oblikovati tablicu u alatu Wizer i podijeliti je s učenicima, a oni će nakon analize teksta zajednički popuniti digitalnu tablicu, napisat će nepromjenjive vrste riječi koje su pronašli. Prikažite tablicu i upisane riječi prema kojoj učenici mogu provjeriti svoje rezultate i ispraviti pogreške. Nakon toga se svaka grupa treba baviti jednom vrstom nepromjenjivih riječi, istraživati i opisivati zadanu vrstu riječi. Na kraju tog dijela aktivnosti vratite učenike u zajedničku sobu za sastanke gdje će svaka skupina izvijestiti ostale o rezultatima svoga rada.
Zatim možete ponovno otvoriti sobe za sastanke u kojima ćete učenicima koji će raditi u grupama od četvero do petero zadati jedno odredište (u gradu ili u neposrednoj blizini) koje trebaju pronaći na Googleovim kartama i otvoriti upute koje im aplikacija pokazuje. Zadatak je sažeti i preoblikovati te upute u vezani tekst i pritom uporabiti barem tri vrste nepromjenjivih riječi i pravilno ih napisati. Na kraju tog dijela aktivnosti učenici čitaju svoje tekstove i međusobno ih komentiraju.
Za kraj aktivnosti učenike vratite u zajedničku sobu za sastanke i uputite ih neka otvore mrežnu stranicu na kojoj je objavljen Hrvatski pravopis i najprije pročitaju pravila o pisanju nepromjenjive vrste riječi koju su opisivali. U alatu Padlet učenici trebaju zajednički oblikovati jedan digitalni plakat na kojem će svaka grupa napisati pet jezičnih savjeta o pravilnom pisanju nepromjenjivih vrsta riječi. Pritom se trebaju koristiti digitalnim i tiskanim izvorima (Hrvatski pravopis, Hrvatska školska gramatika). Oblikovanje digitalnog plakata i njegovo uređivanje može biti zadatak za zajednički rad na daljinu; odredite rok za izradu, a zatim pregledajte plakat te ga možete objaviti kao mali jezični savjet na školskoj mrežnoj stranici.
Radi se metodom obrnute učionice. Izvori za učenje, osim udžbenika i priručnika, mogu biti i mrežne stranice: Hrvatski pravopis, Hrvatska školska gramatika. Zadajte učenicima neka prouče nepromjenjive vrste riječi. Potrebno ih je razvrstati, opisati i riješiti zadatke na digitalnom nastavnom listiću; možete ga pripremiti s pomoću alata Word; oblikujte raznovrsne zadatke koji će zahtijevati primjenu naučenih sadržaja o nepromjenjivim riječima. Kad ispune listić, učenici ga trebaju objaviti u aplikaciji Teams; pregledajte i ispravite pogreške tako da učenici dobiju povratnu informaciju.
Na početku aktivnosti podijelite učenike u šest grupa. Svaka treba odabrati jedno zanimljivo odredište u svom gradu, mjestu ili u blizini (možete odrediti na koje se geografsko područje odnosi taj dio zadatka). Neka to bude odredište koje želi pokazati prijatelju ili gostu koji mu dolazi u posjet. Prvi je dio zadatka napisati upute za dolazak do odredišta; pritom se mogu koristiti Googleovim kartama, a potrebno je oblikovati vezani tekst. Pri oblikovanju tog teksta neka uoče i zabilježe i njegova jezična obilježja: zastupljenost pojedine vrste riječi, koja vrsta riječi prevladava, koji su glagolski oblici zastupljeni u tekstu i koje vrste imenica. Kad napišu upute, u drugom dijelu zadatka uz njih trebaju dodati i kratak informativni tekst koji će sadržavati i neke zanimljivosti o odredištu; učenici to mogu istražiti s pomoću mrežnih izvora (što se može vidjeti, postoje li kakve povijesne zanimljivosti o tome mjestu, legende…).
Neka prilikom istraživanja obrate pozornost na pouzdanost izvora informacija i neka kritički razmisle o njima prije nego što ih odaberu (je li izvor nečiji blog, službena stranica neke turističke zajednice, medijski tekst). Zatim neka izdvoje činjenice i razlikuju ih od autorova mišljenja. Tijekom tog dijela zadatka razgovarajte s učenicima o tome koliko poznaju svoj zavičaj, tradiciju, običaje. Neka kažu što misle o očuvanju tradicije, o njezinoj važnosti za osobni i društveni identitet. Razgovarajte s učenicima o njihovim vlastitim iskustvima u očuvanju tradicije, običaja. Neka navedu neke običaje koje i sami poštuju i čuvaju. To im može pomoći i tijekom pisanja teksta za brošuru.
Nakon što učenici napišu tekst zadatak je osmisliti i oblikovati malu turističku brošuru u digitalnom alatu Piktochart. Trebaju urediti tekst, dodati fotografije (pritom navesti izvor i poštovati autorska prava). Učenici će međusobno podijeliti digitalne brošure. Budući da ima šest grupa, odaberite koje će dvije grupe surađivati, razmijeniti i analizirati napisane tekstove: pronaći i razvrstati nepromjenjive vrste riječi u pripremljenu tablicu (možete je oblikovati u alatu Word). Na kraju aktivnosti potrebno je ispraviti sve jezične pogreške u tekstovima. Neka učenici razmisle i odluče kako će prikazati najčešće jezične pogreške da to svima bude vidljivo i dostupno kao podsjetnik (nepravilno/pravilno); odabrat će jedan digitalni alat (Padlet, Canva, Wordwall…). Nakon pojedinih jezičnih vježbi taj se podsjetnik može i dalje dopunjavati, oblikovati kao mali jezični savjetnik koji je svima dostupan.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Prilagodite upute za istraživanje na internetu kako biste ih učinili jasnim i razumljivim za učenike s teškoćama. Ograničite količinu informacija koje trebaju proučiti i pri tome se služite jednostavnim i sažetim jezikom. Koristite se kratkim rečenicama i jednostavnim uputama za rješavanje zadataka na listiću. Povećajte font i razmak između redaka. Ako je potrebno, omogućite učenicima dodatno vrijeme za završetak listića, mogućnost rada u paru ili individualizirane upute. Tijekom podjele učenika u skupine podijelite učenika s teškoćama u skupinu s učenicima s kojima ima dobar odnos te koji su motivirani za rad. Odredite mu jasan zadatak i ulogu unatar skupine. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku suučenika koji će mu opisivati vizualne informacije tijekom zadatka.
Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak pa mu, ako zadatak ne razumije, pripremite pisane i/ili slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima: Word, Piktochart, Teams, Padlet, Canva, Wordwall. Pripremite pisane/ slikovne upute za korištenje istog. Ukoliko je potrebno demonstrirajte rad u zadanom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Možete potaknuti učenike neka osmisle dijalog u kojem će glavni likovi biti nepromjenjive vrste riječi. Na temelju toga nastat će mala scenska igra koju učenici mogu uprizoriti.
Hrvatska školska gramatika. Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Marković, Ivan. 2012. Uvod u jezičnu morfologiju. Disput. Zagreb.
Silić, Josip, Pranjković, Ivo (2007). Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.