Učenici neka u paru prouče interaktivni element Grčki i rimski panteon u e-Škole DOS Povijest 5, Modul 5, Jedinica 5.4. Svakom paru zadajte jednoga grčkog ili rimskog boga ili božicu. Ako je u razredu više učenika od 24, učenici mogu činiti i grupu od 3 učenika. Učenike uputite na to da s pomoću mrežnih pretraživača pronađu neki mit o bogu ili božici ili neku epizodu iz života bogova, a možete im ponuditi i knjigu Gustava Schwaba Najljepše priče klasične starine. Neka se usredotoče na mitove o rođenjima bogova i božica ili na neku njihovu osobinu koja je svojstvena ljudima (primjerice Hefest kao hromi bog). Zadajte im da u alatu Pixton prikažu mit u obliku stripa. Po završetku neka svaki par ili grupa ispriča mit koji je prikazao stripom ostalim učenicima u razredu. Izdvojite one stripove koji prikazuju bogove s ljudskim osobinama. Zajedno s učenicima raspravite o tome zašto su bogovima davane i ljudske osobine te što se time postizalo. Raspravite o tome zašto su postojali mitovi o bogovima i koja je važnost tih mitova za grčka vjerovanja. Pitajte ih o današnjoj upotrebi riječi mit i što bi za njih značilo da je neki događaj mit. Također, raspravite s učenicima o tome ima li danas za njih riječ mit pozitivno ili negativno značenje.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Tijekom rada u paru ili grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio grupe kao pasivan promatrač. Prilikom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne treba pisati zadatke na ploču (osim ako izrazi želju). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Prilikom svrstavanja učenika u grupe pripazite na to u koju ćete grupu smjestiti učenika s teškoćama. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku sa specifičnim teškoćama učenja zadajte točno koji će dio, primjerice prezentacije, napraviti, npr. uvod ili zaključak te o tome obavijestite ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj način olakšat će se komunikacija i razumijevanje zadatka. Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji je voljan prezentirati sadržaj rada.
Prije zadavanja zadataka zadobijte pažnju svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite i detaljno objasnite upute. Imajte na umu da će učenicima s teškoćama ponekad trebati više vremena za izvršavanje zadatka. Prilikom proučavanja interaktivnog elementa Grčki i rimski panteon u e-Škole DOS Povijest 5, Modul 5, Jedinica 5.4. učenicima s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetla i kontrasta na zaslonu. Po potrebi se učeniku može uključiti čitač ekrana. Važno je da dobije sve bitne informacije i detaljne opise slike. Učenicima s intelektualnim teškoćama pojednostavnite zadatak u skladu s unaprijed određenim ciljevima i ishodima.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Pixton. Osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Učenicima koji se ne snalaze u digitalnom alatu omogućite da sami nacrtaju strip na papiru. Prilikom izrade stripa učenicima s teškoćama osigurajte pisane upute koje su jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra omogućite vizualnu podršku tijekom cijele aktivnosti.
Prilikom rasprave potičite sve učenike na sudjelovanje, ali ne inzistirajte na uključivanju ako učenik s teškoćama pokazuje nelagodu. Tijekom rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO
Učenici koji žele znati više neka istraže pomoću mrežnog pretraživača što je Olimp, gdje se nalazi i zašto je bio važan u grčkoj mitologiji. Neka izrade infografiku u Piktochart o planini Olimp i neka ju prezentiraju ostalim učenicima u razredu.
Svakom učeniku u razredu slučajnim odabirom dodijelite jedno grčko ili rimsko božanstvo o kojem će izraditi „osobnu iskaznicu“ božanstva u alatu Canvi - zadajte jednom učeniku grčkoga boga, a drugom rimskog pandana. Koristeći se svim dostupnim izvorima znanja i pouzdanim mrežnim stranicama, neka istraže osnovne informacije o božanstvima koje će predstaviti u osobnoj iskaznici. Uputite ih na to da za početak informacije potraže u e-škole DOS Povijest 5, Modul 5, Jedinica 5.4. Neka na osobnoj iskaznici istaknu i ono što ih se posebno dojmilo. Nakon što izrade osobne iskaznice, svaki učenik neka predstavi božanstvo, ali u ja-obliku. Po završetku izlaganja spojite parove rimskih i grčkih božanstava, a učenici neka usporede informacije koje su slične, a koje različite. Nakon usporedbe neka svaki par učenika predstavi svoje zaključke. Na kraju povedite raspravu s učenicima o međusobnom utjecaju kultura i civilizacija u starom vijeku. To ujedno iskoristite i za raspravu o tome kako se danas prenose trendovi, informacije i kultura - možete se osvrnuti na društvene mreže.
Prilikom podjele grčih i rimskih božanstava vodite računa o učenicima s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra dodijelite zadatak prema specifičnim interesima. Obavezno mu najavite aktivnost uz pomoć vizualnog rasporeda. Za učenike s teškoćama predvidite dulje vrijeme za izvršavanje zadatka. Prije izrade osobne iskaznice pokažite primjer već napravljene osobne iskaznice. Za učenike s intelektualnim teškoćama omogućite izvršavanje zadataka prema unaprijed napravljenom modelu. Izradite pisane uputu za izvršavanja zadatka. Vodite računa o tome da je uputa jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Canvi. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi zadatak ili dio zadatka, mogu raditi u paru s drugim učenikom iz razreda na način da podijele posao ovisno o jakim stranama učenika. Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u digitalnom alatu, omogućite mu da osobnu iskaznicu izradi na papiru.
Prilikom prezentacije u ja-obliku učenicima s poremećajem iz autističnog spektra prilagodite zadatak. Pripremite unaprijed pitanja (jednostavna i jasno usmjerena) koja ćete postaviti učeniku za vrijeme njegove prezentacije. Ne inzistirajte na tome da učenik s teškoćama prezentira svoj zadatak pred cijelim razredom, osim ako izrazi želju. Pritom ga ne ispravljajte i ne govorite umjesto njega. Dajte mu dovoljno vremena za prezentaciju.
Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema teškoće u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduje u izvršavanju zadatka.
Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka pronađu, uz grčke i rimske pandane, primjer i egipatskog pandana za božanstvo koje su izabrali. Neka izrade prezentaciju u Preziju u kojoj će predstaviti sličnosti i razlike božanstva u tri civilizacije, a prezentaciju neka prezentiraju ostalim zainteresiranim učenicima.
Učenici neka rade u paru. Zadajte im da pročitaju u e-Škole DOS Povijest 5, Modul 5, Jedinica 5.4., odlomke Rana rimska vjerovanja i Zagrobni život. Nakon što pročitaju tekst dajte im kviz izrađen u Socrativeu kako biste utvrdili koliko su im jasni sadržaji. Eventualne nedoumice, koje ste uočili u rezultatima kviza, raspravite zajedno s njima. Povedite s njima raspravu o tome kako se mi danas prisjećamo umrlih, zašto su nam naši predci važni te neka iz svoje vjerske perspektive daju odgovore na primjerenoj razini o tome vjeruju li u život nakon smrti. Objasnite im da danas ljudi različito vjeruju i smatraju i da je normalno da im se viđenja razlikuju. Nakon što ih senzibilizirate zadajte im da u paru, s pomoću mrežnih pretraživača, dodatno prouče tko su penati i lari te tko su Had, Pluton, Perzefona i Prozerpina. Neka s pomoću alata Stop Motion Studio izrade stop-animaciju na jednu od sljedećih tema: štovanje penata i lara, bojazan ljudi od Hada, Perzefonin silazak u podzemlje ili temu po vašem izboru. Nakon što izrade stop-animaciju učenici neka objasne što stop-animacija prikazuje. Posebno se osvrnite na bojazan ljudi od Hada i zašto je to u Grčkoj, kao i danas, većini bio najveći strah.
Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduje u izvršavanju zadatka.
Tijekom rada u paru ili grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivan promatrač. Prilikom rada u paru vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije ne govori ili da učenik s disgrafijom ne piše, osim ako to žele.
Prilikom čitanja teksta e-Škole DOS Povijest 5, Modul 5, Jedinica 5.4., odlomke Rana rimska vjerovanja i Zagrobni život učenicima s oštećenjem vida prilagodite svjetlost i kontrast na zaslonu. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja po potrebi omogućite tekst na papiru koji je jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Socrativeu i Stop Motion Studio. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.
Učenicima sa specifičnim poremećajem učenja problem predstavljaju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore pa tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja. Alternativa digitalnom kvizu jest da pripremite listić s pitanjima za ponavljanje. Tijekom izrade listića vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Učenike uputite u članak Marijane Džalto Smrt i zagrobni život Grka i Rimljana. Učenici neka pročitaju odlomke Rimski pogrebni običaji i Grčki pogrebni običaji. Učenike možete podijeliti i u dvije grupe tako da svaka grupa čita određeni odlomak. Po završetku nacrtajte Vennov dijagram na ploču i neka ga učenici popune ili ga mogu izraditi u alatu Gliffy.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.