Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Prihvaćanjem do boljeg sebe

Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN: prihvaćanje, adolescenti, podrška
  • MAT: ja kao matematičar, linearna funkcija, stav o matematici
  • PSIH: osobine, različitost, identitet
  • INF: digitalne vještine, tehnologija, primjereno ponašanje
  • TZK: sportska različitosti, prihvaćanje, poruke
Izvannastavna aktivnost

Uz kvalitetnu podršku sve je moguće!

Adolescentski status u grupi varira između prihvaćenosti, odbačenosti ili zanemarenosti vršnjaka, pri čemu položaj adolescenta utječe i na njegov daljnji osobni i socijalni razvoj. Adolescenti koji ne uspiju zadovoljiti potrebu za prihvaćanjem i sigurnošću u razrednoj grupi vršnjaka, mogu je potražiti izvan razredne grupe. Boravkom u društvu sa starijim učenicima savjetnicima radi se na prevenciji traženja afirmacije kroz nepoželjne oblike ponašanja (delinkvencija, ovisnosti).
Aktivnost je zamišljena kao dugotrajna podrška učenika drugoga razreda učenicima prvoga razreda. Predlažemo da se aktivnost provodi kroz radionice i savjetovanja koji će se održavati jednom ili dva puta mjesečno.Tijekom školske godine stariji će učenici savjetnici pripremati radionice na kojima će mlađim učenicima pomoći svladati poteškoće s organizacijom učenja i poteškoćama u učenju, poteškoćama zbog nerazumijevanja vršnjaka, roditelja, manjka samopouzdanja zbog poteškoća u učenju i sl.
Svaki susret započinje zajedničkim sjedanjem u krug i dijeljenjem trenutnoga emocionalnog stanja. Netko od starijih učenika savjetnika nazočnima podijeli poveznicu za raspravu, koristeći se alatom za razmjenu ideja Tricider. U raspravi mogu sudjelovati svi koji žele, navodeći svoje ime ili anonimno. Nakon toga učenici prvih razreda iznose glavne izazove s kojima su se susreli u proteklome razdoblju. Slijedi uključivanje učenika drugih razreda s ciljem savjetovanja i dijeljenja vlastitih iskustava o zajedničkoj temi, može pred cijelom grupom ili se grupa (ovisno o broju članova) podijeli na manje skupine ili parove. U nekim se okolnostima, ovisno o situaciji, pojedini problemi mogu obraditi u stilu World Cafea tako da učenici nude svoje kratke osvrte po različitim postajama.
S ciljem provedbe aktivnosti stariji učenici savjetnici mogu stvoriti mrežnu stranicu, koristeći se alatom Wix. Na mrežnoj stranici objavljivat će se materijali (poveznice, članci, ankete) koji će pomoći u prevladavanju poteškoća. U mrežnu stranicu može se ugraditi obrazac u kojem će učenici anonimno moći iznositi svoje probleme i zatražiti savjet. O konkretnim problemima može se raspraviti na redovitim mjesečnim sastancima. Tijekom zadnje trećine aktivnosti u godini potaknite zainteresirane mlađe učenike na dodatni angažman kako bi preuzeli ulogu savjetnika iduće školske godine.

Izvannastavna aktivnost

Uz kvalitetnu podršku sve je moguće!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi i drugi razred srednje škole
Svrha
  • Pružiti podršku učenicima prvih razreda kako bi se lakše nosili s novom okolinom, izazovima i novim obavezama.
  • Dati priliku učenicima drugih razreda da kroz savjetodavnu podršku mlađim učenicima aktivno doprinose školskoj zajednici, stvaraju atmosferu solidarnosti te jačaju vlastitu sliku o sebi kao osobi koja je društveno odgovorna.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Psihologija
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Može li moj koeficijent smjera postati pozitivan?

Razgovarajte s učenicima o njihovome stajalištu o matematici i sebi kao matematičaru, a u tu svrhu im prikažite interaktivni sadržaj Prihvatiti je lako koji sadrži video o prihvaćanju te upitnik kojim učenici mogu provjeriti kako se prihvaćaju kao matematičara. Nakon što su dobili svoj rezultat, pitajte ih jesu li iznenađeni rezultatima.
Osmislite primjere jednostavnih zadataka primjene linearne funkcije s konkretnim vrijednostima varijable x. Svim učenicima pripremite iste zadatke, no recite im da će svatko dobiti zadatke onoliko teške koliko su se procijenili kao matematičara. Primjeri zadataka:
Martin ima ušteđevinu od 2000kn i odlučio je od dnevnoga džeparca svaki dan uštedjeti 12kn. Koliko će Martin imati ušteđevine deseti, petnaesti, pedeseti, stoti dan od početka štednje?
Ana je od roditelja dobila mjesečni džeparac od 1000 kn. Ako Ana svaki dan troši 30 kn, koliko je novaca potrošila nakon 5 dana? Koliko je Ani ostalo novca nakon 25 dana?
Taxi služba “Matka” naplaćuje svoju tarifu na sljedeći način: Start 12 kn plus 3 kn po prijeđenom kilometru. Kolika će biti cijena prijevoza za prevezenih 4 km, koliko za 10 km, a koliko za 22 km?
Pitajte učenike jesu li imali poteškoća s rješavanjem zadataka. Recite im da na papirić popišu svoje rezultate te da probaju izdvojiti i uočiti što je zajedničko svim zadatcima. Dajte im vremena da zapišu svoja opažanja.
Nakon toga podijelite razred u grupe u kojima će učenici razgovarati o rezultatima i svojim zapažanjima. Učenici pokušavaju razvrstati što je zajedničko svim zadatcima, što je stalno, a što se mijenja te pokušavaju napisati formulu koja opisuje promjene. Grupe kratko izlažu svoja opažanja i formule do kojih su došli.
Zajedno s učenicima uvedite pojam linearne funkcije.
Napravite listić za samoprocjenu u kojoj će učenici ocijeniti koliko su dobro razumjeli linearnu funkciju i njezinu primjenu u svakodnevnome životu.
Razgovarajte s njima koliko im je bilo teško i jesu li i dalje uvjereni da se dobri matematičari rađaju ili se ipak radom i trudom može razbiti ta predrasuda. Važno je osvijestiti kako poimamo sami sebe te preispitati koliko je to uistinu tako. Katkada se može dogoditi da prihvatimo sliku sebe koja oblikuje naše ponašanje u smjeru koji nam nije koristan. Istaknite da ne možemo svi biti izvrsni u svim područjima, ali ako smo otvoreni i uporni, možemo sami sebe iznenaditi.

Postupci potpore

Planirani video o prihvaćanju i anketu Kakav matematičar sam ja? učenicima s teškoćama (ADHD, teškoće učenja, PSA) možete zadati kao pripremu za nastavni sat. Ako radite na satu, preporuka je da učenici s teškoćama rješavaju anketu u paru s vršnjakom tako da vršnjak čita pitanja naglas, a učenik s teškoćama prati tekst i upisuje odgovor te zajedno komentiraju rezultate. Tako će se izbjeći preskakanje stavki ili gubitak pažnje kao i netočno tumačenje.

Zadatke raščlanite tako da budu jasni koraci u rješavanju:

  • što je poznato
  • što je nepoznato
  • što treba izračunati.

Primjerice:

Martin ima ušteđevinu 2000,00 kn.

Martin je odlučio od džeparca svaki dan uštedjeti 12,00 kn.

Izračunaj.

Koliko će Martin imati ušteđevine

- deseti dan od početka štednje
- petnaesti dan od početka štednje
- pedeseti dan od početka štednje
- stoti dan od početka štednje?

Prema potrebi za tako organizirane zadatke primijenite uvećan font i pojačan tisak (oštećenja vida, disleksija, ADHD). Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Prije primjene listića za samoprocjenu s učenicima je uputno porazgovarati u čemu vide korist u primjeni linearne funkcije u svakodnevnome životu (naročito za učenike s PSA-om). Listić za samoprocjenu prema potrebi napravite u uvećanome i pojačanome tisku.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite da vode dnevnik o svojem napretku i uloženome vremenu u svladavanju gradiva tijekom obrade cjeline. Neka si zadaju ciljeve, procjene svoje znanje na početku i prate napredak tijekom obrade cjeline. U dnevnik zapisuju nadnevke (datume), koliko su razumjeli gradivo na satu i koliko vremena su proveli u rješavanju domaće zadaće. Za vođenje dnevnika mogu se poslužiti nekim alatom za pisanje (pr. WordOnline). Na kraju cjeline nakon sumativnoga vrednovanja učenici koji su vodili dnevnik dijele s razredom svoja opažanja i zaključke.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Može li moj koeficijent smjera postati pozitivan?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT B.1.6. Primjenjuje linearnu funkciju pri rješavanju problema.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Psihologija

Prihvati i kreni u bolji svijet

Zamolite učenike na početku aktivnosti da upišu u bilježnicu svoje tri do četiri pozitivne osobine. Pitajte ih sljedeća pitanja: Kako se osjećate kad vidite svoje pozitivne osobine ili ponašanja? Mislite li da drugi ljudi na vama primjećuju iste osobine?

Nakon toga zatražite da napišu tri do četiri svoje manje poželjne osobine (pr. lijen/lijena, svadljiv/svadljiva). Ponovno ih pitajte kako se osjećaju kad vide svoje osobine ili ponašanja, misle li da i drugi primjećuju te osobine i kako bi se osjećali da su drugi napisali te osobine za njih, tj. žele li ih promijeniti.

Nakon uvodne aktivnosti objasnite pojam prihvaćanja koji posebno dolazi do izražaja u adolescenciji tijekom oblikovanja identiteta i prolaska kroz različite socijalno-emocionalne promjene poput odvajanja od roditelja, njihova prihvaćanja kao potpunih osoba s manama i vrlinama, stvaranja prijateljstva i socijaliziranja.

Nakon objašnjavanja pojma prihvaćenosti zatražite da procijene koje su od predstavljenih tvrdnji o prihvaćanju točne, a koje netočne. Za tvrdnje za koje nisu sigurni, stvorite kategoriju “ne znam”. U tu svrhu izradite interaktivni radni listić koristeći se alatom Wizer (sorting).

Primjeri takvih tvrdnji: Ako nešto prihvatim ,znači da to nikad neću moći promijeniti. Ako prihvatim tuđe loše osobine, znači da je taj drugi pobijedio, a ja sam izgubio. Prihvaćanje znači apsolutnu pasivnost. Prihvaćanje je aktivan i kontinuiran proces. Kad nešto prihvatim, znači da sam priznao stvari kakve jesu, makar mi se one i ne sviđale. Ako prihvatim sebe, ne znači da ću biti zadovoljan sa svim svojim osobinama. To što sam nekoga prihvatio, ne znači da aktivno podupirem ili volim sve njegove osobine. Prvi je korak do promjene priznavanje realnosti i prihvaćanje stvari kakve jesu.

Nakon razvrstavanja prikažite učenicima interaktivni sadržaj Prihvatiti je lako? i ponovite značenje pojma prihvaćenosti te naglasite nužnost kompromisa. Koristeći se sokratovskim dijalogom, zaključite s učenicima da se pojam prihvaćanja odnosi i na prihvaćanje sebe, drugih, svojih i tuđih emocija, postupaka, ideja, zdravlja itd.

Postupci potpore

Za učenike s ADHD-om i PSA-om pripremite predložak s redoslijedom aktivnosti. Potrebno je u uputama za izbor pozitivnih i manje pozitivnih osobina dati primjere kako bi učenici s PSA-om ispravno razumjeli zadatak.

Ako potaknete učenike da komentiraju svoje manje poželjne osobine, jasnije ćete vidjeti u kojoj mjeri su učenici svjesni tih osobina ili ponašanja, a ujedno će se vlastitim izjašnjavanjem povećati svjesnost učenika o navedenim osobinama i ponašanjima.

U postupku usvajanja pojma prihvaćanja, učenicima s PSA-om trebat će konkretni primjeri i poželjno je da u paru razvrstavaju rečenice. Rad u paru bit će koristan i učenicima s ADHD-om, učenicima s jezičnim i komunikacijskim teškoćama (receptivne jezične teškoće) te učenicima s teškoćama učenja. U završnome dijelu sata provjerite na konkretnim primjerima pojam prihvaćanja, posebno među učenicima s PSA-om. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici pogledaju tri različita videa koji govore o prihvaćenosti sebe ili drugih:
1) prihvaćanje sebe How to Accept Yourself | 5 Steps to Self-Acceptance
2) prihvaćanje sebe i drugih How To Be More Accepting (ACCEPTANCE OF YOURSELF & OTHERS!!)
3) prihvaćanje drugih How To Be More Accepting Of Others (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik > u postavkama odabrati engleski (automatski generirano) i zatim hrvatski).

Neka nakon pogledanih videa naprave infografiku o prihvaćanju sebe i drugih na jednome od besplatnih alata poput Canve.

Nastavna aktivnost za predmet Psihologija

Prihvati i kreni u bolji svijet

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ PS B.3.2. Učenik raspravlja o oblikovanju identiteta u adolescenciji, pojmu o sebi i stvaranju pozitivne slike o sebi.
  • SŠ PS B.4.2. Učenik uspoređuje kognitivni, emocionalni, socijalni razvoj pojedinca na primjerima iz svakodnevnog života.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Geek ili ne - istražujem(o) tehnologije

Razgovarajte s učenicima o njihovim digitalnim vještinama te ponašanjima u digitalnome okruženju i njihovom prihvaćanju. Pitajte ih kako vide vlastitu razinu digitalnih vještina, vjeruju li da je snalaženje u digitalnome svijetu i tehnologiji pitanje talenta ili stečenih znanja. Neka procijene vide li sebe kao informatičkoga geeka, nekoga tko se snalazi s informatikom ili su “rođeni bez čipa” za to, smatraju li da bolje digitalne vještine imaju utjecaja na veće/bolje prihvaćanje u digitalnome okruženju. Istaknite da su digitalne vještine poput vožnje bicikla i drugih vještina - usvajaju se vježbom, a nisu nešto s čime smo rođeni. Pitajte učenike kako bi poboljšali razinu svojih digitalnih vještina.

Podijelite učenike u timove pri čemu svaki učenik u timu ima svoj zadatak odnosno svoju ulogu (stručnjak za fotografije, stručnjak za obradu teksta, dizajner i sl.). Učenici će dijeliti dokumente u online okruženju putem obrazovnoga portala Edmodo i sl. Teme projekta bit će povezane s informatikom (robotika, automatika, umjetna inteligencija, hologram, 3D pisač i sl.), a koje ujedno mogu biti i nazivi podtimova na Edmodu. Uputite učenike na primjereno ponašanje, pravila uljudnoga ophođenja tijekom suradničkih i komunikacijskih aktivnosti u digitalnome okruženju, primjenu vještine raspravljanja, pregovaranja i uvjeravanja. Uputite ih na mogućnost razmjene velikoga broja različitih ideja zbog čega će vjerojatno doći do mimoilaženja u mišljenjima.

Tijekom rada na projektu nadgledajte komunikaciju među učenicima i pružajte im redovite povratne informacije o dojmu koji šalju drugima. To možete učiniti tako što ćete na primjeru učenika čija je ideja višestruko prihvaćena uputiti na poželjne oblike komunikacije koji utječu na prihvaćanje. Učenika koji upotrebljava nepoželjne oblike komunikacije upozorite privatnom porukom. Učenici mogu zajedničke odluke donositi na temelju prepiski i komentara na zajedničkim objavama opcijom thumbs up (za demonstraciju prihvaćanja).

Naposljetku, dajte učenicima priliku za samovrednovanje napretka sudjelovanjem u projektu u digitalnome alatu Office 365 putem obrasca Forms: koliko ste napredovali u vlastitim digitalnim kompetencijama sudjelovanjem na zajedničkom projektu?; koliko ste zadovoljni vlastitim ponašanjem koje je izravno utjecalo na prihvaćanje drugih sudionika u projektu?

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama (ADHD, PSA) osigurajte na početku sata informaciju o koracima aktivnosti te podsjetnik za uvodni razgovor o njihovim digitalnim vještinama i ponašanju u digitalnome svijetu. U radu u timovima imaju predložak s uputama o primjerenom ponašanju u suradničkim aktivnostima. Poželjno je da su upute sa slikovnom podrškom.

Očekivati je da će neki učenici (PSA, ADHD) imati određenih neprikladnih oblika komunikacije u timskome radu, stoga se preporuča da odmah individualno usmjerite pažnju (porukom u pretincu) na neugodan komentar uz isticanje upute na predlošku koju je propustio upotrijebiti. Isto može učiniti i vršnjak koji pruža podršku tijekom rada. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici pokušaju ostvariti istražene nove tehnologije iz njihova projekta u stvarnome vremenu (pr. 3D pisačem ispisati jedan primjenjivi dio u stvarnosti, Arduino platformom automatizirati svjetlo ili simulirati rad robota/robotskih kolica). Učenici će se poslužiti određenim digitalnim alatima koji su specifični za tehnologiju.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Geek ili ne - istražujem(o) tehnologije

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ C.1.3. Nakon prve godine učenja predmeta Informatika u srednjoj školi u domeni Digitalna pismenost i komunikacija učenik u online okruženju surađuje i radi na projektu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Iskušaj i prihvati različitost

Pri ulasku u dvoranu podijelite učenicima podijelite jednu igraću kartu i uputite ih da je ne otkrivaju drugim učenicima. Koristeći se suradničkim alatom Padlet (Wall), unaprijed pripremite i podijelite s učenicima fotografije osobe koja je prihvaćena u društvu i osobe koja je izolirana zbog svoje različitosti. Uz fotografije postavite “prazan papir” te ih uputite da razmisle i na njega zapišu što je to različitost.
Neka se pri odgovaranju posluže nekim od pitanja:
Osjećaš li se prihvaćeno? Što to nešto znači? Kako bi se osjećao/osjećala da se ta prihvaćenost izgubi? Što treba činiti da nas drugi prihvate? Postoji li sportu različitost? Što za tebe znači sportska različitost?

Potom učenike podijelite u grupe tako što ćete im otkriti svrhu igraće karte koju su dobili na ulasku u dvoranu. Učenici s istim simbolom pripadaju istoj grupi, kako bi se izbjeglo svrstavanje u grupu po sposobnostima, spolu ili motiviranosti. Svakoj grupi na Padlet zidu dodijelite novi “prazan papir”. Zadatak je da svaka grupa napiše pozitivne poruke za učenike koji se nalaze unutar nje. Nakon toga neka ih pročitaju i pitajte ih: Kako ste se osjećali? Da li ste se pronašli u tim porukama?

Uz pomoć kratkog video materijala YES I CAN i koristeći alat Mentimeter provedite raspravu uz sljedeća pitanja na koja učenici grupno nude odgovore: Kako ste se osjećali nakon filma? Da li različitost znači samo prihvaćanje/neprihvaćanje u društvu (kao što ste možda mislili na početku)? Da li osobe s invaliditetom spadaju u vaše poimanje različitosti?

Neka učenici potom odigraju simulaciju vođenja lopte u mjestu (tjelesna aktivnost) s jednom rukom povezanom iza leđa/zavezanih očiju...kako bi iskustveno doživjeli osjećaje koje tjelesno ograničenje može pružati. Upitajte ih Koje pozitivne poruke biste mogli primijeniti sada? te ih zatražite da ih dopišu već postojećim porukama na “papiru” Padlet zida.

Postupci potpore

Na početku sata učenici s ADHD-om i PSA-om dobivaju predložak s koracima aktivnosti. Uz zadatak da na praznom papiru napišu odgovore o različitosti, pripremite im i planirana pitanja u pisanome perceptivno prilagođenome obliku. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Učenik s teškoćama član je skupine vršnjaka spremnih pružiti podršku u oblikovanju pozitivnih poruka prema ostalim vršnjacima u skupini i pozitivnim porukama vršnjaka prema učeniku s teškoćama. Potaknite učenika s teškoćama da se uključi u raspravu o različitosti i ako je spreman, da kaže nešto o svojem dosadašnjem iskustvu.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu s pomoću mrežnih stranica istražiti sportove (košarka, atletika, skijanje) kojima se bave osobe s invaliditetom i kako odabrani sport prilagoditi da se može primijeniti na nastavnome satu.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Iskušaj i prihvati različitost

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.2.1. Učenik usvaja i primjenjuje teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.C.2.1. Učenik prati osobna motorička postignuća.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.