Predmet
Povijest 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Samo da rata ne bude

Naziv predmeta
Povijest 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • komemoracija
  • kulturocid
  • mir
  • spomen obilježje
  • ratni spomenici

Dijelovi prošlosti

Na početku aktivnosti neka učenici napišu na papiriće svoje definicije mira pa neka svatko pročita napisano. Pitajte učenike kako bi oni pridonijeli u izgradnji mira, što bi učinili. Uvedite učenike u temu razgovorom o izgradnji mira i komemoriranja događaja (što je najvažnije u izgradnji mira, čemu služe spomenici, koja im je svrha, kako doživljavate spomenike, koliko pridonose sjećanju na žrtve, koliko pridonose u izgradnji mira...). Nakon toga ih zamolite da navedu koji se danas dani obilježavaju, a vezani su za događaje iz Domovinskog rata. Podijelite učenike u grupe i zadajte im da istraže na koji se način obilježavaju događaji iz Domovinskog rata vezani za Dan sjećanja na žrtvu Vukovara u njihovu zavičaju, školi. Nakon što su istražili kako se obilježavaju događaji u njihovim školama i zavičaju, svakoj grupi dodijelite jednu od navedenih memorijalnih lokacija koju dodatno treba istražiti: Memorijalni centar Domovinskog rata Vukovar, Spomen dom hrvatskih branitelja na Trpinjskoj cesti, Masovna grobnica Ovčara, Mjesto sjećanja – Vukovarska bolnica 1991., Središnji križ na ušću Vuke u Dunav, Spomen-obilježje Vodotoranj, Memorijalno groblje žrtava Domovinskog rata u Vukovaru. Učenici u svojem istraživanju trebaju navesti naziv memorijalne lokacije, što se događalo na toj lokaciji tijekom Domovinskog rata, kada nakon Domovinskog rata na toj lokaciji nastaje spomen-obilježje, zatim opisati izgled spomen-obilježja i kako taj izgled odražava događaj koji komemorira? Neka učenici s pomoću pametnog telefona, tableta ili računala pristupe alatu Wakelet te rezultate istraživanja unesu u zajedničku kolekciju. Prozovite predstavnika svake grupe da ostatku razreda iznese i objasni rezultate istraživanja. Za kraj aktivnosti potaknite s učenicima raspravu o tome što im se sviđa kod spomen-obilježja i zašto te na koji način komemoracije pridonose izgradnji i očuvanju mira?

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Pri prilagodbi aktivnosti moguće je savjetovati se s članovima stručnog tima škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.

Učenicima s teškoćama osigurajte plan sata, vizualni raspored ili ključne riječi. Pri objašnjenju zadataka, izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a za njegovo obavljanje osigurajte dovoljno vremena.

U uvodnoj raspravi nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati, osim ako izraze želju. Nemojte isticati moguće pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave omogućite im odgovore na pitanja koja su se postavljala u raspravi.

Pripremite pisanu uputu za provedbu zadatka za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja.

Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Wakelet. Pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu alata koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Učenici koji se ne snalaze u digitalnom alatu i nisu u mogućnosti samostalno obaviti dio grupnog zadatka, neka podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu sa svojim jakim stranama.

Tijekom rasprave nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala u raspravi.

Pri izlaganju uradaka nemojte inzistirati na tome da izlažu učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije) ako sami ne izraze želju.

Za učenike koji žele znati više

Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili spomenutu temu zadajte da osmisle prijedlog komemoriranja nekog događaja ili obilježavanja datuma iz svojega zavičaja. Rad mogu predstaviti u digitalnom alatu Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dijelovi prošlosti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik će ocjenjuje važnost obilježavanja stradanja žrtava rata.
  • Učenik izdvaja memorijalne lokacije u Vukovaru i istražuje na koje se sve načine komemoriraju navedene lokacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Mir, mir do neba

Na početku aktivnosti, poslušajte s učenicima pjesmu Mir mir do neba. Upitajte učenike o čemu je riječ u toj pjesmi. Koje emocije pjesma u njima pobuđuje? Koju poruku šalje pjesma? Učenicima objasnite kako su tijekom povijesti brojni glazbenici iskazivali protest pjesmom te upozoravali na potrebu mijenjanja svijeta. Upitajte učenike da objasne što su to antiratne pjesme i mogu li navesti jedan primjer takve pjesme. (Antiratne pjesme nastaju u ratnim ili predratnim vremenima kao izraz otpora umjetnika prema sukobima i stradavanjima ljudi.)

Nakon toga podijelite učenike u parove i zadajte im zadatak da pomoću raspoloživih mrežnih izvora znanja istraže neke od pjesama koje su se istaknule svojim mirovnim porukama te neka o njima naprave plakat pomoću digitalnog alata Canva. Svaki par ima zadatak istražiti i predstaviti jednu pjesmu. Prijedlog izvođača i autora pjesama: Bob Dylan, John Lennon, Arsen Dedić, Rolling Stones, Tomislav Ivčić, U2, Prljavo kazalište, Jura Stublić. Pitanja za analizu: O čemu pišu autori pjesama? Možemo li reći da su pjesme odraz stanja u politici i društvu svoga vremena?

Aktivnost završite pjesmom Plastic Ono Band – Give Peace a Chance (Give Peace a Chance vjerojatno je najpopularnija antiratna pjesma uopće, a njezin je pamtljivi i efektni naslov postao zaštitni uzvik svih boraca za mir. John Lennon pjesmu je napisao 1969. godine, a prvi ju je put izveo na nastupu u Montrealu. Give Peace a Chance postala je u sedamdesetima himna američkoga antiratnog pokreta, a popularnost joj ne jenjava ni danas.) Na kraju, postavite učenicima pitanje za raspravu: Trebaju li nam danas antiratne pjesme?

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

Neka učenici s teškoćama kojima je to potrebno budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Vodite brigu o tome da su učenici s teškoćama u paru s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena i koja će sadržavati prijedloge pjesama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.

Prilikom predstavljanja uratka neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju.

Tijekom završne rasprave nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije) ako sami ne izraze želju. Nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.

Za učenike koji žele znati više

Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili ovu temu zadajte zadatak da naprave istraživanje s temom Može li politika utjecati na umjetnost ili umjetnost na politiku? Rezultate svojega istraživanje mogu predstaviti u digitalnom alatu Genially.

Nastavna aktivnost za predmet X

Mir, mir do neba

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira odnos politike i umjetnosti tijekom 20. i 21. stoljeća.
  • Učenik objašnjava ulogu i važnost pojedinih umjetnika 20. stoljeća.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kulturocid

Kako biste motivirali učenike, pripremite im križaljku u koju će, pomoću pitanja vezanih za temu, unositi tražene pojmove. Kada riješe križaljku, dolaze do ključnog pojma kulturocid. Križaljku možete pripremiti u nekom od alata za izradu križaljki, kao što je LearningApps. Objasnite učenicima kako je uništavanje kulturne baštine u kontekstu ratnih sukoba često tema kojoj se ne daje dovoljno pozornosti te da ćete na današnjem satu istraživati o uništenoj kulturnoj baštini na području bivše SFRJ tijekom ratova devedesetih godina prošlog stoljeća. Pokažite učenicima primjere kulturocida u svijetu i u Hrvatskoj te aktualizirajte temu kulturnoga genocida u Ukrajini. Podijelite učenike u parove ili u tročlane skupine (ako je riječ o većem broju učenika) te im zadajte zadatak da rasprave o temi kulturne i vjerske baštine.

Pitanja za analizu: Čemu služe spomenici? Tko ih i zašto podiže? Zašto se neki spomenici uništavaju (šaranjem, razaranjem)? Zašto se neki spomenici uklanjaju?

Svaka skupina za temu dobiva određenu povijesnu građevinu ili kategoriju koju treba istražiti te izraditi digitalni plakat koristeći se alatom Canva (Stari grad Dubrovnik, Stari most u Mostaru, Sarajevska vijećnica, vjerski objekti, kulturne ustanove, poput muzeja, arhiva, galerija i knjižnica). Na plakatu treba biti jasno prikazana povijesna građevina ili spomenik, prije i nakon ratnog sukoba, te treba biti naveden prijedlog načina komemoriranja. Dok učenici rade, kreirajte u alatu Mentimeter obrazac za evaluaciju svakog plakata. Kriteriji za vrednovanje plakata mogu biti: 1. sadržaj (točnost i struktura) 2. konceptualni pristup, 3. kreativnost. Nakon završetka rada, elektroničkom poštom ili pomoću QR koda podijelite obrazac za evaluaciju. Prozovite predstavnika svake grupe da izloži njihov plakat i uputite učenike da nakon svakog izlaganja vrednuju plakat pomoću alata Mentimeter. Nakon završenih izlaganja i vrednovanja prokomentirajte s učenicima rezultate. Zaključite aktivnost raspravom o uništenim građevinama i kulturnoj baštini i pitanjem na koji način komemoriramo događaje iz Prvoga svjetskog rata, Drugoga svjetskog rata i Domovinskoga rata.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na tome da učenici kojima je izazovno usmeno izlagati usmeno izražavaju svoje mišljenje ako sami ne izraze želju.

Prilikom podjele učenika u parove ili grupe, nastojte da učenici s teškoćama budu u paru ili u grupi koja će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u motivirajuću skupinu koja će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak). Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka s navedenim pitanjima za analizu za učenike s teškoćama.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Mentimeter i Canva. Pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatom radi lakšeg snalaženja. Učenici koji se ne snalaze u digitalnom alatu i koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio grupnog zadatka, neka podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu sa svojim jakim stranama. Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama prezentiraju svoje uratke pred ostalim učenicima u razredu ako sami ne izraze želju.

Tijekom vrednovanja uradaka nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili ovu temu zadajte da u alatu Prezi naprave prezentaciju u kojoj će navesti primjere uništenoga nasljeđa iz svoga zavičaja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kulturocid

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prosuđuje ulogu povijesti u očuvanju baštine i kulture sjećanja te oblikovanju kolektivne i individualne memorije o prošlosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Memorijalni cetar Domovinskog rata Vukovar https://www.mcdrvu.hr/ (5.7.2023.)

Hrvatski memorijalno-dokumentacijski centar Domovinskog rata https://centardomovinskograta.hr/(5.7.2023.)

"Mir", preuzeto s : https://enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=41105 (10.7.2023.)

„Domovinski rat“, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=15884 (5.7.2023.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.