Predmet
Tehnička kultura 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ti si moja kerozina! Budi moje gorivo!

Naziv predmeta
Tehnička kultura 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • neobnovljivi izvori energije
  • održivi razvoj

Neobnovljivo je teško zamjenjivo

Razgovarajte s učenicima o vrstama energije. Tijekom rasprave prisjetite se nastavne jedinice iz šestog razreda Obnovljivi izvori energije. Nastavite raspravu pitanjem: Kojim se oblikom energije čovječanstvo najviše koristi? Zajedno s učenicima definirajte pojam neobnovljivog izvora energije, a zatim zajedno s učenicima nabrojite te izvore energije.
Rasporedite učenike u četveročlane grupe i svakoj grupi dodijelite jedan od neobnovljivih izvora. Učenici u grupama istražuju pojedini oblik energije dobiven iz neobnovljivog izvora, način na koji se iskorištava, prednosti i nedostatke korištenja tim oblikom energije i koliko je taj neobnovljivi izvor energije zastupljen u Hrvatskoj. Za svaku grupu u alatu Lino pripremite zasebnu ploču na koju učenici mogu postaviti prikupljene podatke. Svaka grupa uređuje svoju ploču postavljajući na nju istražene informacije, a potrebne fotografije učenici mogu pronaći na servisu Pixabay.
Svaki član grupe predstavlja svoje istraživanje ostalim učenicima u razredu koristeći se podatcima postavljenim na ploči izrađenoj u alatu Lino.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim materijalima kao što su slike, grafikoni i ilustracije kako biste pomogli učenicima u razumijevanju različitih oblika energije i neobnovljivih izvora. Možete pripremiti ilustrirane kartice ili plakat s pojedinim izvorima energije. Jezik i stil komunikacije prilagodite potrebama učenika. Koristite se jednostavnim jezikom i kratkim rečenicama kako biste olakšali razumijevanje informacija. Možete upotrijebiti vizualne simbole ili znakove kraj riječi kako bi se poboljšalo razumijevanje. Prilagodite zadatke istraživanja tako da su jasniji i pristupačniji učenicima. Možete im osigurati vodiče ili predložiti određene izvore informacija koji su prilagođeni njihovim sposobnostima i interesima.
Potaknite suradnju i partnerstvo unutar grupa. Osigurajte da svaki učenik ima jasnu ulogu i odgovornost unutar grupe, ali istodobno podržavajte međusobnu podršku i pomoć. Dopustite učenicima da predstavljaju svoje istraživanje onako kako im najviše odgovara. To se može odnositi na ​​upotrebu vizualnih pomagala, izravno pokazivanje ilustracija ili fotografija te čitanje pripremljenog teksta.
Osigurajte tehničku podršku učenicima za služenje alatima kao što su Pixabay ili Lino. Omogućite im služenje vodičima ili pomoć pri pretraživanju interneta i korištenju digitalnim alatima.
Pružite vodič učenicima o tome kako pretraživati ​​i filtrirati slike na servisu Pixabay kako bi dobili željene rezultate. Upoznajte učenike s mogućnostima filtriranja rezultata pretraživanja na platformi Pixabay kako bi pronašli slike koje su prilagođene njihovim potrebama, prema kriterijima kao što su veličina, boja ili kategorija slika. Organizirajte informacije na ploči izrađenoj u alatu Lino u jasnom redoslijedu, koristeći se logičnom strukturom ili brojevima kako biste učenicima olakšali praćenje informacija.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Neobnovljivo je teško zamjenjivo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi vrste goriva prema agregatnome stanju.
  • Učenik opisuje svojstva energenata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Učiti kako učiti
  • Održivi razvoj

Neobnovljivo – nepoželjno – neodrživo

S učenicima povedite razgovor o neobnovljivim izvorima energije. Istaknite najveće korisnike tih izvora energije i s učenicima razgovarajte o utjecajima korištenja tim izvorima energije.
Učenike organizirajte u tročlane grupe te svakoj grupi kao temu istraživanja dodijelite jedan od neobnovljivih izvora energije. Unutar grupe učenici istražuju pozitivne i negativne utjecaje postrojenja koja iskorištavaju oblik dodijeljenog im neobnovljivog izvora energije. Svaka grupa dobiva tri zadatka:

1. napraviti umnu mapu koristeći se alatom Wisemapping (ili Coggle)
2. napraviti prezentaciju koristeći se alatom MS PowerPoint (ili Prezi)
3. napraviti kviz za ponavljanje koristeći se alatom MS Forms (ili Kahoot).

Učenici zajedno istražuju pozitivne i negativne utjecaje postrojenja koja se koriste neobnovljivim izvorima energije, rade bilješke i međusobno razgovaraju o istraženim podatcima. Kada završe s istraživanjem, svaki učenik u grupi izrađuje jedan od triju zadatka. Za pronalaženje fotografija kojima će se koristiti pri izradi zadataka uputite učenike na servis s besplatnim slikama i fotografijama Pixabay.

Učenici objavljuju gotove radove na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet, a ostali učenici pregledavaju te radove. Na kraju odaberite nekoliko grupa koje će svoje radove prikazati ostalim učenicima u razredu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualna pomagala poput grafikona, slika i infografika kako bi se vizualno prikazali pozitivni i negativni utjecaji neobnovljivih izvora energije, što može pomoći učenicima s teškoćama da bolje shvate informacije. Prilagodite materijale koji se koriste u istraživanju kako bi bili pristupačni učenicima s teškoćama. To se odnosi na izražavanje ​​jednostavnijim jezikom, veći font, jasnu strukturu i vizualne upute.
Ako je potrebno, omogućite učenicima s teškoćama rad uz pomoćnika u nastavi ili u četveročlanim grupama, u kojima jedan učenik pruža vršnjačku potporu učeniku s teškoćama kako bi imao podršku i mogao surađivati u istraživanju i izradi zadataka. Partneri mogu pružiti podršku pri čitanju, pisanju ili organiziranju informacija.
Osigurajte pisane upute ili videoupute za služenje alatom Wisemapping (ili Coggle ), MS PowerPoint (ili Prezi ), MS Forms (ili Kahoot ) te Padlet kako biste pružili dodatnu podršku učenicima s teškoćama. Upute trebaju biti jasne, napisane jednostavnim jezikom i prilagođene potrebama i mogućnosti razumijevanja svakog učenika. Upute mogu sadržavati detaljna objašnjenja, vizualne primjere ili zorne prikaze upotrebe alata. Pisanje ili snimanje videouputa omogućuje učenicima da ih pregledaju u vlastitom tempu i njima se služe tijekom rada u alatu. Organizirajte slike na servisu Pixabay u kategorije ili dodajte oznake koje olakšavaju pretraživanje i pronalaženje odgovarajućeg sadržaja.
Učenicima s teškoćama dajte jasne upute o strukturi i sadržaju umne mape, prezentacije ili kviza (ovisno o tome koji zadatak u grupi izrađuju), koristeći se jednostavnim jezikom i vizualnim primjerima.
Dopustite učenicima da upotrijebe kombinaciju teksta, slika i simbola kako bi predstavili svoje ideje i istraživanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Neobnovljivo – nepoželjno – neodrživo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje svojstva energenata.
  • Učenik opisuje tehničke tvorevine koje se koriste energentima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Učiti kako učiti
  • Održivi razvoj

Kome je potrebna pomoć?

Započnite razgovor s učenicima o neobnovljivim izvorima energije, o načinima uporabe tih izvora i njihova utjecaja na okoliš i živa bića. Razgovor završite upitnikom u kojemu ćete pitati učenike koja vrsta neobnovljivog izvora, prema njihovu mišljenju, ima najštetniji utjecaj. Upitnik izradite u alatu Mentimeter. Ako je moguće, učenike rasporedite u grupe prema rezultatima upitnika tako da svaka grupa ima drugi neobnovljivi izvor.

Učenici podijeljeni u tročlane grupe istražuju zagađenja koja nastaju korištenjem neobnovljivim izvorima energije (motorna vozila, elektrane i sl.) te ekološke posljedice za planet i živa bića. Kao izvor relevantnosti podataka, navedite stranice koje sadržavaju podatke o nekim od navedenih tema istraživanja (primjerice WHO, ekologija i sl.).

Na temelju svojih istraživanja svaka grupa u alatu Wix izrađuje mrežnu stranicu. Za slike i fotografije uputite učenike na korištenje servisom Pixabay. Poveznice na mrežni sadržaj svaka grupa postavlja na virtualni zid izrađen u alatu Padlet. Svaka grupa prikazuje svoju mrežnu stranicu. Najbolje mrežne stranice objavite na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće .
Osigurajte vizualne ilustracije i jednostavne tekstualne upute koje će olakšati razumijevanje i praćenje razgovora o neobnovljivim izvorima energije. Možete upotrijebiti slike, grafikone ili infografike koje će vizualno prikazati informacije i pojednostavniti koncepte.
Pružite dodatne primjere i konkretna iskustva kako bi se učenicima omogućilo povezivanje s temom. Možete iskoristiti priče, videomaterijale ili audiosnimke koji ilustriraju utjecaj neobnovljivih izvora energije na okoliš i živa bića. Pri kreiranju upitnika u alatu Mentimeter služite se jednostavnim i jasnim jezikom pri oblikovanju pitanja kako bi ih svi učenici mogli razumjeti. Izbjegavajte tehničke termine koji bi mogli biti nepoznati ili zbunjujući. Koristite se vizualnim elementima poput slika, simbola ili ikona kako biste ilustrirali svaki neobnovljivi izvor energije. To će pomoći učenicima da bolje razumiju pojedine vrste izvora energije. Upotrijebite jasne i jednostavne formate odgovora kako bi se učenici lako mogli odlučiti za odgovor. Primjerice, možete se koristiti opcijama poput višestrukog izbora ili nuđenja odgovora na ljestvici od 1 do 5.
Održite razgovor u strukturiranom okružju koristeći se vizualnim pomagalima kao što su ploče s ključnim pojmovima, dijagrami ili grafikoni. To će pomoći učenicima da prate temu i organiziraju svoje misli.
Kao pomoć u istraživanju zagađenja i ekoloških posljedica, učenicima unaprijed pošaljite stranice koje sadržavaju podatke o nekim od navedenih tema istraživanja (primjerice WHO, ekologija i sl.). Također, osigurajte učenicima prilagođene izvore informacija, kao što su jednostavniji tekstovi, videozapisi s titlom ili audiosnimke s transkripcijom. Također možete razmotriti upotrebu alternativnih izvora informacija koji su prilagođeni potrebama učenika.
Pri izradi mrežnih stranica u alatu Wix te za postavljanje podataka na virtualni zid izrađen u alatu Padlet učenicima s teškoćama dajte jasne i detaljne upute te podršku u korisničkom sučelju. Osigurajte im dodatnu vremensku podršku za završetak zadatka i, ako je potrebno, pružite im primjer ili predložak kako biste ih usmjerili. Organizirajte slike na servisu Pixabay u kategorije i uputite učenika na mogućnost pretraživanja s pomoću filtra koji olakšava pretraživanje i pronalaženje odgovarajućeg sadržaja.
Kada prezentiraju svoje mrežne stranice, omogućite učenicima da se koriste vizualnim pomagalima kao što su ilustracije, dijaprojekcije ili izrađeni grafikoni, kako bi jasno prikazali svoje istraživanje i zaključke.
Prilikom objave najboljih mrežnih stranica na školskoj mrežnoj stranici osigurajte da dostupne budu i verzije sadržaja prilagođene učenicima s teškoćama, kao što je zapis teksta ili audiosnimka.
U rad uključite pomoćnika u nastavi ili omogućite vršnjačku potporu, što će osigurati pružanje pomoći i usmjeravanje učenicima s teškoćama tijekom aktivnosti.
Prilagodite vrijeme i tempo aktivnosti prema potrebama učenika omogućujući im dovoljno vremena za istraživanje, izradu mrežne stranice i prezentaciju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kome je potrebna pomoć?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi vrste goriva prema agregatnome stanju.
  • Učenik opisuje tehničke tvorevine koje se koriste energentima.
  • Učenik opisuje svojstva energenata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba komunikacijske i informacijske tehnologije
  • Održivi razvoj, Osobni i socijali razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

https://www.who.int

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.