Pronađite na internetu i podijelite s učenicima poveznice na različite najave radijskih i televizijskih emisija. Učenici slušaju i gledaju te najave i vode bilješke u svoje bilježnice. Trebaju prepoznati izvode li se te emisije u povodu nekih posebnih prigoda ili su dio svakodnevnoga radijskog ili televizijskog programa. Učenici tijekom gledanja/slušanja najava trebaju bilježiti datume i vrijeme koje se tim tekstovima najavljuje.
Učenici rade u paru. Uspoređuju datume i sate koje su zapisali i uočavaju kako se oni pišu. Uputite ih na mrežne stranice Hrvatske školske gramatike na kojima trebaju proučiti pravila pisanja glavnih i rednih brojeva te njihovu sklonidbu. Proučavaju i oblike brojevnih imenica. Zatim neka prouče pravila o pisanju brojevnih riječi i pravopisnih znakova (znak za odjeljivanje sati i minuta te bjelina između sastavnica datuma) u Hrvatskome pravopisu. Uspoređuju jesu li pravilno zabilježili datume i vrijeme radijskih i televizijskih najava i čitaju li ih pravilno.
Izradite u digitalnom alatu Word tablicu s trima stupcima i ispišite je. U prvome stupcu napišite nekoliko datuma, drugi i treći ostavite praznima. Učenici nastavljaju raditi u paru. Ispunjavaju drugi stupac u tablici tako da datume iz prvoga stupca, izražene znamenkama, zapišu slovima. U treći stupac zapisuju njima važne datume ili datume nekih važnih događaja u školi. Zapisuju ih tako da dan u mjesecu zapišu znamenkom, a mjesec riječju.
Parovi zamjenjuju ispunjene tablice s drugim parom učenika i provjeravaju i eventualno korigiraju rješenja. Komentiraju zabilježene datume.
Učenici zatim rade u grupama. Navode i bilježe, svatko na jedan papir, kad imaju rođendan. Zatim izmiješaju papiriće u grupi i svatko izvlači jedan. Trebaju točno pročitati zabilježeni datum na papiriću. Također, trebaju procijeniti je li datum pravopisno točno napisan s obzirom na pisanje rednih brojeva.
Slijedi organizacija zamišljene rođendanske zabave. Učenici nastavljaju raditi u grupama. Svaka grupa ima zadatak pripremiti jedan segment proslave, npr. pozivnice, hranu, glazbu itd. Pišu uporabne tekstove: pozivnicu, jelovnik, glazbenu ljestvicu pazeći pritom na pisanje glavnih i rednih brojeva.
U digitalnom alatu u kojem inače provodite nastavu na daljinu, primjerice alatu MS Teams, u razrednom kanalu objavite učenicima zadatak i rok za njegovo izvršavanje. U zadatku podijelite s učenicima poveznice na različite najave radijskih i televizijskih emisija. Učenici trebaju tijekom zadanoga vremenskoga roka slušati i gledati te najave i voditi bilješke u svoje bilježnice. Trebaju prepoznati u povodu kojih se prigoda one izvode. Učenici tijekom gledanja/slušanja najava trebaju bilježiti datume i vrijeme koje se tim tekstovima najavljuje.
Učenici rade u grupama. Otvorite posebno čavrljanje svakoj grupi. U grupi učenici uspoređuju datume i sate koje su zapisali i uočavaju kako se bilježi datum i vrijeme. Uputite ih na mrežne stranice Hrvatske školske gramatike na kojima trebaju proučiti pravila pisanja glavnih i rednih brojeva te njihovu sklonidbu. Proučavaju i oblike brojevnih imenica. Zatim neka prouče pravila o pisanju brojevnih riječi i pravopisnih znakova (znak za odjeljivanje sati i minuta te bjelina između sastavnica datuma) u Hrvatskome pravopisu. Uspoređuju jesu li pravilno zabilježili datume i vrijeme radijskih i televizijskih najava i čitaju li ih pravilno.
Izradite u digitalnom alatu Word tablicu s trima stupcima i podijelite je s učenicima u razrednom kanalu. Omogućite zajedničko uređivanje dokumenta. U prvome stupcu napišite nekoliko datuma, drugi i treći ostavite praznima. Učenici nastavljaju raditi u grupama. Ispunjavaju drugi stupac u tablici tako da datume iz prvoga stupca, izražene znamenkama, zapišu slovima. U treći stupac zapisuju njima važne datume ili datume nekih važnih događaja u školi. Zapisuju ih tako da dan u mjesecu zapišu znamenkom, a mjesec riječju.
Organizirajte zajednički online sastanak na kojem će grupe predstaviti rezultate svojega rada. Komentirajte rezultate rada svih grupa i eventualno korigirajte rješenja.
Učenici zatim nastavljaju raditi u grupama. Navode i bilježe u čavrljanju grupe kad imaju rođendan. Tijekom videopoziva grupe svaki član čita jedan zapisani datum. Trebaju ga točno pročitati. Također, trebaju procijeniti je li datum pravopisno točno napisan s obzirom na pisanje rednih brojeva. Unutar grupe korigiraju netočno zapisane i pročitane datume.
Slijedi organizacija zamišljene rođendanske zabave. Učenici nastavljaju raditi u grupama. Svaka grupa ima zadatak pripremiti jedan segment proslave, npr. pozivnice, hranu, glazbu itd. Pišu uporabne tekstove: pozivnicu, jelovnik, glazbenu ljestvicu pazeći pritom na pisanje glavnih i rednih brojeva. Sve tekstove grupe objavljuju u posebnoj mapi u kanalu razreda koji imenuju prema želji. Tijekom zajedničkog online sastanka sve grupe predstavljaju rezultate svojega rada.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Za bilježenje datuma iz najava televizijskih i radijskih emisija izradite tablicu s navedenim podatcima koje učenici trebaju zabilježiti. Ograničite broj emisija i najava u skladu s funkcioniranjem učenika.
Učenike nemojte vremenski ograničavati pri rješavanju zadataka.
Pravila pisanja brojeva i brojevnih imenica izradite u obliku podsjetnika. U podsjetniku bojom ili podebljanjem istaknite bitno.
Pažljivo birajte grupu u koju ćete uključiti učenika s teškoćama. Jasno definirajte njegove zadatke i ulogu u grupi. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu izraditi plakat s popisom rođendana svih učenika, ali i važnijih datuma u školi. Na primjerima tih datuma na plakatu mogu objasniti pravila pisanja glavnih i rednih brojeva. Plakat mogu ukrasiti i obojiti te izložiti na vidljivo mjesto u učionici. Na plakatu uz datume rođendana učenika mogu ostaviti prazno mjesto kako bi na taj dan svi (ili neki učenik/učenica) napisali nešto prigodno slavljeniku. Na taj će se način plakat uređivati i dopunjavati tijekom cijele godine.
U dogovoru s učiteljem/učiteljicom Povijesti potaknite učenike na istraživanje o najvažnijim datumima u kojima se obilježavaju blagdani i praznici u Republici Hrvatskoj.
Neka učenici istraže i navedu koji su blagdani i praznici s fiksnim datumima, a koji su s promjenjivim datumima. Neka prouče značenje riječi blagdan i praznik i njihove istoznačnice. Neka prouče pravila o pisanju velikoga i maloga početnog slova u pisanju blagdana i praznika s pomoću Hrvatskoga pravopisa.
Zatim učenici u grupama određuju koji je prvi praznik ili blagdan koji slijedi. U digitalnom alatu Canva izrađuju plakat za proslavu toga praznika ili blagdana. Osmišljavaju kako bi ta proslava izgledala, tko bi bili uzvanici, mjesto na kojem bi se odvijala, vrijeme okupljanja uzvanika. Plakat treba biti privlačan, ali i informativan. Učenici se koriste natuknicama ili kratkim rečenicama. Primjenjuju znanja o pisanju brojeva. Svoje plakate ispisuju i postavljaju na vidljivo mjesto u učionici. Prilikom predstavljanja plakata u digitalnom alatu Mentimeter provedite vršnjačko vrednovanje tako da učenici na prvom slajdu vrednuju izgled i zanimljivost plakata, a na drugom pravopisnu i gramatičku točnost teksta na plakatu te pravilan izgovor (učenika koji predstavlja) brojeva ispisanih znamenkama.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Napravite popis blagdana u tablici. Jedan stupac neka budu blagdani s fiksnim datumom, a u drugoj s promjenjivim. Možete i smanjiti broj blagdana za koje učenici trebaju zapisati datum. Nove pojmove pojasnite uz pomoć vizualne podrške.
Pravila pisanja naziva praznika i blagdana izradite u obliku podsjetnika koji će učenicima trajno biti dostupan.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Učeniku s teškoćama jasno definirajte zadatke i dajte aktivnu ulogu prilikom grupnoga rada.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu detaljnije istražiti običaje i način obilježavanja praznika i/ili blagdana u svojem zavičaju. U mjesnoj knjižnici mogu pronaći knjige i fotografije koje prikazuju narodne običaje i događaje iz prošlosti koji su se odvijali u povodu obilježavanja toga praznika i/ili blagdana. Rezultate svojega istraživanja mogu predstaviti u obliku prezentacije u digitalnom alatu Canva.
Ova je aktivnost povezana s prethodnom aktivnošću Blagdan ili praznik?. Učenici u parovima promatraju plakate za proslavu sljedećega praznika ili blagdana. Mogu ih promatrati u digitalnoj inačici (putem poveznice) ili ispisanoj (na panou učionice). Vode kratak razgovor u paru. Jedan učenik drugome postavlja pitanja slična ovima: Što misliš koliko će se dječaka odazvati na proslavu?, Koliko će djevojčica doći?, Koliko će djevojčica doći u grupama?, Koliko će dječaka i djevojčica sudjelovati u programu?. Učenik odgovara trudeći se upotrijebiti pravilan oblik brojevne imenice. Izmjenjuju se u postavljanju pitanja i odgovaranju.
Pripremite s pomoću digitalnog alata PowerPoint fotografije na kojima će biti prikazani dječaci i djevojčice, muškarci i žene, djeca u određenom broju. Primjerice, na jednoj će fotografiji biti prikazana dva dječaka, na drugoj dječak i djevojčica, na trećoj tri djevojčice i dječak itd. Fotografije besplatno preuzmite s mrežne stranice Pixabay i uvrstite ih u prezentaciju. Zatim izradite anketu u digitalnom alatu Mentimeter. Na slajdovima postavite pitanje Tko je na fotografiji? i postavite da odgovor bude prikazan u obliku oblaka riječi. Projicirajte prezentaciju učenicima, a na ploču napišite kod za rješavanje ankete u digitalnom alatu Mentimeter. Učenici odgovaraju na pitanje nakon svake prikazane fotografije. Odgovor trebaju napisati u obliku brojevne imenice, primjerice, dvoje, trojica, dvije... Svaki im put prikažite rješenja. Komentirajte eventualne pogrešne odgovore.
Zatim učenici rade u grupama. U digitalnom alatu ClassTools izrađuju kalendar s najvažnijim datumima koje obilježavamo u Republici Hrvatskoj na temelju istraživanja koje su proveli u prethodnoj aktivnosti (Blagdan ili praznik?). Učenici mogu raditi u četiri grupe pa podijeliti zaduženja tako da svaka grupa istražuje po tri mjeseca u godini. Uz nazive praznika i blagdana koje odaberu učenici snimaju kratak videozapis u kojem će kratko opisati po čemu je pojedini praznik značajan te zašto i kako se pojedini blagdani obilježavaju u Republici Hrvatskoj. Videozapisi se u kalendar mogu učitati s pomoću QR-koda tako da će, kad se kasnije ispišu, uz svaki važniji datum stajati kod koji vodi do videozapisa. Neka učenici QR-kodove izrade u digitalnom alatu ClassTools. Svoje kalendare dijele u digitalnom alatu za suradnju u kojem i inače surađuju. Projicirajte te kalendare na ploči/zidu prilikom predstavljanja. Učenici se dogovaraju na koji će način predstaviti svoje kalendare (hoće li predstavnik grupe predstaviti njihov rad ili svatko jedan dio).
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Koristite se podsjetnikom izrađenom u prethodnoj aktivnosti.
Učenicima s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku prilikom gledanja fotografija s prezentacije. Možete aktivnost preoblikovati tako da umjesto fotografija ispred učenika postavite lego figurice osoba.
Prilikom rada u grupi učeniku s teškoćama dajte aktivnu ulogu i zadatke koje treba izvršiti prilikom grupnoga rada.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu na mrežnoj stranici Pixabay preuzeti fotografije koje će predstavljati ljude na različitim mjestima, u različitom broju i različitih spolova. Učenici mogu izraditi plakat u digitalnom alatu Canva u kojemu će objasniti uporabu glavnih i rednih brojeva i glagolskih imenica na primjerima preuzetih fotografija. Plakat poslije može poslužiti kao podsjetnik za sve učenike.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.