Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Brbljaonica u poznatom društvu

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • PRI: tlo, svojstva tla, kiselost
  • TZK: igra, samokontrola
  • TAL: internet, sigurnost na internetu, role-play
  • IZVAN: internet, društvene mreže, internetski bonton
  • IZVAN: programiranje, robotika
Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Stavi tlo pod povećalo

Aktivnost je zamišljena kao eTwinning projekt. Cilj projekta je povezati zainteresirane učitelje prirode i razredne nastave kako bi provedbom pokusa, koristeći uzorke tla iz okoliša škole, prikupili podatke o sastavu i svojstvima tla u Republici Hrvatskoj. Ukoliko još niste, registrirajte se na platformi eTwinning, a na dostupnim društvenim mrežama i na eTwinningu potražite partnere za svoj projekt.

Kako biste motivirali učenike na istraživanje, upitajte ih je li isti sastav tla u kontinentalnoj Hrvatskoj i u Primorju? Ima li razlike u svojstvima tla u Zagrebu i u Vinkovcima? Što se može nalaziti u sastavu tla? Koja svojstva ima tlo?

Predlažem da projekt traje jednu školsku godinu i, osim uspoređivanja sastava i svojstava tla na razini države, možete pratiti i eventualne promjene u sastavu i svojstvima tla tijekom godine. Pokuse izvodite jednom mjesečno (prijedlog je promatranje uzorka tla okom i lupom, određivanje vrste tla, mjerenje pH vrijednosti tla). Rezultate učenici mogu upisivati u Google tablicu i svaka škola je zadužena za upis svojih podataka. Izvođenje pokusa svaki mjesec dokumentirajte i fotografije objavljujte na TwinSpaceu projekta.

Na kraju projekta organizirajte videokonferenciju za koju se svaka škola priprema izradom prezentacije na Google disku. U prezentaciji je važno napomenuti smještaj škole, rezultate mjerenja i pokusa, zaključke o vrsti tla i pH vrijednosti te mogućim promjenama tijekom godine.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama osigurajte ravnopravno sudjelovanje u projektu. Objasnite im kako će projekt izgledati, koliko će trajati i što se od njih očekuje kroz projekt. Tijekom izvođenja pokusa omogućite im da sudjeluju u izvođenju istih ovisno o njihovim sposobnostima. Tijekom pokusa zadajte im zadatak koji mogu samostalno ili uz podršku uspješno odraditi. Učenike s teškoćama važno je uključivati u sve aktivnosti kako bi bili motiviraniji i zainteresirani za nastavne aktivnosti. Za učenike s teškoćama potrebno je pripremiti pisane upute razrađene po koracima za rad u digitalnim alatima. Upute mogu biti potkrijepljene slikama. Za učenike s oštećenjem vida potrebno je osigurati asisitivnu tehnologiju i provjeriti mogu li pomoću toga raditi u digitalnim alatima. Ukoliko ne mogu, potrebno je naći alternativnu aplikaciju ili pružati podršku kroz rad u paru. Rad učenika s teškoćama u digitalnim alatima potrebno je nadzirati i pružati verbalnu podršku. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

U svakoj školi, učenici koji žele znati više zajednički izrađuju infografiku u alatu Piktochart koja sadrži usporednu analizu rezultata projekta svih škola partnera. Infografiku objavljuju na TwinSpaceu gdje svi sudionici projekta lajkovima biraju najbolje koji će se koristiti u diseminaciji projekta i prijavi za nacionalnu i europsku oznaku kvalitete. Dodatno, učenici mogu istražiti, ovisno o mogućnostima, na koji način čovjek utječe na sastav i svojstva tla svojim svakodnevnim aktivnostima.

Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Stavi tlo pod povećalo

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ PRI B.5.1. Učenik objašnjava svojstva zraka, vode i tla na temelju istraživanja u neposrednom okolišu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Pogodi tko sam

Sat prije realizacije ove aktivnosti, najavite učenicima igru “Pogodi tko sam” te im zadajte da zamisle neku osobu, zamišljen lik i opišu je npr. muško, brkovi, naočale, ćelav, ili mala beba, ili žensko, duga kosa, baka sa štapom... Podijelite im već pripremljenu poveznicu na online ploču u alatu Lino na koju će upisati tražene podatke.

Kada dođu u školu, razgovarajte o tome što misle o online komunikaciji, znaju li da se djeca do 13. godine ne smiju registrirati na društvenim mrežama (CERT, 2016), znaju li nekoga tko je imao negativnih iskustava s komunikacijom na internetu, kako mogu biti sigurni da razgovaraju baš s poznatom osobom, koliko je opasno dopisivati se s nekim ako nisi siguran u točnost podataka.

Zatim učenici sjedaju u krug i igraju igru lovice. Učitelj započinje igru tako da baci loptu jednom od učenika koji mora reći Neka me ulovi _______ (kaže ime nekog učenika) i toj osobi baci loptu. Oba učenika ustaju i u smjeru kazaljke na satu love se oko kruga. Zadatak je da prozvani učenik ulovi učenika koji mu je dodao loptu prije nego se vrati na svoje mjesto. Bez obzira na ishod učenici sjednu na svoja mjesta te se igra nastavlja na isti način. Nakon što su se svi učenici izmijenili uloge, kratko porazgovarajte s učenicima i pitajte ih kako su se osjećali u igri, zašto su dodali loptu baš tom učeniku, jesu li birali bliže ili udaljenije učenike, zašto i sl.

Nakon razgovora neka učenici uzmu mobilne uređaje i otvore Lino ploču sa zamišljenim imenima i opisima osoba. Prethodnu igru ponavljaju po istim pravilima čitajući opise osoba na glas i prozivaju učenika za kojeg pretpostavljaju da je to napisao te mu dodaju loptu. Sada to može biti i osoba do njih tako da će učenici osjetiti veći strah, iznenađenje, nelagodu i njihova reakcija za bijeg mora biti brža.

Nakon što svi odigraju igru popričajte s učenicima kako su se u ovoj igri osjećali, što je bilo drugačije, jesu li mogli pretpostaviti tko je tko u igri. Usporedite ovu igru sa stvarnim životom.

Na kraju neka učenici napišu na Lino ploču svoje dojmove i zaključak o online komunikaciji.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u digitalnom alatu i kratkim uputama im objasnite kako da upišu tražene zadatke. Tijekom igranja lovica vodite računa o teškoći učenika. Učenik s teškoćama može sudjelovati u zadatku tako da zajedno s drugim učenikom lovi prijatelja, ostale učenike zamolite da budu sporiji i oprezni. Učenika s oštećenjem vida orijentirajte kako bi ulovio prijatelja, uklonite moguće prepreke. Tijekom bacanja lopte učeniku s oštećenjem vida prozovite ga kako bi znao da se lopta baca njemu. Učeniku koji baca loptu dajte uputu da je polako baci kako bi učenik s oštećenjem vida mogao uloviti. Ukoliko učenik s teškoćama ne može uloviti loptu, omogućite mu sudjelovanje u zadatku tako da ga drugi učenici prozovu te da on pozove njih ili ovisno o teškoći osmislite način na koji bi taj učenik mogao sudjelovati u nekoj fizičkoj aktivnosti.

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, na osnovi novih iskustava na satu izrađuju kratke prezentacije u PowerPointu s preporukama o online komunikaciji. Neka primijene animacijske efekte na tekst i objekte, a prezentacije objave na postojećoj Lino ploči kako biste ih pogledali s ostatkom razreda i komentirali. Najbolje prezentacije objavit ćete na školskoj mrežnoj stranici povodom Dana sigurnijeg interneta.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Pogodi tko sam

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovna škola
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK A.5.2 Povezuje strukture gibanja iz raznovrsnih grupacija sportova i elementarnih igara.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

U društvu s prijateljima

Potaknite učenike na razgovor o sigurnosti na internetu nakon odgledanog videozapisa Kako zaštiti djecu na Internetu?. Postavite pitanja: koliko vremena provodite na internetu? Koristite li internet samo za zabavu ili i za učenje? Može li internet biti koristan i za učenje i zabavu? Kako iskoristiti internet u pozitivne svrhe i kako biti siguran na internetu? Na što je potrebno obratiti pozornost prilikom pretraživanja internetskih stranica ili komuniciranja na društvenim mrežama?

Uputite učenike da će tijekom ove aktivnosti koristiti unaprijed pripremljenu online ploču izrađenu u alatu Lino te ćete im tako osigurati sigurno okružje za suradnju s poznatim osobama. Tijekom aktivnosti učenici će koristiti talijanski jezik, odnosno uvježbavati prezent pravilnih, nepravilnih i modalnih glagola, upotrebu posvojnih zamjenica te načine i obrasce uljudnoga ophođenja na talijanskom jeziku.

Učenici prvo pišu savjete vezane uz sigurnost na internetu na Lino ploču koje ćete zajednički prokomentirati.

Zatim učenike podijelite u grupe. Svaka će grupa biti zadužena osmisliti jednu igru uloga (role-play) s temom sigurnosti na internetu. Jedna će grupa napisati kratak dijalog između učenika, druga između učenika i profesora, treća između učenika i nepoznatih vršnjaka, a četvrta između učenika i nepoznatih odraslih osoba. U radu će koristiti novonaučeni vokabular vezan uz temu te će primjenjivati gramatičke strukture s naglaskom na prezent pravilnih, nepravilnih i modalnih glagola te obrasce uljudnoga ophođenja na talijanskom jeziku kako bi primijenili svoje znanje u praksi te osvijestili različite načine ophođenja i komuniciranja. Kako bi priprema i komunikacija među učenicima bila lakša, svoje ideje vezane za igru uloga objavljivat će na Lino ploči. Kad završe pripremu svojih kratkih dijaloga, učenici će ih predstaviti ostatku razreda.

Za kraj pripremite upitnik u Google obrascima u kojem će učenici ocijeniti zadovoljstvo ovakvim načinom rada te će odgovoriti na pitanja o sigurnosti na internetu: ostavljaš li svoje puno ime i prezime te svoje osobne podatke (adresu, broj mobitela i sl.) na internetu? Treba li, prema tvom mišljenju, vjerovati svakoj osobi koju susretneš na društvenim mrežama ili internetu? Je li opasno ulaziti u komunikaciju s nepoznatim ljudima na internetu te dogovarati susrete uživo? Koga je potrebno obavijestiti ako te netko uznemirava ili zlostavlja komentarima na društvenim mrežama ili internetu općenito?... Nakon ispunjavanja upitnika povedite raspravu s učenicima o potencijalnim opasnostima na internetu, njihovim osobnim iskustvima (i pozitivnim i negativnim) te strahovima ako ih imaju.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u digitalnom alatu te im pripremite pisane upute po koracima za korištenje istog. Učenicima s oštećenjem vida osigurajte korištenje asistivne tehnologije kako bi mogli raditi u digitalnim alatima ili im osigurajte rad u paru unutar grupe. Učenicima s teškoćama pripremite vokabular koji će im pomoći u izvršavanju zadataka.

Tijekom podjele u grupe vodite računa da učenik s teškoćama bude u grupi učenika koji mu mogu pomoći te s kojima se osjeća ugodno posebice vodite računa ako je u grupi učenik s oštećenjem iz spektra autizma. Poželjno je da jasno definirate ulogu i zadatak učenika u grupi ovisno o njihovim mogućnostima. Važno je da učenik s teškoćama ne bude pasivan promatrač i da može uspješno izvršiti svoj dio zadatka i doprinijeti zajedničkom radu grupe. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike podijelite u grupe, a svaka grupa ima zadatak izraditi letak koristeći digitalni alat Canva u kojem trebaju istaknuti zaključke o sigurnosti na internetu. Letke mogu izvjesiti na školskom panou.

Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

U društvu s prijateljima

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) TJ A.5.4. Učenik piše vrlo kratak i jednostavan tekst poznate tematike.
  • OŠ (1) TJ B.5.2. Učenik primjenjuje osnovne obrasce uljudnoga ophođenja na talijanskome jeziku.
  • OŠ (1) TJ C.5.3. Učenik odabire i primjenjuje osnovne strategije učenja talijanskoga jezika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

poznajemo.li.se@internet.com

U alatu Mentimeter (Scales) unaprijed pripremite nekoliko tvrdnji na temu prijateljstva na društvenim mrežama te ih podijelite učenicima kako bi ih bodovali prema svojim stavovima. Kako djeca mlađa od trinaest godina ne smiju imati profile na društvenim mrežama, promišljanjem i diskusijom o tvrdnjama pripremamo ih za izgradnju stava potrebnog za budućnost.

Na primjer: Treba pažljivo odrediti dnevno vrijeme koje se provodi na društvenim mrežama. Pri povezivanju s prijateljima, odabiru se prijatelji koji se osobno poznaju. Nepoznate osobe se ne prihvaćaju za prijatelje. Treba biti jako oprezan u dijeljenju osobnih podataka. Ne koristi se govor mržnje, ne prozivaju se i ne vrijeđaju osobe koje imaju drugačije stavove i poglede na svijet.

Analizirajte dobivene podatke. Dopustite učenicima da istaknu uočene posebnosti u analizi.

Zajedno s učenicima formirajte krug koji predstavlja neku društvenu mrežu koju će učenici koristiti u budućnosti, a lopta zahtjev za prijateljstvo. Igru započnite Vi tako da loptu bacite nekom od učenika. Ako učenik prihvaća dobiveni zahtjev za prijateljstvo, dobivenu loptu prosljeđuje nekom drugom učeniku kao novi zahtjev za prijateljstvo. Ako ne želi prihvatiti prijateljstvo, loptu vraća onome od koga je loptu dobio. Očekivanje je da će svi prihvatiti zahtjev i poslati loptu dalje bez vraćanja. Porazgovarajte zašto smo jedni druge, bez puno razmišljanja, prihvatili za prijatelja.

Polovici učenika podijelite bijele naljepnice na koje trebaju velikim tiskanim slovima napisati ime neke nepoznate osobe te naljepnicu zalijepe na svoju majicu tako da ostali učenici mogu pročitati njihovo ime. Iskoristite dodatne priručne rekvizite (kao što su naočale, šešir, šilterica, umjetni brčići, štap, aktovka, marama, ženska torba, gitara, mikrofon, kruna, rukavice) i kostimirajte učenike koji su sada u ulozi neke druge osobe. Zaigrajte ponovno igru slanja zahtjeva za prijateljstvom igrajući se loptom. Vrlo je vjerojatno da će loptu netko vratiti u trenutku kada je dobije od nepoznate osobe. Porazgovarajte o njihovom stajalištu prihvaćanja zahtjeva za prijateljstvom od nepoznatih osoba i slanju zahtjeva nepoznatim osobama.

Nakon toga, učenici formiraju parove, ali tako da svaki učenik, koji je glumio nepoznatu osobu, odabire nekoga tko nema zadanu ulogu nepoznate osobe. Zadajte im dramsku situaciju koju svi parovi igraju istovremeno. Situacija glasi: vi se nikada prije niste sreli. Upravo čekate autobus. U jednom trenutku netko od vas treba započeti razgovor. Nakon igre, nekoliko parova prikazuje svoju improvizaciju.

Povedite razgovor o temi njihova razgovora, koliko često imaju prilike razgovarati s nepoznatim osobama u stvarnome svijetu i o čemu razgovaraju s nepoznatom osobom. Povedite razgovor o tome zašto to pravilo ne vrijedi jednako u virtualnom svijetu. U alatu Mentimeter (Open Ended) objavite učenicima unaprijed pripremljen slajd u koji upisuju svoje dojmove o dramskoj radionici. Pročitajte zanimljiva mišljenja. Završite dramsku radionicu pljeskom.

Izvannastavna aktivnost

poznajemo.li.se@internet.com

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Razvijati vještinu dramske verbalne i neverbalne komunikacije. Poticati samopouzdanje i razvoj pozitivne slike o sebi.
  • Usvajanje i razvijanje različitih postupaka predstavljanja i pripovijedanja (kroz dramske metode i tehnike) stvarajući društveno relevantne oblike ponašanja kojim sudionici aktivno sudjeluju u svim oblicima života.
  • Razvijati sposobnosti identifikacije i senzibiliteta s drugim osobama.
  • Zadovoljiti potrebu za igrom i zabavom.
  • Upoznati dramsku i kazališnu terminologiju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sat razrednika
Izvannastavna aktivnost

Robo vodič

Porazgovarajte s učenicima o njihovom iskustvu u programiranju. Upitajte ih misle li da je lakše programirati sam ili u timu? Što misle kako to rade programeri? Trebaju li raditi na istoj lokaciji? Moraju li živjeti u istom gradu, državi?

Predložite suradnju s nekom školom iz drugog grada. Izradite virtualnu učionicu u sustavu za komunikaciju i suradnju Teams u koju ćete, u suradnji s učiteljem iz druge škole, uključiti sve zainteresirane učenike koristeći njihove AAI@EduHr račune. Kasnije u procesu kada uključite i škole iz više gradova, neka Teams bude mjesto okupljanja, razmjene iskustava, ideja, natjecanja te održavanja zajedničkih online predavanja. Sve aktivnosti i digitalne sadržaje objavljujte u Teamsu.

Na početku možete tražiti učenike da izrade svog robota te ga fotografiraju. Fotografije neka objave, glasaju jedni drugima lajkovima te komentiraju. Nakon što se sakupe lajkovi, proglasi se najbolji robot.

Svaka škola organizira svoju ekipu. Zadatak je izraditi i programirati robota koji pokazuje znamenitosti grada školske ekipe koja u njemu živi. Ako izvannastavnu aktivnost pohađa puno učenika, podijelite ih u ekipe po 3-4 učenika. Sa školom s kojom surađujete dogovorite vremenske okvire izvannastavne aktivnosti, ovisno o procjeni učitelja. Učitelj koji je voditelj projekta pri školi pomaže učenicima da si međusobno podijele zadatke i surađuju kako bi što kvalitetnije i brže izvršili zadatak. Zadatak je programirati robota u ulozi vodiča kroz grad koji treba najkraćim putem obići sve znamenitosti i pored pojedinih znamenitosti obaviti neki zadatak (npr. promijeniti boju led lampica, zavrtiti se u krug, zasvirati neki instrument i sl.). Predložite im korake koji će im u tome pomoći, primjerice: izrada plana/mape grada, odabir najvažnijih znamenitosti na podlozi (papiru), odabir naredbe koju će robot izvršiti kod svake, pisanje koda itd.

Nakon izvršenog zadatka snimite robota - vodiča kako se kreće gradom i dodajte priču o gradu. Na videozapis učenici dodaju interaktivne i multimedijske elemente pomoću alata Adobe Spark. Videozapis objavite na Teamsu.

Organizirajte ocjenjivanje i odabir najboljeg robota. Kriteriji koji će se gledati pri usporedbi radova obje škole mogu biti: vrijeme, kreativnost i učinkovitost.

Kasnije možete uključiti i druge škole te organizirati godišnje natjecanje. Mjesečni pobjednici na kraju godine mogu organizirati finale, a pobjednička ekipa može poslati u Općinu grada kojeg je predstavljala svoj rad kako bi ga objavili na web stranici.

Tema problema odnosno programiranja može se i mijenjati, odnosno prilagoditi i izvoditi po istim pravilima, primjerice: mjesta gdje su živjeli pisci koji se obrađuju na satu hrvatskog jezika, ili poznati znanstvenici, ili obilazak svih muzeja u pojedinom gradu i sl.

Izvannastavna aktivnost

Robo vodič

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Svrha izvannastavne aktivnosti robotika je naučiti programirati i logički razmišljati.
  • Cilj je potaknuti učenike na suradnju i kreativnost.
  • Učenici će razmjenjivati iskustva i ideje sa ostalim učenicima iz drugih škola.
  • Na satovima robotike održavaju se i pripreme za natjecanja.
  • Na sustavu Teams vršiti će se komunikacija sa ostalim školama/ županijama te razna događanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Informatika

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

eTwinning. Suradnja na eTwinningu (2.5.2020.).

CARNet (2016). Videokonferencije u nastavi (2.5.2020.).

CERT (2019). Ne budi i ti hrvatski naivac #Surfaj sigurnije na društvenim mrežama (2.5.2020.).

Dan sigurnijeg interneta (2020). Edukacijski paket za Dan sigurnijeg interneta 2020 (5.5.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.