Predmet
Talijanski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

L'Italia rinascimentale

Naziv predmeta
Talijanski jezik 1

Razred
1. razred, srednja škola

Razina učenja jezika
6. godina

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • renesansa
  • renesansni gradovi
  • renesansna umjetnost

Italia, bella Italia!

Potaknite učenike na razgovor o putovanjima. Pitajte ih vole li putovati, koje su dijelove Hrvatske posjetili, kamo su putovali izvan granica Lijepe Naše i/ili kamo bi još željeli putovati. Pitajte ih, svakako, jesu li posjetili Italiju i/ili koje bi njezine gradove ili pokrajine rado posjetili. Također, pitajte učenike kako bi komentirali tvrdnju da putovanja obogaćuju čovjeka.

Kako biste potaknuli učenike na razgovor o talijanskim gradovima i pokrajinama koje su posjetili ili bi željeli posjetiti, projicirajte dijelove videozapisa o Italiji. Zatim neka iskažu svoje dojmove o viđenom. Usmjerite njihovu pozornost na prirodne ljepote, ali i gradove te ih potaknite na to da navedu što više spomenika, građevina, muzeja i crkvi diljem Italije koje su vidjeli ili koje im nakon gledanja videozapisa padaju na um.

Razgovarajte o Toskani i Firenci. Učenici neka navedu svoje asocijacije i ono što im je poznato o toj regiji i gradu te prikažite dijelove videozapisa o Toskani i Firenci. Zajedno dopunite njihove spoznaje, a zatim ih uputite na to da samostalno pročitaju tekst u zadatku A na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.1. te da u paru riješe zadatke vezane za sinonime i razumijevanje pročitanoga.

Učenici neka u parovima prouče fotografije I monumenti del Rinascimento na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.1. i riješe zadatke C.

Slijedi grupni rad uz ravnopravnu podjelu uloga. Zadajte im da u Wordwallu naprave kvizove (odabrani tip zadatka spoji ili pronađi par) u kojima će razvrstati najvažnije o renesansnim spomenicima u Italiji i renesansnim gradovima. Svaka grupa treba obraditi između 6 i 8 pojmova koje će nasumično dobiti izvlačenjem papirića s pojmom. Pojmovi neka budu objašnjeni rečenicama (npr. La cappella si trova a Roma, è una delle più famosi di tutti i tempi), a zatim ih učenici trebaju povezati s odgovarajućim objašnjenjima. Kad dovrše kvizove, neka podijele poveznice putem virtualne učionice kako bi ih svi mogli odigrati. Na kraju provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema unaprijed dogovorenoj rubrici vrednovanja (sadržajna točnost, jasnoća i zanimljivost kviza, primjena novonaučenog vokabulara, pravopisnih i gramatičkih pravila i dr.).

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams ili kakva drugog videokonferencijskog alata. Potaknite učenike na razgovor o putovanjima. Pitajte ih vole li putovati, koje su dijelove Hrvatske posjetili, kamo su putovali izvan granica Lijepe Naše i/ili kamo bi još željeli putovati. Pitajte ih, svakako, jesu li posjetili Italiju i/ili koje bi njezine gradove ili pokrajine posjetili. Također, pitajte učenike kako bi komentirali tvrdnju da putovanja obogaćuju čovjeka. Svoje odgovore zapisuju u čavrljanje, a neki od njih neka uključe mikrofone i odgovore na pitanja.

Kako biste potaknuli učenike na razgovor o talijanskim gradovima i pokrajinama koje su posjetili ili bi željeli posjetiti, podijelite ekran i projicirajte dijelove videozapisa o Italiji. Zatim neka svoje mišljenje o viđenom napišu u prostoru za čavrljanje. Usmjerite njihovu pozornost na prirodne ljepote, ali i gradove te ih potaknite na to da navedu što više spomenika, građevina, muzeja i crkvi diljem Italije koje su vidjeli ili koje im nakon gledanja videozapisa padaju na um.

Razgovarajte o Toskani i Firenci. Učenici neka navedu svoje asocijacije i ono što im je poznato o toj regiji i gradu te prikažite dijelove videozapisa o Toskani i Firenci. Zajedno dopunite njihove spoznaje, a zatim ih uputite na to da samostalno pročitaju tekst u zadatku A na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.1. te da riješe zadatke vezane za sinonime i razumijevanje pročitanoga.

Neka prouče fotografije I monumenti del Rinascimento na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.1. i riješe zadatke C. Zatim neka izrade jednostavan kviz u alatu Wordwall rabeći tip zadatka spoji ili pronađi par u kojem će razvrstati najvažnije o renesansnim spomenicima u Italiji i renesansnim gradovima. Svaki učenik neka obradi između 6 i 8 pojmova po izboru, i to tako da svaki pojam objasni rečenicom (npr. La cappella si trova a Roma, è una delle più famosi di tutti i tempi), a zatim sve pojmove poveže s objašnjenjima. Kad dovrše kvizove, neka podijele poveznice putem čavrljanja kako bi ih svi mogli odigrati. Na kraju provedite usmeno vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema unaprijed dogovorenoj rubrici vrednovanja (sadržajna točnost, jasnoća i zanimljivost kviza, primjena novonaučenog vokabulara, pravopisnih i gramatičkih pravila).

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i na obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Kako biste učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju i učenicima s jezičnim teškoćama olakšali sudjelovanje u uvodnom razgovoru o rodnom gradu, omogućite im grafički i jezično prilagođen podsjetnik s prijevodom potrebnih riječi i fraza o putovanjima. Tijekom razgovora o talijanskim znamenitostima ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama jezično-govorno-glasovne komunikacije govore u razredu ako to ne žele. Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj početnog zvučnog zapisa. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite podnaslove tijekom gledanja videozapisa o Toskani i Firenci te o Italiji. Tijekom rješavanja zadatka A na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.1. uputite učenike s disleksijom da odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike s oštećenjem vida uputite na opciju povećanja fonta. Pri rješavanju zadatka C vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s tim učenicima kako napreduju u izvršavanju zadatka. Pri podjeli učenika u grupe za izradu kvizova vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Ako je potrebno, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i slikovne upute pri uporabi Wordwalla.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka osmisle zadatke u alatu Puzzel.org o pojmovima vezanim za renesansne spomenike i gradove (npr. križaljke, osmosmjerke i igre memorije).

Nastavna aktivnost za predmet X

Italia, bella Italia!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje glavnu poruku, analizira ključne i specifične informacije te ih primjenjuje u novonastaloj situaciji primjerenoj razvojnoj dobi i vlastitim interesima.
  • Učenik postavlja i odgovara na pitanja koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
  • Učenik izvještava o sličnostima i razlikama između hrvatske i talijanske kulture uspoređujući ih s vlastitim iskustvom.
  • Učenik razumije i analizira prilagođeni i autentični srednje dug i jednostavan slušani, pisani i audiovizualni tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Le curiosità rinascimentali

Potaknite učenike na to da navedu što više asocijacija vezanih za pojam renesanse kojih se sjećaju iz prethodne aktivnosti, a zatim neka istraže nove pojmove vezane za renesansu slušajući nazive za najpoznatija djela tog razdoblja te gledajući fotografije slika i skulptura u zadatku B na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.1.

Slijedi rad u grupama. Svaka grupa treba istražiti različite aspekte renesanse u Italiji koje će zatim predstaviti plakatom u Canvi. Jedna grupa neka prouči najvažnije talijanske renesansne gradove, druga najvažnije renesansne slike i skulpture (umjetnička djela), treća najvažnije spomenike, a četvrta najvažnije umjetnike. Svaka grupa neka se u svojem istraživanju koristi tekstovima koje ste im unaprijed pripremili. U radu neka navedu 5 najvažnijih pojmova i pridruže im fotografije preuzete s Pixabayja kako bi poštovali autorska prava. Svojim plakatima neka pridruže u predstavljanju i unaprijed pripremljene kratke tekstove u Wordu o najvažnijim i najzanimljivijim činjenicama o zadanom aspektu pod geslom Pet za pet, odnosno pet najvažnijih informacija o pet najvažnijih renesansnih gradova, umjetničkih djela, spomenika i umjetnika. U pisanju neka pripaze na primjenu pravopisnih i gramatičkih pravila, vjerodostojnost korištenih izvora, točnost i jasnoću izlaganja. Svoje radove trebaju postaviti u virtualnu učionicu. Tijekom rada u grupi naglasak neka bude na ravnopravnoj podjeli uloga, suradnji i novim spoznajama te njihovu dijeljenju s ostalim učenicima.

Postupci potpore

Tijekom rješavanja zadatka B na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.1. uputite učenike s disleksijom da odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Prema potrebi omogućite rad u paru za učenike s izraženijim teškoćama. Pri podjeli učenika u grupe za izradu plakata vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Ako je potrebno, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri uporabi digitalnog alata Canvi. Neka tekstovi o različitim aspektima renesanse u Italiji koje ste im unaprijed pripremili, budu grafički i jezično prilagođeni, odnosno potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), rabiti sanserifni font (to je osobito važno za učenike sa specifičnim teškoćama), deblje otisnuti ključne riječi, povećati razmak, rabiti jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika) te jasna i kratka pitanja i upute. Odredite ulogu učenika s teškoćama u grupi u skladu s njegovim jakim stranama. Na primjer, učenik s oštećenjem sluha ili jezičnim teškoćama može biti zadužen za pronalazak fotografija na Pixabayju, a učenik uredna razvoja za gramatičku i pravopisnu provjeru teksta pisanog u Wordu.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka napišu sastavak trodijelne strukture u Wordu kojim će detaljnije predstaviti odabrani renesansni grad u Italiji.

Nastavna aktivnost za predmet X

Le curiosità rinascimentali

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se koristi dvojezičnim rječnikom te različitim izvorima znanja na talijanskome jeziku, uključujući i elektroničke medije.
  • Učenik razumije i analizira prilagođeni i autentični srednje dug i jednostavan slušani, pisani i audiovizualni tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik prepoznaje glavnu poruku, analizira ključne i specifične informacije te ih primjenjuje u novonastaloj situaciji primjerenoj razvojnoj dobi i vlastitim interesima.
  • Učenik piše srednje dug i jednostavan tekst koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama uz smjernice na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik priprema i drži izlaganja iz područja osobnoga interesa i vlastite svakodnevice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Gli artisti più famosi

Kako bi proširili svoje spoznaje o renesansi, odnosno o dvojici najslavnijih renesansnih umjetnika, učenici neka pročitaju i dopune praznine u tekstovima o Michelangelu Buonarrotiju i Leonardu da Vinciju u zadatku D na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.1., i to tako da jedan par učenika u grupi čita o Michelangelu, a drugi par o da Vinciju. Parovi neka naizmjenično usmeno upoznaju jedni druge s obojicom umjetnika, odnosno neka podijele informacije koje su saznali čitajući tekst, a zatim neka, radeći u grupama, pripreme fotografije i tekst s pomoću kojih će izraditi videozapis u Powtoonu kojim će predstaviti lik i djelo i jednog i drugog umjetnika.

U prvoj fazi rada neka pripreme između 5 i 8 ključnih natuknica u kojima će navesti najvažnije o obojici (o njihovim životima i djelima) i s pomoću kojih će oblikovati tekst. Usto, neka navedu i neke zanimljivosti te pronađu odgovarajuće fotografije njih i njihovih djela na Pixabayju. U istraživanju dodatnih informacija neka pripaze na relevantnost izvora informacija i odabir pouzdanih mrežnih stranica u čemu im i Vi možete pomoći. Fokus teksta koji treba raspisati na 8 - 10 stranica, neka bude na dvojici umjetnika i njihovim djelima i zanimljivostima iz njihovih života. Tijekom rada u grupi jedan učenik neka bude zadužen za dodatno istraživanje o obojici umjetnika, drugi za pisanje teksta prema natuknicama, treći za pronalazak fotografija, četvrti za provjeru gramatičke i pravopisne točnosti.

Nakon što naprave zadano, trebaju podijeliti poveznicu putem virtualne učionice, ali i uvježbati svoje izlaganje te predstaviti svoj rad ostalim učenicima. Nakon predstavljanja provedite refleksiju, odnosno razgovor o radu, o važnosti suradnje, uvažavanja različitih mišljenja, podržavanja ideja, ali i o važnosti uporabe relevantnih izvora informacija. Također, usmeno provedite i vršnjačko vrednovanje prema unaprijed pripremljenoj tablici (pravopis, gramatika, navedeni traženi podatci, jasnoća napisanog i izloženog, uporaba fotografija uz poštovanje autorskih prava, ravnopravnost u radu i dr.).

Postupci potpore

Tijekom rješavanja zadatka D na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.1. uputite učenike s disleksijom da odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Tijekom rada u grupi, odnosno parovima vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi/paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u izvršavanju zadatka te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Prema potrebi za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje ili slikovne upute pri uporabi Powtoona. Odredite ulogu učenika s teškoćama u grupi u skladu s njegovim jakim stranama. Na primjer, učenik s oštećenjem sluha ili jezičnim teškoćama može biti zadužen za pronalazak fotografija na Pixabayju, a učenik uredna razvoja za gramatičku i pravopisnu provjeru teksta. Omogućite učenicima s poremećajem iz spektra autizma odabir umjetnika u skladu s njegovim specifičnim interesima kako biste ga dodatno zainteresirali za rad. Pri vrednovanju uvažite utjecaj poremećaja jezično-govorno-glasovne komunikacije na učenje stranog jezika i izgovor.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže i ostale važne renesansne umjetnike i ukratko ih prikažu u Powtoonu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gli artisti più famosi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se koristi dvojezičnim rječnikom te različitim izvorima znanja na talijanskome jeziku, uključujući i elektroničke medije.
  • Učenik priprema i drži izlaganja iz područja osobnoga interesa i vlastite svakodnevice.
  • Učenik razumije i analizira prilagođeni i autentični srednje dug i jednostavan slušani, pisani i audiovizualni tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik prepričava srednje dug i jednostavan tekst koristeći se poznatim rječnikom i prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
  • Učenik prepoznaje glavnu poruku, analizira ključne i specifične informacije te ih primjenjuje u novonastaloj situaciji primjerenoj razvojnoj dobi i vlastitim interesima.
  • Učenik piše srednje dug i jednostavan tekst koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama uz smjernice na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna umjetnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.