Prije početka aktivnosti provjerite predznanje učenika o orijentaciji i načinima orijentacije u prostoru. Neka se prisjete nastavnih sadržaja nižih razreda na nastavi Prirode i društva kada su učili strane svijeta. Nacrtajte pravce na školskoj ploči te odaberite jednog učenika koji će označiti i upisati strane svijeta. Razgovorom s učenicima definirajte pojam orijentacije.
U nastavku ih uputite na to da samostalno, na računalu ili tabletu, pročitaju tekst u ulomku na Koju stranu krenuti? u jedinici Edutorija e-Škole DOS Geografija 5, Modul 3, Jedinica 3.4. te zatim prouče interaktivne sadržaje. Nakon čitanja svaki će učenik samostalno navesti načine orijentiranja u prostoru upisivanjem pojmova i teksta u Padlet ploču. Projicirajte razredu odgovore učenika te raspravite o načinima orijentacije u prostoru. Demonstrirajte im orijentiranje s pomoću kompasa te izravnom grafičkom metodom na školskoj ploči prikažite orijentaciju uz pomoću nebeskih tijela, odnosno pojava u prirodi.
U završnom dijelu aktivnosti učenike podijelite u parove. Na Padlet ploči podijelite poveznicu s pomoću koje će svaki par pristupiti kvizu za samovrednovanje koji možete izraditi u Microsoft Forms obrascu unutar Office 365 paketa. Nakon što parovi ispune obrazac i dobiju povratnu informaciju o rezultatima kviza prokomentirajte s njima ostvarene rezultate i ako je potrebno dodatno objasnite dio nastavnoga sadržaja / ishod za koji je kviz pokazao da su učenici njime slabije ovladali.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako bi mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Učenik sa specifičnim teškoćama u učenju može imati teškoća s orijentacijom stoga nemojte negativno vrednovati ako navedeni učenik napravi pogrešku prilikom upisivanja strana svijeta, ali istaknite ispravan odgovor. Tekst digitalnog obrazovnog sadržaja e-Škole DOS Geografija 5, Modul 3, Jedinica 3.4. prilagodite grafički i jezično za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju ili jezičnim teškoćama. Upotebljavajte kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te ljevostrano poravnajte tekst. Učeniku s intelektualnim teškoćama navedeni tekst također sadržajno skratite. Nove pojmove koji se spominju u tekstu istaknite i objasnite kako učenik ne bi imao teškoća prilikom upisivanja informacija na Padlet ploču. Pokažite učeniku s teškoćama na koji način treba upisivati informacije na Padlet ploču. Tijekom projekcije odgovora učenika vodite računa o prilagodbi svjetlosti i kontrasta na projekcijskom platnu za učenika s oštećenjem vida. Uparite učenika s teškoćom sa senzibiliziranim učenikom koji je spreman pružiti vršnjačku podršku tijekom samovrednovanja u paru. Potaknite vršnjaka koji je u paru s učenikom s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava da mu pruži potporu prilikom ispunjavanja obrasca ako u razredu nema prilagođene tipkovnice. Posebnu pažnju posvetite učeniku s teškoćom kako biste mu objasnili dio nastavnoga sadržaja koji nije razumio.
Uputite učenike na to da istraže primjenu modernih tehnologija sa svrhom orijentacije u prostoru služeći se dostupnim izvorima informacija. Spoznaje neka oblikuju izradom prezentacije s pomoću digitalnog alata Screencast-O-Matic.
Učenicima zadajte da individualno, na računalu ili tabletu, pročitaju tekst u ulomku Na koju stranu krenuti? e-Škole, DOS Geografija 5 Modul 3, Jedinica 3.4. Posebno ih uputite na to da pročitaju odlomak Satelitska navigacija i prouče interaktivni sadržaj koji opisuje orijentaciju s pomoću satelitske navigacije. Neka razmisle o situacijama u životnoj svakodnevici kada su se koristili navedenim tipom navigacije. Uputite ih na to da na zajedničku razrednu ploču u alatu za komunikaciju i suradnju Linoit postave "naljepnicu" na kojoj će navesti najmanje 3 životne situacije u kojima su se susreli s navedenim tipom orijentacije. Potaknite učenike na raspravu o pozitivnim i negativnim stranama upotrebe tehnologije.
U završnom dijelu sata podijelite učenicima poveznicu kviza za provjeru usvojenosti ishoda. Kviz možete izraditi u obliku Microsoft Forms obrasca unutar Office 365 paketa. Uputite učenike na to da kviz rješavaju individualno, u zadanom vremenskom okviru. Nakon isteka zadanog vremena te nakon što im se prikažu ostvareni rezultati uputite ih na to da broj ostvarenih bodova zapišu u bilježnicu, a rezultate prokomentirajte te po potrebi dodatno objasnite gradivo ako kviz pokaže da ishod/i nisu ostvareni.
Tijekom čitanja ulomka Na koju stranu krenuti? u jedinici e-Škole, DOS Geografija 5 Modul 3, Jedinica 3.4. za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju te poremećajem aktivnosti i pažnje unaprijed pripremite natuknice koje će učeniku poslužiti kao podsjetnik nakon pročitanog ili potaknite učenika da navedeno učini samostalno u obliku natuknica ili mentalne mape. Učenika s oštećenjem vida uputite na prilagodbe tijekom čitanja digitalnoga sadržaja. Provjerite zna li učenik s teškoćama samostalno zalijepiti naljepnicu na Linoit ploču. Ako ne zna, pokažite mu kako to treba učiniti. Pomozite učenicima s intelektualnim teškoćama na način da ih podsjetite na nekoliko situacija u kojima su se koristili satelitskom navigacijom ako se samostalno ne mogu dosjetiti. Njihova naljepnica na Linoit razrednoj ploči može biti i u obliku slike ili fotografije u slučaju da im je oblikovanje teksta zahtjevno. Pozitivne i negativne strane tehnologije zapišite na ploču u obliku tablice ili umne mape. Učeniku s oštećenjem sluha omogućite potporu u vidu pisanoga sudjelovanja u raspravi ako za tim postoji potreba. Tijekom rješavanja kviza u obliku Microsoft Forms obrasca učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju omogućite produženo vrijeme za rješavanje te prema potrebi i pomoć pri čitanju pitanja ili zapisivanju odgovora.
Uputite učenike na to da u digitalnom alatu za izradu digitalnog sadržaja Canva izrade poster kojim će prikazati pozitivne i negativne učinke modernih tehnologija koji su utvrđeni u opisanoj aktivnosti.
Učenike podijelite u pet grupa s podjednakim brojem članova te ih uputite na proučavanje jedinice Edutorija e-Škole Geografija 5 Modul 3, Jedinica 3.4. Svaka grupa, na računalu ili tabletu, izrađuje poster u alatu za izradu digitalnog sadržaja Canva o pojedinim načinima orijentacije u prostoru.
U početnom dijelu aktivnosti raspravite s učenicima o tome jesu li se tijekom svog života izgubili u prirodi ili u naselju u kojem žive? Na koji su način riješili taj problem, odnosno kako su se orijentirali? Poznaju li nekoga tko je proživio sličnu situaciju?
Svaku grupu usmjerite na proučavanje pojedinog odlomka unutar jedinice. Jedna će grupa plakatom prikazati orijentiranje s pomoću nebeskih tijela, druga s pomoću pojava u prirodi, treća s pomoću kompasa, četvrta s pomoću topografskih karata, a peta s pomoću GPS-a. Usmjerite učenike svake grupe na to da unutar postera prikažu i primjere primjene navedenih načina orijentiranja u svakodnevici.
Kada izrade postere, grupe će usmenim izlaganjem prezentirati uratke. Nakon izlaganja uputite svaku grupu da kreira poveznicu za pregledavanje sadržaja koju će podijeliti ostalim učenicima na alat Padlet ploča kako bi se plakatima mogli koristiti za učenje kod kuće.
U završnom dijelu aktivnosti preoblikujte grupe i učenike podijelite u parove. Uputite ih na interaktivan kviz za ponavljanje u navedenom digitalnom obrazovnom sadržaju te im zadajte da u parovima riješe zadatke za provjeru znanja.
Podjelu u grupe najavite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra uz pomoć natuknica ili slika. Tijekom proučavanja digitalnog obrazovnog sadržaja e-Škole Geografija 5 Modul 3, Jedinica 3.4. učestalo provjeravajte razumiju li učenici sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama sadržaj teksta. Učeniku s oštećenjem sluha možete pripremiti i pisane upute za rad u grupi kako bi lakše pratio nadolazeće aktivnosti. Učeniku s oštećenjem vida omogućite vizualnu prilagodbu sadržaja kako bi svojim prijedlozima mogao sudjelovati u izradi plakata. Pripremite upute ili pokažite na koji način izraditi plakat u Canvi. Tijekom rasprave s učenicima pokušajte osigurati mirno ozračje u učionici kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao čuti argumente rasprave te u njoj sudjelovati. Podsjetite ostale učenike da tijekom govora uvijek budu licem okrenuti prema učeniku s oštećenjem sluha ako navedeni učenik očitava s usana. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra omogućite izbor jedinice unutar ulomka koji je u skladu sa specifičnim interesima učenika. Nemojte inzistirati da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije ili učenik sa specifičnim teškoćama u učenju prezentira plakat osim ako on sam ne izrazi želju. Objasnite učeniku s teškoćama kako oblikovati poveznicu za pregledavanje sadržaja i postaviti je na Padlet ploču. Učenika s teškoćom uparite sa senzibiliziranim vršnjakom tijekom aktivnosti rješavanja interaktivnoga kviza.
Učenike uputite na to da uz pomoć dostupnih izvora istraže Galileo navigacijski sustav. Na temelju istraživanja snimit će prezentaciju u alatu za izradu digitalnog sadržaja Screencast-O-Matic. Prezentacijom će objasniti razvoj i uspostavu navedenoga satelitskog navigacijskog sustava te navesti njegovu namjenu. Nakon izrade učenici će proslijediti prezentaciju ostatku razreda putem Microsoft Teams platforme za učenje unutar Office 365 paketa.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.