Zadajte učenicima zadatak vezan za autoportret. Napomenite im da ga trebaju realizirati isključivo na razini planiranja. Trebaju osmisliti koncepciju, napraviti skice, odlučiti koji će medij upotrebljavati. Zatim razgovarajte s njima o provedenim aktivnostima. Neka iznesu svoje dvojbe, nesigurnosti te kriterije za izradu ili odabir skice. Pitajte ih smatraju li da umjetnici razmišljaju na isti način. Reproducirajte Picassove portrete Fernande - Fernanda u crnom ogrtaču, Portret Fernande, Glava žene i Portret Fernande te raspravite o tome možemo li na temelju reprodukcija zaključiti nešto o načinu razmišljanja i kontinuitetu rada. Zatim projicirajte odabrani isječak iz Clouzotova filma Misterij Picasso (1956.) kako biste na kraju raspravljali o Picassovu načinu rada koristeći se pojmovima: planiranje, organizacija unutar kadra, relevantnost teme, promjene. Učenike podijelite u grupe i usmjerite ih na istraživanje sljedećih djela: Guernica, Doručak na travi, Las Meninas, Tri plesačice. Učenici će istražiti djela te objasniti proces, a zatim će pripremiti izvještaj o Picassovu načinu rada. Svaka grupa smije upotrijebiti jedan slajd u kolaborativnoj prezentaciji u digitalnom alatu Google Disk. Slajd treba sadržavati 2-3 vizuala koji su ključni za razradu projekta i tekst u kojem se objašnjavaju promjene tijekom Picassova rada na projektu.
U razredu raspravljajte s učenicima o projektu Omotani Reichstag (1971.-1995.) čiji su autori Christo i Jeanne-Claude, i to na razini kontekstualizacije umjetničkog djela. U razgovoru trebaju biti usmjereni na kontekst (kulturno-povijesno značenje Reishstaga, lokacija, utjecaj na svakodnevni život) te na umjetničko djelo samo po sebi (koliko se omotavanje Reichstaga udaljava od tradicionalnog shvaćanja umjetničkog djela). Pokažite učenicima faze realizacije i usmjerite ih na istraživanje internetske stranice Christa i Jeanne-Claude. Najavite im da je njihov zadatak izraditi prijedlog spomenika inspiriranog Christovim djelom. Umjetnička bi se intervencija trebala naći u okruženju škole. Projekt se vrednuje provođenjem procesa (e-portfolio) i izradom prezentacije (infografika u alatu Pictochart) završnog rada. Proces obuhvaća pozicioniranje intervencije na planu grada, snimku lokacije uz objašnjenje razloga za intervenciju na konkretnoj lokaciji, skice, fotografije zatečenog stanja i editirane fotografije s prijedlogom intervencije. Pogledajte prijedloge učeničkih intervencija i diskutirajte o njima u razredu. Napravite izložbu gotovih radova.
Jasno objasnite korake u rješavanju zadatka i organizirajte ih na jasan način. Razmislite o koracima u radu (istraživanje, planiranje, izrada skica, prikupljanje fotografija, uređivanje fotografija, izrada infografike i priprema prezentacije). Koristite se vizualnim materijalima (fotografijama i ilustracijama) kako bi učenici imali jasan uvid u primjere inspirirane Christovim djelom. To će učenicima s disleksijom pomoći u predviđanju onoga što se od njih očekuje i pružiti im ideje za vlastitu kreativnost. Dajte im resurse i upute za istraživanje Christova djela i srodnih umjetničkih intervencija. Obratite pozornost na dostupnost materijala u različitim formatima, kao što su tekstovi, audiozapisi ili videozapisi, kako bi učenici mogli odabrati format koji im najbolje odgovara. Također, usmjerite ih na mogućnost uporabe proširenja Read Aloud u pregledniku Chrome koji omogućava pretvaranje teksta u govor. Ako je potrebno, osigurajte fleksibilnost kad je riječ o vremenu potrebnom za završetak projekta za učenike s teškoćama u razvoju. Osigurajte im dovoljno vremena za istraživanje, planiranje i izradu prijedloga kako bi mogli kvalitetno sudjelovati u aktivnosti.
Osigurajte da Piktochart alat ima opciju prilagođavanja fontova i veličine teksta kako bi bio čitljiv i učenicima s disleksijom. Također, koristite se kontrastnim bojama za tekst i pozadinu olakšavajući na taj način njihovo čitanje. Uručite učenicima strukturirane obrasce ili predloške koje mogu upotrebljavati za planiranje svojih prijedloga spomenika. Ti predlošci mogu uključivati sekcije za opis lokacije, skice, objašnjenje razloga za intervenciju i druge relevantne informacije. Učenicima s teškoćama u razvoju može biti potrebno više vremena za upoznavanje s alatom Piktochart i izradu infografike. Osigurajte im dovoljno vremena za istraživanje alata, eksperimentiranje njegovim mogućnostima i izradu kvalitetne infografike. Individualnu podršku učenicima s teškoćama u radu mogu pružiti asistenti u nastavi ili nastavnik. Zahvaljujući njihovoj potpori, učenik može dobiti dodatne smjernice, objašnjenja ili primjere.
U aktivnosti koja slijedi učenici će upotrebljavati pametne telefone kako bi pristupili interaktivnoj igri i snimili fotografije. S pomoću alata Match the Memory izradite igru memorije s parovima skica i završnih freski te pripremite reprodukcije sljedećih Michelangelovih crteža:
Pokažite učenicima Michelangel
Osigurajte alternativne načine upravljanja pametnim telefonom za učenike s motoričkim teškoćama (dodirne ploče, dodirom pristupačni gumbi, dodatni periferni uređaji poput touch screen olovaka ili bežičnih miševa). Povećajte veličinu elemenata na zaslonu pametnog telefona kako bi bili vidljiviji. To može uključivati mogućnost povećanja slika, ikona, fontova ili drugih interaktivnih elemenata u alatu Match the Memory. Osigurajte držače ili stalke za pametne telefone kako bi se učenicima s motoričkim teškoćama olakšalo držanje uređaja tijekom igre ili snimanja fotografija. Ti držači mogu biti prilagođeni tako da osiguravaju bolju stabilnost i ergonomiju.
Dopustite učenicima uporabu različitih medija za usporedbu crteža i završnih freski. Umjesto pisanja ili verbalnog izražavanja dopustite im da se koriste vizualnim ilustracijama, simbolima ili dijagramima kako bi prikazali sličnosti i razlike.
Pružite dodatnu podršku učenicima pri rekonstrukciji poze i pozadine za fotografiranje. Poslužite se predlošcima ili referentnim slikama kako biste im pomogli u postizanju željenog rezultata.
Osigurajte pristupačnost prostora za fotografiranje učenicima s motoričkim teškoćama. Obratite pozornost na fizičku dostupnost prostora i prilagodite ga njihovim potrebama (pristupačne platforme ili pomagala za stabilnost). Dopustite tim učenicima dodatno vrijeme za fotografiranje. To će im omogućiti da se usredotoče na postizanje željenih rezultata bez pritiska. Ako je potrebno, osigurajte prisutnost pomoćnika u nastavi koji će pružiti individualnu podršku učenicima tijekom zadatka. Pomoćnik može pomoći u manipulaciji alatima, prilagodbi tehnologije ili pomaganju pri provedbi fizičkih zadataka poput poziranja za fotografiranje.
Koristite se dodatnim vizualnim primjerima kako biste podržali verbalne informacije o pojmovima kadriranja i autentičnosti u fotografiji. Prikažite im primjere različitih kadrova i objasnite kako svaki od njih utječe na dojam autentičnosti i dramatičnosti. To može pomoći učenicima u uočavanju istih i sudjelovanju u raspravi. Organizirajte raspravu u parovima ili manjim grupama kako bi svi imali priliku razmjenjivati svoje ideje i mišljenja. To će u učenicima izazvati osjećaj ugode i potaknuti ih na izražavanje stavova, ali i na razgovor o autentičnosti i dramatičnosti.
Motivirajte učenike na istraživanje utjecaja tehnologije na proces i rezultate rada tako da im zadate motiv – mrtvu prirodu koju će razraditi crtežom, slikanjem, fotografijom i modeliranjem s pomoću plastelina. Svoje rezultate neka dokumentiraju fotografijama i bilješkama u kojima se posebno trebaju osvrnuti na utjecaj medija na oblikovanje. Radove će prezentirati s pomoću digitalnog alata Canva kombiniranjem teksta i fotografije.
Zatim ih usmjerite na lokalni muzej ili restauratorski zavod gdje će s kustosom ili restauratorom raspravljati o procesu u kontekstu tehnologije i o tome koliko određena tehnologija utječe na završni rezultat. Poželjno je vidjeti procese kao što su skica, kemijska obrada matrice, crtanje zrcalne slike i otiskivanje u grafici, 3D maketa, glina, lijevanje negativa, pripremanje negativa, lijevanje bronce u kiparstvu. Na kraju istraživanja pokažite Degasove izvedbe plesačica i postavite pitanje: Može li se reći da je isti autor napravio Plesačicu baleta, crtež plesačice i Plesačicu? Učenici trebaju obratiti pozornost na sličnosti u pristupu motivu te uočiti razlike uvjetovane tehnologijom izvedbe.
Pablo Picasso, Fernanda u crnom ogrtaču (1905.)
Pablo Picasso, Portret Fernande (1909.)
Pablo Picasso, Glava žene
Pablo Picasso, Portret Fernande
Henri-Georges Clouzot, Misterij Picasso (1956.)
Pablo Picasso, Guernica (1937.)
Pablo Picasso, Doručak na travi (1960.)
Pablo Picasso, Las Meninas
Pablo Picasso, Tri plesačice (1925.)
Christo i Jeanne Claude, Omotani Reichstag (1971.-1995.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.