Potaknite učenike na to da metodom vruće olovke tijekom 5 do 10 minuta zapišu svoje misli vezane uz pojam kazalište. Nakon što napišu svoje radove, neka sa suučenikom podijele svoj rad i neka zajednički prouče te zaključe koji su zajednički ključni pojmovi i misli koje su naveli. Odabrane pojmove i misli neka podijele s drugim učenicima unoseći ih u oblak riječi u digitalnom alatu Mentimeter, a zatim neka u istom digitalnom alatu samostalno ispune unaprijed pripremljenu anketu u kojoj će navesti koliko često idu u kazalište, koje dramske vrste poznaju i koju bi predstavu preporučili vršnjacima. S učenicima komentirajte rezultate ankete (jesu li ih iznenadili ili su očekivani). Također, tijekom razgovora o navikama i spoznajama o kazalištu stavite naglasak na kazališni bonton i na dramska djela koja su čitali.
Postavite im i pitanje jesu li čuli i što znaju o Romeu i Juliji te ih zamolite da navedu svoje asocijacije te ih zapišite na ploču. Komentirajte postojanje raznih inačica slavnoga Shakespeareova djela u obliku igranoga i animiranoga filma, kazališnih predstava koje su ostale vjerne izvorniku, ali i suvremenih inačica, kao i dramskih tekstova nastalih po uzoru na tragediju predstavljajući im komediju hrvatske književnice Silvije Šesto naslova Romea i Julio.
Podijelite učenike u grupe i podijelite im različite ulomke obaju djela te ih uputite na čitanje odabranih ulomaka. Pripremite smjernice za svaku grupu, stavite naglasak na razliku dramskih vrsta, odnosno komedije i tragedije. Nakon što pročitaju zadano, u grupi neka usporede razlike i sličnosti navedenih djela te neka ih prikažu Vennovim dijagramom koristeći digitalni alat Gliffy, a potom neka rezultate svojega rada predstave ostalim učenicima u razredu. Usporedite i komentirajte uočena obilježja, sličnosti i razlike te, bude li potrebe, zajednički dopunite dijagrame dijelovima koji nedostaju. Potaknite učenike da ispune 3-2-1 izlaznu karticu u obliku unaprijed pripremljene ankete u digitalnom alatu Mentimeter te komentirajte dobivene rezultate, otklonite eventualne nejasnoće i potaknite ih na samostalno istraživanje o onome o čemu žele znati više navodeći im neke osnovne informacije i zanimljivosti.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svima aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama najavite temu kazališta sat prije kako bi se mogao pripremiti za sat i biti aktivan na satu. Provjerite je li razumio zadatak vruće olovke te ako nije, ponovite mu uputu. Tijekom zadatka provjerite je li dobro odrađuje zadatak i pružite mu podršku. Podijelite ga u grupu s učenicima s kojima se dobro osjeća te koji mu mogu pružiti podršku u radu. Omogućite mu aktivno sudjelovanje u grupi tako da mu prije odredite zadatak i ulogu unutar grupe.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici istražuju najpoznatija kazališta u Republici Hrvatskoj i predstavljaju ih s pomoću digitalnog alata Wakelet.
Potaknite učenike na promišljanje o drami, tragediji, dramskom sukobu, tragičnom junaku, protagonistu i antagonistu. Svoja razmišljanja neka zapišu radeći u paru, nakon kraće usmene razmjene ideja sa suučenikom, u tablicu s rubrikama znam – želim znati – naučio sam objavljenu u digitalnom alatu Lino ispunjavajući na početku samo prva dva stupca.
S učenicima usmeno komentirajte rezultate 1. dijela rada u tablici, a zatim ih uputite na gledanje videa naslova Tragedija, protagonist i antagonist na portalu Meduza. Tijekom gledanja učenici bilježe natuknice vezane uz ključne pojmove (dramu, tragediju, dramski sukob, tragičan junak, protagonist, antagonist) te ih bilježe u treći stupac nakon čega usmeno komentirajte rezultate 2. dijela rada u tablici.
Učenike podijelite u grupe i svaka grupa potom izrađuje plakat u digitalnom alatu Canva kojim će prikazati jedan od triju zadanih pojmova (tragedija, protagonist i antagonist). Na plakatu je potrebno navesti 3 do 5 natuknica kojima će predstaviti pojam pazeći na sadržajnu, pravopisnu i gramatičku točnost. Radu je potrebno dodati slike/fotografije kojima će predstaviti pojam. Uputite učenike na to da, kako bi poštivali autorska prava, fotografije preuzmu s digitalnog alata Pixabay. Također, naglasite važnost ravnopravne podjele uloga i suradnje. Nakon što dovrše svoje radove, učenici neka podijele poveznice u virtualnu učionicu i uvježbaju izlaganje te predstave svoje radove ostalim učenicima.
Provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje s pomoću unaprijed pripremljene i predstavljene rubrike procjene u digitalnom alatu MS Forms stavljajući naglasak na pozitivne aspekte svakoga rada.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svima aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena
Učeniku s teškoćama sat prije pripremite sažetak o drami, tragediji, dramskom sukobu, protagonistu, antagonistu, tragičnom junaku kako bi mogao aktivnije sudjelovati na satu, razmjenjivati ideje sa suučenikom te aktivno sudjelovati u grupnom radu. Podijelite ga u grupu s učenicima s kojima dobro surađuje. Učeniku s teškoćama odredite zadatak i ulogu unutra grupe kako bi se pripremio i bio aktivan u radu svoje grupe. Provjerite razumije li zadatak te ako ga nije razumio, ponovite upute. Ako učenik s teškoćama ne želi izlagati rad, oslobodite ga toga dijela aktivnosti.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici istražuju povijest nastanka tragedije i rezultate svojega rada prikazuju s pomoću plakata napravljenog u digitalnom alatu Canva.
Projicirajte kratke videozapise koji prikazuju, primjerice, balet ili kazalište sjena kojim je prikazano Shakespeareovo djelo kako biste potaknuli učenike da tijekom čitanja cjelovita djela razmisle o suvremenoj inačici i vlastitoj interpretaciji Romea i Julije, odnosno da tijekom čitanja bilježe svoje inovativne i kreativne ideje kako prikazati djelo i kako prikazati Romea i Juliju 21. stoljeća.
Podijelite učenike u grupe i neka na početku svojega rada jedni drugima predstave ideje koje su zabilježili. Uputite ih u stvaralački proces, odnosno da osmisle svoju vlastitu suvremenu inačicu Romea i Julije te je prikažu s pomoću digitalnog alata Stop Motion Studio. Objasnite im kako koristiti navedeni digitalni alat, uputite ih na to da svoje ideje podijele u digitalnom alatu Padlet u kojem će zabilježiti stvaralačke izmjene koje bi unijeli, dogovorite način prikazivanja dramskih lica (lutkice, figurice, crteže…). Scenarij neka osmisle i zapišu u alatu MS Wordu, a usmeno neka dogovore plan snimanja rada u trajanju od 1 do 2 minute. Tijekom rada neka obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga, uvažavanje mišljenja, primjenu pravopisnih i gramatičkih pravila u pripremnoj fazi rada. Također, neka uvježbaju tekstualni dio rada pazeći na primjenu govornih vrednota.
Nakon što osmisle svoje inačice, izrade ili donesu potrebne rekvizite, neka snime svoju suvremenu inačicu Romea i Julije, a poveznice na svoje radove neka objave u virtualnoj učionici. Projicirajte radove, usmeno provedite refleksiju stavljajući naglasak na pozitivne aspekte svakoga rada, ističući kreativnost i inovativnost te svevremenske poruke djela.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svima aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama sat prije najavite temu Romeo i Julia u 21. stoljeću. Objasnite mu zadatak te provjerite je li razumio upute. Ako nije, ponovite mu ih ili mu ih dajte napisane. Omogućite mu rad u paru tijekom rada na vlastitoj inačici Romeo i Julia te na taj način potaknite vršnjačku podršku u razredu. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama unutar toga para tako da aktivno sudjeluje u stvaranju.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici osmišljavaju svoju inačicu teksta i izrađuju knjigu od 5 do 8 stranica u digitalnom alatu Book Creator.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.