Pokrenite raspravu s učenicima o tome vole li putovati i koja su mjesta posjetili. U razgovoru naglasite kako putovanja mogu obogatiti njihov život i kako je korisno upoznati nova mjesta i različite kulturne spomenike, ali i ljudske običaje. Zaključite kako su ljudi različiti u različitim dijelovima svijeta i da je važno poštovati običaje i kulturu zemlje u kojoj se nalaze. Možete zajedno s njima usporediti i različite načine putovanja te koji od njih manje štete okolišu.
Zajedno s njima na primjeru isplanirajte jedno putovanje unutar Hrvatske. Pokažite im alat Google karte i njegove mogućnosti te kako može pomoći u planiranju putovanja.
Učenici nakon toga dobivaju zadatak da isplaniraju putovanje od mjesta A do mjesta B. Najprije prikazuju osnovnu uputu, a nakon toga im se zadaju različiti parametri koje bi trebali uzeti u obzir, primjerice, još jedno ili dva odredišta, promjenu prijevoznog sredstva i sl. Zadatak mogu rješavati u parovima, a svaki par može dobiti različito polazište i odredište te na kraju mogu prezentirati svoj plan putovanja ostalim učenicima. Druga je mogućnost da svi dobiju isto polazište i odredište, a zadatak može sadržavati i istraživanje o cijeni putovanja i broju prijeđenih kilometara. U tom slučaju mogu međusobno usporediti svoje rezultate i provjeriti čiji je plan putovanja najbrži ili najjeftiniji.
Aktivnost završavate zaključkom da su učenici trebali riješiti problem kako doći od jednog mjesta do drugog, a da su taj problem riješili simulacijom pomoću specijaliziranog alata i u sigurnom okružju isplanirali putovanje.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o pojedinačnim potrebama i značajkama učenika.
U razgovoru s učenikom s teškoćama, kao i pri objašnjavanju i postavljanju pitanja, izražavajte se jednostavnim jezikom razumljivim učeniku, izbjegavajte komplicirane izraze, apstraktne pojmove predočite pomoću različitih slikovnih predodžaba, bitne informacije sažmite, radite kratke stanke tijekom govora, pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, izbjegavajte negacijska). Nadalje, složenije informacije razdijelite na manje dijelove, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja i provjeravajte razumiju li vas učenici. Također, veću i složeniju količinu informacija podijelite na manje dijelove radi lakšeg pamćenja te izdvojite bitno od nebitnoga.
Rad u paru pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu kolega učenik svojom prisutnošću i podrškom pomoći da sudjeluje u cijeloj aktivnosti neovisno o postojećim ograničenjima, primjerice, kolega učenik iz grupe pružit će podršku kolegi učeniku s oštećenjem vida kao tumač vizualnih informacija, a učeniku s oštećenjem mišićno-koštanog sustava pomoći će pri korištenju računalom.
Pri davanju uputa i vođenih pitanja za izradu zadataka izražavajte se konkretno, precizno i sažeto. Upute pripremite u pisanom obliku i razdijelite ih na korake pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Dobro je predvidjeti i etapne upute za dogovorene aktivnosti za učenika s poremećajem iz autističnog spektra i učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje. Kombinirajte različite oblike uputa, primjerice, ako učenik s teškoćama ne razumije pisanu uputu, dajte mu sažetu i jasnu verbalnu uputu. Nakon što završite, uvijek provjerite učenikovo razumijevanje dane upute. Prilikom pretraživanja internetskih izvora omogućite popis s ključnim riječima ili pojmovima koje će mu omogućiti učinkovitije prikupljanje potrebnih podataka.
Prije rada u digitalnom alatu Google karte provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u navedenom alatu, kao i postavke pristupačnosti tog alata za učenike s teškoćama. Uvijek možete učeniku ukratko objasniti kako se služiti tim alatom ili mu možete dati pisane upute radi lakšeg snalaženja, grafički i jezično prilagođene s obzirom na učenikove potrebe.
Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka.
Učenici u parovima mogu istražiti kretanje nekim većim europskim gradom koji ima različite vrste javnog prijevoza. Možete im zadati nazive ulica u, primjerice, Londonu, Barceloni, Parizu i sl., a oni neka pronađu kako se javnim prijevozom dolazi iz jednog dijela grada u drugi. Dodatno mogu istražiti kako iz zračne luke doći do nekog hotela u tim gradovima. Svoje rezultate neka prikažu ostalim učenicima i usporede ih s planovima putovanja ostalih učenika koji su sudjelovali u ovoj aktivnosti.
Pokrenite s učenicima raspravu o tome što je simulacija i za što bi se ona mogla koristiti. U razgovoru napomenite da je simulacija vrlo korisna jer njome možemo izvoditi čak i neke opasne eksperimente, ali u sigurnom okružju i bez opasnosti za svijet oko sebe. Time vodimo brigu o ljudima i okolišu, a možemo dobiti i neke korisne rezultate i donijeti kvalitetne zaključke. Možete raspraviti i o važnosti brige za ljude i okoliš.
Napomenite im da pomoću simulacije mogu uočiti prednosti i nedostatke pojedinih rješenja. Mogu procijeniti vlastito rješenje uspoređujući ga s drugim rješenjima i tako će naučiti kako ispravno ocijeniti uspješnost vlastitih rješenja.
Nakon toga zajedno s učenicima posjetite stranicu PhET online simulacije, dio koji se odnosi na osnovne škole i objasnite im da su to simulacije iz različitih predmetnih područja. Možete zajedno s njima pregledati jednu simulaciju i pomoću nje prikazati neka moguća rješenja određenog problema.
Zatim neka učenici u grupama pregledaju sadržaj i odaberu jednu simulaciju o kojoj će izraditi prezentaciju u alatu PowerPoint. Učenici međusobno trebaju podijeliti zadatke unutar grupe tako da svatko na učinkovit način pridonosi grupi kao cjelini, jer je najvažnije kvalitetno riješiti zadatak. Neka u svojoj prezentaciji zajednički opišu problem i razmotre moguća rješenja. Na kraju neka svoje uratke predstave ostalim učenicima u razredu na ploči pripremljenoj u alatu Padlet.
Prilikom prilagodbe materijala i odabira metoda rada za učenike s teškoćama bitno je da učenik bude u središtu aktivnosti koja u obzir uzima njegove jake strane i interese. Obratite se stručnom timu škole (edukacijskom rehabilitatoru, logopedu, pedagogu) i savjetujte u vezi s postupcima prilagodbe.
Prije gledanja simulacije učenicima s teškoćama unaprijed se može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem simulacije. Za podršku pri gledanju simulacije mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Isto tako, pisano i/ili vizualno mogu biti prikazane ključne odrednice sadržaja, na temelju kojih učenik može sadržaj prepričati, označiti određeni segment tijekom gledanja, odgovoriti na pitanja i sl. Bitno je da učeniku s oštećenjem vida prepričate sadržaj simulacije obraćajući pozornost na vidnu komponentu sadržaja.
Za učenika s oštećenjem sluha unaprijed pripremite i elektronički mu u pisanom obliku pošaljite ono što će biti usmeno izloženo, uključujući i sadržaj simulacije, kao i zadatak koji će se rješavati kako bi se stigao pripremiti, a sve sa svrhom osiguravanja podržavajuće i kvalitetne nastave.
Važno je dati jasne i sažete upute za izradu prezentacije. Pri davanju usmene ili pisane upute za rješavanje zadatka uputa treba biti raščlanjena na jednostavne, manje dijelove i treba slijediti nakon što se uvjerite da je učenik razumio prethodnu uputu.
Prilikom rada u grupi obratite pozornost na to da učenik s teškoćama bude aktivni sudionik u svim aktivnostima, u skladu sa svojim interesima i jakim stranama. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere grupu u kojoj želi biti te mu na početku sata najavite da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Grupa u kojoj je učenik s teškoćama zahtijeva učiteljevu povećanu pozornost kako bi podržao i pospješio vršnjačku potporu i usvajanje znanja.
Prije rada u digitalnim alatima PowerPoint i Padlet provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u navedenim alatima, kao i postavke pristupačnosti tih alata za učenike s teškoćama. Uvijek možete učeniku ukratko objasniti korištenje alatom ili mu pripremiti pisane upute radi lakšeg snalaženja, grafički i jezično prilagođene s obzirom na njegove potrebe.
Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka.
Učenici radom u grupi mogu pokušati riješiti, primjerice, sljedeći zadatak:
„Pretpostavimo da ste zaduženi za upravljanje prometom u gradu. Zbog radova na cesti jedna važna prometnica bit će zatvorena sljedećih pet dana. Vaš je zadatak simulirati promet na tom području i pronaći najbolji način upravljanja prometom kako bi se smanjile gužve i zadržao normalan protok vozila. Upotrijebite simulaciju prometa, a zatim analizirajte i usporedite različite scenarije upravljanja prometom kako biste pronašli najbolje rješenje.“
Svoju simulaciju učenici mogu izraditi pomoću animacija u alatu PowerPoint i predstaviti svoj uradak ostalim učenicima nakon završetka.
Ponovite s učenicima kako su simulacije korisne jer omogućuju praktičnu primjenu onoga što su naučili u stvarnom okružju, čime stječu iskustvo rješavanja realističnih problema u uvjetima u kojima se neće dovoditi u nepovoljan položaj. Razgovarajte s njima o tome kako se u svijetu rada problemi simuliraju na način da se uključe stručnjaci iz različitih područja koji svojim znanjima i iskustvom pridonose rješavanju problema. Naglasite im kako i oni mogu suradnjom iskoristiti grupni rad tako da svaki član pridonese na način za koji posjeduje najbolje znanje i/ili vještine, jer je kvalitetna suradnja s kolegama ključ uspjeha u rješavanju grupnih zadataka.
Nastavljajući se na prethodnu aktivnost, odaberite jedan problem (koji učenici nisu već prethodno odabrali), postavljajte istraživačka pitanja i učenicima zadajte da pokušaju riješiti određeni problem pronalaženjem odgovarajuće simulacije.
Na primjer, ako ste odabrali problem vezan uz utjecaj mase i visine objekta na vrijeme koje je tom objektu potrebno da se spusti s nagiba, možete postaviti pitanja vezana uz utjecaj mase na vrijeme koje je potrebno objektu da se spusti niz nagib, utjecaj visine na vrijeme koje je potrebno objektu da se spusti niz nagib i sl.
Nadalje, problemi mogu biti iz različitih predmetnih područja kao što su proučavanje fizikalnih pojava, (primjerice, valova, gravitacije, elektromagnetizma i mehanike), demonstracija i analiza utjecaja promjene parametara (primjerice, brzine, ubrzanja, temperature i tlaka) na fizikalne procese, razumijevanje pojedinih kemijskih procesa (primjerice, pH vrijednosti, titracije i uvjeta za ravnotežu), proučavanje bioloških procesa (primjerice, fotosinteze, respiracije i električne aktivnosti stanica), analiza matematičkih koncepata (primjerice, geometrije i funkcija).
Učenici rade u grupama i zajednički, pomažući jedni drugima, pronalaze odgovarajuću simulaciju i pomoću nje rješavaju zadani problemski zadatak.
Svoje zaključke upisuju u dokument izrađen u programu Word koji na kraju prenose u razrednu grupu u aplikacijama Teams ili Yammer i međusobno komentiraju svoje uratke. Na kraju, u alatu Forms kreirajte digitalni listić za samovrednovanje kako bi učenici provjerili jesu li obuhvatili sve potrebno za rješavanje zadatka.
Sve postupke potpore potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Pri davanju uputa i vođenih pitanja za izradu zadataka izražavajte se konkretno, precizno i sažeto. Upute pripremite u pisanom obliku i pritom ih razdijelite na korake pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Dobro je predvidjeti i etapne upute za dogovorene aktivnosti za učenika s poremećajem iz autističnog spektra i učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje. Kombinirajte različite oblike uputa, primjerice, ako učenik s teškoćama ne razumije pisanu uputu, dajte mu verbalnu uputu koja je sažeta i jasna. Na kraju uvijek provjerite učenikovo razumijevanje dane upute. Isto tako, bitno je specificirati dio zadatka za koji će biti zadužen učenik s teškoćama s obzirom na razinu funkcioniranja.
Prilikom dodjele problema grupi učeniku s teškoćama pripremite nastavni listić s ključnim pojmovima i objašnjenjima na kojemu se nalaze i slikovni prikazi koji će mu pomoći pri rješavanju zadanog problema.
Prilikom grupnog rada češće provjeravajte napredak u grupi u kojoj je učenik s teškoćama. Također, napomenite učenicima koji su s njim u grupi da budu senzibilni i pozitivno usmjereni na suradnju, kao i na pružanje podrške pri radu.
Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka.
Učenici mogu u grupama osmisliti neku simulaciju određenog problema i svoje prijedloge rješenja prikazati ostalim učenicima. Na primjer, mogu izraditi simulaciju prirodnih katastrofa – mogli bi kreirati simulaciju potresa ili poplave i proučiti kako se događaju prirodne katastrofe te što se može učiniti kako bi se smanjila šteta. Također, mogu promatrati tjedni prolazak kupaca u nekoj lokalnoj trgovini, a nakon toga simulirati buduće kretanje kupaca u, primjerice, idućih mjesec dana.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.