Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ja, ravnatelj

Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GEO: uloga geografije, planiranje, strategija ponavljanja
  • HRV: odgovornost, plan aktivnosti, zalaganje
  • IZVAN 1: vodstvo, organizacija, volonterske aktivnosti
  • TZK: tjelesna aktivnost, prehrana, dnevni plan aktivnosti
  • IZVAN 2: vještine, dnevni kalendar aktivnosti
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Planiranje je pola posla

Aktivnost možete primijeniti kao uvod u predmet na početku nastavne godine. Pitajte učenike što misle čime se bave geografi i kako mogu pomoći zajednici. Potaknite ih na prisjećanje geografskih sadržaja iz prirode i društva u 3. i 4. razredu. Neka prolistaju udžbenik iz geografije pa neka u Padletu ispišu što smatraju da će im u 5. razredu biti najzanimljivije, a što očekuju da bi im moglo biti nezanimljivo. Neka nekoliko učenika obrazloži svoj izbor.

Predstavite učenicima plan i program rada. Upitajte ih što misle zašto će neke teme raditi više nego ostale i što to znači za njihovo razumijevanje sadržaja. Neka pretpostave i objasne koliko će im vremena trebati za razumijevanje sadržaja određene teme i koliko će se trebati potruditi u svladavanju sadržaja. Povežite uloženi trud s postizanjem uspjeha i istaknite nužnost postavljanja ciljeva u učenju. Pitajte ih što trebaju učiniti ukoliko neki dio sadržaja ne razumiju. Neka svaki učenik napravi svoj maleni tjedni plan učenja geografije i pritom donese odluku želi li gradivo ponavljati odmah (isti dan nakon nastave), dan prije nego što imaju geografiju prema rasporedu ili oboje. Raspravite s učenicima o uspješnosti strategija ponavljanja i utvrđivanja znanja i vještina.

Nakon što završite s raspravom, neka svaki učenik napiše pismo samome sebi. Neka u pismu daju odgovor na pitanja o tome što očekuju od nastave geografije, koja je njihova odgovornost za uspjeh, a koja učitelja; što misle koliko će im vremena trebati za svladavanje sadržaja i zašto smatraju da je geografija važna. Prikupite pisma i sačuvajte ih kako biste im ih mogli ponovno dati na kraju godine. Na kraju nastavne godine raspravite usmeno što je od napisanoga ostvareno, počevši od njihovih očekivanja i prava do uspjeha.

Postupci potpore

Poželjno je da učenici s teškoćama (teškoće učenja, intelektualne teškoće, PSA, ADHD) rade u paru s vršnjakom. Pregledom udžbenika iz geografije učenik će uz vršnjačku pomoć prepoznati što će mu biti zanimljivo, a što ne, i to će zapisati u Padletu.

U razgovoru o planu i programu i strategijama kako uspješno svladati gradivo poželjno bi bilo da učenik s teškoćama ima shematski prikaz odnosa cilj - strategije učenja - plan učenja - uloženi trud - uspjeh. Uz neki primjer učenici s teškoćama lakše će razumjeti važnost i potrebu planiranja, razumijevanja i ponavljanja.
Učenici s teškoćama sudjeluju u pisanju pisma uz podsjetnik i podršku vršnjaka. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Organizirajte u razredu vršnjačku pomoć tijekom pripreme za ispit - napredniji učenici neka pomognu učenicima čiji su rezultati prosječni ili ispodprosječni, neka pokažu svoje pripreme za ispit ili ispitivanje i neka im pomognu u svladavanju sadržaja.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Planiranje je pola posla

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GEO A.5.1. Učenik objašnjava važnost geografije u svakodnevnome životu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Svjetlo u mraku

Započnite igrom ledolomca tako da podijelite učenike u tročlane grupe. Svakoj grupi napušite po dva balona iste boje. Zadatak je članova rulama održavati balone što duže u zraku bez njihova držanja. Nakon završetka igre razgovarajte o tome jesu li svi članovi grupe jednako sudjelovali, kako su podijelili odgovornost te što su naučili iz igre. Razgovarajte s učenicima o tome što je odgovornost, koje su odgovornosti učenika, kako učenici pokazuju da su odgovorni itd.

Pogledajte animirani film Svjetionik. Razgovarajte s učenicima o temi filma te čemu nas poučava u vezi odgovornosti: Tko je pokazao odgovornost? Kako su to seljani iskazali? Što bi se dogodilo da nisu pomogli svjetioničaru? Jesu li bili pozvani? Zašto su osjetili potrebu da pomognu? Jeste li i vi spremni učiniti isto za svoju zajednicu? Zašto?

Podijelite učenike u četiri grupe koje trebaju osmisliti načine kojima pokazuju odgovornost, a da se tiču četiriju područja: dom, škola, okoliš, zdravlje. Grupe zapisuju osmišljene načine na papir (pr. Moj dom – nahraniti kućnoga ljubimca, očistiti svoju sobu; moja škola – sudjelovanje u radu škole, uređenje školskoga vrta, briga o razrednome ormariću, pisanje domaće zadaće; moje zdravlje – redovito pranje zubi, upravljanje mojim vremenom, igranje, zdrava prehrana; moj okoliš – bacanje smeća u kantu, recikliranje, čuvanje klupa u parku).

Nakon grupnoga rada učenici predstavljaju svoje uratke. U otvorenome razgovoru zaključite kojom su strategijom učenici pronašli načine odgovornosti, jesu li neke od napisanih načina već uspješno primijenili.

Učenike podijelite u nove grupe tako da u svakoj grupi bude jedan učenik iz prethodnih grupa. Uputite grupe na izradu tjednoga plana aktivnosti u kojima će pokazati svoju odgovornost prema obitelji, svojemu zdravlju, školi i okolišu. Tjedni plan grupe izrađuju u alatu Canva (predložak Planner). Svaka grupa predstavlja svoj tjedni plan ostalim grupama. Ispišite planove svih grupa, osmislite razredni kutak i potaknite učenike na realizaciju zadanih planova. Objasnite učenicima da je poželjno praćenje njihovih aktivnosti označavanjem ostvarenih zadataka. Na kraju tjedna analizirajte njihovo zalaganje i odgovornost te pohvalite grupu koja je u potpunosti ostvarila zadani plan. Potaknite učenike da ponovno osmisle tjedni plan i nastavite pratiti njihova ostvarenja i napredak.

Istaknite na vidno mjesto u razredu izreku nepoznatoga autora: Uspjeh podrazumijeva neuobičajeno dobro obavljanje uobičajenih životnih zadataka.

S učenicima razgovarajte o značenju te izreke i o tome mogu li je povezati s aktivnostima koje su proveli tijekom tjedna. Potaknite ih na individualno cjelogodišnje korištenje tjednoga plana za raspoređivanje njihovih zajedničkih odgovornosti i obveza, interesa i hobija.

Postupci potpore

Učenicima s ADHD-om i PSA-om omogućite da unaprijed znaju aktivnosti kako bi ih lakše pratili. U igri ledolomca može sudjelovati svaki učenik s teškoćama bez obzira na vrstu oštećenja ili poremećaja tako da je učenik s teškoćama jedan od tri člana grupe. U razgovoru nakon igre grupa s učenikom s teškoćama (motorički poremećaji, oštećenja vida, intelektualne teškoće, PSA) moći će istaknuti odgovornost članova koji su većim zalaganjem doprinijeli uspjehu grupe.

Nakon što učenici s teškoćama pogledaju animirani film Svjetionik, neki od njih, primjerice učenici s intelektualnim teškoćama ili učenici s PSA-om, rade u paru s vršnjakom. Par se služi predloškom s pitanjima istoga sadržaja, ali prilagođenih u odnosu na riječnik i složenost upitnih rečenica.

Učenici s teškoćama imaju podršku svojih vršnjaka u zadatku opisa odgovornosti na zadane teme.
U grupnome traženju strategija i izradi tjednih planova aktivnosti kojima će pokazati svoju odgovornost u svakodnevnome životu važno je da su učenici s teškoćama (PSA, ADHD, učenici s intelektualnim teškoćama) u grupi koja obavlja aktivnosti u kojoj imaju više iskustva. U aktivnosti učenja kako izraditi tjedne planove i označavanja ostvarenih zadataka trebat će podršku vršnjaka. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da izrade strip u alatu Pixton prema animiranome filmu Svjetionik tako da budu jedan od likova.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Svjetlo u mraku

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.5.3. Učenik čita tekst, izdvaja ključne riječi i objašnjava značenje teksta.
  • OŠ HJ C.5.2. Učenik opisuje značenje popularnokulturnih tekstova u kontekstu svakodnevnoga života.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Glavni i odgovorni ja

Upoznajte učenike s nadolazećom aktivnosti volonterskogA kluba. Upitajte ih tko je odgovoran za dobro funkcioniranje škole, potaknite ih da promisle kako bi se snašli u ulozi ravnatelja. Neka pokušaju navesti koje sve radne zadatke ravnatelj škole mora uklopiti u svoj radni plan kako bi sva područja djelatnosti škole propisno funkcionirali i kako bi zaposlenici (nastavnici, administrativno i pomoćno osoblje), ali i korisnici (učenici i roditelji) bili zadovoljni.

Istaknite da svaka organizacija, pa tako i njihov volonterski klub, treba imati vodstvo, a da bi izvannastavna aktivnost bila uspješno ostvarena, potrebna je jako dobra organizacija i odgovorna osoba koja će njome i koordinirati. Recite učenicima da svatko od njih pripremi plan rada koji će predstaviti na sljedećem sastanku kluba pa će članovi međusobno odabrati najbolji plan i voditelja te aktivnosti. Pojasnite im da će se za svaku novu aktivnost ponovno birati voditelj.

Napomenite učenicima da dobar plan i kvalitetan voditelj mora voditi računa o pravednoj raspodjeli zaduženja svih članova, načinu komunikacije, načinu evaluacije aktivnosti, dobrom poznavanju članova svoje skupine, tj. poznavanje njihovih sposobnosti, interesa i sl. Mjesto za komunikaciju među članovima može biti MS Teams.

Svoje izrađene planove u obliku Microsoft Word dokumenta učenici učitavaju u MS Teams te ga predstavljaju na sljedećem sastanku. Priredite MS Forms anonimnu anketu za izbor voditelja aktivnosti koju pokrećete nakon što su svi učenici izložili svoje planove.

Nakon što učenici izaberu voditelja, pružite pomoć i podršku učeniku u provođenju volonterske aktivnosti te potaknite voditelja da prati ostvarenje aktivnosti i po potrebi ispravlja svoj plan.

Nakon završetka volonterske aktivnosti voditelj predstavlja izvješće o realizaciji svojega plana. Potaknite ostale članove kluba na iskazivanje mišljenja o radu voditelja i uspješnosti plana, neka navedu što im se svidjelo, što bi voljeli da je bilo drukčije, jesu li njihova zaduženja bila u skladu s njihovim sposobnostima i sl. Potaknite voditelja na iskazivanje vlastitoga doživljaja upravljanja aktivnošću, na koje je prepreke nailazio/nailazila, koliko je velika odgovornost takve funkcije itd. Prikažite im poslovicu Tko radi, taj i griješi i istaknite da nije cilj kritizirati vodstvo jer svaki voditelj radi najbolje što može i zna, već izvući pouke iz postojećega iskustva. Neka učenici na primjeru protekle volonterske aktivnosti analiziraju potrebne izmjene u načinu vođenja, raspodjeli radnih zadataka te neka zajednički dorade plan kako bi u sljedećoj volonterskoj aktivnosti bio još bolji.

Izvannastavna aktivnost

Glavni i odgovorni ja

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Poticanje učenika na preuzimanje aktivne uloge u društvu.
  • Poticanje suradnje i uzajamnog poštovanja.
  • Omogućiti učenicima prepoznavanje vlastitih potencijala, ali i potencijala drugih učenika te pravilno upravljanje njima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Gumi gumi

Razgovorajte s učenicima o njihovim navikama vezanima za tjelesnu aktivnost i prehranu: što doručkuju, doručkuju li uopće, koliko obroka imaju u danu, znaju li kako prehrana utječe na organizam, koncentraciju, imunitet i sl. Provjerite koliko ih se bavi sportom i koliko puta tjedno imaju treninge, znaju li kako fizička aktivnost utječe na zdravlje, raspoloženje, na razvoj osobnosti i stavova.

Pokažite im plakat HZJZ-a Budimo aktivni u slobodno vrijeme koji govori o tjelesnoj aktivnosti i provjerite gdje se nalaze u odnosu na prikazano.

Neka učenici naprave dnevni plan sa svojim dosadašnjim aktivnostima pa ih zajedno prokomentirajte da vide što bi trebalo promijeniti, dodati, oduzeti kako bi zadovoljili potrebu za kretanjem i zdravom prehranom koja osigurava sve potrebne hranjive sastojke i dovoljan dnevni unos energije. U tome im može pomoći interaktivni sadržaj Time management – kako možeš uspješno upravljati vremenom? u kojem učenici mogu izraditi vlastiti dnevni planer.

Predstavite učenicima novi plan koji bi se provodio mjesec dana. Cilj je u dnevni plan uvrstiti i 15 minuta igre gumi gumi i primijeniti ga tri puta tjedno. Neka učenici vježbaju igru na svakome satu, ali i u slobodno vrijeme (kada su isplanirali). Učenici preskaču gumu u ritmu s međuposkokom jednom pa drugom nogom. Ako su okrenuti desnim bokom gumi, prvo preskaču desnom nogom, zatim lijevom i drugi dio gume prelaze s desnom pa lijevom nogom. Vraćaju se istim načinom ali sada prvo prelaze lijevom nogom. Preskakanje treba izvoditi u ritmu 1, 2, 1, 2, 1, 2 gdje jedan znači prelazak nogom preko gume, a dva međuposkok. Cilj je preskakati gumu, a da se ne zapne za nju ili da je se ne promaši. Ako se vježba utroje, jedan učenik preskače od skočnih zglobova do čela sve dok ne pogriješi. Neka učenici na satu provode igru utroje, prate svoj napredak i usavršavaju tehniku uz pomoć učitelja, a kod kuće neka vježbaju s pomoću stolica ili ukućana/prijatelja. Potaknite ih da se samomotiviraju odabirom neke od njima ugodnih aktivnosti koje će uslijediti nakon vježbanja (izlazak vani, igra s bratom/sestrom/prijateljem, ples, pjevanje, sviranje i sl.). Predložite učenicima da tijekom određenoga vremenskog perioda snimaju izvođenje vježbe mobilnim uređajem pa i tako mogu pratiti svoj napredak. Nakon mjesec dana učenici bi predstavili svoje vještine, a moguće je organizirati i natjecanje u igri.

Na kraju provedenih aktivnosti razgovarajte s učenicima o tome je li im planiranje dnevnih aktivnosti bilo zanimljivo, jesu li se pridržavali svojega plana, jesu li uvidjeli promjene na sebi, jesu li bili više motivirani za rad i uspjeh, jesu li imali više slobodnoga vremena, hoće li i dalje planirati svoje aktivnosti, jedu li redovitije i raznovrsnije, imaju li više energije i volje i sl.

Postupci potpore

Uključite učenike s teškoćama u uvodni razgovor o važnosti prehrane i tjelesnoga vježbanja. Bit će to prilika da neki od njih, bez obzira na teškoću, istaknu svoju pravilnu prehranu, a drugi da im je važna tjelesna aktivnost (primjerice učenici s ADHD-om), što će biti vidljivo i utvrđivanjem mjesta na plakatu HZJZ-a o tjelesnoj aktivnosti.
Pri izradi dnevnoga plana dosadašnjih aktivnosti učenicima s intelektualnim teškoćama i PSA-om trebat će podrška vršnjaka. Kad se uvodi igra gumi gumi, učenici s teškoćama trebat će podršku vršnjaka za unos u tablicu mjesečnoga plana.
Potrebno je brinuti se o učenicima s nižom razinom motoričke spretnosti (neki od učenika s intelektualnim teškoćama, učenici s PSA-om) i planirati kako će se uključiti u igru, odnosno u igru utroje tijekom sata. Nastavnik u tim slučajevima procjenjuje potreban način podrške (visina gume, kompleksnost pokreta, pravila igre) za svakoga učenika posebno. Pri tome je vrlo važna suradnja drugih učenika što se može postići izmjenom učenika u tročlanim timovima i poticanjem inkluzivne atmosfere (Nikoga ne isključujemo!).
Bilo bi poželjnosnimiti vještinu u igri na početku kako bi učenik mogao pratiti svoj napredak, a nakon mjesec dana usporediti svoju vještinu prije i poslije uvježbavanja.
Učenici s motoričkim poremećajima, kojima je onemogućeno uključenje u igru, trebat će zamjensku igru (sličnu ovoj igri).

Pri predstavljanju stečenih vještina učenika s teškoćama (intelektualne teškoće, PSA) nakon mjesec dana najbolje će se vidjeti napredak usporedbom početne i završne razine vještine u igri (u usporedbi s drugim učenicima njihova je završna razina vještine niža).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu naučiti gumi gumi na više načina preskakanja te ih predstaviti ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Gumi gumi

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK A.5.2. Povezuje strukture gibanja iz raznovrsnih grupacija sportova i elementarnih igara.
  • OŠ TZK D.5.3. Upotrebljava iz ove razine primjenu pravila, tj. iz raznovrsnih grupacija sportova i elementarnih igara koje razvijaju sposobnost samoregulacije i suradničkog odnosa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Znam, hoću, mogu

U uvodnoj aktivnosti recite učenicima da navedu sve što znaju ili mogu raditi/napraviti (svirati gitaru, skijati se, klizati se, govoriti španjolski i sl.). Razgovarajte s njima o tome kako su to naučili, što je sve bilo potrebno da bi usvojili neku novu vještinu, jesu li išli na tečaj, samostalno učili ili uz pomoć roditelja itd.
Neka razmisle o tome što bi voljeli naučiti i neka se odluče za jednu vještinu koju su spremni naučiti u budućnosti.
Neka velikim slovima na papir napišu ZNAM, odnosno MOGU.

Neka razmisle o tome što je sve potrebno da bi postigli taj cilj. Pričajte s njima što moraju naučiti prije usvajanja nove vještine, neka procijene koliko moraju uvježbavati naučeno, koliko je sati dnevno ili tjedno potrebno da bi postigli svoj cilj. Potaknite ih da osvijeste kada (sat, dan) bi mogli pronaći vrijeme da se posvete učenju novih znanja ili vještina.
Predložite im da naprave dnevni kalendar svojih aktivnosti (škola, učenje, izvannastavne aktivnosti, slobodno vrijeme) da bi lakše mogli odlučiti kada se u danu posvetiti novoj vještini. U tome im može pomoći interaktivni sadržaj Time management – kako možeš uspješno upravljati vremenom? u kojem mogu izraditi vlastiti dnevni planer.

Neka na papiru na kojem su napisali ZNAM, odnosno MOGU naprave popis aktivnosti s točno navedenim vremenom u danu i tjednu kada bi se mogli posvetiti cilju (pr. srijedom ujutro od 10 do 11 sati vježbam nepravilne glagole u njemačkome jeziku).
Potaknite ih da naprave što detaljniji popis i što konkretnije opise aktivnosti - neka podijele velike i zahtjevne aktivnosti u manje korake i dodijele im vrijeme u danu i u tjednu.
Na kraju razgovarajte o kradljivcima vremena i što uočavaju kao glavni razlog zbog kojeg ne bi mogli ostvariti plan. Ispravite opseg aktivnosti ili potrebno vrijeme da bi se smanjila mogućnost neostvarivanja plana. Neka učenici za izradu plana upotrijebe prema vlastitome izboru neki od brojnih predložaka u alatu Canva (Templates/Planner).

Izvannastavna aktivnost

Znam, hoću, mogu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Upravljanje vremenom.
  • Osvještavanje koliko vremena je potrebno za naučiti nešto.
  • Preuzimanje odgovornosti za sebe.
  • Osvještavanje koje su učenikove sposobnosti i mogućnosti te razlikovanje od drugih - svakom je potrebno njegovo vrijeme da nešto nauči.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.