Za početak zajedno s učenicima komentirajte fotografiju pribora za tehničko crtanje prikazanu na poveznici e-škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.1. (Na početku). Postavite motivirajuća pitanja (npr. Koji sve pribor prepoznajete na fotografiji? / Jesu li prikazani trokuti jednaki?).
Pitajte zatim učenike jesu li dosad imali priliku vidjeti nekoga da se koristi priborom tijekom rada. Neka opišu te situacije. Navedite primjere tih osoba u stvarnom životu poput montažera namještaja, arhitekta, projektanta i dr.
Navedite učenike na samostalno pregledavanje radnog materijala za izvođenje vježbi i praktičnog rada iz Tehničke kulture 5. Nakon izdvajanja pribora zajedno ga s učenicima razvrstajte i imenujte.
U nastavku organizirajte učenike u grupe po troje ili četvero. Svakom učeniku u grupi zadajte istraživanje jednog od pribora za TC koristeći se internetom. Učenicima dajte jasne smjernice za istraživanje, primjerice zadajte im neka pronađu slike putem alata Pixabay ili neka opišu ukratko primjenu zadanog pribora. Jedan od učenika neka bude vođa grupe. Taj učenik izrađuje poster koristeći se dobivenim informacijama o priboru od ostalih članova u grupi (međupredmetna tema Osobni i socijalni razvoj). U alatu Canva napravite predložak pod naslovom Pribor za tehničko crtanje. Izradite grupe u alatu i dodajte članove u predložak s pomoću adrese e-pošte svakog učenika.
Nakon izrade svaka grupa prezentira svoj poster ostalim učenicima.
Uputite učenike na samostalan rad u kojem će uporabom pribora za tehničko crtanje nacrtati usporedne i okomite crte u bilježnicu bez crta. Dogovorite s učenicima neke pojedinosti za provedbu vježbe, primjerice koliko crta treba nacrtati, kolika treba biti duljina crta, a koliki razmak između njih. Razmak između crta učenici mogu samostalno odrediti mjerenjem u bilježnicama s crtama i/ili onima s kvadratićima.
Na kraju učenici međusobno zamijene bilježnice (s učenikom u klupi ili s drugim učenikom iz razreda) te rabeći pribor za tehničko crtanje, provjeravaju točnost i preciznost izvedbe. Neposredno prije međusobnog vrednovanja učenicima dajte jasne smjernice kojima će provjeriti crteže. Neka vrednuju, primjerice, jesu li crte međusobno usporedne, jesu li crte međusobno okomite, jesu li razmaci između crta ujednačeni i dr.
Uspostavite videopoziv s pomoću digitalnog alata MS Teams. U sklopu prve aktivnosti, rabeći mogućnost dijeljenja ekrana, prikažite učenicima fotografiju pribora za tehničko crtanje prikazanu na poveznici e-škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.1. (Na početku). Zajedno s učenicima navedite vrste pribora u TC.
U nastavku u alatu Canva izradite predložak pod naslovom Pribor za tehničko crtanje te napravite grupe po troje ili četvero u alatu, a zatim dodajte članove grupa u predložak. Uputite učenike na rješavanje zadatka. Zadajte im određeni vremenski rok u kojem moraju odraditi aktivnost. Nakon isteka roka u zajedničkom pozivu predstavite sve radove.
Tijekom prilagodbe scenarija važno da imate na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Preporučuje se da učenika s teškoćom, u dogovoru s njim, premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Fotografije pribora koje ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite ranije učenicima s teškoćama, a učenicima s oštećenjem vida opišite verbalno važne vizualne informacije na fotografijama.
Učenicima s teškoćama, a osobito učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra, važno je približiti nove pojmove i omogućiti im što više neposrednog iskustva (tijekom pregledavanja pribora za tehničko crtanje u Edutoriju potaknite učenike na to da odmah izvade svoj tehnički pribor koji mogu vidjeti, opipati, pokušati rabiti, uspoređivati i slično).
Učenike s teškoćama smjestite u grupe u kojima se nalazi jedan vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti.
Poster koji će učenici izrađivati, neka bude primjerenog dizajna i fonta, a osobito ako u razredu imate učenika s oštećenjem vida. Poster neka izlaže učenik iz grupe koji to želi, nemojte inzistirati na tome da izlaže učenik koji ima strah od javnog nastupa. Njegov rad pratite u grupi.
Tijekom aktivnosti samostalnog crtanja različitih vrsta crta važno je da pružite podršku učenicima s teškoćama. Također, poželjno je da učenicima s teškoćama date pisane upute kako napraviti određenu vrstu crta te, ako je potrebno, da im pružite fizičku podršku ili demonstraciju u crtanju. Imajte na umu da će učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava trebati više vremena za ovu aktivnost te da zbog prirode teškoće možda neće biti dovoljno precizni u povlačenju crta. Vrednujte trud, zalaganje i korake u procesu koje učenik poznaje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama.
Križić - kružić
U bilježnici bez crta učenici crtaju mrežu od devet kvadratića duljine 30 mm priborom za tehničko crtanje. Kad izrade mreže, učenike podijelite u parove. Neka se međusobno dogovore o tome tko će imati koji znak ("x" ili "o"). Znakove upisuju u kvadratiće uporabom pribora za tehničko crtanje (trokuta, ravnala i šestara). Nakon svakog upisanog znaka zamijene bilježnice. Igra je gotova kad ispune sve kvadratiće ili kad jedan od učenika pobijedi prema pravilu igre.
Navedite učenike na proučavanje dimenzija i vrsta materijala od kojih su napravljeni udžbenik i bilježnica kojima se koriste tijekom rada. Nakon kratke diskusije podijelite ih u grupe po troje ili četvero.
Radeći u grupama, učenici trebaju provesti istraživanje o papiru. Područja za istraživanje su sljedeća: 1. povijest nastanka papira, 2. dimenzije i vrste araka papira, 3. proces proizvodnje papira, 4. utjecaj industrije proizvodnje papira na okoliš (korelacija s temom Održivi razvoj). Kao primjere izvora istraživanja navedite im neke od poveznica na kojima će prikupiti tražene informacije (npr. Kako se izrađuje papir?, Papir i karton i dr.). Svaki učenik u grupi istražuje neko od navedenih područja te na temelju pronađenih informacija učenici u grupama izrađuju infografiku u alatu Popplet. Vođa grupe koordinira rad ostalih učenika u grupi te, prema potrebi, prezentira izrađenu infografiku ostalima u razredu.
Kad sve grupe dovrše svoje radove, neka njihovi predstavnici prezentiraju izrađene infografike ostalima u razredu. Radove zatim ukratko prokomentirajte. Također, razgovarajte o važnosti dimenzija araka papira i njihovoj primjeni u tehničkom crtanju.
Pogledajte s učenicima animaciju o veličinama papira prikazanu na poveznici e-škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.1. (Papir i A formati papira). Postavite pitanje o tome koliko puta možemo presavinuti obični A4 papir. Nakon dobivenih odgovora predložite samostalnu vježbu savijanja papira A4 formata. Nakon provedene vježbe usmenim putem prikupite odgovore učenika.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je da imate na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Preporučuje se da učenika s teškoćom, u dogovoru s njim, premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Učenicima s teškoćama, a osobito učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra, važno je približiti nove pojmove, povezati ih s dosadašnjim nastavnim cjelinama i omogućiti im što više neposrednog iskustva (donesite pribor za tehničko crtanje te različite formate papira koje učenici mogu vidjeti, opipati, pokušati rabiti, međusobno uspoređivati prema njihovoj veličini i sl.).
Pripremite jednostavan grafički organizator za učenike s teškoćama koji će sadržavati ključne pojmove koji će se obrađivati u predloženim aktivnostima kako bi lakše pratili novu cjelinu i rad u grupama.
Tijekom aktivnosti rada u grupama važno je da učenika s teškoćama stavite u poticajnu grupu vršnjaka koja će ga uključivati prema njegovim mogućnostima. Pri izradi infografike vodite računa o tome da učeniku s oštećenjem vida ta infografika ne bude prezasićena vizualnim informacijama, da njezin dizajn bude jednostavan i pregledan te da kontrast podloge i slova bude vidljiv učeniku.
Tijekom gledanja animacije u završnom dijelu aktivnosti pobrinite se da učenicima s teškoćama ranije pošaljete videozapis kako bi ga mogli pogledati više puta. Učenika s oštećenjem sluha smjestite što bliže izvoru zvuka, usmjeravajte pažnju učenika na ključne pojmove u videozapisu, a učeniku s intelektualnim teškoćama pripremite kratak grafički prikaz ključnih sadržaja u videozapisu.
Za početak zajedno s učenicima komentirajte slike tehničkih crteža. Rabite slike s nacrtanim jednostavnim tijelima, a posljednja slika neka bude slika radioničkog crteža. Za pronalaženje potrebnih slika koristite se servisom Pixabay. Tijekom razgovora usredotočite se na vrste crta koje se vide na slikama.
U nastavku zajedno s učenicima pogledajte videolekciju Tehnička kultura, 5. r. OŠ - Vrste crta i kotiranje (1.25' - 3.35') snimljenu u sklopu i-nastave ili ih uputite na sadržaj na poveznici e-škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.2, gdje se navodi uporaba pojedinih vrsta crta pri izradi tehničkih crteža.
Pri pregledavanju slike radioničkog crteža pitajte učenike znaju li koja zanimanja izrađuju takve crteže (korelacija s međupredmetnom temom Poduzetništvo). Tijekom diskusije usmjerite razgovor na arhitekturu i pelješki most. Pitajte učenike o tome koja je zemlja dizajnirala i izgradila most. Postavite pritom pitanje učenicima smatraju li da su kineski inženjeri mogli pročitati slovenski tehnički crtež. Neka objasne svoje odgovore. Nastavite razgovor o normama i pravilima tehničkog crtanja te o značenju crta i simbola u tehničkom crtanju.
Na kraju diskusije neka učenici samostalno vježbaju pravilno crtanje različitih vrsta crta u svojim bilježnicama. Naglasite važnost uporabe pribora za tehničko crtanje te pravilne organizaciju radnog mjesta kako bi vježba bila uspješno izvršena (međupredmetna tema Učiti kako učiti - Stvaranje okružja za učenje). Odredite broj potrebnih crta te duljinu i razmake između njih.
Primjer zadatka: Uporabom pribora za tehničko crtanje nacrtajte dvanaest usporednih linija s razmakom od pet milimetra tako da svaka susjedna nacrtana linija bude različita vrsta crte.
Svaki učenik svoje crteže objavljuje na zidu u alatu Padlet. Prikažite (projicirajte) pojedine rezultate i prokomentirajte s učenicima njihovu točnost i preciznost crtanja.
Zatim povedite raspravu postavljajući pitanje učenicima o tome znaju li čime još, osim priborom za tehničko crtanje, možemo izraditi tehnički crtež. U razgovoru s njima nabrojite razne računalne programe kojima se to ostvaruje (Bojenje, MS Word, TinkerCad, AutoCad i dr.).
Kao sljedeću aktivnost zadajte učenicima samostalnu izradu tehničkog crteža kocke u online alatu MS Word.
U online paketu Office 365 otvorite alat MS Word i nacrtajte kocku pravilnom uporabom različitih vrsta crta. Ako se nisu prije susreli s alatom, pokažite učenicima kako u njemu mogu raditi. Također, pokažite im u koracima tijek nastanka tehničkog crteža.
MS Word ima mogućnost crtanja geometrijskih oblika uz uporabu različitih vrsta crta. U sklopu alatne trake na kartici Prikaz postoji mogućnost dodavanja crne rešetke u radni prostor dokumenta, što umnogome olakšava crtanje usporednih i okomitih linija.
Svrha je ove aktivnosti omogućiti svim učenicima da na jednostavan način izrade tehnički crtež služeći se računalom. Tako izrađen crtež mogu podjeliti s ostalim učenicima u razredu.
Tijekom prilagodbe scenarija važno da imate na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Preporučuje se da učenika s teškoćom, u dogovoru s njim, premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom aktivnosti pregledavanja digitalnih sadržaja važno je da pružite podršku učenicima s teškoćama. Primjerice, možete isplanirati da učenik s teškoćama radi u paru s vršnjakom koji će mu čitati tekst, odnosno koji će mu pomoći snaći se na stranici i sl. Usto, pokažite nekoliko puta učeniku na koji način može raditi u zadanim digitalnim alatima te ponovite s njim sadržaje kojima ćete se baviti tijekom aktivnosti.
Videolekciju koju ćete gledati, pošaljite ranije učenicima s teškoćama.
Tijekom diskusije češće prozivajte učenike s teškoćama kako biste im zadržali pažnju i potaknuli ih na usvajanje pojmova, ali učenike koji imaju strah od javnog nastupa nemojte usmeno prozivati, nego ih zamolite da napišu ono što bi usmeno rekli.
Učenicima s teškoćama unaprijed pripremite predložak s nazivima pojedine vrste crta te s nacrtanim primjerima pojedine vrste crta koji mogu rabiti tijekom svih aktivnosti.
Tijekom rješavanja zadatka u kojem učenici trebaju crtati u bilježnicu različite vrste crta, pripremite učenicima s teškoćama predložak s pravilom crtanja pojedine vrste crte koji mogu rabiti dok rješavaju zadatak. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju smanjite broj istovjetnih zadataka te učenicima s teškoćama kojima je potrebno, produljite vrijeme rada u ovom zadatku (primjerice, učenicima s oštećenjem vida, učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava). Učenicima koji imaju intelektualne teškoće, omogućite da riješe najviše 3 zadatka u kojima će rabiti različite vrste crta. Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava unaprijed pripremite veći broj usporednih crta te im jasno označite prostor u kojem oni trebaju povući nekoliko njih (2-3). Učenicima s oštećenjem vida omogućite da po uzoru na Vaše crte, crtaju taktilne linije s pomoću tiflotehničkih pomagala. Učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite predložak na kojem je 6 različitih crta iza kojih oni trebaju napraviti sljedećih 6.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama.
i- nastava MZO, Tehnička kultura za 5. razred OŠ. Preuzeto s https://i-nastava.gov.hr/videolekcije-2021-2022/osnovna-skola-predmetna-nastava-5-8-razred-2021-2022/5-razred-os-564/564 (24. ožujka 2022.).
Kako se izrađuje papir? - DS Smith. Preuzeto s https://www.dssmith.com/hr/mediji/novosti-i-priopcenja-za-tisak/2022/5/kako-se-izrauje-papir (6. lipnja 2022.).
Papir i karton. Preuzeto s https://hr.izzi.digital/DOS/2058/2074.html (6. lipnja 2022.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.