Predmet
Likovna kultura 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Novi prijatelj

Naziv predmeta
Likovna kultura 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • omjeri
  • proporcije
  • strip
  • odnos slike i teksta
  • kadar

Što nam govori odnos slike i teksta

Pripremite nekoliko plakata s različitim omjerima količine slike i teksta te na kojima su slova različitih veličina. Također, izaberite plakate s različitim fotografijama ili ilustracijama. Odredite različitosti prema odabiru motiva i pristupu motivu (apstraktni, figurativni, cjelina ili detalj kakva predmeta ili predjela, jedna ili više osoba i dr.). Predloženi su sljedeći autori:

  • Lana Cavar
  • Dražen Cuculić
  • Boris Ljubičić.

Služeći se odabranim primjerima, izradite niz zadataka kojima ćete potaknuti učenike na njihovu analizu. Pojedinačne zadatke napravite s pomoću digitalnog alata LearningApps, a zatim ih spojite u jednu cjelinu u alatu Genially u formi interaktivne prezentacije. Prvi zadatak izradite tako da s plakata izdvojite tekstove, a učenicima zadajte da pogode koji tekst pripada kojem plakatu, odnosno da povežu sliku i tekst u jednu cjelinu. Sljedeće zadatke oblikujte tako da učenici, odgovarajući na pitanja i birajući između više ponuđenih odgovora, analiziraju što im je pomoglo u rješavanju zadatka. Tako će sustavno usvojiti na koje sve načine tekst i slika mogu biti povezani, kako na plakatu mogu postojati različite količine teksta te kako je pristup odabiru teksta povezan s načinom na koji je odabrana slika, odnosno ilustracija.

Nakon rješavanja zadatka potaknite učenike na diskusiju putem koje ćete objasniti kako se plakatima prenose različite poruke. Neka se učenici prisjete koje poruke na plakatima prve uočavaju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.

Smjestite učenika s oštećenjem vida bliže promatranim plakatima te obratite pozornost na usmjerenost izvora svjetlosti u prostoriji.

Kako bi učenici s teškoćama uspješnije usmjerili pažnju, objasnite im koje sadržaje trebaju promatrati. Možete im omogućiti i kratak podsjetnik vezan za motive. Plakati neka budu dovoljno velikog formata kako bi učenici mogli uočiti sve bitne odrednice. Važne dijelove plakata uvećajte tijekom prikaza.

U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa te češćim povratnim informacijama.

Pomoćnik u nastavi ili drugi učenik može učeniku s oštećenjem vida pružiti dodatne usmene opise vizualnih sadržaja.

Učenike nastojte potaknuti na kreativno razmišljanje dodatnim pitanjima. Omogućite im da se izraze na način koji im najviše odgovara (pisanim ili usmenim putem, pokretom i sl.).

Pri izradi sadržaja u digitalnom alatu Genially pripazite na grafičku organizaciju sadržaja (vizualna zasićenost, kontrast, veličina fonta, nestiliziran font, razmještaj teksta i slike). Kreirajući zadatke, koristite se jednostavnim i uvećanim fontom te pripazite na to da su ključni pojmovi istaknuti. Jednostavno uredite prezentaciju kako biste izbjegli vizualnu prezasićenost. Tako će i učenik s teškoćama uspješno percipirati sve potrebne informacije. Pripazite na to da su svi grafički elementi u prezentaciji primjerene veličine.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što nam govori odnos slike i teksta

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može analizirati različite načine prijenosa poruke s pomoću različitih odnosa slike i teksta.
  • Učenik može obrazložiti kako različiti odnosi veličina u kadrovima sudjeluju u prijenosu poruke.
  • Učenik može nabrojiti situacije iz svakodnevnog života u kojima se susreo s prijenosom poruke s pomoću različitih odnosa slike i teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Novi susret

Odaberite film koji se bavi vršnjačkim odnosima. Neka to bude film o kojem su učenici govorili na nastavi Hrvatskog jezika (film koji su gledali ili spominjali na nastavi ili koji je interpretacija lektirnog djela). Odaberite jedan njegov dio i s pomoću njega izradite interaktivni video u digitalnom alatu H5P.

Napravite ga tako da se zaustavi na nekoliko mjesta kako bi učenici mogli odgovoriti na postavljena pitanja i analizirati situaciju kojom se film bavi. Pitanja trebaju biti usmjerena na prepoznavanje situacije kao i na način na koji su prikazani položaji i odnosi likova u kadru. Na kraju prikažite i definiciju kadra kako bi učenici utvrdili naučeno.

Kad riješe zadatak, potaknite ih na diskusiju o uočenom. Učenici će opisati poruke koje uočavaju u promatranim situacijama, a zatim i objasniti kako uočene situacije mogu povezati sa situacijama koje su sami doživjeli. Svakako ih potaknite na to da se prisjete situacija u kojima su stekli nove prijatelje ili da razmisle o tome kako su se osjećali kad su se našli u novom okruženju. Neka navedu što im je pomoglo da se opuste ili osjete prihvaćeno. Ili obrnuto, što su oni učinili kako bi se drugi tako osjećali.

Neka zatim neku od opisanih situacija prikažu stripom uz uporabu različitih odnosa slike i teksta. Strip neka ima najmanje četiri, a najviše šest kadrova. Također, neka iskoriste različite odnose veličina teksta i slika kako bi istaknuli svoju ideju.

Zadajte da rade tušem i ponovite pravila u primjeni zadane tehnike.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.

Smjestite učenika s oštećenjem sluha bliže izvoru zvuka. Osigurajte tišinu u razredu. Ako je moguće, uključite hrvatske titlove u filmu. Također, možete napraviti transkript gledanog videa za učenike s oštećenjem sluha. Transkript izradite u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini). Napišite tekst iz videa, a zatim ubacite pitanje koje se spominje i na prezentaciji.

Učeniku s teškoćama unaprijed dajte pitanja za gledanje videa kako bi znao na što treba usmjeriti svoju pažnju.

Tijekom definiranja ključnih pojmova vezanih za kadar koristite se kraćim rečenicama i jednostavnim rječnikom. Učeniku s teškoćama omogućite podsjetnik s ključnim pojmovima koji će mu biti koristan tijekom cijelog nastavnog sata. Podsjetnik izradite u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju sadržaja.

Učenike nastojte potaknuti na kreativno razmišljanje dodatnim pitanjima. Omogućite im da se izraze na način koji im najviše odgovara (pisanim ili usmenim putem, pokretom i sl.). Češće provjeravajte razumiju li učenici s oštećenjem sluha postavljena pitanja.

Omogućite prilagodbu materijala za učenike s teškoćama u obliku žućkastog papira za slikanje, veće plohe za izvedbu likovnog rada ili zadebljanog držača kista. To se osobito odnosi na učenike s oštećenjem vida ili oštećenjem mišićno-koštanog sustava.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da povežu nekoliko stripova u cjeline te od njih oblikuju nekoliko strip-almanaha. Zajedno neka osmisle naslov i ilustraciju za naslovnicu primjenjujući naučeno o odnosu slike i teksta te o odnosu veličina u kadru.

Nastavna aktivnost za predmet X

Novi susret

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može izraziti svoju ideju s pomoću različitih odnosa slike i teksta.
  • Učenik može izraziti svoju ideju s pomoću različitih odnosa veličina u kadrovima.
  • Učenik može predložiti svoje rješenje svakodnevne situacije putem likovnog rada u formi stripa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Usporedimo, naučimo, utvrdimo

Gotove radove učenici postavljaju u digitalni alat Padlet kako bi bili dostupni i drugima. Potaknite ih na to da radove organiziraju prema sličnostima s obzirom na teme kojima se bave i predložene načine rješavanja problema. Nakon toga raspravite o tome na koji su način različite mogućnosti izražavanja s pomoću odnosa slike i teksta pridonijele jasnoći prijenosa poruke.

Također, prikažite nekoliko primjera stripa i razgovarajte o ulozi kadra u prijenosu ideje te o tome kako različiti autori tretiraju mogućnosti teksta u oblikovanju stripa. Predloženi su sljedeći primjeri:

  • Miljenko Dragić: Tupko
  • Jim Davis: Garfield
  • Hugo Pratt: Corto Maltese.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Padlet. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Ako učenik s teškoćama to želi, neka predstavi svoj rad ostalim učenicima u razredu. Učenike s oštećenjem jezično-govorno-glasovne komunikacije dodatno ohrabrite za usmeno izlaganje i diskusiju. Nastojte potaknuti učenike na kreativno razmišljanje dodatnim pitanjima. Omogućite im da se izraze onako kako im najviše odgovara (pisanim ili usmenim putem, pokretom i sl.).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Usporedimo, naučimo, utvrdimo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može usporediti svoje rješenje svakodnevne situacije s rješenjima drugih učenika.
  • Učenik može obrazložiti kako je izrazio svoju ideju s pomoću različitih odnosa slike i teksta te s pomoću različitih odnosa veličina u kadrovima.
  • Učenik može opisati kako je oblikovan strip.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.