Razgovorom potaknite učenike na usustavljivanje naučenoga u sedmom razredu. Razgovarajte o tome što su sve naučili te kojim su se programima koristili za izradu digitalnih radova na nastavi informatike. Potaknite učenike pitanjem kako su znanja stečena na informatici primijenili u drugim nastavnim predmetima. Jesu li izrađivali digitalne sadržaje? Kojim su se programima koristili? Postoji li neki digitalni sadržaj koji su izradili i na koji su posebno ponosni? Zamolite učenike da predstave taj sadržaj.
Zadajte učenicima zadatak da u parovima pronađu digitalne sadržaje koje su izradili na nastavi informatike. Potaknite ih na kritičko promatranje vlastitih radova te uočavanje napretka u razvoju vještina tijekom sedmog razreda. Zadajte učenicima zadatak da izrade zbirku vlastitih radova. Zbirka treba biti dostupna učenicima i od kuće. Predložite korištenje pohranom u oblaku za izradu zbirke. Učenici u zbirku trebaju staviti svoje najbolje radove posvećene određenoj temi koju ste obrađivali tijekom nastavne godine. Predložite učenicima da u svoju zbirku dodaju i radove koje su izradili i za druge nastavne predmete.
Nakon što izrade zbirku svojih radova, potaknite učenike da promisle kako bi svoju zbirku mogli učiniti dostupnom i drugima. Potaknite oluju ideja. Raspravite s učenicima o predloženim idejama. Prikažite učenicima primjere sadržaja izrađenih u alatu ThingLink. Najavite učenicima da će sada svoju zbirku predstaviti s pomoću tog alata. Ako to još niste učinili, pokažite učenicima mogućnosti alata ThingLink.
Učenici se u alat ThingLink prijavljuju svojim korisničkim računom u sustavu AAI@EduHr i izrađuju mrežnu zbirku vlastitih radova. Sadržaj dodajte učitavanjem datoteke (obratite pozornost na vrstu i veličinu datoteke) ili pomoću koda za ugradnju. Prezentacije izrađene u alatu PowerPoint i pohranjene na servisu OneDrive ugrađujemo pomoću koda za ugradnju (Datoteka – Zajednički koristi – Ugradi).
Sadržaje izrađene u alatu ThingLink objavite tako da postavke privatnosti budu postavljene na moja organizacija.
Izradite rubriku za vrednovanje radova. Neka učenici svoj rad predstave u razrednome odjelu. Prilikom predstavljanja radova provedite vršnjačko vrednovanje.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u aktivnosti.
Unaprijed najavite učeniku da će biti potreban pristup njegovim radovima kako bi provjerio njihovu dostupnost prije nastavnog sata.
Metoda oluje ideja može biti izazovna za učenike s teškoćama, stoga ih potaknite na razmišljanje postavljanjem dodatnih potpitanja.
Učenik s teškoćama neka radi u paru s učenikom koji će na njega pozitivno utjecati tako što će mu pružiti dodatnu podršku te će ga motivirati da aktivno sudjeluje u aktivnostima. To može biti učenik s kojim je već prije uspješno surađivao. Češće provjeravajte napredak para u kojemu se nalazi učenik s teškoćama.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za korištenje digitalnim alatom ThingLink. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Prilikom izrade interaktivne slike u alatu ThingLink potrebno je najprije postaviti sliku pozadine. Potaknite učenike da istraže načine na koje mogu samostalno izraditi sliku. Potaknite učenike da primijene znanja rada u alatu Canva te prijavom u taj alat svojim korisničkim računom u sustavu AAI@EduHr samostalno izrade odgovarajući grafički dizajn za svoju interaktivnu sliku.
Razgovarajte s učenicima o različitim načinima na koje se netko može predstaviti. Predstavljanje u fizičkom svijetu povežite s predstavljanjem u digitalnome svijetu te s digitalnim tragom koji ostavljamo. Potaknite učenike na promišljanje o tome kako mogu ostaviti digitalni trag koji će im u budućnosti pomoći. Navedite učenike na zaključak da objavljivanjem vlastitih sadržaja na internetu možemo ostaviti dobar trag.
Nastavite razgovor o tome kako možemo objavljivati na internetu te o različitim specijaliziranim mrežnim stranicama za objavu radova. Potaknite učenike na istraživanje takvih mrežnih mjesta, a poseban naglasak pri istraživanju stavite na ona mrežna mjesta na koja se prijavljuju svojim korisničkim računom u sustavu AAI@EduHr.
Ako dosad niste, upoznajte učenike s uslugom Libar.
Prije zadatka izradite kartice na kojima će pisati zadatci za izradu knjige. Za svaki nastavni predmet ili područje izradite po jednu karticu. Zadatak sadržava konkretne upute za izradu knjige, primjerice, učenici mogu izraditi knjigu za određenu nastavnu cjelinu za odabrani nastavni predmet.
Učenike podijelite u parove. Svaki par izvlači karticu sa zadatkom te za odabrani nastavni predmet ili područje izrađuje knjigu. Knjiga se sastoji od više poglavlja, a nakon svakog poglavlja nalaze se zadatci za vrednovanje koje učenici samostalno smišljaju. U poglavlja učenici dodaju tekst, slike, videozapise i audiozapise. Nakon svakog poglavlja treba izraditi zadatke za vrednovanje. Učenici neka knjige pohrane na sustavu Libar te izvezu knjigu u formatu EPUB. Izradite rubriku za vrednovanje. Predstavljanje knjiga može se napraviti kao radionica. Svaki par neka dobije četiri knjige drugih učenika koje će vrednovati pomoću rubrike. Na kraju ukratko predstavite sve knjige i dajte povratnu informaciju svim učenicima. Poveznice na učeničke knjige možete objaviti na mrežnoj stranici škole.
Uspostavite videopoziv pomoću aplikacije Teams. Uvodni dio aktivnosti provedite na isti način kao i u učionici. U pitanjima koja to omogućuju iskoristite mogućnost odgovaranja prikazom reakcije (primjerice, znakom sviđanja (tzv. lajkom) ako je odgovor pozitivan).
Ako se učenici dosad nisu upoznali sa sustavom Libar, pokažite im i objasnite njegove mogućnosti. Pripremite kartice sa zadatcima iz opisa. Kartice mogu biti izrađene u nekom od alata za nasumično izvlačenje kao što je alat Random Name Picker, dostupan na stranici ClassTools.
Podijelite učenike u parove, za svaki par izvucite zadatak i uputite učenike u ono što trebaju napraviti. Za svaki par otvorite po jednu izdvojenu sobu za suradnju kako bi lakše komunicirali tijekom rada na zadatku. Prema potrebi, tijekom rada posjećujte sobe za suradnju i pomozite učenicima ako im zatreba pomoć. Dajte učenicima određeni rok za rješavanje zadatka nakon čega zatvorite sobe za suradnju. Izrađenu rubriku za vrednovanje podijelite s učenicima kao dokument izrađen u alatu Word koji mogu preuzeti kako bi ga ispunili na računalu. Vrednovanje možete provesti na opisani način te u tom slučaju ponovno otvorite izdvojene sobe za suradnju za parove. S obzirom na specifičnost nastave na daljinu, vrednovanje možete provesti i pojedinačno, tako da svaki učenik dobije jednu ili dvije knjige koje treba vrednovati. Nakon vrednovanja usporedite ocjene učenika za svaku knjigu, predstavite knjige i dajte povratnu informaciju učenicima.
Za kraj, zamolite učenike da emotikonom pokažu kako se trenutačno osjećaju, pozdravite ih i prekinite poziv. Kao što je predloženo, sve učeničke knjige objavite na mrežnoj stranici škole.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na uključivanje u aktivnosti.
Učenika s teškoćama potaknite na razmišljanje postavljanjem dodatnih potpitanja. Pružite učeniku asocijacije i dodatna objašnjenja kako biste mu usmjerili pozornost i potaknuli ga. Učenike ohrabrite na iznošenje odgovora i pohvalite njihovo zalaganje.
Učenik s teškoćama neka radi u paru s učenikom koji će pozitivno utjecati na njega tako što će mu pružiti dodatnu podršku te ga motivirati za aktivno sudjelovanje u aktivnostima. To može biti učenik s kojim je već prije uspješno surađivao.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za korištenje sustavom Libar. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta.
Prilikom izrade kartica s uputama pripazite na grafičku prilagodbu teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razdvojene u više dijelova).
Omogućite podsjetnik koji sadržava ključne odrednice za aktivnost vrednovanja knjiga.
Ako se aktivnost provodi u mrežnom okružju, svakako provjerite služi li se učenik aplikacijom Teams. Omogućite mu podsjetnik o njezinu korištenju. Češće dolazite u sobu za suradnju u kojoj se nalazi učenik s teškoćama i provjeravajte napredak u aktivnosti. Sve potrebne materijale tijekom aktivnosti unaprijed pošaljite učeniku s teškoćama kako ne bi gubio vrijeme tražeći ih te kako bi lakše usmjerio pozornost na zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici istraže i usporede dostupne besplatne i komercijalne programe za čitanje knjiga u formatu EPUB. Odaberite najmanje jedan program za čitanje knjiga u formatu EPUB na računalu (Windows) i jedan za čitanje na tabletu / pametnom telefonu koji učenik posjeduje (Android/Apple/Huawei).
Razgovorom navedite učenike na zaključak da se na internetu mogu pronaći mnogi korisni sadržaji te da postoje specijalizirana mrežna mjesta za pojedine vrste sadržaja, kao i za različite teme.
Podsjetite učenike na dosad naučeno – na izradu mrežne stranice s pomoću koda HTML, izradu prezentacije u alatu Sway ili u nekom drugom programu kojim ste se koristili u radu s učenicima. Otvorite mrežnu stranicu škole i proučite njezinu strukturu. Proučite strukturu i nekih drugih mrežnih mjesta kao što su, primjerice, portal škole.hr, Edutorij i sl. Uočite da na stranicama portala škole.hr i repozitorija Edutorij dio sadržaja postaje dostupan tek nakon prijave. Proučite izbornike i podizbornike i usporedite ih sa stablastom strukturom mapa na računalu. Najavite učenicima da će sada izraditi vlastite mrežne stranice (priručnik). Prije nego što započnu s izradom mrežnih stranica, moraju razmisliti o strukturi. Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa osmislit će strukturu mrežnog sjedišta, koje su to stranice koje se pojavljuju u glavnom izborniku, a što će se pojavljivati u podizbornicima. Nakon što učenici osmisle strukturu mrežnog mjesta, trebaju pripremiti materijale za objavu. Učenici biraju boje mrežnog mjesta i izrađuju grafiku kako bi njihovo mrežno mjesto bilo jedinstveno.
Vođenom vježbom upoznajte učenike s izradom mrežnog mjesta u alatu WordPress. Pokažite im kako u mrežnu stranicu ugraditi kod njihovih radova s interneta. Analizirajte s učenicima kod HTML i prilagodite ga mjestu ugradnje.
Nakon vođene vježbe osigurajte dovoljno vremena da učenici u grupama izrade mrežno mjesto u koje ugrađuju blokove i dodaju unaprijed pripremljeni sadržaj.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u različitim aktivnostima.
Tijekom prikazivanja sadržaja pripazite da je sadržaj jasno vidljiv. Prilikom predstavljanja sadržaja i davanja uputa koristite se jednostavnim rječnikom razumljivim svim učenicima.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za korištenje digitalnim alatom WordPress. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će na njega djelovati poticajno tako što će ga motivirati i dodatno ga podržati u aktivnosti. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on ravnopravno ne sudjeluje u aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici neka istraže napredne funkcije alata WordPress, kao što su objava mrežnih stranica u zakazano vrijeme te mogućnost vidljivosti pojedinih stranica samo prijavljenim korisnicima. Neka dodaju jednu stranicu s, primjerice, modulom Forum, koja će biti dostupna samo prijavljenim korisnicima.
Kelava, M. (2020, 15. listopada). Kako izraditi e-portfolio?. Edutorij (17.5.2023.).
Portal za udaljeno učenje „Nikola Tesla“ CARNet, online tečaj „Osnove HTML-a“, (17.5.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.