Napomena - aktivnost se provodi nakon što su učenici upoznali smjese tvari.
Zadajte učenicima da u nekom vremenskom razdoblju pronađu što više otopina koje se svakodnevno upotrebljavaju u kućanstvu (npr. za čišćenje i pranje (kupaonica, kuhinja), za jelo, za piće…), neka prouče njihove deklaracije - zapišu sastav otopina te zabilježe ukoliko postoji oznaka opasnosti na nekoj od otopina. Otvorite online zid u alatu Padlet u kojem će učenici međusobno razmijeniti prikupljene informacije. Povedite raspravu na nastavi o prikupljenim podacima i kroz razgovor o otopinama ukratko ponovite Što su otopine? (smjese tvari), Od čega se sastoje otopine?, Razlikujemo li pojedine sastojke otopine golim okom, povećalom ili mikroskopom?, Možemo li čitajući deklaraciju na ambalaži npr. nekog gaziranog pića saznati njegove sastojke? Zašto na ambalaži nekih otopina postoje znakovi opasnosti?.
Ukratko upoznajte učenike s ljestvicom pH–vrijednosti pomoću koje određujemo koliko je neka otopina kisela ili lužnata. Učenicima možete demonstrirati pH skalu na primjeru interaktivne simulacije pH skale (npr. određivanje pH vode). Mijenja li se pH otopina porastom njenog volumena?
Uputite učenike da samostalno istraže zašto kažemo da su neke otopine kisele, lužnate ili neutralne koristeći interaktivnu simulaciju pH skala (1. dio simulacije - Makro pH), a rezultate istraživanja (pH-vrijednosti otopine) neka upišu u radni listić koji ste prethodno pripremili u nekom od digitalnih alata, ispisali i podijelili učenicima. Uz pH-vrijednost neka označe je li otopina kisela, lužnata ili neutralna.
Napomena: Simulacija uključuje različite otopine (deterdžent, sapun, krv, slina, voda, mlijeko, pileća juha, kava, narančin sok, gazirano piće, želučani sadržaj, baterijska kiselina), pH skalu s oznakama kiselo/lužnato/neutralno (7) te mogućnost dodatka vode otopini.
Rezultate svog istraživanja učenici neka izlože i usporede u paru suradničkom metodom razmjene misli u paru. Parovi neka se zatim spoje u četvorke, razmijene rezultate te u alatu Padlet, online zidu, upišu koje su otopine kisele, lužnate (odnosno neutralne) s pripadajućim znakom opasnosti tako da ih poredaju po porastu jakosti kiseline/lužine.
Prokomentirajte s učenicima što se događa s pH-vrijednosti u usnoj šupljini (slina) nakon konzumiranja slatkiša ili gaziranih pića?, Je li pH usne šupljine povezan s karijesom?, Kako? Raspravite s učenicima zašto se na deterdžentima i sredstvima za čišćenje nalaze znakovi opasnosti. Što će se dogoditi s pH-vrijednostima otopina ako im dodamo vodu? Nakon rasprave učenike možete ponovno uputiti na simulaciju kako bi provjerili točnost svojih pretpostavki o pH vrijednostima otopina dodatkom vode.
Uputite učenike da mrežnu stranicu na kojoj su istraživali simulaciju označe i dodaju u listu favorita preglednika na svom računalu u svrhu lakšeg ponovnog pristupa izvoru.
Za učenike s teškoćama posebice za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajima iz spektra autizma pripremite slike sredstava koje moraju pronaći i proučiti njihove deklaracije. Na primjeru im demonstrirajte na što trebaju obratiti pozornost kod čitanja deklaracije. Učenicima s teškoćama posebice učenicima s oštećenjem vida, učenicima s oštećenjem sluha i intelektualnim teškoćama omogućite rad u paru kod istraživanja PH vrijednosti kako bi im suučenik mogao pružiti podršku tijekom istraživačkog rada. Učenicima s teškoćama, posebice učenicima s intelektualnim teškoćama i specifičnim teškoćama učenja prilagodite listić za upisivanje pH vrijednosti. Za učenike s intelektualnim teškoćama smanjite broj zadataka. Tijekom rada u paru/skupini jasno definirajte zadatak učenika s teškoćama ovisno o njegovim mogućnostima. Učenike s poremećajem iz spektra autizma omogućite rad u paru s učenikom s kojim se dobro slaže. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak te mu pružite dodatna objašnjenja i podršku. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirani učenici mogu istražiti i druge načine koje možemo koristiti za određivanje ph-vrijednosti otopina. Uputite ih da na mrežnim stranicama istraže koje tvari možemo koristiti kao prirodne indikatore. Mrežne stranice s kojih su prikupili informacije neka označe u alatu Symbaloo. Neka se prisjete nekih primjera iz svakodnevnog života, npr. što će se dogoditi dodatkom limuna čaju od šipka, kakve boje može biti cvat hortenzije - o čemu to ovisi?…
Učenici mogu ispitati pH-vrijednosti istih otopina koje su koristili u simulaciji pH-skala pomoću crvenog kupusa kao indikatora. Prethodno trebaju pripremiti vodenu otopinu crvenog kupusa.
Priprema otopine crvenog kupusa:
Narezati komad crvenog kupusa na male komadiće. Uliti u čašu oko 150 mL destilirane vode i ubaciti narezani kupus. Promiješati žlicom i pustiti da stoji 15 minuta. Smjesu kupusa i vode procijediti kroz gazu ili cjedilo u drugu čašu.
U tablicu neka upišu nazive otopina koje su istraživali, njihovu boju i odgovarajuću pH vrijednost. Rezultate i fotografije pokusa mogu prikazati interaktivnim plakatom koristeći alat Visme te ih usporede s onima iz simulacije. Plakat mogu predstaviti na nekom od sljedećih sati ostalim učenicima.
Porazgovarajte s učenicima o pojmu potrošačke košarice, znaju li što označava taj pojam i što se sve nalazi u toj košarici.
Podijelite učenike u grupe po 4 – 5 učenika. Zadatak grupa je da pretraživanjem mrežnih stranica istraže što je potrošačka košarica, koji se proizvodi u njoj nalaze te pronađu podatke o vrijednosti potrošačke košarice po mjesecima za proteklu godinu (ili razdoblje koje odaberete). Osim podataka o cijenama potrošačke košarice pretražuju mrežne stranice kako bi saznali koliko iznosi prosječna plaća u Hrvatskoj po mjesecima za isto razdoblje.
Priredite online zid u Padletu (Shelf) u kojem ćete kreirati dva stupca, jedan za potrošačku košaricu, a drugi za prosječnu mjesečnu plaću. Na taj Padlet zid učenici će zalijepiti linkove na stranice na kojima su pronašli tražene podatke.
Nakon što su sve grupe postavile linkove, zajedno proučite izvore, potaknite učenike da kritički promišljaju o izvorima, na način da si postavljaju pitanja poput: Tko je te podatke objavio?, Kad su podaci objavljeni? itd. Potaknite ih da otvore poveznice koje su ostale grupe postavile i pregledaju ih.
Nakon što promisle o najboljem izboru izvora, iz prikupljenih podataka izrađuju višestruki stupčasti dijagram frekvencija u alatu Meta-Chart gdje će prikazati podatke po mjesecima o iznosu potrošačke košarice i prosječnoj mjesečnoj plaći za odabrano razdoblje na početku aktivnosti.
Izrađeni dijagram postavljaju na isti Padlet zid u novi stupac pod nazivom Moji podatci. Svaka grupa kratko izlaže svoj rad uspoređujući vrijednost potrošačke košarice i prosječnu mjesečnu plaću, ima li promjena, kakvih promjena ima u tim vrijednostima, smatraju li da je nepravedan omjer cijene košarice i mjesečne plaće itd. Osim toga preciziraju koje su izvore odabrali za prikupljanje podataka, zašto su ih izabrali, po kojem kriteriju su baš te odabrali itd.
Za kraj potaknite učenike da u prva dva stupca s poveznicama ocijene (npr. dodijele zvjezdice) izvor za kojeg su zaključili da je najvjerodostojniji, naravno uz vaše usmjeravanje.
Prije zadatka provjerite s učenicima s teškoćama jesu li razumjeli pojam potrošačke košarice te im dodatno objasnite ukoliko vidite da ne razumiju. Učenicima s teškoćama osigurajte smještanja u skupini učenika koji im mogu pomoći. Za učenike s oštećenjem vida, učenike s oštećenjem sluha, intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma možete osigurati rad u paru unutar skupine. Učenik iz para može im pomoći u pretraživanju mrežnih stranica. Jasno definirajte zadatak i ulogu učenika s teškoćama u skupini ovisno o njegovim mogućnostima. Učenicima s poremećajima iz spektra autizma pripremite vizualni raspored zadataka unutar skupine. Za učenike s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajima iz spektra autizma, specifičnim teškoćama učenja možete pripremiti pisane upute po koracima za zadatak koji odrađuje unutar skupine, upute možete potkrijepiti slikovnim materijalom. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici istražuju kolike su cijene proizvoda iz potrošačke košarice u njihovom okruženju, tj. koji proizvodi se od navedenih koriste u njihovom kućanstvu i kolika je njihova cijena. Potaknite ih na promišljanje kako nisu cijene svih proizvoda u Hrvatskoj iste i kako ne kupujemo uvijek ono najjeftinije. Prikupljene podatke i izračun izrađuju o obliku Word Online dokumenta te ga dijele na istoj Padlet ploči gdje možete kreirati još jedan stupac pod nazivom Prava cijena potrošačke košarice.
Pitajte učenike tko su popularne osobe u svijetu, tko su popularne osobe u Hrvatskoj i tko su popularne osobe u njihovoj školi. Navodite ih na objašnjavanje razloga zašto su te osobe popularne pa zajednički dođite do zaključka da riječ popularan znači poznat i omiljen u najširim narodnim slojevima.
Proširite značenje riječi popularan uvođenjem pojma popularna kultura. Uz objašnjenje da je popularna kultura ona koja je svima dostupna i široko rasprostranjena, da je to svakodnevna medijska kultura, pitajte učenike u kojim medijima se pojavljuju osobe iz svijeta i Hrvatske, a za koje su naveli da su popularne. Pitajte ih u kojim bi medijima mogli zamisliti popularne osobe iz škole.
Proširite značenje riječi popularna kultura uvođenjem pojma popularnokulturni tekstovi pa pojasnite da su to suvremeni tekstovi s kojima se svakodnevno susrećemo, da mogu biti različitih vrsta (glazbenih izvedbi, animiranih i igranih filmova, videoigara, stripova…), ali da će oni ovoga puta raditi na isječcima na mrežnim portalima.
Pojasnite kako je važno prepoznavati i razlikovati medijske tekstove koji promiču pozitivne vrijednosti od onih tekstova koji su trivijalni ili bezvrijedni. Najavite da će vježbati uočavanje veze između medijskih tekstova i svijeta koji okružuje učenika, na način da će iz isječaka na mrežnim portalima izdvajati dijelove uz pomoć kojih mogu intelektualno rasti, zabaviti se i razvijati u pozitivne i dobre ljude.
Popis portala možete pronaći na stranici HR portali, a učenicima možete dati zadatak pretraživanja isječaka npr. na portalima Made in Croatia (Hrvatski proizvodi i hrvatski suveniri), Cool Klub (Lifestyle design magazin)… Uputite učenike u parovima na surfanje, tj. pregledavanje predloženih sadržaja i potragu za pričama koje bi mogli povezati sa svojim svakodnevnim životnim pričama.
Dok surfaju po portalima, nek u tablicu koju su kreirali u MS Wordu po stupcima upisuju naziv i adresu portala, izdvajaju ključne riječi i pišu kratke bilješke koje će im pomoći u pisanju njihovih životnih priča ili prepričanih dogodovština. Naglasite da će poslije usporedno na plakatu izložiti tekst s portala i priču iz vlastitog života (kao priprema za uređivanje panoa s naslovom Priče iz suvremenog života) i da je zato potrebno pohraniti korisne mrežne poveznice. Uputite ih da u tablici definiraju i stupce za unos nastavnog predmeta za koji su koristili poveznicu te datum pristupa poveznici, a sve u svrhu bolje organizacije i lakšeg upravljanja korištenih mrežnih sadržaja.
Učenicima u parovima zadajte da iz bilješki iz MS Worda izaberu po tri uočene veze teksta i svijeta koji ih okružuje pa predstave na plakatu u dva stupca: 1. priča/citati s portala i 2. dogodovština ili priča iz mog svakodnevnog života. Svoje radove, s naslovom Priče iz suvremenog života, nek izlože na školskom panou ili na mrežnoj školskoj stranici (prethodno nek urede u alatu za kreiranje fooalbuma.
Učenicima s teškoćama pripremite u pisanom formatu nove pojmove i njihova objašnjenja, za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajima iz spektra autizma upute potkrijepite slikovnim materijalom. Učenicima s oštećenjem vida prilagodite font i veličinu slova ovisno o stupnju oštećenja. Kod surfanja učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranog portala, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Učeniku s teškoćama demonstrirajte način uporabe poveznice i provjerite kako se snalazi te mu pružite podršku. Učeniku s teškoćama, posebice za učenike s oštećenjem vida, osigurajte rad u paru s učenikom s kojim ima dobar odnos i koji će mu pružati podršku. Učeniku s oštećenjem vida potrebno je detaljno opisivati vizualan sadržaj. Tijekom rada pratite rad učenika s teškoćama, provjerite razumije li zadatak te ukoliko je potrebno pružite mu dodatnu podršku. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu surfati po preporučenim portalima za umjetnost i kulturu (npr. Filmski.net - Specijalizirani portal s vijestima iz svijeta filma, Moderna vremena - Portal za knjigu i kulturu...) pa ih na satu ukratko predstaviti ili preporučiti za čitanje.
S učenicima porazgovarajte te ih potaknite da razmisle i odaberu istraživačku temu. Ponovite s njima koji su elementi istraživačkoga rada koji moraju izraditi tijekom nastavne godine. Raspravite s njima kako će doći do podataka koji su im potrebni za provjeru pretpostavki (umjesto te riječi, ukoliko ne razumiju, opisno im objasnite i tako ponovite što znači pretpostavka/hipoteza). Upitajte ih kako bi oni prikazali te podatke u svojemu radu. Svoje ideje neka zapišu u razredno-predmetnom online zidu u Padletu. Prikažite im nekoliko primjera tabličnih prikaza iz stručnih i znanstvenih geografskih članaka u kojima su prikazani podaci do kojih se došlo istraživanjem ili koji su autori preuzeli iz literature.
Pomoću prikazanih tablica, učenike pitajte na koja sva pitanja odgovara naslov tablice (Što prikazuju podaci u tablici? Na kojem promatranom prostoru? U kojem razdoblju?) te gdje se u odnosu na tablicu nalazi naslov tablice. Potom neka učenici uoče razliku između izvora do kojih su autori samostalno došli i koje su preuzeli iz drugih literatura i izvora. Objasnite im zašto je važno navesti izvor podataka.
Potom učenicima pokažite kako se navodi izvor ako je u pitanju novinski članak i internetski portal (ili neki drugi izvor za koji smatrate da će najviše koristiti). Pitajte ih hoće li u svojem istraživanju koristiti podatke do kojih su sami došli ili koje su preuzeli iz nekog drugog izvora.
Potom u Zadacima u virtualnoj učionici u Teamsu, alatu za suradnju i komunikaciju, postavite prazan dokument u Wordu. Neka svaki učenik u svojoj kopiji dokumenta nacrta tri tablice (ne treba ispunjavati sadržaj) te neka ih nazove isto, a u skladu sa svojom temom. Neka kao izvor ispod jedne tablice napiše kako bi naveo da je on autor izvora, kako bi naveo da je podatke preuzeo s internetskog portala, a kako da je sve preuzeo iz novinskog članka. Učenicima dajte povratnu informaciju o tehničkom uređenju tablice (naslov i izvor) te im pomognite da isprave ono u čemu su pogriješili. Predložite učenicima da na svom OneDriveu kreiraju mapu vodeći računa o njezinom nazivu u kojoj će moći čuvati ovaj i slične dokumente za kasniju uporabu.
Učenicima s teškoćama, specifičnim teškoćama učenja, ADHD-om, poremećajem iz spekta autizma pripremite pisani sažetak elemenata istraživačkog rada te im pripremite pisane/ slikovne upute za izradu istoga. Učenika s ADHD-om usmjeravajte na izvršenje zadatka, ukoliko je potrebno omogućite mu produljeno vrijeme rada i pauze tijekom zadatka. Učenicima s teškoćama posebice učenicima s intelektualnim teškoćama i oštećenjem vida možete osigurati rad u paru tijekom istraživačkog rada. Jasno definiranje njihovu ulogu i zadatak tijekom istraživačkog rada. Važno je da ravnopravno i aktivno sudjeluju u izradi. Demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koriste alati te provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenika voditi kroz korake rada u alatu. Ukoliko asistivna tehnologija učenika s oštećenjem vida ne podržava predviđene alate, omogućite mu podršku suučenka s kojim je u paru. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike uputite da istraže što je to akademsko nepoštenje i plagijat. Neka objasne zašto je i nenavođenje izvora iz kojih su preuzeli podatke nepošteno i zašto se smatra plagijatom. Neka pripreme kratko izlaganje razrednim kolegama.
U učionici pripremite postaje s različitim online sadržajima koje ste prethodno ispisali na papiru ili QR kodovima koji sadrže poveznice na iste. Svaki od sadržaja treba zastupati jednu svrhu: informiranje, uvjeravanje, zabava, prodaja, provociranje i dokumentiranje, a na temu po vašem izboru (ovisno o sadržajima GIK-a - npr. psi, olovka, čokolada, knjiga i dr.).
Na početku sata razgovarajte s učenicima o njihovim potrebama za pretraživanjem digitalnih sadržaja i čuvanjem pronađenih sadržaja na računalu, odnosno što odluče sačuvati i zbog čega. Učenike podijelite u šest grupa i svakoj grupi dodijelite jedan papir i marker, a potom i broj kojim je određen sadržaj u postaji.
Grupa ima zadatak istražiti sadržaj pod svojim brojem i zabilježiti na papiru odgovore na pitanja. Pitanja zapišite na papiru uz sadržaje na svakoj postaji kako bi učenicima bilo lakše istraživati. Pitanja su: Tko je stvorio sadržaj? Je li izvor pouzdan? Što u sadržaju nastoji zaokupiti vašu pažnju? Koji je razlog nastanka ovog digitalnog sadržaja? Što misli autor sadržaja da ću učiniti s ovim sadržajem nakon čitanja? Koji je datum objavljivanja ovog sadržaja? Kako se osjećate nakon čitanja/gledanja ovog sadržaja? Hoće li se i drugi osjećati kao vi? Koja je svrha ovog sadržaja?
Nakon rada učenika u grupama razgovarajte o proučenim materijalima i odgovorima učenika u grupama. Uputite učenike na različite svrhe digitalnih sadržaja i napomenite da poneki sadržaji istovremeno mogu informirati i zabaviti.
Svakoj grupi dodijelite po jedan crveni, zeleni i žuti papirnati kružić sa zadatkom da grupno prošetaju galerijom sadržaja i označe zelenim kružićem onaj sadržaj koji bi sačuvali na svom računalu, žutim kružićem koji bi možda sačuvali, a crvenim kružićem koji ne bi sačuvali. Nakon odabira i označivanja sadržaja razgovarajte s učenicima o razlozima njihove odluke te što ih je uvjerilo da je sadržaj vrijedan, odnosno da nije vrijedan označivanja. Pitajte učenike na koji način čuvaju odabrane digitalne materijale na svojim računalima te kako ih organiziraju radi lakšeg pronalaženja na svojim računalima. Kako bi učenici shvatili tehniku mapiranja sadržaja prema temi, poučite ih razvrstavanju već zadanih materijala u pripremljene plastične folije s bijelim naljepnicama. Učenike potaknite da sami osmisle naslove na folijama kao što bi naslovili mape na računalu (npr. Nastava, Zabava, Koš za smeće...), a potom uz vašu pomoć neka učenici razvrstaju sadržaje iz galerije i spreme ih u plastične folije.
Objasnite učenicima da će u sljedećem zadatku upotrijebiti naučene tehnike označivanja i mapiranja internetskog sadržaja. Na karticama ispišite nekoliko različitih tema koje bi mogle zanimati vaše učenike (npr. nogomet, automobili, božićni ukrasi, cvijeće i dr.). Predstavnici grupa izvlače po jednu karticu, a zatim u alatu za dodavanje interaktivnih elemenata na slike, Thinglink pohrane na odgovarajuću sliku tri do četiri poveznice koje su odabrali u istraživanju. Predstavnici grupa u otvorenom razgovoru prezentiraju svoje uratke i komentiraju rad ostalih grupa.
Google Support. Upute za pretraživanje na Googleu (17.1.2021.).
eUREDSKI.hr. Kako učinkovitije pretraživati Google tražilicu (17.1.2021.).
PCChip. 20 fantastičnih savjeta za kvalitetnije pretraživanje na Google tražilici (1. dio) (17.1.2021.).
PCChip. 20 fantastičnih savjeta za kvalitetnije pretraživanje na Google tražilici (2. dio) (17.1.2021.).
GoDigital (2017). Postani stručnjak za pretraživanje interneta – nauči sve tajne guglanja (17.1.2021.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.