Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Što se to događa?

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • BIO: površinska napetost vode, robot
  • LOG: analiza, argument, protuargument
  • SOC: tehnologija, društvo
  • POV: migracije, iseljavanje
  • IZVAN: Karl Popper vrijednosna debata, gejmer, gejming
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Povratak u budućnost - jesmo li sigurni?

Kako biste motivirali učenike, prikažite im videozapis kretanja gazivode površinom vode. Podsjetite ih u raspravi na koji se način taj kukac kreće površinom vode. Potom im prikažite fotografiju mikro robota koji je dizajniran po uzoru na gazivodu, a nalazi primjenu u znanosti, ali i u vojsci. Neka učenici metodom vruće olovke napišu svoje ideje gdje se ovakav mikrorobot može koristiti.

Prokomentirajte zajedno njihove zapise.

Potaknite učenike da na pouzdanim mrežnim stranicama nađu još neke primjere upotrebe robota. Neka najprije rade individualno, a zatim ih grupirajte prema tome jesu li pronašli slične primjere. Neka u grupama izrade zajedničku prezentaciju na Google Disku na način da unutar jedne prezentacije svaka grupa izradi svoj dio. Na taj ćete način unutar iste prezentacije imati rad svih grupa. Uputite ih da u prezentaciji navedu što je pozitivno u upotrebi izabranog robota, a što je negativno (ili bi moglo postati negativno).

Na kraju neka predstavnici grupa (koje će grupa sama izabrati) predstave rad svoje grupe. Potaknite raspravu pitanjima poput Koje su pozitivne strane upotrebe robota? Kada upotreba robota može negativno utjecati na naše živote? Je li potrebno više opreza pri uključivanju robota u naš svakodnevni život? Ulažemo li dovoljno napora da prema pravilima savjesno recikliramo neupotrebljive robote? Upitajte ih na kraju je li naša budućnost sigurna za čovjeka.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama tijekom gledanja videozapisa pripremite pisani sažetak, posebice za učenike oštećena sluha kako bi mogli pročitati ono što drugi čuju. Učenika s oštećenjem vida približite izvoru zvuka te mu opisujte videozapis. Učeniku s oštećenjem vida povećajte fotografiju. Ukoliko je u pitanju veće oštećenje, učeniku detaljno opišite fotografiju kako bi mogao sudjelovati u aktivnosti. Učenik s oštećenjem vida može u paru s vršnjakom istraživati fotografije, a da mu ih pritom vršnjak opisuje. Učeniku s teškoćama unutar grupe jasno odredite zadatak ovisno o njegovim mogućnostima kako bi bio aktivan član i motiviraniji za takav oblik rada. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti koja su radna mjesta već “preuzeli” roboti. Upitajte ih: je li ovaj trend neizbježan u našoj budućnosti? Za koja radna mjesta je gotovo sigurno da ih ne može preuzeti robot? Neka pripreme kratko izlaganje u razredu, a ukoliko bude mogućnosti, organizirajte i debatu na tu temu.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Povratak u budućnost - jesmo li sigurni?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO D.3.2. Argumentira i preispituje različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka te donosi odluke o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Logika

Vjerovati ili ne, pitanje je sad!

Podijelite učenike u četiri grupe i zadajte im sljedeći zadatak: dvije grupe neka na mrežnim stranicama potraže novinsku vijest za koju drže da je isitnita, a druge dvije grupe neka potraže novinsku vijest za koju drže da je lažna. Zadajte im uputu da argumetiraju zašto smatraju određenu vijest lažnom ili istinitom. Pronađene članke i napisane argumente neka podijele u predmetnom kanalu u virtualnom razredu u Teamsu. Svaka grupa neka pročita članke i argumente koje su odabrale i podijelile ostale tri grupe. Zamolite ih da ih unutar grupa prokometiraju slažu li se s klasifikacijom neke vijesti kao lažne ili istinite. Svoje mišljenje neka potkrijepe dodatnim argumentima ili protuargumentima te ih zabilježe u Teamsu.

Nakon toga upoznajte učenike s pojmom argumenta u logici, tipičnim pogreškama u argumentaciji te valjanosti i snazi argumenata. Ujedno im pojasnite koliko je važan racionalan i kritički pristup informacijama kojima smo svakodnevno izloženi. Kako bi istaknuli važnost racionalnog pristupa te razlikovanja provjerenih od neprovjerenih informacija uputite ih na infografiku koja prikazuje upute za prepoznavanje lažnih vijesti te interaktivni video Prepoznaj lažnu vijest. Neka na kraju svake vijesti zaključe i je li to bila lažna ili istinita vijest. Razloge/argumente zbog kojih smatraju određenu prikazanu vijest istinitom ili lažnom neka zapišu u predmetnom kanalu otvorenom u Teamsu.

Kratko porazgovarajte s učenicima o navednim argumentima. Upitajte ih koliko im je bilo teško raspoznati istinitu od lažne vijesti te jesu li im interaktivni materijali pomogli u njihovom raspoznavanju.

Povedite razgovor s njima o tome kako oni reagiraju kada čuju lažne vijesti ili vijesti koje im se ne sviđaju. Upitajte ih jesu li uvijek svjesni svojih reakcija, a zatim ih zamolite da na mrežnim stranicama pronađu primjere lažne vijesti koja svojim sadržajem uznemiruje ljude i potiče ih na određena djelovanja (poput npr. povezanosti 5 G mreže i pandemije COVIDA-19).

Zamolite ih i da prema onome što su čuli na satu predlože i načine reagiranja na takve vijesti. Predložene načine reagiranja neka zabilježe na unaprijed pripremljenoj virtualnoj oglasnoj ploči u Lino alatu. Za domaću zadaću zadajte im da u online igri Bad news preuzmu ulogu kreatora lažnih vijesti. Na taj način će dobiti uvid u taktike i metode širenja lažnih vijesti. Svrha ove igre je povećanje njihove otpornosti na utjecaj takvih vijesti. Neka kreirane vijesti podijele s ostatkom razreda u Teamsu.

Postupci potpore

Učenika s teškoćama jasnim i kratkim uputama uvedite u aktivnosti zadataka. Stavite ga u grupu učenika koji mu mogu pomoći. Jasno definirajte njegovu ulogu i zadataka unutra grupe ovisno o njegovim mogućnostima. Poželjno je da učenik s teškoćama bude aktivan u radu svoje skupine. Tijekom gledanja videozapisa pripremite pisani sažetak za učenike s oštećenjem sluha, senzoričkim oštećenjem i oštećenjem iz spektra autizma, a učenika s oštećenjem vida približite izvoru videozapisa i opisujte mu isti. Pri korištenju online ploče Lino učenike usmjeravajte u radu uz prethodnu jasnu i razumljivu uputu. Poželjno je da je uputa o korištenju alata proslijeđena učeniku u pisanom obliku. Kod učenika s ADHD-om i PSA pratite njihov rad u skupini, ponovite im socijalno prihvatljive obrasce ponašanja tijekom rada u skupini. Tijekom sata češće im mijenjajte aktivnosti kako bi se zadržala pažnja i koncentracija. Za slijepe učenike, ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda kroz rad u paru. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više zadajte za zadatak da istraže ulogu Europskog opservatorija za digitalne medije (EDMO). Neka na osnovu dobivenih informacija i onoga što su čuli na satu izvedu zaključak je li nam potrebna takva organizacija. Recite im da argumentiraju svoje mišljenje. Rezultate istraživanja, uključujući i njihova promišljanja neka prezentiraju razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Logika

Vjerovati ili ne, pitanje je sad!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ LOGIKA D.1. Učenik analizira i vrednuje logičku strukturu tekstova različitih funkcionalnih stilova i na različite ih načine strukturira.
  • SŠ LOGIKA D.2.Učenik prepoznaje tipične pogreške u argumentaciji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Sociologija

Što je novo?

Učenicima pustite video Budućnost televizije (minute u filmu 0-4:13, 4.23-5:15; 5:47- 6:37; 7:20-9:11; 12:58-14.15; 17:13-17-57; 20:43-21:12; 23:27-23:56) ili već pripremljene dijelove videozapisa.

Nakon odgledanog filma učenike podijelite u grupe na nekoliko stolova. Svakoj grupi dodjelite jednu društvenu instituciju i poveznicu na karticu sa zadacima izrađenu u alatu Word Online. Na kartici sa zadacima su smjernice za analizu filma: imenujte tehnologiju čiji utjecaj opisujete. Koja je (nova) tehnologija prvenstveno utjecala na promjene u toj društvenoj instituciji? Kako je tehnologija utjecala na promjene u toj određenoj društvenoj instituciji (npr. obrazovanju/obitelji….) i načinu života povezanog s tom društvenom institucijom? Koje se vrijednosti, ideje mijenjaju pod utjecajem te tehnologije? Kako tehnologija utječe na vas kao korisnika tehnologije? Neka posebno naglase pozitivne i negativne utjecaje određene tehnologije na društvo. Svoje ideje, komentare, primjere učenici upisuju u navedni dokument koji preuzimaju na svoj uređaj.

Svaka grupa radi svoju prezentaciju u PowerPointu Online i prezentira svoj izvještaj, a druge grupe zapisuju ključne pojmove. Posebno potaknite raspravu o nedoumicama između pozitivnih i negativnih utjecaja tehnologije na društvo.

Postupci potpore

Pri aktivnosti gledanja videozapisa učenike s oštećenjem vida stavite sjediti ispred laptopa ili projektora te im opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta. Učeniku s teškoćama tijekom rada u skupini dodijelite zadatak, podjelu zadataka nemojte prepuštati skupini. Važno je da učenik s teškoćama bude aktivan član skupine. Uključite ih u raspravu objašnjavanjem pitanja ili postavljanjem dodatnih potpitanja ukoliko vidite da postoji potreba za to. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu nakon odslušanih dijelova prezentacije izraditi infografiku u Canvi o utjecaju tehnologije na cjelokupne promjene u društvu. Učenici neka temelje svoje znanje na iznesenim prezentacijama i dodatno istražujući određene promjene.

Nastavna aktivnost za predmet Sociologija

Što je novo?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ SOC C.1. Objašnjava društvo i društvenost.
  • SŠ SOC C.2. Razumije društvene institucije, društvenu strukturu i društvene promjene.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Nečija Amerika

Zamolite učenike da uz pomoć digitalnog alata Mentimeter (Open Ended) napišu na što ih asocira izreka: trbuhom za kruhom. Za pretpostaviti je kako će učenici komentirati iseljavanje Hrvata u potrazi za poslom i boljom budućnosti. Istovremeno, na granicama s Hrvatskom niču izbjeglički kampovi u kojima žive ljudi koji također traže bolju budućnost za svoju djecu. Ovo je dobar trenutak da učenicima pojasnite razliku između pojmova migrant i izbjeglica prema opisu statusa u međunarodnome pravu.

Migracije stanovništva dio su povijesti ljudskog roda, a možemo reći i generator napretka. Jedna od najbrojnijih migracija dogodila se između europskog i sjevernoameričkog kontinenta kada je Atlantski ocean preplovilo 50 milijuna ljudi, među njima i brojni Hrvati (više podataka možete pronaći na stranicama Muzeja grada Rijeke: MERIKA - iseljavanje iz srednje Europe u Ameriku 1880. - 1914.).

Učenicima najavite kako će u grupama istražiti na koji način su doseljeni Hrvati dočekani u SAD-u. Podijelite im prilagođene materijale iz Zdravo je biti Amerikanac: rana hrvatska imigracija u SAD, prakse na otoku Ellis i stvaranje hrvatske dijaspore te infografiku Govor mržnje. Zadatak učenika je prvo definirati koji dijelovi društva odlaze (mladi muškarci) i zašto odlaze (iz ekonomskih razloga). Zatim će proučiti što spada pod kazneno djelo govor mržnje te pokušati pronaći primjere u tekstu koje će ispisati i kategorizirati po kojoj osnovi je to govor mržnje.

Možemo li usporediti odnos prema Hrvatima i odnos Hrvata prema migrantima 100 godina kasnije? Danas je govor mržnje puno rašireniji jer su društvene mreže i komunikacijska tehnologija omogućile svakome da svoje stavove dijeli u javnosti. Učenike zamolite da pronađu medijske tekstove o migrantskoj krizi te istraže komentare na iste tekstove: ima li ga i u kojem obliku se pojavljuje govor mržnje prema migrantima (tekstove mogu pronaći ako u tražilicu upišu govor mržnje prema migrantima, stavovi prema migrantima, ali i na stranicama društvenih mreža udruga kao što su Centar za mirovne studije, Are you Syrious, Dear refugees: Welcome to Croatia). Učenicima svakako naglasite da obrate pažnju na to šire li pojedinci govor mržnje na društvenim mrežama pod svojim imenom i prezimenom.

Grupe mogu u realnom vremenu svoje rezultate prezentirati u Padlet alatu (opcija Grid ili Shelf) te se automatski mogu usporediti rezultati različitih timova te donijeti zajednički zaključak.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama preciznim i detaljnim uputama objasnite zadatak i što se od njih očekuje u zadatku. Pri korištenju digitalnih alata učenike usmjeravajte u radu, uz prethodnu jasnu i razumljivu uputu. Poželjno je da je uputa o korištenju alata proslijeđena učeniku u pisanom obliku ukoliko ga koristi prvi puta. Za učenike s oštećenjem vida, ukoliko koriste čitač ekrana, provjeriti podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda kroz rad u paru. Tijekom podjele materijala učenicima s teškoćama prilagodite tekst ovisno o njihovim teškoćama (font, veličina, istaknuti bitno, razmak), također napišite im objašnjenje manje poznatih riječi ako se nalaze unutar teksta. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu provesti anketu na razini škole o stavovima učenika prema migrantima, ali i koliko ih izražavaju na društvenim mrežama te na temelju rezultata osmisliti kampanju za podizanje svijesti o tome kako je govor mržnje kazneno djelo, što je uopće govor mržnje te što svatko može učiniti kako bi ga spriječio. U okviru kampanje neka učenici izrade inforgrafiku u Canvi te ju podijele na mrežnoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Nečija Amerika

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV A.3.1. Učenik procjenjuje društvene promjene i migracije u svijetu i Hrvatskoj od 18. stoljeća do početka 20. stoljeća.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Gejmer - zanimanje iz snova

U četvrtom se razredu srednje škole učenici odlučuju o nastavku školovanju ili o zapošljavanju. Mnogim mladićima i djevojkama sve je privlačnije zanimanje “gejmer”. Zato je organizacija debate o novom zanimanju i njegovoj privlačnosti generaciji Z aktualno i zanimljivo.

Za kvalitetno debatiranje važna je priprema, stoga s učenicima podijelite zbirku dokumenata u digitalnom alatu Wakelet koju trebaju proučiti prije debate, a i dopunjavati svojim primjerima. Učenici trebaju prikupiti primjere i argumentaciju iz različitih izvora (znanstvenih, stručnih osvrta psihologa, liječnika, osobne priče gejmera, liječenih ovisnika o videoigrama i sl.) o “sjaju i bijedi” u gejmingu.

Učenicima predložite World Schools debatni format u kojemu se suočavaju afirmacijska i negacijska skupina. Afirmacijska će skupina snimiti video kojim će prikazati studiju slučaja koja podržava njihovu tezu da je zanimanje gejmer privlačno, ali i kontroverzno. Ponudit će svoj plan rješavanja problemskog pitanja (zašto odabrati zanimanje gejmer?) i poduprijeti ga argumentima. Snimljeni video mogu obraditi u digitalnom alatu MS Fotografije tako što će mu dodati naslov, podnaslove, besplatnu glazbu dostupunu u aplikaciji.

Nakon prikazivanja videa slijedi priprema govora za zadani format debate u kojoj sudjeluje osam debatanta. Svaka skupina ima pravo na četiri govora. Prva tri govornika mogu govoriti osam minuta i izmjenjuju se unakrsno afirmacijska i negacijska skupina. Unutar svakog od tih govora protivnička ekipa može postavljati pitanja. Učenici samostalno smišljaju provokativna pitanja temeljena na istraživanju i protuargumentima. Potaknite debatante da se služe životnim primjerima iz svojega iskustva, dnevnih novina, svjedočanstvima influencera.

Govornici trebaju prikazati govorničke vještine fluentnosti, humorističnosti, zanimljivosti i informiranosti. Govori trebaju biti upućeni publici i komunikacija treba biti poduprijeta neverbanim i paraverbalnim znakovima (pokretima i položajima tijela, uporabom onomatopeja i sl.).

Treći govornik razrješava u svojem govoru i sve sukobe i prigovore suprotstavljene ekipe. Zaključne govore drži četvrti govornik svake skupine i u njemu treba svaki govornik sumirati tijek dotadašnje debate. Predložite im da smisle priču koja će zaokružiti početnu tezu, prododane argumente i vrijednosti za koje se svaka ekipa zalagala. Predložite učenicima da zajedno izrade listu procjene prema kojoj će moći prosuditi kvalitetu svoje pripreme za debatu i regulaciju njezina tijeka (npr. sastavnice mogu biti tvrdnje: 1.) Prvi govornik je iznio tezu, plan rješenja i studiju slučaja pojasnio kao prvi argument u prilog svojoj tezi. 2.) Drugi govornik je dodao relevantne argumente koji nisu u kontradikciji s početnim izlaganjem i sl.).

Debatu priredite pri kraju školske godine, privucite na njezinu izvedbu što veći broj učenika vaše škole. Snimku debate objavite na školskom YouTube kanalu.

Izvannastavna aktivnost

Gejmer - zanimanje iz snova

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Poticanje kritičkoga mišljenja.
  • Razvijanje vještina argumentacije i raspravljanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
  • Etika

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatsko debatno društvo. Formati debate (13.8.2020.).

Bilić, V. i dr. (2010). Mogući učinci igranja računalnih igrica i videoigara na djecu i adolescente. Napredak : Časopis za interdisciplinarna istraživanja u odgoju i obrazovanju (13.8.2020.).

Jandrić, P. Vještine komuniciranja (13.8.2020.).

Mihaljević, Jerko. (2015) Evo što je sve potrebno da biste postali profesionalni gejmer (13.8.2020.).

Muzej grada rijeke. MERIKA – iseljavanje iz srednje Europe u Ameriku 1880.-1914. (13.8.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.